۱۱ روش استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن خانه

۲۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
کاربرد جوش شیرین در خانه داری

شاید تمیز کردن خانه با محصولات کارخانه‌ای و مواد شیمیایی یکی از راحت‌ترین روش‌ها به شمار رود، ولی مواد غیر طبیعی ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازند یا باعث ایجاد حساسیت شوند. نمی‌توان گفت خانه داری و تمیز کردن وسایل را کنار بگذارید، ولی می‌توانید از مواد طبیعی و غیر مضری استفاده کنید که به همان اندازه باعث پاکیزگی خانه شما شوند. یکی از کاربردی‌ترین مواد بی‌ضرر، جوش شیرین است. جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم به عنوان ماده خوراکی، در پخت انواع غذا، شیرینی و کیک استفاده می‌شود. ولی کاربرد جوش شیرین در خانه داری برای بسیاری از افراد ناشناخته است.

زمانی که جوش شیرین با مواد دیگری مثل آب لیمو یا آب ترکیب شود، واکنش می‌دهد و نتیجه مطلوب را بر جای می‌گذارد. همچنین اضافه کردن مقدار کمی از مواد شوینده، قدرت تمیز کردن جوش شیرین را تقویت می‌کند.

برخی از کاربردهای جوش شیرین در خانه عبارت‌اند از:

  • از بین بردن لکه‌ها و چربی‌های خشک شده
  • ترمیم سوختگی با اسید
  • بهداشت فردی به عنوان خمیر دندان یا شوینده دهان
  • حشره کش (خصوصاً برای کشتن سوسک) و قارچ کش
  • افزایش قلیایی بودن آب و مناسب برای استفاده در آب استخر
  • خاموش کردن آتش، خصوصاً آتش‌های حاصل از جریان برق

در ادامه با ۱۱ روش استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن خانه آشنا می‌شوید.

۱. شستشوی قابلمه، ماهی‌تابه و بشقاب

چند قاشق غذاخوری جوش شیرین را به مایع ظرف‌شویی خود اضافه کنید تا لکه‌های چربی روی ظروف را به راحتی از بین ببرد.

اگر چربی‌های ظروف بسیار سفت شده‌اند و به راحتی پاک نمی‌شوند، درون آنها را آب بریزید، مقدار کمی از مخلوط مایع ظرف‌شویی و جوش شیرین را درون آب اضافه کنید و یک تا دو ساعت صبر کنید. بعد از این مدت زمان مشاهده می‌کنید که لکه‌ها به راحتی از بین می‌روند.

۲. تمیز کردن سطوح مختلف

جوش شیرین برای تمیز کردن بسیاری از سطوح مختلف خانه مثل کف‌پوش، کاشی، سینک، روشویی و وان حمام استفاده می‌شود.

تمیز کردن سطوح با جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را روی دستمال، اسفنج، پارچه یا حوله بریزید و سطوح را با آن تمیز کنید. البته می‌توانید این ماده را مستقیماً روی کاشی، سینک، روشویی و وان حمام هم اضافه کنید. بعد از تمیز کردن سطح متوجه اثر معجزه آسای جوش شیرین می‌شوید.

برای نتیجه بهتر می‌توانید خمیری از جوش شیرین و مایع شوینده همیشگی خود تهیه کنید. این خمیر را روی سطح مورد نظر بمالید و ۵ دقیقه صبر کنید. حالا خمیر را بشویید.

۳. تمیز کردن مایکروویو

مایکروویو همیشه پر از لکه و ذرات خشک شده غذا است. مقداری جوش شیرین روی اسفنج یا اسکاچ بریزید تا بتوانید سطوح درونی این وسیله را به راحتی تمیز کنید. اسکاچ را مرطوب کنید و لکه‌های ایجاد شده روی سطوح را از بین ببرید.

۴. تمیز کردن چدن روی گاز با جوش شیرین

در حین پخت و پز تکه‌های مختلف غذا روی اجاق گاز  و درون فر می‌ریزد و باعث کثیف شدن سریع سطح آن می‌شود.

تمیز کردن چدن روی گاز با جوش شیرین

برای پاک کردن این ذرات و لکه‌ها، مقداری جوش شیرین روی سطح اجاق گاز بپاشید. روی آن را با آب اسپری کنید و از شب تا صبح منتظر بمانید. صبح روز بعد سطح گاز را با اسفنج یا دستمال تمیز کنید. با این روش لکه‌ها به راحتی از بین می‌روند.

۵. تمیز کردن مبلمان

یک دستمال یا اسفنج مرطوب بردارید و کمی جوش شیرین روی آن بریزید. حال می‌توانید به راحتی سطح روی مبلمان، وسایل چوبی و دیوار را با استفاده از این ترفند پاک و لکه‌ها را نابود کنید.

۶. پاک کردن سطح زمین

نصف پیمانه جوش شیرین را در یک سطل آب گرم بریزید. برای تمیز کردن سطح زمین، تی را درون این سطل فرو کنید و سپس زمین را تی بکشید. بعد از تمیز کردن کل کف خانه، مجدد با استفاده از حوله مرطوب زمین را پاک کنید.

۷. شستن پرده حمام

پرده حمام خود را با دقت نگاه کنید. روی این پرده تعداد زیادی لکه صابون و سفیدک حاصل از املاح آب به چشم می‌خورد. مقداری جوش شیرین روی اسفنج بریزید و آن را روی سطح پرده بکشید، سپس پرده را به خوبی آبکشی کنید.

۸. شستن لیوان و استکان قهوه و چای

معمولاً لیوان و استکان‌های چای و قهوه به مرور زمان تیره رنگ می‌شوند. این لکه‌ها در لیوان‌های شیشه‌ای و سفید رنگ بیشتر به چشم می‌خورد.

شستن لیوان با جوش شیرین

برای تمیز کردن رنگ تیره کافئین هم کافی است مانند روش‌های قبلی اسکاچ را به جوش شیرین آغشته کنید و لیوان، استکان و فنجان‌ها را بشویید.

۹. کاربرد جوش شیرین برای تقویت شوینده‌های مایع

جوش شیرین برای تنظیم اسیدیته آب بسیار ایده آل است. در صورت شستشوی لباس با این ماده، پارچه‌های تمیزتر، خوشبوتر و روشن‌تری بر جای می‌ماند. کافی است برای هر بار شستشو نصف پیمانه جوش شیرین را به مایع شوینده خود اضافه کنید.

۱۰. از بین بردن لکه چربی

چربی‌های باقی مانده و خشک شده یکی از معضلاتی هستند که در حین خانه داری با آن مواجه می‌شوید. این لکه‌ها در هر قسمتی از آشپزخانه قابل مشاهده هستند و کابینت، یخچال و هود را هم درگیر خود می‌کنند. پس مقداری جوش شیرین روی لکه‌ها بریزید و با استفاده از برس نرم، اسفنج یا دستمال به مبارزه با آنها بروید.

۱۱. از بین بردن بوی نامطبوع اسکاچ و اسفنج

بوی نامطبوع اسکاچ می‌تواند به هر آنچه که با آن شسته می‌شود، منتقل شود. محلول غلیظی از جوش شیرین و آب تهیه کنید. اسکاچ یا اسفنج را درون آن قرار دهید تا کثیفی و بوی نامطبوعش از بین برود. حالا می‌توانید با یک اسکاچ خوشبو خانه تکانی خود را ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه برای رنگ کردن خانه باید بدانید

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه