زنانی که اسکار تحویل‌شان گرفت

۸ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
کارگردانان زن در اسکار

در تاریخ آکادمی اسکار، فقط پنج زن هستند که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی شدند. کارگردانان زن در اسکار خیلی تحویل گرفته نمی‌شوند. اما دو جین فیلم با کارگردانان زن داریم که توانسته‌اند تاییدیه اعضای آکادمی را برای نامزدی در بخش بهترین فیلم به دست بیاورند. به خصوص از زمانی که آکادمی اسکار تعداد فیلم‌های نامزد شده در بخش بهترین فیلم را تا عدد ده افزایش داد. امسال البته با اعلام نامزدهای اسکار نه در بخش بهترین کارگردانی زنی نامزد جایزه اسکار شد و نه در بخش بهترین فیلم اثری از یک کارگردان زن به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد فعلا تبعیض جنسیتی را کنار گذاشته‌اند و بیشتر به تبعیض نژادی قرار است بپردازند. با هم ۱۳ فیلم تاریخ سینما را مرور می‌کنیم که کارگردانان زن آنها را ساختند و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم هم شدند.

فرزندان یک خدای کوچکتر / Children of a Lesser God

فرزندان یک خدای کوچکتر

کارگردان: راینا هاینس
بازیگران: ویلیام هرت، مارلی ماتلین، پایپر لوری
محصول: ۱۹۸۶

یک معلم جدید در زمینه تکلم وارد مدرسه ناشنوایان می‌شود. او عاشق فراش مدرسه می‌شود. زنی ناشنوا که به انتخاب خودش حرف هم نمی‌زند.

فیلم اسکار بهترین بازیگر نقش اول را برای مارلی ماتلین به ارمغان آورد و نامزد بهترین فیلم و چند جایزه اسکار دیگر هم شد. در کل فیلم «فرزندان یک خدای کوچکتر» نامزد پنج جایزه اسکار شد. فیلم هاینس درام عاشقانه‌ای بود که از روی یک نمایشنامه موفق برنده جایزه تونی اقتباس شد.

بیداری‌ها / Awakenings

بیداری ها

کارگردان: پنی مارشال
بازیگران: رابرت دنیرو، رابین ویلیامز
محصول: ۱۹۹۰

قربانیان اپیدمی ورم مغزی که سال‌ها پیش به این بیماری دچار شده‌اند از همان زمان دچار اختلال روانی شده‌اند اما حالا دارویی کشف شده که چشم‌اندازی برای دکترها به وجود آورده تا شاید بتوانند این بیماران را احیا کنند.

امتیاز متاکریتیک فیلم ۷۴ از ۱۰۰ است و فیلم نامزد سه جایزه اسکار شده بود. اقتباس از کتابی که نشان می‌داد در دل بیمارستان برانکس چه اتفاقی می‌افتد. فیلمنامه استیون زیلیان نامزد جایزه اسکار شد اما به کارگردانی پنی مارشال روی خوش نشان ندادند.

شاهزاده جزر و مد / The Prince of Tides

شاهزاده جزر و مد

کارگردان: باربارا استرایسند
بازیگران: باربارا استرایسند، نیک نولتی
محصول: ۱۹۹۱

مردی که دچار مشکلات فراوان در زندگی است با روانشناس خواهرش که متخصص بیمارانی است که خودکشی می‌کنند درباره تاریخچه خانواده‌شان حرف می‌زند و در طول پروسه درمانی عاشق پزشکش می‌شود.

فیلم نامزد هفت جایزه اسکار شد و از طرف منتقدان امتیاز ۶۵ از ۱۰۰ را در سایت متاکریتیک به دست آورد. اتفاقا منتقدان از کارگردانی باربارا استرایسند راضی بودند و در نوشته‌هایشان به این اشاره کردند که او توانسته به این داستان روح و زندگی ببخشد. از این فیلم‌هایی بود که اشک تماشاگر را درمی‌آورد. بیلی کریستال مجری آن سال اسکار به نامزد نشدن باربارا استرایسند اعتراض کرد و گفت: «هفت نامزدی اسکار بدون کارگردانی؟ فیلم خودش، خودش را کارگردانی کرده است؟» درنهایت البته «شاهزاده جزر و مد» دست خالی از مراسم اسکار بیرون رفت.

پیانو / The Piano

پیانو

کارگردان: جین کمپیون
بازیگران: هالی هانتر، هاروی کایتل
محصول: ۱۹۹۳

زنی خاموش در سال‌های میانی قرن نوزدهم (۱۸۵۰ میلادی) به نیوزیلند فرستاده می‌شود. او یک دختر نوجوان دارد و پیانویی به عنوان هدیه برای ازدواج او با یک ملاک که از پیش قرارش گذاشته شده است. اما یک کارگر مزرعه همه معادلات را به هم می‌زند.

یکی از تحسین‌برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما که منتقدان هم آن را بسیار دوست داشتند. امتیاز فیلم در متاکریتیک ۸۹ از ۱۰۰ است. جین کمپیون تبدیل به اولین کارگردان زنی شد که نخل طلای کن را دریافت کرد. کارگردانی کمپیون آنقدر تاثیرگذار بود که حتی اعضای سنتی آکادمی اسکار هم نتوانستند از آن بگذرند و او را برای کارگردانی هم نامزد دریافت جایزه کردند اما درنهایت فیلم اسکار جایزه‌های بهترین بازیگری را به خانه برد و خود کمپیون برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد. هرچند منتقد یو.اس.آ تودی نوشته که گرچه فیلمنامه فیلم خیلی خوب نوشته شده اما درنهایت برد آن به خاطر زیبایی بصری و زیبایی‌شناسی سینمایی‌اش است.

گمشده در ترجمه / Lost in Translation

گمشده در ترجمه

کارگردان: سوفیا کوپولا
بازیگران: بیل موری، اسکارلت جوهانسون
محصول: ۲۰۰۳

یک ستاره سینما که حالا در دوران افول است به ژاپن سفر می‌کند تا در یک آگهی تبلیغاتی بازی کند. در توکیو با زن جوانی آشنا می‌شود که در ظاهر هیچ ربطی به هم ندارند اما رابطه قوی بین‌شان شکل می‌گیرد.

اولین فیلم بلند سوفیا کوپولا با اقبال عمومی مواجه شد. جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را گرفت و نامزد سه جایزه اسکار دیگر از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هم شد. سوفیا کوپولا از معدود کارگردانان زنی است که کنار جین کمپیون و کاترین بیگلو در اسکار مورد توجه قرار گرفته است. منتقدان هم فیلمش را دوست دارند و امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ را به فیلم داده‌اند. آنها می‌گویند دقتی که سوفیا کوپولا در ساخت این فیلم به خرج داده و بلوغ و اصالت آن نکات مبهوت‌کننده فیلم هستند.

لیتل میس سان شاین / Little Miss Sunshine

لیتل میس سان شاین

کارگردان: جاناتان دیتون و والری فاریس
بازیگران: استیو کارل، تونی کولت
محصول: ۲۰۰۶

داستان یک خانواده که هر کدام از اعضای آن مشکل خودش را دارد اما پدر خانواده از همه می‌خواهد در بهترین شکل ممکن عمل کنند. دختر کوچک خانواده می‌خواهد برای یک مسابقه استعدادیابی به ایالت دیگری برود و همه اعضای خانواده او را همراهی می‌کنند و در طول مسیر تنش‌های زیادی به وجود می‌آید.

فیلمی شیرین و دوست‌داشتنی. از آنهایی که اهمیت خانواده را یادآور می‌شود. نامزد اسکار بهترین فیلم در حالی که با اسکار بهترین فیلمنامه به این درجه رسید وگرنه در کارگردانی نامزد نشد. امتیاز فیلم در سایت متاکریتیک ۸۰ از ۱۰۰ است. بیشتر منتقدان هم البته از شخصیت‌پردازی فیلم تعریف کرده بودند که عمیق و در عین حال شیرین و باورپذیر بود.

گنجه رنج / The Hurt Locker

گنجه رنج

کارگردان: کاترین بیگلو
بازیگران: جرمی رنر، آنتونی مک‌کی
محصول: ۲۰۰۸

درام جنگی کاترین بیگلو درباره سربازی بود که در حین جنگ عراق و آمریکا تخصص‌اش خنثی کردن مین بود. مردی که با بقیه اعضای گردانش تفاوت زیادی دارد و جنگ را از نگاه او می‌بینیم.

فیلم کاترین بیگلو آن سال یک شگفتی بزرگ به ارمغان آورد. فیلم «آواتار» را شکست داد و کاترین بیگلو برنده اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد. کاترین بیگلو با این اسکار تبدیل به اولین زن تاریخ اسکار شد که جایزه بهترین کارگردانی را کسب کرد و البته همسر سابقش جیمز کامرون محبوب سینما و آکادمی را شکست داد.

امتیاز متاکریتیک فیلم ۹۴ از ۱۰۰ است و فیلم به جز دو اسکار بیگلو برنده چهار اسکار دیگر هم شد.

منتقدان معتقدند که دستاورد کاترین بیگلو در این فیلم بسیار تاثیرگذار و برجسته و جالب توجه است.

تحصیلات / An Education

تحصیلات

کارگردان: لون شرفیگ
بازیگران: کری مولیگان
محصول: ۲۰۰۹

فیلمی درباره بالغ شدن یک دختر نوجوان که در دهه شصت در حومه لندن زندگی می‌کند. و اینکه چطور زندگی‌اش با رسیدن مردی که تقریبا دو برابر او سن دارد تغییر می‌کند.

فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد که البته نتوانست در بخش کارگردانی نظر اعضای آکادمی را جلب کند. فیلم مستقل شرفیگ تبدیل به یکی از پدیده‌های آن سال شد و منتقدان خیلی تحویلش گرفتند. امتیاز متاکریتیک فیلم ۸۵ از ۱۰۰ است و جزو اولین فیلم‌هایی در اسکار که به آزادی‌های زنان اشاره می‌کند و بعدتر افرادی مثل گرتا گرویگ دنباله‌روی این ماجرا شدند. فیلم در جزییات بسیار دلپسند عمل می‌کند.

بچه‌ها حالشان خوب است / The Kids Are All Right

بچه ها حالشان خوب است

کارگردان: لیزا کولودنکو
بازیگران: آنت بنینگ، جولین مور، مارک روفالو
محصول: ۲۰۱۰

دو کودک که توسط لقاح مصنوعی متولد شده‌اند پدر بیولوژیکی‌شان را پیدا می‌کنند و او را داخل خانواده غیر سنتی‌ و عجیب و غریب‌شان می‌کنند.

کمدی درام کولودنکو نامزد چهار جایزه اسکار شد اما در کارگردانی شانسی نداشت. امتیاز فیلم در سایت متاکریتیک ۸۶ از ۱۰۰ است.

زمستان استخوان‌سوز / Winter’s Bone

زمستان استخوان سوز

کارگردان: دبرا گرانیک
بازیگران: جنیفر لارنس، جان هاوکس
محصول: ۲۰۱۰

در روستای اوزارک میزوری دختر نوجوانی به دنبال پدرش است که در کوهستان گم شده. پدر دختر در کار قاچاق مواد مخدر بوده و با گرو گذاشتن خانه‌شان آزاد شده و حالا دختر دنبال پدر است تا مبادا از سرمای زمستان بمیرد.

فیلمی که جنیفر لارنس را به عنوان یک بازیگر بااستعداد به سینما معرفی کرد. از میان چهار نامزدی اسکار یکی نصیب جنیفر لارنس شد و خود گرانیک هم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه شد اما در کارگردانی شانسی نیاورد. امتیاز متاکریتیک فیلم ۹۰ از ۱۰۰ است. منتقدان می‌گفتند که قهرمان زن این فیلم در جهان مدرن هیچ همتایی ندارد.

سی دقیقه پس از نیمه‌شب / Zero Dark Thirty

سی دقیقه نیمه شب

کارگردان: کاترین بیگلو
بازیگران: جسیکا چستین، جوئل ادگارتون، کریس پرت
محصول: ۲۰۱۳

این‌بار کاترین بیگلو سراغ جنگ افغانستان و تروریست‌های القاعده و سرکرده‌شان اوسامه بن لادن رفت. اینکه چطور او به دست نیروی دریایی آمریکا شناسایی و کشته شد.

بیگلو این‌بار شانس نیاورد که نامزد اسکار کارگردانی شود و فیلم از پنج جایزه اسکاری که برای آن نامزد شد فقط جایزه اسکار صدا را به خانه برد. با این حال منتقدان حتی این فیلم را از «گنجه رنج» هم بیشتر پسندیدند و امتیاز آن در سایت متاکریتیک ۹۵ از ۱۰۰ است. آنها معتقد بودند که بیگلو جوری عملیات را به تصویر کشیده که انگار شاهد دیدن یک مستند هستید.

سلما / Selma

سلما

کارگردان: آوا دوورنی
بازیگران: دیوید اویلو، تیم راث
محصول:  ۲۰۱۴

داستان افسانه‌ای که دکتر مارتین لوترکینگ خلق کرد. سال ۱۹۶۵ تظاهراتی در آلاباما اتفاق می‌افتد که از شهر سلما آغاز می‌شود. این تظاهرات برای اعتراض به تبعیض نژادی و برای برابری حقوق رای دادن میان سفیدپوستان و سیاهپوستان انجام شد.

آوا دوورنی با این فیلم به سینما معرفی شد. فیلمی که به طرز عجیبی نامزد جایزه بهترین فیلم شد و به جز آن فقط نامزد اسکار بهترین موسیقی بود! درواقع از همان سال رسم اسکار بر این شد که فیلم‌های مربوط به تبعیض نژادی و سیاهپوستان را جدی بگیرد. امتیاز فیلم البته پیش منتقدان هم خوب بود و در سایت متاکریتیک امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ را کسب کرده است. منتقدان بیشتر از این به وجد آمده بودند که دوورنی در شرایطی که آمریکا مجددا وارد بحران‌های تبعیض نژادی شده بود دست روی نقطه حساسی از تاریخ این کشور گذاشته بود.

لیدی برد / Lady Bird

لیدی برد

کارگردان: گرتا گرویگ
بازیگران: سیرشا رونان
محصول: ۲۰۱۷

اولین فیلم سینمایی گرتا گرویگ به عنوان کارگردان که خودش با بازی در فیلم‌های مستقل نیویورکی نوآ بومباک مثل «فرانسس ها» شهرت پیدا کرد. داستان فیلم در سال ۲۰۰۲ در شهر ساکرامنتو می‌گذرد و درباره دختری است که به سن بلوغ رسیده و می‌خواهد مسیر زندگی‌اش را تغییر دهد. دختری که از طرفی وابسته به خانواده‌اش است و از طرف دیگر می‌خواهد زندگی جدید خودش را داشته باشد.

منتقدان عاشق فیلم گرویگ شدند. امتیاز فیلم در متاکریتیک ۹۴ از ۱۰۰ است. آنها معتقد بودند که تصویر گرویگ از دختر نوجوان عمیقا شخصی و شیرین است و بازی سیرشا رونان هم زیاد تحسین شد. فیلم نامزد پنج جایزه اسکار شد از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای گرویگ و بهترین فیلمنامه برای او. البته که در نهایت شکست‌خورده بزرگ مراسم شد و فیلم هیچ جایزه اسکاری به خانه نبرد.

منبع: thewrap

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه