کاسینی تصاویر جدیدی از انسلادوس، قمر زحل ارسال کرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
انسلادوس و کاسینی

کاسینی، در دومین مرحله‌ی ملاقات‌اش با انسلادوس قمر یخی زحل، عکس‌های جدیدی به زمین فرستاد.

دانشمندان از داده‌های این فضاپیما برای پاسخ دادن به سوالاتی درباره‌ی وجود یا عدم وجود حیات در انسلادوس استفاده می‌کنند.

ناسا تصاویری از یخ‌فشان‌هایی که از سطح انسلادوس، قمر سیاره‌ی زحل، بیرون می‌زند، منتشر کرده است. در روزهای آینده داده‌ها و اطلاعات بیشتری که کاسینی، فضاپیمای ناسا، در عمیق‌ترین شیرجه‌اش در انسلادوس جمع‌آوری کرده، منتشر خواهد شد. دانشمندان از داده‌های این فضاپیما برای پاسخ دادن به سوالاتی درباره‌ی وجود یا عدم وجود حیات در انسلادوس استفاده می‌کنند.

گرچه کاسینی با عکس‌هایش شیرجه‌ی عمیقی در میان ذره‌های آب، مولکول‌های ارگانیک و دیگر مواد شیمیایی یخ‌فشان‌ها زد، اما مدت زمان این شیرجه کوتاه بود. محققان برآورد کرده‌انداین ملاقات با سرعت ۶۸۴۰۰ کیلومتر در ساعت انجام شد و تنها ده ثانیه طول کشید.

«لیندا اسپیلکر» (Linda Spilker)، یکی از دانشمندان پروژه‌ی کاسینی، اهداف این شیرجه‌ی عمیق را توضیح داد. اول از همه این که، دانشمندان می‌خواهند وجود مولکول‌های هیدروژن را در این آب‌فشان‌ها تایید کنند. زیرا هیدروژن مدرکی دال بر وجود فعالیت گرمابی در زیر پوسته‌ی انسلادوس خواهد بود. هر چه هیدروژن بیشتری پیدا کنند، به معنی فعالیت گرمابی بیشتری خواهد بود. فعالیت‌های گرمابی هم می‌تواند به نوبه‌ی خود به معنی وجود حیات باشد.

دانشمندان تاکنون مولکول‌های ارگانیکی مثل متان را در این آب‌فشان‌ها پیدا کرده‌اند، اما در این ملاقات که از فاصله‌ی ۴۸ کیلومتری سطح این قمر صورت گرفت، از بخش‌های متراکم‌تری نمونه‌برداری شد. همچنین آنها توانستند ساختارهای مولکولی پیچیده‌تری را ببینند، زیرا ترکیبات شیمیایی سنگین‌تر به اندازه‌ی مواد سبک‌تر در هوا شناور نمی‌شوند. «اسپیلکر» می‌گوید: «ما شاید ارگانیک‌های جدیدی را پیدا کنیم که قبلا آنها را ندیده بودیم.»

دانشمندان همچنین می‌خواهند بفهمند که آیا این آب‌فشان‌های گازی که از شکاف‌های قطب جنوب بیرون می‌زنند، مثل جت پرتاب می‌شوند یا در موازات هر شیار مثل یک «پرده» فوران می‌کنند. یافتن پاسخ این سوال، می‌تواند اطلاعات مفیدی از مدت زمان فعالیت انسلادوس در اختیار قرار دهد.

c1

انسلادوس و حلقه‌ی زحل

c2 c3 c4

منبع: Los Angeles Times

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Pooya

    خیلی سطح زیبایی داره!
    امیدوارم یک پروب مخصوص این قمر بفرستند، چون خیلی جالب به نظر میاد!

  2. ابراهیم

    از نوشته های متن، تصویری موجود نبود.

  3. رضا

    دمشون گرم ببین چه کارایی می کنن این خارجی ا. ببین به چه چیزایی فک می کنن چقدر هزینه می کنن ما فعلا ته هرم مازلو ایم بدبختانه

  4. bijan

    woow

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه