۹ سبزی خوردن که می‌توانید به راحتی در خانه پرورش دهید

۳۰ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
کاشت سبزی در آپارتمان

امروزه همه ما درگیر زندگی شهرنشینی شده‌ایم. دیگر مانند قدیم باغچه کوچکی در حیاط خانه وجود ندارد که هر روز با عشق آبیاری باغچه سبز از خواب بیدار شویم. دیگر خبری از عطر سبزیجات تازه در حیاط خانه نیست. درست است که از نعمت حیاط و باغ در خانه‌هایمان محروم شده‌ایم ولی کاشت سبزی در آپارتمان هم ممکن است. در آپارتمان هم می‌توانید باغچه کوچکی بسازید و گیاهانی مثل سبزی خوردن را پرورش دهید. برای کاشت سبزی در خانه کافی است چند گلدان تهیه کنید و بذر سبزی‌های مورد علاقه‌تان را در آنها بکارید. در این مطلب نکاتی را در مورد کاشت سبزیجات در خانه برای شما آماده کرده‌ایم.

کاشت سبزی در آپارتمان چه محاسنی دارد؟

غذا آماده است و می‌خواهید آن را با سبزی خوردن تازه نوش جان کنید. چه بهتر که این سبزی با دستان خودتان و به صورت کاملاً ارگانیک، یعنی بدون هیچ کود شیمیایی رشد کرده باشد. فکرش را بکنید که گلدان‌های سبز و خوش عطری کنار پنجره آشپزخانه‌تان باشد.

بدون شک عطر و طعم سبزی خانگی، بسیار بهتر از سبزی‌هایی است که از مغازه می‌خرید. علاوه بر این قطعاً سبزی خانگی سالم‌تر است. شما مطمئنید سبزی‌های خانگی از آب سالم تغذیه می‌کنند و در محیط تمیز پرورش داده می‌شوند.

کاشت سبزی در خانه

برای کاشت سبزی در آپارتمان ذره‌ای شک نکنید، بعد از تجربه اولین کاشت بذر می‌فهمید که چه سال‌هایی را از این فعالیت مفید و سالم غافل مانده‌اید.

برای کاشت سبزی در خانه به چه چیزهایی احتیاج داریم؟

فراموش نکنید برای این که سبزی خوردن بهترین رشد خود را داشته باشد، باید نور و آب کافی در اختیار آن قرار بگیرد. برای پرورش گیاهان خوراکی تعدادی گلدان تهیه کنید، آنها را از خاک مغذی پر کنید، بذرها را روی خاک موجود بپاشید و کمی دیگر خاک روی بذرها بریزید.

گلدان‌ها را نزدیک پنجره آفتاب‌گیر خانه قرار دهید و هر روز صبح آنها را به اندازه کافی آبیاری کنید. بعد از این که بذر سبزی‌ها رشد کردند، می‌توانید اسپری آب روی برگ انجام دهید تا شادابی بیشتری داشته باشند و تر و تازه‌تر به نظر برسند.

چه سبزیجاتی را می‌توانیم در خانه پرورش دهیم؟

کاشت سبزی خوردن در خانه بسیار ساده است، بدون نیاز به مراقبت خاص و با کمی رسیدگی می‌توانید سبزی خوردن را در خانه خود پرورش دهید. سبزی‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم، از نوع سبزی‌های برگی هستند؛ یعنی ما برگ‌های این گیاهان را می‌خوریم. اگر کمی به سراغ باغبانی در خانه بروید، خودتان تجربه به دست می‌آورید و می‌توانید ابتکار هم داشته باشید.

۱. شاهی

سبزی شاهی

شاهی رشد و نگهداری بسیار ساده‌ای دارد و برای برای شروع کاشت سبزی در آپارتمان مناسب است. شاهی با نام ترتیزک هم شناخته می‌شود. این سبزی خوردن کمی طعم تند می‌دهد و مصرف تازه خوری بسیاری دارد. سبزی شاهی هم گیاهی یک‌ساله است، برای سلامتی مزایای مختلفی دارد و از گیاهان دارویی نیز محسوب می‌شود. پس از کاشت بذر شاهی نیازی نیست مدت زیادی برای به ثمر نشستن آن صبر کنید؛ شاهی بسیار سریع رشد می‌کند.

۲. ریحان

ریحان

قطعاً گیاه ریحان را می‌شناسید. فکرش را بکنید کباب خانگی با سبزی‌هایی که در خانه دارید چه طعم بی‌نظیری خواهد داشت. نان و کباب و ریحان خانگی! این سبزی خوش عطر و طعم، یعنی همان ریحان، یکی از محبوب‌ترین انواع سبزی خوردن و البته برگی محسوب می‌شود. گیاه ریحان یک‌ساله است و از طریق بذر به‌راحتی رشد می‌کند. اگر می‌خواهید ریحان معطر شما برگ‌های بزرگی داشته باشد، برگ‌های آن را بچینید تا با رشد بیشتری که پیدا می‌کند، به اندازه دلخواه شما برسد.

۳. جعفری

جعفری

بعید است کسی اسم پیاز و جعفری به گوشش نرسیده باشد! البته بحث ما در مورد پیاز نیست بلکه می‌خواهیم در مورد کاشت جعفری بگوییم. یکی از گلدان‌هایی که خریده‌اید را حتماً برای کاشت بذر جعفری کنار بگذارید. حتماً خوب می‌دانید که جعفری یکی از سبزی‌های پرکاربرد در آشپزخانه است و علاوه بر مصرف تازه خوری، برای پخت و پز نیز استفاده زیادی دارد. جعفری از سبزی‌های برگی دوساله است که با بذر به راحتی می‌توانید آن را پرورش دهید.

۴. گشنیز

گشنیز

گشنیز و جعفری بسیار شبیه به هم هستند. اگر شما هم این دو را با هم اشتباه می‌کنید، بیایید این مشکل را همین‌جا برای همیشه تمام کنیم. وقتی این دو سبزی را با هم بکارید و رشدشان را کنار هم ببینید، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها‌ را از هم تشخیص دهید. جعفری رنگ تیره‌تری دارد و برگ‌های آن کمی ضخیم و خشن‌تر است. گشنیز لطیف‌تر و روشن‌تر است و بریدگی‌های ریزتری در برگ‌های آن دیده می‌شود. ساقه گشنیز هم به دلیل بافت لطیف‌ترش، قابل خوردن است و طعم بسیار خوبی دارد. گشنیز سبزی یک‌ساله است، عمر کوتاه و رشد سریع دارد.

۵. خرفه

خرفه

شاید خرفه را در باغچه‌ها دیده باشید، چون بیشتر به شکل خودرو رشد می‌کند. ولی این گیاه نوعی سبزی محسوب می‌شود. خرفه ساقه‌های قرمز و برگ گوشتی دارد. این سبزی ارزش غذایی بالایی دارد و به عنوان گیاه دارویی نیز شناخته می‌شود. بذر سیاه خرفه را می‌توانید به عنوان سبزی خوردن در خانه بکارید. فقط حواستان به تأمین آب مورد نیاز آن باشد. خرفه هم یک سال مهمان خانه شما خواهد بود.

۶. مرزه

مرزه

مرزه یکی از سبزی‌های کمتر شناخته‌شده است. این گیاه برگ‌های کوچک و کشیده‌ای دارد که دور تا دور ساقه‌اش رشد می‌کنند. مرزه عطر بی‌نظیری دارد و به همین دلیل در ساخت دمنوش گیاهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرزه را هم می‌توانید یک سال در خانه خود نگهداری کنید.

۷. تره

تره

ظاهر متفاوت تره آن را از باقی سبزی‌های خوردن متمایز و تشخیص دادنش از بقیه سبزی‌ها را راحت می‌کند. تره به دلیل این که با پیاز هم خانواده است، طعمی مشابه آن دارد. در واقع آنچه مورد مصرف خوراکی قرار می‌گیرد، ساقه تره است. تره گیاهی چندساله است و با بذر به راحتی تکثیر می‌شود. چیدن ساقه‌های تره باعث می‌شود این گیاه دوباره قدرتمندتر و ضخیم‌تر رشد کند.

۸. شنبلیله

شنبلیله

تا به حال اسم شنبلیله به گوشتان خورده است؟ این سبزی برگی و معطر، به عنوان سبزی خوردن مصرف نسبتاً کمتری دارد و اغلب در ترکیب با سبزی‌های دیگر برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌های گرد و خوش‌طعم شنبلیله را می‌توانید با بذری که در گلدان‌های خانگی خود می‌کارید، برای مصرف روزانه‌ برداشت کنید.

۹. شوید

شوید

حتماً برگ‌های ریز و خوش عطر شوید را در غذاهای مختلف تست کرده‌اید. استفاده از این سبزی برگی به دلیل عطر و طعم خوبش، به‌صورت خام هم طرفداران خود را دارد. البته شوید به ‌صورت ادویه و طعم‌ دهنده هم استفاده می‌شود. شوید گیاهی یک‌ساله است و عمر کوتاهی دارد. بعد از آن که برگ‌های شوید را برای مصرف چیدید، رشد دوباره آن چندان مناسب نخواهد بود. پس بهتر است بذر شوید را در فاصله زمانی مختلف و در چند گلدان بکارید.

کاشت سبزی در آپارتمان را از همین امروز شروع کنید

حال که می‌دانید کاشت سبزی در آپارتمان چندان هم کار دشواری نیست، همین حالا مقدمات کاشت بذر سبزی خوردن مورد علاقه خود را فراهم کنید. وسایل مورد نیاز این کار را هم می‌توانید از بخش لوازم باغبانی فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا بخرید.

خرید لوازم باغبانی از دیجی‌کالا

بیشتر بخوانید: سبزیجات چاق‌کننده کدامند؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar پریزاد

    حاوی هیچ نکته مفیدی نبود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه