چرا گوشی‌های ال‌جی دیگر محبوبیت سابق را ندارند؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
ال جی

در بازار گوشی‌های هوشمند شرکت‌های زیادی حضور دارند که تمام آن‌ها به دنبال جلب توجه کاربران و البته کسب درآمد بیشتری هستند. طبیعتاً، در این بازار شلوغ، ما عمدتا به شرکت‌هایی توجه می‌کنیم که در بالای این هرم قرار دارند اما حالا می‌خواهیم در چند مطلب جداگانه، به شرکت‌هایی بپردازیم که دیگر شکوه گذشته خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر حرف چندانی برای گفتن ندارند. در این مطلب، عملکرد بخش موبایل شرکت ال جی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و می‌خواهیم به این سؤال جواب دهیم که چرا گوشی‌های شرکت ال جی دیگر محبوبیت سابق را ندارند؟

آغاز مشکلات

ال جی همواره یکی از مهم‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، به‌خصوص در آمریکای شمالی، بوده اما این شرکت در چند سال اخیر عملکرد قابل توجهی نداشته است. اگرچه در سال ۲۰۱۴ فروش بخش موبایل این شرکت رکوردشکن بود، اما در سال ۲۰۱۸ فروش آن نسبت به سال قبلی ۲۶ درصد کاهش داشته که این موضوع در کنار افت چندساله این شرکت، منجر به نگرانی زیاد سرمایه‌گذاران و مدیران شده است.

اولین ضربه جدی به شهرت برند ال جی در سال ۲۰۱۵ وارد شد. در این سال، مشکل گوشی پرچم‌دار G4 که مرتباً ریست می‌شد، سروصدای زیادی به راه انداخت که ال‌جی ناچار شد به کاربران خود اعلام کند گوشی‌های خود را برای تعمیر یا تعویض به مراکز مجاز ارائه دهند. متأسفانه، بسیاری از گوشی‌های جایگزین شده هم از این مشکل رنج می‌بردند و همین باعث شد که ال‌جی تعداد زیادی از کاربران خود را از دست بدهد.

ال جی

ال‌جی برای بهبود وضعیت خود، تصمیم گرفت برای پرچم‌دار بعدی یعنی G5 از تکنولوژی ماژولار بهره ببرد. این تکنولوژی به کاربران اجازه می‌داد قطعات دیگری را به گوشی خود وصل کنند و با این کار، قابلیت‌های آن را افزایش دهند. اگرچه بر روی کاغذ چنین ایده‌ای بسیار جذاب است، اما ال جی به‌خوبی نتوانست آن را عملی کند و در نهایت همین موضوع به نقطه ضعف گوشی مذکور بدل شد. تعداد ماژول‌ها چندان زیاد و متنوع نبود و در نهایت محبوبیت زیادی کسب نکردند.

جانشین G5 یعنی G6 هم نتوانست موفقیت قابل توجهی کسب کند و زمانی که گوشی‌های اندرویدی از اسنپ‌دراگون ۸۳۵ بهره می‌بردند، این گوشی مجهز به اسنپ‌دراگون ۸۲۱ بود. با توجه به این ضعف‌ها، این گوشی به سومین تلاش ناموفق ال‌جی برای عرضه گوشی پرچم‌دار قابل توجه بدل شد.

بیشتر بخوانید: گوشی ایده‌آل از بدنه پلاستیکی و نمایشگر HD بهره می‌برد

ایده‌های نه‌چندان جالب ال جی

جدیدترین مدل سری G یعنی G7 ThinQ، روی هم رفته گوشی خوبی به حساب می‌آید. یکی از نقاط ضعف این گوشی، بحث نام‌گذاری نه‌چندان خوشایند آن است. ال جی به دلایلی تصمیم گرفت از برند ThinQ که مربوط به محصولات هوشمند این شرکت است، برای پرچم‌داران خود استفاده کند. ظاهراً با این کار می‌خواهد به کاربران نشان دهد که گوشی‌های این شرکت ارتباط خوبی با دیگر گجت‌های هوشمند ال‌جی دارند.

ال جی

کمی پس از عرضه، مشخص شد به دلیل ضعف در بهینه‌سازی نمایشگر G7، این گوشی انرژی زیادی را مصرف می‌کند. البته این ضعف سروصدای زیادی ایجاد نکرد زیرا از همان ابتدا توجه کاربران چندانی را جلب نکرده بود. در کنار عرضه سری G، ال جی در سال ۲۰۱۵ توسعه گوشی‌های رده‌بالا تحت عنوان سری V آغاز کرد. این گوشی‌ها برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده بود و این فرصت را برای ال‌جی فراهم کرد که تا حدی دست به آزمون‌وخطا بزند. دو مدل نخست این سری یعنی V10 و V20 به خاطر بهره‌گیری از نمایشگر ثانویه در بخش فوقانی نمایشگر اصلی، تا حدی مورد توجه قرار گرفتند.

با وجود اینکه V10 و V20 مورد توجه کاربران موردنظر ال جی قرار گرفتند، اما تعداد این کاربران چندان زیاد نبود. این گوشی‌ها در مقایسه با رقبا اندازه‌ی بزرگ‌تری داشتند و ظاهر آن‌ها هم چندان جذاب نبود. قابل تعویض بودن باتری آن‌ها باعث می‌شد این گوشی‌ها ضدآب نباشند. از آن زمان، ال‌جی ترجیح داده رویکرد محافظه‌کارانه‌ای را اتخاذ کند و به همین خاطر گوشی‌های سری V دیگر تفاوت چندانی با سری G ندارند و از این مهم‌تر، در مقایسه با دیگر پرچم‌داران موجود در بازار، از ویژگی شاخصی بهره نمی‌برند. عدم موفقیت این گوشی‌ها منجر به انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال ادغام این دو سری از گوشی‌ها شده است.

دیگر ضعف‌ها

ال جی

ال‌جی در بخش نرم‌افزاری هم حرف چندانی برای گفتن ندارد. این کمپانی به تأخیر در عرضه‌ی آپدیت‌های نرم‌افزاری مهم و رها کردن پشتیبانی نرم‌افزاری از گوشی‌های خود شهرت دارد. از لحاظ آپدیت‌های نرم‌افزاری گوشی‌های اندرویدی، ال‌جی در مقام شانزدهم قرار دارد و رابط کاربری گوشی‌های این شرکت هم نسبت به رقبا عملکرد قابل توجهی ندارند.

در رابطه با دوربین، مشخصات فنی دوربین‌های گوشی‌های این شرکت ضعف چندانی نسبت به دیگر گوشی‌ها ندارند و حتی ال‌جی از جمله شرکت‌هایی است که توانست محبوبیت استفاده از لنزهای واید را افزایش دهد. با این حال، بخش نرم‌افزاری دوربین‌های این گوشی‌ها ضعف‌های زیادی دارند. ال‌جی از جمله اولین شرکت‌هایی بود که تنظیمات پیشرفته را در اپلیکیشن دوربین گوشی‌های خود قرار داد تا کاربران بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های ثالث، بتوانند عکس‌های حرفه‌ای ثبت کنند اما از آن زمان تا حالا هنوز در این زمینه نتوانسته نوآوری هیجان‌انگیزی را عملی کند. در حقیقت، ال‌جی خیلی دیر قابلیت پرتره را برای دوربین گوشی‌های خود به ارمغان آورد. از جمله جدیدترین قابلیت‌های نرم‌افزاری اپلیکیشن موردنظر، می‌توانیم به ارائه قابلیت Triple Shot برای دوربین گوشی V40 اشاره کنیم که سه عکس جداگانه با سه سنسور متفاوت را ثبت می‌کند و در نهایت ویدیویی هم از این تصاویر ایجاد می‌شود؛ این مشخصه به‌سرعت کار خود را انجام نمی‌دهد و البته چندان هم مفید و جذاب به حساب نمی‌آید. یکی دیگر از نقاط ضعف پرچم‌داران ال‌جی، دوربین سلفی آن‌ها است.

ال جی

با وجود اینکه روزبه‌روز وضعیت فروش گوشی‌های ال‌جی وخیم‌تر از گذشته می‌شود، اما این شرکت هنوز حاضر نیست یکی از مهم‌ترین جنبه‌های گوشی‌های خود را تغییر دهد و آن چیزی نیست جز قیمت. گوشی‌های ال جی از لحاظ ویژگی‌ها و قابلیت‌های هیجان‌انگیز در برابر رقبا حرفی برای گفتن ندارند و به همین خاطر حداقل از لحاظ قیمت می‌توانند کاری کنند که کاربران نسبت به خریدن آن‌ها ترغیب شوند. در عوض، این شرکت همچنان به عرضه گوشی‌های خسته‌کننده گران‌قیمت ادامه می‌دهد.

اگرچه بخش موبایل ال‌جی وضعیت مناسبی ندارد، ولی این شرکت به این زودی‌ها این بخش را تعطیل نخواهد کرد. بخش موبایل، قسمت کوچکی از شرکت ال‌جی محسوب می‌شود و هرچند به خودی خود سود چندانی برای این کمپانی به ارمغان نمی‌آورند و حتی شاید ضرر ده باشد، اما به‌عنوان یک ابزار بازاریابی می‌تواند انجام وظیفه کند.

بیشتر بخوانید: بهترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند که در سال ۲۰۱۹ همه‌گیر می‌شوند

منبع: Phone Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar علی

    ال جی خوبه ولی سامسونگ۲ بهتره.
    ال جی چیز خاصی نداره.

    1. Avatar عای

      سامسونگ دو رو اشتباه گذاشتم

  2. Avatar فرید

    آقا چخبرررررته!!!
    من ۴.۵ ساله g6 دارمو راضیم.از لحاظ اجرای بازیو برنامه و هم ضربه و ضد آب بودنش عالیه.باهاش برو دریا.
    .خیلی بهتره از گوشی های پلاستیکی امروزی
    حالا نمیگم بینظیرو تکه ولی طفلک به این بدی هم که گفتی نیست

  3. Avatar الی

    من الان ۵ساله جی فایو دارم یعنی این پنج سال یه اخ نگفته این گوشی پدرم واسم A70 خرید ولی میذاشتم کنار G5 واقعا میگم از لحاظ گرافیگ جی فایو بهتر بود انگار شفاف تر بود . دوربینشم خیلی طبیعیه رنگش. فقط بخاطر اینکه باطریش بعد از این همه سال دیگ عمرشو کرده و متاسفانه بخاطر تحریم ها قطعاتش پیدا نمیشه مجبورم عوضش کنم و همین ناراحتم میکنه. دلم میخواد دوباره ازین برند خرید کنم

  4. Avatar مانی

    درود بر همه
    متاسفانه توی ایران هر چیزی که خیلی خوب باشه میکوبنش که مردم استفاده نکنن.من نمیگم این برند ایراد نداره ولی وقتی با ایراد برندهای دیگه مقایسه میکنید میبینید که اصلا ایراد ال جی به چشم نمیاد ولی انقد در مورد برندهای دیگه تبلیغات هست که تمام صداهای منفی از این برندهارو توی خودش خفه میکنه بخصوص در سامسونگ مخصوصا یری های جدیدش که دیگه گند تکنولوژیو دراورده در عرض مدت کوتاهی رنگ صفه صورتی میشه حاله میندازه هنگ میکنه و از این قبیل ولی کسی این مشکلاتو توی مقاله ها نمیاره چرا!!چون به ضرر وارد کننده های داخلی هست که هممون میدونیم کیا پشت این قزیه هستن پس میان برندهای دیگه مخصوصا ال جی رو میکوبن تا چیزیو که میخوان به مردم بفروشن.دقیقا همین اتفاق روی ماشین هم افتاد اگر یادتون بیاد دوو سی ال او یکی از بهترین ماشینها توی ایران و دنیا بود ولی چه اتفاقی افتاد؟خط تولیدش قط شد چون به ضرر ایارن خودرو و سایپا بود چرا؟چون کیفیت این ماشین و مصرف سوخته پایینش باعث میشد که پراید و پژو اشغال به فروش نره.همین اتفاق باری ال جی افتاد چرا؟چون گوشیهای اشغالی مثل سامسونگ و هواوی توی بازار به فروش بره که وارد کننده هاشون ضرر نکنن.چون شما اگر ال جی بخری شاید بیشتر از شش سال ازش استفاده کنی ولی اگر سامسونگ بخری حتما بعداز یک یا دوسال باید عوضش کنی چون دیگه قابل استفاده نیست.من یک موبایل فروش هستم و تمام مزایا و ایراد گوشیهارو میدونم فقط خواستم این اطلاعاتو در اختیار شما هم بزارم تا بدونید که چرا اجناس با کیفیت توی ایران به این شکل کوبیده میشن

  5. Avatar هوگو

    بنظرم که تو این مقاله یه کم زیاد، گوشی های LG کوبونده شده. اینقدرهام هم بد نیست بخدا. اگه مشکل شارژ باتریش حل بشه، عالی میشه. هرچند که مشکل شارژ باتری، مشکل اکثر گوشی ها هست.

  6. Avatar g4

    این حرف ها نصفش اشتباه هست گوشی ال جی همیشه توی دوربین حرف اول رو میزنه من خودم گوشی g4 رو دو سه سال پیش از این سایت خریدم و با اینکه معمولا بعد از دو سال گوشی رو تعویض میکنند من راضی هستم و حتی حاضر به تعویض با گوشی های روز که قیمت ۹ میلیون دارند نیستم اما در مورد آپدیت توی اینترنت سرچ کنید لیست بهترین شرکت در زمینه بروزرسانی گوشی ال جی رو بین اول تا سوم میارند اصلا ما ۱۶ تا برند تاپ نداریم که ال جی ۱۶ باشه ولی قبول دارم محبوبیت پایین اومد و ال جی هم پیشرفت زیادی نکرد پیشرفت نکرد چون سرعت پیشرفت تو گوشی ها پایین اومده محبوبیت پایین اومد چون گوشی های زیبایی مثل g3 و g4 نزد اما g7 خیلی زیباست و فکر کنم ال جی با همین گوشی دوباره محبوبیت قبل رو بدست بیاره

  7. Avatar امیرحسین

    من یکی از طرفداران الجی بودم و از سری اپتیموس تا جی ۴ گوشیاشو بلافاصله می‌خریدم ولی از جی ۲ که بهترین تجربه ی من تو گوشی بود به طرز نا محسوسی افت کرد جی ۳ صفش داغ میشد و شاستی ترک میخورد بعدها مدتیم بردش سوخت جی فلکس ۲ خریدم اونم هاردش بعده مدتی سوخت جی ۴ هم که همه می‌دونن عیباشو و در کل حیف پول واسه الجی امتیاز جی ۷ در dxomark حتی از یک میان رده شرکت های دیگم کمتره حتی الجی جی ۵ دوربینش امتیاز بیشتری گرفته از جی ۷

  8. Avatar علی

    ممنون بابت مقاله خوبتون.در جایی از متن اشاره کردید که الجی از لحاظ پشتیبانی نرم افزاری در رتبه ۱۶ قرار گرفته،اگه امکانش هست مقاله ای درباره لیست بهترین شرکت در زمینه بروزرسانی در سایت قرار بدید.
    با تشکر

    1. Avatar shahabmp

      نیاز به مقاله نداره مشخصه دیگه، توی اکوسیستم اندروید خود گوگل گوشیاش بهترین پشتیبانی نرم افزاری داره چون سریع تر از هر شرکت دیگه ای آپدیت های خودشو ارائه میده پون بقیه شرکتا همون آپدیت گوگل بعد از عرضه باید با ui خودشون بروز کنن بعد ارائه بدن. و گوگل تا دو سال هم به این کار ادامه میده، به طور کلی هم آیفون بهترین پشتیبانی داره چون تا ۳ سال تضمین شده ارائه آپدیت های نرم افزاری برای هر آیفون، که البته همیشه تا ۴ سال آپدیتارو دریافت میکنن به جای ۳ سال

      1. Avatar علی

        دوست عزیزم گوگل و اپلو که همه میدونن،منظورم یه لیست از همه شرکتا با مدت و سرعت بروزرسانی بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه