کدام کشورهای پیشرفته صنایع سبزتری دارند؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

کنگره‌ی بهره‌وری انرژی در امریکا به صورت دوسالانه اقدام به ارزیابی کشورهای صنعتی به لحاظ بهینگی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف می‌کند. ارزیابی‌های ارائه شده توسط این سازمان منحصر به چهار حوزه‌ی ساخت و ساز و ساختمان، حمل و نقل، صنایع و تلاش به جهت کاهش هزینه‌های مصرف انرژی است. در ادامه به معرفی هشت کشور برتر در لیست ارائه شده به همراه حوزه‌هایی که این کشورها بالاترین نمره را کسب کرده‌اند می پردازیم.

آلمان: در لیست ارائه شده، کشور آلمان با کسب ۶۵ نمره حائز بالاترین رتبه گردیده است؛ همچنین برای این کشور بالاترین نمره‌ها از بخش‌های کلی و صنعتی بدست آمده است. در بیان علت کسب این رتبه می توان به دلایلی همچون ارائه‌ی خدمات مالی به جهت استفاده از موتورها، کمپرسورها و سیستم های تهویه‌ی هوای با کارایی بالا و همچنین ارائه‌ی مشوق‌های مالیاتی و تسهیلات به جهت تشویق سرمایه گذاری در ساخت اماکن با مصرف انرژی بهینه اشاره نمود.

ایتالیا: کسب رتبه‌ی دوم و دریافت ۶۴ امتیاز، با وجود بحران مالی شدیدی که کشور ایتالیا با آن دست به گریبان بوده، نشانگر آینده‌نگری و مدیریت کارآمد این کشور در حوزه‌ی انرژی است. بالاترین نمره‌ها برای این کشور از حوزه‌های حمل و نقل و تلاش جمعی به جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی بدست آمده است. کسب چنین رتبه‌ای برای کشور ایتالیا توسط سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی زیرساختی حمل و نقل ریلی و تشویق اتباع این کشور به تعویض خودروهای قدیمی با خودروهای جدیدتر، که از استاندارهای زیست محیطی بالاتری برخوردار هستند، محقق گردیده است.

اتحادیه‌ی اروپا: چنانچه اتحادیه‌ی اروپا را به مثابه یک کشور واحد در نظر بگیریم، این کشور حائز ۶۳ امتیاز و بالاترین رتبه در بخش تلاش جمعی به جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهد گردید. علت اصلی کسب این رتبه توسط اتحادیه‌ی اروپا، ایجاد یک چارچوب قانونی به جهت کاهش بیست درصدی در مصرف انرژی تا سال ۲۰۲۰ و اتخاذ سیاست های نظارت بر مصرف انرژی در کشورهای عضو است.

چین: کشور چین با کسب ۶۱ امتیاز حائز رتبه‌ی چهارم در این رتبه‌بندی شده است. برای این کشور بیشترین امتیازات از بخش ساخت و ساز و ساختمان دریافت شده است. دلیل این امر مصرف کم انرژی در هر متر مربع از ساختمان‌های مسکونی احداث شده در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای ارزیابی شده توسط این نهاد است.

فرانسه: کشور فرانسه نیز همانند چین موفق به کسب ۶۱ امتیاز شده است؛ با این وجود به دلیل آنکه در هیچ یک از بخش‌ها حائز رتبه‌ی برتر نشده، در این رتبه‌بندی پایین تر از کشور چین در رتبه‌ی پنجم قرار گرفته است. برای این کشور بالاترین امتیازات از بخش تلاش جمعی به جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی اخذ گردیده است. کاهش پنجاه درصدی در نرخ افزایش مصرف انرژی در یک بازه‌ی زمانی ۱۰ ساله و تعهد این کشور به کاهش ۱۷ درصدی مصرف انرژی تا سال ۲۰۲۰ از جمله دلایل کسب این جایگاه توسط کشور فرانسه می باشد.

انگلستان: این کشور با کسب ۵۷ امتیاز، با پنج رتبه کاهش نسبت به رتبه‌بندی قبلی در جایگاه ششم قرار گرفته است. در واقع بیشترین سقوط در این نظام رتبه بندی متعلق به کشور انگلستان می باشد. اتخاذ سیاست های تشویقی برای مصرف کنندگان خودروهای شخصی به جهت استفاده از وسایل نقلیه با سوخت جایگزین و تعهد آن به کاهش مصرف انرژی از طریق سیاست گذاری های کلان سبب کسب چنین جایگاه برای این کشور می باشد.

ژاپن: کشور ژاپن نیز همانند انگلستان موفق به کسب ۵۷ امتیاز شده است. بیشترین امتیازات برای این کشور در نتیجه‌ی کارایی بالای کارخانه‌های حرارتی تولید برق در این کشور و اتخاذ استانداردهای مصرف بهینه‌ی سوخت برای وسایل نقلیه سنگین است.

اسپانیا: کشور اسپانیا ضمن کسب ۵۴ امتیاز، با وجود آن‌که در میان تمامی کشورهای اروپایی رتبه‌ی آخر را کسب نموده است، حائز رتبه‌ی بالاتری نسبت به کشورهایی همچون کانادا، هند و ایالات متحده است. کسب چنین جایگاهی برای کشور اسپانیا بنابر کارایی بالای کارخانه‌های حرارتی تولید برق در این کشور و برنامه این کشور به جهت اجباری‌سازی رده‌بندی ساختمان‌ها از لحاظ بهینگی مصرف انرژی بدست آمده است.

با توجه به اینکه این رده‌بندی مربوط به سال ۲۰۱۴ است، باید منتظر ماند و دید کدام کشورها در سال ۲۰۱۶ حائز رتبه‌های برتر می‌گردند. آیا کشور انگلستان مجدداً سقوط در رتبه‌بندی را تجربه خواهد کرد و یا خواهد توانست جایگاه پیشین خود را از کشور آلمان پس بگیرد؟ آیا کشور ایالات متحده، با وجود تلاش‌ها و سیاست‌گذاری‌های صورت پذیرفته در این کشور که خصوصاً پس از کنفرانس پاریس از شدت بیشتری برخوردار گردیده، می تواند برای خود در این لیست جایگاهی را دست و پا نماید؟

باید منتظر ماند و دید …

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. محمد

    زیاد جالب نبود.
    چند مشکل
    ۱-چرا امار بیشتر از یک سال پیش؟
    ۲- شهر پکن از چین از الودهترین شهر های دنیا است و بسیاری از صنایع چین از زغال کک برای تامین انرژی استفاده میکنند.
    ۳-اتحادیه اروپا را نمیتوان به عنوان یک کشور حساب کرد.
    متاسفانه به دلایلی غیر از دلایل مستند در ارایه این دست امارها استناد میشود که در اینجا مجال سخن گفتن از ان نیست.

    1. محمد نوش زادی مطلق

      از اشارات شما بسیار سپاسگزارم
      ۱) در ابتدای مقاله عنوان نمودیم که این گزارش به صورت دو سالانه ارائه می گردد. بدین ترتیب نوبت بعدی ارائه این گزارش سال ۲۰۱۶ خواهد بود. همچنین تاریخ انتشار این گزارش به صورت عمومی متفاوت از ارائه آن برای سایر بخش های فعال در کشور ایالات متحده می باشد
      ۲) چنانچه به آمارها مراجعه کنید، کشور چین در حال حاضر بیشترین میزان سرمایه گذاری را بر روی تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر دارد (در این رابطه به گزارش شبکه خبری بلومبرگ در رابطه با نرخ سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدید پذیر در سال مالی گذشته رجوع نمایید). همچنین بیشترین میزان استفاده از خودروهای الکتریکی و سازگار با محیط زیست در کشور چین می باشد (در این رابطه به گزارش Green Car Reporter رجوع گردد) با این حال به دلیل تراکم بالای جمعیت از میزان آلودگی بالایی برخوردار بوده و نیازمند تدابیر جدی تری در مقایسه با سایر کشورها می باشد. در رابطه با کشور چین امتیاز موثر در میزان پایین انرژی مصرفی در هر متر مربع است که این مورد تا مقدار زیادی به فرهنگ مصرف در این کشور باز می گردد.
      ۳) فلسفه تشکیل اتحادیه اروپا تشکیل یک قدرت واحد در برابر کشور ایالات متحده است. کشورهای عضو از واحد پولی واحد و سیاست های مشترکی استفاده می نمایند. همچنین مراکز ارزیابی در گزارش های خود عمدتاً اتحادیه اروپا را به مثابه یک کشور بررسی می نمایند (به طور مثال می توانید به گزارش های موسسه ی مودیز رجوع نمایید)

      1. مرتضی فرید

        گمان نمیکنم لزوما “تشکیل یک قدرت واحد در برابر کشور ایالات متحده” فلسفه وجودی اتحادیه اروپا باشه و تلویحا هم چنین چیزی اعلام نشده. هرچند حتما یکی از اهداف -دست‌کم- فرعی اتحادیه همین باید باشه (و البته نسبت به اقتصادهای روبه‌رشد جهان هم همینطور)

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه