ستاره‌شناسان احتمالا دومین سیاه‌چاله‌ی غول‌پیکر راه‌شیری را کشف کرده‌اند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سال‌هاست که دانشمندان می‌دانند در مرکز راه‌شیری، سیاه‌چاله‌ی خیلی بزرگی به نام «قوس-ای» (Sagittarius A) وجود دارد. اکنون ستاره‌شناسان می‌گویند که یکی دیگر هم پیدا کرده‌اند. سیاه‌چاله‌ی دوم به اندازه‌ی اولی بزرگ نیست و در فاصله‌ی ۲۰۰ سال نوری از مرکز راه‌شیری، به دور هسته‌ی این کهکشان می‌گردد. این سیاه‌چاله کاملا به صورت اتفاقی کشف شد و گروهی که آن را پیدا کرد، در حقیقت با استفاده از تلسکوپ رادیویی ۴۵ متری نوبیامای ژاپن در حال بررسی یک ابر گازی اسرار آمیز به نام CO-0.40-0.22 بود. در این هنگام چیزی عجیب نظر گروه را به خود جلب کرد. آن‌ها متوجه شدند که یک جرم خیلی سنگین باعث شتاب گرفتن مولکول‌های گاز می‌شود. رصدها در طول موج‌های فروسرخ و پرتوی ایکس جرم بزرگی را در ابر گازی آشکار نکرد.

سیاه‌چاله‌ها اجرامی بسیار پرجرم هستند که گرانش خیلی زیادی دارند و حتی نور را به سمت خود جذب می‌کنند. سیاه‌چاله‌ها بر اثر مرگ ستاره‌های غول‌پیکر بوجود می‌آیند.

آن‌طور که این گروه در مقاله‌ی خود می‌گوید، شبیه‌سازی حرکات مولکول‌های گاز در این ابر نشان می‌دهد که علت این شتاب گرفتن، جرمی فشرده به قطر ۰.۳ سال نوری و جرم ۱۰۰ هزار برابر خورشید است. بهترین توضیح برای این جرم که در هیچ‌طول موجی خودنمایی نمی‌کند، سیاه‌چاله‌ای‌ با اندازه‌ی متوسط است. سال‌ها بود که ستاره‌شناسان وجود سیاه‌چاله‌هایی بزرگتر از آن‌چه توسط تک‌ستاره‌ها بوجود می‌آمد را پیش‌بینی می‌کردند. با این حال می‌گفتند که این سیاه‌چاله‌ها کوچک‌تر از آن‌هایی هستند که در هسته‌ی کهکشان‌ها قرار دارند و جرمشان به میلیون‌ها یا میلیاردها برابر خورشید می‌رسد. ولی تا به حال شواهد کمی برای آن‌ها وجود داشت. اگر ابر گازی CO-0.40-0.22 چنین جرمی داخل خود داشته باشد، این جرم یک سیاه‌چاله‌ی خیلی نادر در همسایگی خواهد بود.

منبع: ScienceMag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه