کشف یک قمر بسیار کوچک به دور دنباله‌دار ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko

۴ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فضاپیمای روزتا

سه سال از پایان ماموریت موفق فضاپیمای روزتا (Rosetta) می‌گذرد. فضاپیمایی که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در مداری به دور دنباله‌دار ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko قرار داشت و از فاصله‌ای نزدیک به بررسی این دنباله‌دار پرداخت. به تازگی اما بررسی داده‌های این فضاپیما منجر به یک کشف جدید شده است.

Jacint Roger Perez، عکاس نجومی اسپانیایی، زمانی که در حال بررسی و پردازش تصاویر فضاپیمای روزتا بود با جرمی کوچک در تصاویر این فضاپیما مواجه شد. او پس از آن تایم‌لپسی از تصاویر پیاپی فضاپیمای روزتا تهیه کرد و متوجه چرخش آن جرم به دور دنباله‌دار ۶۷P شد. در نهایت او این تایم‌لپس را در توییتر خود منتشر و خبر کشف احتمالی یک قمر به دور این دنباله‌دار را اعلام کرد.

فضاپیمای رزتا

(Credit: ESA/Rosetta/MPS/OSIRIS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA/J. Roger (CC BY-SA 4.0

قطر این قمر تنها چهار متر است و می‌توان آن را کوچک‌ترین قمری دانست که تا کنون در منظومه شمسی کشف شده است. این قمر فعلا و به طور غیررسمی Churyumoon نام گرفته است.

ملاقات با دنباله‌دار

فضاپیمای روزتا در سال ۲۰۰۴ میلادی و سوار بر موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شد و پس از سفری ده ساله در سال ۲۰۱۴ به دنباله‌دار ۶۷P رسید. این فضاپیما پس از آن به مدت بیش از دو سال از فاصله‌ای بسیار نزدیک به مطالعه دنباله‌دار ۶۷P مشغول شد و سطح‌نشینی را نیز به سطح این دنباله‌دار ارسال کرد. ماموریت فضاپیمای روزتا در سال ۲۰۱۶ با برخورد برنامه‌ریزی شده به دنباله‌دار ۶۷P به پایان رسید.

همکاری منجمان حرفه‌ای با منجمان آماتور (Pro-Am)

منجمان آماتور در سال‌های اخیر با بررسی تصاویر فضاپیماها توانسته‌اند به یافته‌های مهمی دست پیدا کنند. تصاویر خام فضاپیماها به طور رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و منجمان آماتور، که وقت بیشتری دارند و تعدادشان نیز از منجمان و متخصصان حرفه‌ای بیشتر است، می‌توانند با بررسی دقیق و موشکافی تصاویر به اطلاعات تازه‌ای دست پیدا کنند. در حال حاضر و در ماموریت جونو این همکاری به بهترین شکل انجام می‌شود. تصاویر خام فضاپیمای جونو به طور رایگان در وب‌سایت این ماموریت وجود دارد و داوطلبان زیادی با پردازش این داده‌ها تصاویر شگفت‌انگیزی را خلق می‌کنند.

با افزایش حجم داده‌های نجومی در سال‌های اخیر نقش منجمان آماتور در بررسی و پردازش مقدماتی این داده‌ها بیش از پیش شده است.

عکس کاور: تصویر فضاپیمای روزتا از دنباله‌دار ۶۷P و قمر کوچک آن.

(Credit: ESA/Rosetta/MPS/OSIRIS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA/J. Roger (CC BY-SA 4.0

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه