کلسترول بالا در جوانی به مشکلات سلامتی در پیری تبدیل می‌شود

۱ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
کلسترول بالا در جوانی

لیپوپروتئین کم‌چگالی که با نام LDL شناخته می‌شود، به نام کلسترول بد مشهور است. همیشه گفته شده کلسترول بالا در جوانی در سنین بالاتر می‌تواند به مشکلات قلبی عروقی جدی منجر شود. ولی مطالعه جدیدی که در این مورد انجام شده است، نشان می‌دهد که افراد جوانی که حتی دارای سطح متوسط و مناسبی از LDL هستند و احساس سلامتی کامل می‌کنند هم باید مراقب وضعیت خود باشند. این نکته به این علت است که هر مشکل کوچک در سلامتی که در دوران جوانی ایجاد می‌شود، می‌تواند به یک عارضه بزرگ در سال‌های آینده تبدیل شود. به همین دلیل است که محققان می‌گویند حتی افرادی که در سنین جوانی و سلامت کامل هستند هم باید در مصرف چربی احتیاط کنند و مراقب کلسترول خون خود باشند.

کاهش کلسترول بالا

مطالعه اخیر به این جهت انجام شد که تعیین کند آیا افرادی که در معرض خطر کم ابتلا به بیماری قلبی عروقی قرار دارند، می‌توانند از طریق کاهش سطح کلسترول خود قبل از اینکه به عوارض منجر شوند، مزایای آن را مشاهده کنند یا خیر. در این مطالعه پیشرفت سلامتی ۳۶ هزار شرکت کننده با متوسط سن ۴۲ سال در طول دوره زمانی ۲۷ ساله مورد آزمایش قرار گرفت. احتمال مرگ زودهنگام بر اثر بیماری قلبی در افراد شرکت کننده‌ای که خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی در آن‌ها کم بود ولی میزان LDL بالایی داشتند، ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر بود.

عوارض سیگار کشیدن

اغلب افراد سالم در ۴۰ تا ۵۰ سالگی با سطوح کلسترول بالا LDL درگیر می‌شوند، اما عوامل خطر دیگری نیز وجود دارند. در بسیاری از مواقع LDL با سیگار در ارتباط است. البته یک سیگار آسیبی به شما نمی‌رساند، ولی زمانی که به سراغ پاکت‌های بیشتر بروید، شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که سطح این کلسترول بالا می‌رود و برای مدت زیادی شما را درگیر کرده، خطر مشکلات قلبی و عروقی بیشتر می‌شود. البته دیده شده است افرادی از سنین ۶۰ و ۷۰ سالگی که دچار آنفارکتوس‌های قلبی یا مشکلاتی از این قبیل شده‌اند هم در تست خون خود میزان متوسطی از کلسترول را نشان داده‌اند. به عبارت دیگر فاکتورهای دیگر کلسترول مانند HDL هم بر مشکلات قلبی عروقی تأثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: ۸ راه برای داشتن قلب سالم!

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

کاهش کلسترول خون

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همان توصیه همیشگی است: ورزش و مصرف غذاهای مناسب. در مورد بیمارانی که کلسترول خون آنها از حد معمول به میزان زیادی بالاتر است، در کنار توصیه‌های پزشکی و مصرف دارو بهتر است ورزش و رژیم غذایی را در نظر داشته باشند. تغییر سبک زندگی و پیش بردن آنها به سمت سالم‌تر، علاوه بر اینکه حال روزهای در حال گذر شما را بهتر می‌کند، می‌تواند تا حدی از خطرات احتمالی آینده پیشگیری کند. بسیاری از مردن قدرت رژیم غذایی را در کاهش کلسترول خون نادیده می‌گیرند. برای مثال افزایش مصرف پروتئین سویا، کاهش چربی اشباع شده، ورزش بیشتر و کاهش وزن چند مورد معمول و راحتی است که می‌تواند در کاهش چشمگیر کلسترول تأثیرگذار باشد. حتی اگر از جوانانی هستید که با انجام تست خون متوجه شدید، LDL خونتان نرمال است، بهتر است در مورد ورزش کردن و رژیم غذایی سالم همیشه تأمل داشته باشید و سلامت خود را برای آینده تضمین کنید.

منبع: Healthline

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه