بایدها و نبایدهای مایکروسافت برای ویندوز در رویداد چهارشنبه‌شب

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

طبق برنامه‌ها قرار است مایکروسافت در مراسم چهارشنبه تعدادی ابزار و سخت‌افزار معرفی کند. اخبار و پیش‌بینی‌ها از عرضه‌ی نسخه‌ی جدیدی از سرفیس و کامپیوترهایی برای رقابت با کامپیوترهای iMac اپل خبر می‌دهد. اما مایکروسافت در مراسم چهارشنبه باید از چه نقشه‌ی راهی برای ویندوز رونمایی کند؟ در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

تمرکز مایکروسافت در مراسم چهارشنبه شب روی آینده‌ی ویندوز ۱۰ خواهد بود. شاید مهم‌ترین دلیلی که مایکروسافت به سمت تجارت سرفیس رفته -فارغ از مسیری که کامپیوترهای شخصی در آن قرار دارند- حرکت ویندوز به سوی آینده‌ی صفحات لمسی است.

انتظار می‌رود مایکروسافت به‌سرعت مشغول پیشروی در سمت و سویی باشد که بازه‌ی سی سال گذشته (از زمان اولین معرفی ویندوز تا به امروز) را برای سی سال آینده هم طی کند.

بازار کامپیوترهای شخصی به‌سرعت در حال کوچک‌شدن است و مایکروسافت هم به‌طرز دیوانه‌واری مشغول حرکت به سوی دنیای موبایل است که در حال حاضر در دست iOS اپل و اندروید گوگل است. اما بخش بد داستان برای مایکروسافت این است که با وجود پیشرفت‌های صنعت آی‌تی در حوزه‌هایی مثل پردازش ابری و رشد شرکت‌ها در این حوزه، تمرکز شرکت کماکان بر روی مهم‌ترین محصولش یعنی ویندوز است.

مایکروسافت

به هر حال، ویندوز هنوز زنده است و کماکان صدها میلیون نفر در دنیا از این سیستم‌ عامل برای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌های خود بهره می‌برند. با این وجود به نظر می‌رسد مایکروسافت برنامه‌هایی جاه‌طلبانه برای سیستم‌عاملش دارد که جذابیت‌های تازه‌ای برای ویندوز ایجاد کند و پتانسیا آن برای تبدیل شدن به سیستم‌عاملی مطلوب برای آینده را مهیا کند.

مایکروسافت چه باید بکند؟

مایکروسافت برای مدت زیادی بازار تلفن‌های هوشمند را از دست داده است. اما در حال حاضر به‌شدت مشغول کار روی این حوزه است تا بتواند در آینده‌ی نزدیک در میان بزرگان این حوزه قرار بگیرد.

با ویندوز ۱۰ مایکروسافت تلاش خود برای ساختن سیستم‌ عاملی برای تمامی ابزارها را به ثمر نشاند. این سیستم‌ عامل، بستری یکپارچه برای کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند، عینک‌های هولوگرافیک Hololens، هدست‌های واقعیت مجازی -مثل HTC Vive-، کنسول Xbox One و ابزارهای مشابه است.

با این حال با وجود اینکه بیش از یک سال از عرضه‌ی ویندوز ۱۰ به بازار می‌گذرد، Windows Store هنوز هم جای خود را به‌خوبی نمونه‌های مشابه پیدا نکرده. در حالی که مایکروسافت توانسته گزینه‌هایی مثل فیسبوک و اوبر را به عرضه‌ی نسخه‌ی موبایلی سازگار با ویندوز در فروشگاهش قرار دهد، این فروشگاه هنوز نیاز به توسعه و پیشرفت بیشتری دارد.

مایکروسافت

با گسترش بیشتر و بیشتر بازار تلفن‌های هوشمند و کوچک شدن بازار کامپیوترهای شخصی، بسیاری از توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند تمرکز خود را بر روی iOS و اندروید قرار بدهند تا بتوانند کاربران و پول بیشتری را جذب کنند. چیزی که مایکروسافت روی پلتفرم ویندوز از آن غافل است.

بنابراین اگر مایکروسافت بخواهد ویندوز را از وضعیت فعلی نجات دهد و افق بهتری برای آن بسازد، باید به فکر بهبود وضعیت سخت‌افزارهایی مناسب ویندوز در رنج‌های مختلف باشد تا بتواند کاربران بیشتری را جذب پلتفرم خود کند و زمینه را برای رغبت بیشتر توسعه‌دهندگان برای ارایه‌ی نرم‌افزارهای بیشتر در فروشگاه ویندوز مهیا کند. مایکروسافت تنها با یک فروشگاه نرم‌افزاری قدرتمند برای ویندوز می‌تواند کاربران خوشحال و راضی بیشتری در آینده داشته باشد.

در اینجا نقاط امیدی در افق مایکروسافت به چشم می‌آید. چرا که در حال حاضر بخشی از تمرکز مایکروسافت نیز روی مبحث بازی در ویندوز ۱۰ متمرکز است که بتواند گزینه‌های پرطرفداری مثل Gears of War 4 و Froza Horizon 3 را روی کامپیوترهای ویندوزی نیز عرضه کند.  بازی‌های کامپیوتری از مهم‌ترین نقاط قوت پلتفرم ویندوز در قیاس با رقبایی مانند آیفون و اندروید است. در این حوزه مایکروسافت یک سر و گردن از رقبا بالاتر است و تمرکز روی این بخش، باید برای مایکروسافت در اولویت باشد.

مایکروسافت چه نباید بکند؟

در حال حاضر ویندوز سیستم‌ عاملی با بیش از ۳۰ سال سابقه به حساب می‌آید و تصور دنیایی بدون این سیستم‌ عامل کار آسانی نیست. با وجود این، در حالی که سرویس‌های ابری مایکروسافت و تجارت‌های مرتبط با بهبود عملکرد کسب‌وکارها در حال رونق گرفتن هستند، نکته‌هایی که در جدیدترین گزارش مالی در فصل گذشته دیده می‌شوند نشان می‌دهد که درآمد مایکروسافت از ویندوز به‌سختی در حدی معقول باقی مانده است و سیر نزولی داشته است. همین نشان می‌دهد تمرکز و سرمایه‌گذاری مایکروسافت روی هولولنز و ابزارهای قابل اتصال به ویندوز برای گسترش ویندوز در بازارهای تازه، عملی ریسکی و غیرقابل اتکا بوده است.

بیشتر بخوانید:

معرفی هدست HoloLens؛‌ ترکیب واقعیت با خیال

به هر حال نکته‌ی مهم این است که اتفاق شگرف و منفی‌ای در کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای ویندوز پیش نمی‌آید. حتی با وجود کوچک‌تر شدن بازار کامپیوترهای شخصی، بازار ویندوز افت شدیدی نداشته است. این نکته به حدی بوده است که گوگل هم سعی کرده سیستم‌ عامل اندرومدا را توسعه دهد که سیستم‌ عاملی با هسته‌ی اندروید با امکانات بهتر برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها خواهد بود. این نشان می‌دهد که بازار کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها هنوز هم جذابیت کافی را -حتی برای شرکتی مثل گوگل- دارد.

مایکروسافت

محصولاتی مثل آفیس برای مایکروسافت، استانداردهای سطح‌بالایی برای بازدهی کار تعریف کرده‌اند. چنین محصولاتی که برای ویندوز، مک، آیفون، آیپد و ابزارهای اندرویدی در دسترس‌اند و بخشی از کاربران مشتری سرویس Office 365 هستند.

از سوی دیگر، سرویس Azure مایکروسافت، به عنوان بستری برای هاست و پردازش ابری بسیاری از اپلیکیشن‌های معروف اندروید و آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بزرگ شدن اپلیکیشن‌های یاد شده، درآمد مایکروسافت از Azure نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.

در نهایت، به نظر می‌رسد مایکروسافت به سرعت در موقعیتی بهتر قرار می‌گیرد و مسایل جانبی تغییر محسوسی در این روند ایجاد نمی‌کنند. با این حال با وجود برنامه‌هایی که این شرکت با کمک سرفیس و رسیدن به اهدافش در گسترش بیشتر ویندوز ۱۰ پیش برده است، هنوز کار زیادی برای انجام دادن به چشم می‌آید.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه