کوالکام سه پردازنده اسنپ‌دراگون جدید عرضه می‌کند

۹ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
پردازنده اسنپ دراگون

شرکت کوالکام سه پردازنده اسنپ‌دراگون جدید را معرفی کرد. این سه پردازنده که با کدهای ۴۲۹، ۴۳۹ و ۶۳۲ معرفی شده‌اند، برای به‌کارگیری در تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت عرضه خواهند شد. هرچند این پردازشگرها جدیدترین تولیدات سری ۴۰۰ و ۶۰۰ شرکت کوالکام هستند، اما نمی‌توان آن‌ها را تولیداتی قدرتمند در خط تولید این دو سری دانست. پردازشگرهای جدید کوالکام، گزینه‌هایی متوسط در هر سری محسوب می‌شوند. به گفته‌ی شرکت کوالکام، ارائه عملکرد بهتر نسبت به برخی از گزینه‌های ‌هم‌سطح در بازار دیوایس‌های هوشمند دلیل اصلی طراحی و عرضه‌ی این پردازنده‌ها بوده است. شرکت کوالکام را می‌توان شناخته شده‌ترین شرکت سازنده‌ی پردازنده‌های موبایل دانست. این شرکت امریکایی با عرضه‌ی پردازنده‌های اسکورپیون و کرایت از سری اسنپ‌دراگون در گروه‌های مختلف، اصلی‌ترین تامین کننده‌ی پردازشگر برای سازندگان بزرگ موبایل و تبلت محسوب می‌شود. کوالکام در زمینه ساخت و تولید سیستم روی تراشه و پردازنده‌های موبایل فعال است و این محصولات را به شرکت‌های معتبری مانند اچ‌تی‌سی، سامسونگ، سونی، موتورولا، ال‌جی و نوکیا می‌فروشد.

طبق برنامه‌ی شرکت کوالکام، سه پردازشگر جدید برای گوشی‌های میان‌رده در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد. دو محصول از سری ۴۰۰ و دیگری از سری ۶۰۰ اسنپ‌دراگون خواهند بود.

انتظار می‌رود پردازنده‌های اسنپ‌دراگون ۴۲۹ و ۴۳۹ عملکردی در حدود ۲۵ درصد سریع‌تر از مدل‌های قبلی خود، یعنی اسنپ‌دراگون ۴۲۵ و ۴۳۰ داشته باشند. همچنین استفاده‌ی بهتر از باتری موبایل ویژگی دیگر پردازشگرهای جدید عنوان شده. به گفته‌ی کوالکام، پردازنده اسنپ‌دراگون ۴۲۹ برای پشتیبانی از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی یا دو دوربین ۸ مگاپیکسلی طراحی شده و برای دیوایسی با کیفیت صفحه‌نمایش اچ‌دی مناسب است. مدل قدرتمندتر این سری یعنی اسنپ‌دراگون ۴۳۹ را می‌توان برای گوشی‌های مجهز به دوربین ۲۱ مگاپیکسلی و صفحه‌نمایش فول اچ‌دی هم به‌کار برد. در صورت استفاده از دوربین دوتایی، باز هم استفاده از دو حسگر ۸ مگاپیکسلی برای بهترین کارکرد در کنار این پردازشگر توصیه شده است.

مدل جدید سری ۶۰۰ هم در حدود ۴۰ درصد از برادر بزرگ خود سریع‌تر است. اسنپ‌دراگون ۶۳۲ به راحتی از صفحه‌نمایش‌های فول اچ‌دی پشتیبانی می‌کند. دیوایس مجهز به این پردازنده می‌تواند از دوربینی با کیفیت ۲۴ مگاپیکسل بهره ببرد. در صورت استفاده از دوربین دوتایی، اسنپ‌دراگون ۶۳۲ می‌تواند از دو حسگر ۱۳ مگاپیکسلی، عملکردی مطلوب بگیرد. گوشی مجهز به این پردازنده، قابلیت ضبط تصویر با کیفیت ۴K و استفاده از باند LTE را برای سرعت بالاتر اتصال به اینترنت خواهد داشت.

باید توجه داشت پردازشگرهای جدید هیچ ویژگی خاصی را در اختیار کاربران عادی گوشی‌های موبایل و تبلت نمی‌گذارند. قابلیت‌های این محصولات در حال حاضر هم در اختیار کاربران معمولی این دیوایس‌ها قرار دارد. در واقع هدف تولید این پردازشگرهای جدید شرکت‌های موبایل‌سازی است. دلیل تقاضای این شرکت‌ها برای ابزارهای قدرتمندتر، رقابت تنگاتنگی است که در بازار وجود دارد. حتی یک قابلیت کوچک می‌تواند موقعیت یک محصول را در بازار نسبت به رقبا بهتر کند. هر سه پردازنده جدید با نسخه‌های قدیمی اپلیکیشن‌ها هماهنگ بوده و نرم‌افزارها برای هماهنگی با این پردازشگرها نیاز به به‌روز رسانی ندارند. پایه‌های دو پردازنده اسنپ‌دراگون ۴۲۹ و ۴۳۹ با مدارهای نسل قبل هم هماهنگی دارند و شرکت‌های سخت‌افزاری الزامی به طراحی مدارهای جدید برای به‌کار گرفتن این محصولات ندارند. کوالکام پیش‌بینی کرده دیوایس‌های مجهز به این پردازشگرهای جدید در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ میلادی وارد بازار شوند.

با توجه به سری ساخت محصولات کوالکام، انتظار می‌رود محصولات جدید این دو سری پردازنده در گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده‌ای که در سال آینده به بازار می‌آیند به‌کار روند. گوشی‌هایی در محدوده‌ی قیمیتی ۱۰۰ تا ۴۰۰ دلار که اصطلاحا به آن‌ها گوشی‌های اقتصادی می‌گویند. با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات سری ۸۰۰ کوالکام (مانند آنچه که در سری گلکسی محصولات سامسونگ به‌کار می‌رود) به نظر می‌رسد محصول جدید سری ۶۰۰ را در برخی مدل‌های رده بالا هم ببینیم. هر بار که شرکت کوالکام توانایی‌های جدید و بیشتری را به محصولات خود اضافه می‌کند، فرصت سازندگان تلفن‌های همراه هوشمند برای ارائه مدل‌های جدید با ویژگی‌های مختلف و قابلیت‌های فزاینده بیشتر از قبل می‌شود.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه