کوهستان‌های سطح پلوتو را ببینید

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

کاوشگر فضایی «افق‌های نو» دیروز صبح با سرعتی برابر ۱۴ کیلومتر در ثانیه از کنار سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو عبور کرد و عکسی گرفت که این جرم فضایی را با جزییاتی بالایی نشان می‌دهد.

کاوشگر ناسا در آخرین تصاویرش، عکس‌هایی از سطح پلوتو فرستاده است

این‌طور به نظر می‌رسد که کوهستان‌های روی پلوتو، با اینکه به بزرگی کوهستان‌های روی زمین هستند، از آب یخ زده ساخته شده باشند. نکته‌ی عجیب درباره‌ی پلوتو، وجود نداشتن هیچ دهانه‌ی برخوردی (Crater) روی سطح این سیاره است. این موضوع می‌تواند نشان از فعال بودن ساختار پلوتو داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که احتمالا سطح این جرم فضایی حدودا ۱۰۰ میلیون سال عمر دارد.

البته «آلن استرن»، سخنگوی ناسا در این باره به شوخی گفت:‌ «خیلی بد بود. تمام تیم ناراحت هستند. احتمالا دوباره باید برگردیم و از اول همه چیز را بررسی کنیم.» دانشمندان انتظار داشتند سطحی شبیه قمر یخی سیاره‌ی نپتون، یعنی «تریتون» (Triton) ببینند. سطح پلوتو بخش‌های متفاوتی دارند و دانشمندان هم فعلا دلیل‌اش را نمی‌دانند.

تفاوت مهم دیگری هم وجود دارد. نیروی زیاد جاذبه‌ی سیاره‌ی نپتون، روی تریتون تاثیر می‌گذارد و شکل سطح‌اش را تغییر می‌دهد، اما امکان بوجود آمدن چنین پدیده‌ای روی پلوتو وجود ندارد.

اتفاق دیگری باید موجب این تغییرات در سطح پلوتو شده باشند؛ مثل انرژی که از داخل این جرم فضایی ساتع می‌شود. امکان دارند عناصر رادیواکتیو در این سیاره وجود داشته باشند، یا اقیانوسی که در حال یخ زدن است و انرژی را به سطح سیاره منتقل می‌کند.

ماموریت کاوشگر «افق‌های نو» تمام نشده است و این کاوشگر تا ۱۶ ماه دیگر هم اطلاعات مختلفی را به زمین خواهد فرستاد.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه