گارانتی به دادم برس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

موضوع گارانتی و خدمات پس از فروش در زمان خرید هر محصولی برای خریدار مهم است. از گوشی و تبلت گرفته تا تلویزیون و هر وسیله‌ی دیگری که قرار است پول زیادی برای آن بپردازیم. در کشور ما هم جنس بدون گارانتی یا قاچاق مثل نقل و نبات پیدا می‌شود و با چند ساعت قدم زدن در بازار با انواع او اقسام کالاها روبه‌رو می‌شوید که با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از محصولاتی که ضمانت دارند، بفروش می‌رسند. شاید خیلی از ما هم به همین دلیل این کالاها را می‌خریم. قبل از این کار با خودمان فکر می‌کنیم که خدمات پس از فروش در ایران معنایی ندارد. به طور مثال وقتی یک گوشی هوشمند برای خودتان می‌خرید، روی کارت گارانتی آن هزار جور بند و تبصره وجود دارد که شرایط گارانتی را از بین می‌برد. در واقع هر اتفاقی که خواسته یا ناخواسته باعث می‌شود که دستگاه شما آسیب ببیند و دیگر کار نکند، جزو مواردی است که شامل ضمانت نمی‌شود.

اینجاست که با خودتان فکر می‌کنید، برای چه باید هم پول بیش‌تر پرداخت کنم و هم خدمات مناسبی دریافت نکنم؟ یعنی وقتی یک محصول گارانتی‌دار می‌خریم و زمانی که خراب شد باید آن‌را با هزینه‌ی شخصی‌مان تعمیر کنیم، چرا همان محصول را بدون گارانتی و با قیمت ارزان‌تر نخریم؟ البته خود من از آن‌جایی که برای خرید کالایی مثل موبایل و تبلت باید پول زیادی پرداخت کنم، ترجیح می‌دهم دستگاه مورد نظرم را با گارانتی بخرم تا هر وقت که خراب شد، جایی باشد که بتوانم به آن مراجعه کنم و کلی داد و بیداد راه بی‌اندازم! اما اگر خدای ناکرده دستگاه‌مان خراب شد، ماجرای تازه‌ای شروع می‌شود.

اول باید بگردیم دنبال مرکز خدمات پس از فروش. بعد اگر خیلی خوشانس باشیم، به نزدیک‌ترین مرکز می‌رویم. تازه باید کلی راز و نیاز کنیم که مشکل پیش آمده برای کالا شامل گارانتی بشود. پس از کلی توضیح درباره‌ی دلیل خرابی، موفق می‌شوید که از شرایط گارانتی استفاده کنید. در ابتدا فکر می‌کنید که کالای شما حداکثر تا دو روز آینده آماده می‌شود؛ اما وقتی به شما گفته می‌شود که دو هفته باید منتظر بمانید، نمی‌دانید باید چه کار کنید. کاری که می‌توانستید در بازار آزاد در یک‌ روز یا نهایتا دو روز انجام بدهید، دو هفته زمان می‌برد. اگر دستگاهی که به گارانتی داده باشید موبایل باشد هم عملا در این مدت باید از یک گوشی خیلی ساده استفاده کنید.

iphone-broken-1

این اتفاقی بود که برای من افتاد. گوشی من بدون هیچ دلیلی خاموش شد و با مراجعه به گارانتی و پس کلی چانه‌زنی، موفق شدم که از خدمات شرکتی که گوشی را گارانتی کرده بود استفاده کنم. برای من که اکثر اوقات فراغتم را با گوشی سپری می‌کنم و حتی بسیاری از خبرهای روز را در فیسبوک و توییتر دنبال می‌کنم نداشتن گوشی یک عذاب بزرگ است.

اول به خودتان می‌گویید که دو هفته هم زمان زیادی نیست و بالاخره به شکلی این مدت را سپری می‌کنید؛ اما پس از صحبت با پشتیبانی متوجه می‌شوید که منظور از دو هفته، ۱۴ روز کاری بوده است. یعنی روزهای تعطیل حساب نمی‌شوند. پس از اینکه ۱۴ روز را با کلی بدبختی سپری می‌کنید، دوباره به با خدمات پس از فروش تماس می‌گیرید و به شما می‌گویند که قطعه‌ی مورد نظر هنوز به دست آقای تعمیرکار نرسیده و باید باز هم منتظر بمانید. در این مدت هم شرکت گارانتی کننده با کلی منت که گوشی مشکل‌دار ما را بدون دریافت هزینه تعمیر می‌کند، هیچ واکنش دیگری به این موضوع نشان نمی‌دهد و کاری هم ندارد که شما این مدت را چه شکلی سپری می‌کنید.

اینجاست که با خودم فکر می‌کنم که خریدن این محصول با گارانتی ارزش این همه معطلی و اعصاب خورد کنی را داشت؟ کاری که می‌شد خیلی زودتر اما با پرداخت هزینه انجام شود، چرا آین‌قدر طول‌ می‌کشد؟ مگر آن تعمیرکاری که داخل پاساژهای مختلف گوشی مردم را تعمیر می‌کند از کجا لوازم پیدا می‌کند که شرکت گارانتی با کلی ادعا در این کار ناتوان است؟

البته باید بگویم که من همیشه محصول با گارانتی خریده‌ام که نه تنها نقشی در اقتصاد کشور داشته باشم، بلکه بتوانم از خدمات آن‌ها استفاده کنم. تمام این گفته‌ها هم برای انتقاد و شکایتی بود نسبت به نوع ارایه خدماتی که این شرکت‌ها به مشتری می‌دهند. شرکت‌هایی که نوع خدمات خودشان را لطف به مشتری می‌دانند تا یک وظیفه.

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۷ دیدگاه
  1. محمد

    من از تنها گارانتی که خیلی راضیم بودم مادیران بوده
    یک پیرنتر خریدم بخاطر استفاده نادرست زدم و هدشو خراب کردم
    و شرکت بخاطر پیدا نشدن قطعه کل پول دستگاه رو به حساب من ریخت
    ولی چند گارانتیه دیگه هم بوده که تجربه کردم و واقعا اعصبانیم کرده درکل اکثر گارانتی ها پوچه

  2. محمدرضا نوقابی

    من گوشیم دکمه هاش خراب شد.گرانتی الجی یک هفته بدون هیچ حرف و حدیثی بردشو کلا عوض کرد.یعنی حتی تعمیر هم نکرد.تعویض.گرانتی اصلی الجی بهترین گارانتی تو ایرانه.

  3. مسعود569

    پس از تلاش دو ماهه امروز توانستم ضبط ماشینم را به صورت اولیه (خراب) از شرکت پایونیران پس بگیرم البته هزینه تیپاکس را هم درخواست کردند که با اصرار بیش از حد ۵۰% آن را پرداخت کردم.
    فکر کنم قطعه ای که این ضبط نیاز داشت قرار بوده از زحل بیارند؟!

  4. محمد

    سلام من هم یک گوشی zteخریدم و بعد یک ماه گوشی خاموش شد و دیگه روشن نشد بردمش نمایندگی گفتن میفرستیم تهران و هزینه ی پست میشه سی هزار تومان و اگه ضربه نخورده باشه یا اب بهش نخورده باشه رایگان درست میکنن و از این قضیه ۲۳روز میگذره اما هنوز که هنوزه هیچ جوابی به من نمیدن …دیگه نمیدونم چیکار کنم یا قید گوشی رو بزنم و برم یکی دیگه بخرم یا منتظر بمونم همین برسه به دستم …

  5. روزبه

    آقا من جوون بودم، خام بودم، نمی دونستم! رفتم یه هارد اکسترنال “وِسترن دیجیتال” خریدم با گارانتی دو ساله! به حجم ۱ ترابایت و به قیمت ۲۱۰.۰۰۰ تومان. به خدا سه ماه نشد! سه ماه هم نشد که به یکباره خراب شد! مشکل هم این بود که هارد توسط *هیچ* دستگاهی Detect نمیشد! یعنی کابل UBS وارد هر دستگاهی میشد غیر قابل تشخیص بود. به شرکت ضامن زنگ زدم گفتند “دستگاهو بیارید ببینیم.” بعد از اینکه دستگاه رو دیدند و تحویل گرفتند گفتند “دو هفته دیگر تشریف بیارید.” بعد از دو هفته رفتم گفتند “مشکل هارد شما رو ما نمیتونیم برطرف کنیم! ببرید بیرون!! بدید به یه کسی که بتونه این مشکلو بدون اینکه گارانتی رو باطل کنه حل کنه، بعد دستگاه سالمو بیارید بدید به ما تا ما اونو با یه هارد دیگه تعویضش کنیم.” نه تنها این مشکل فقط با باطل شدن گارانتی حل میشد، بلکه ۱۶۰.۰۰۰ تومان هم از من پول خواسته شد تا فقط اطلاعاتمو بهم پس بدن.
    درآخر باید بگم که جنس با گارنتی تو ایران به اندازه جنس بدون گارانتی ریسک داره.

  6. شهریار

    واقعا مسخرشو دراوردن با این گارانتیاشون . من خودم گوشی قبلیم که سونی بود بدون گارانتی خریدم هیچ اتفاقیم براش نیوفتاد سه سالم داشتمش .

  7. امید

    این دقیقا در مورد گارانتی مدیا پردازش بود
    منم همین شرایط رو دارم
    ۲۰روز گذشته ولی هنوز میگن قطعه نرسیده
    من نمیدونم اگر از کره هم قرار بود برسه خیلی زودتر از اینا باید میرسید
    گوشی من جی ۴ بود که یهو سوخت و جدای از بین رفتن اطلاعاتم حالا باید کلی منتظر تعمیر گوشی بشم نه تعویض گوشی!!!!!!!
    من که دیگ پشت دستم رو داغ کردم گوشی الجی نخرم اعتماد به الجی توی گوشی اشتباه محضه!!!!
    با تشکر از دیجی مگ

  8. محسن

    سلام
    من دو تا گوشی الجی داشتم، با گارانتی مدیا پردازش، که یکیشون بردش سوخت و در کمتر از ۵ روز تعویض کردند برد رو، و اون یکی هم که بی دلیل خاموش شده بود رو بعد ۳ روز تماس گرفتند و یک موبایل جدیدتر و نو تحویل دادند

  9. امیر اسدی

    من یه اکسپرا Z گرفتم اولار سال، گوشیم هفته اول افتاد روی فرش و دوربینش مشکل پیدا کرد، منم بردم پیش گارانتی اش (شرکت آرین) اونها هم کاملا مجانی گوشیم رو تعمیر کردند و حتی ازم آدرس گرفتند که بعد از تعمیر پست کنن شهرستان گوشی رو ولی چون خودم تهران بودم رد کردم این گزینه رو. در کل من هم به گارانتی اعتقاد دارم هم همیشه پیشنهاد میکنم به همه که جنس با گارانتی بخرند.

  10. قاسم

    من همیشه سعی میکنم محصولی بخرم که امتحان خودش رو پس داده و معمولا به مشکلی بر خورد نکردم که مجبور بشم از گارانتی استفاده کنم تا امروز
    البته به این علت که خود ما نمایندگی یک شرکت رو داریم از مشکلات مربوط به دفاتر نمایندگی خبر دارم
    اما نظر و دیدگاه شخصی من اینه که اگر اختلاف قیمت نمونه گارانتی دار و بدون گارانتی بیشتر از یک حد قابل قبول باشه قطعا بدون گارانتی میخرم و مابقی قیمت رو میذارم برای روزی که احتمالا اون دستگاه خراب بشه و میبرم بازار برای تعمیر (کلا به وضعیت گارانتی و حتی خدمات بیمه و شرکت های بیمه هیچ اعتقادی ندارم! ) در ضمن دفتر نمایندگی ها تقصیری ندارند وقتی شرکت های اصلی خدمات دهی نمیکنند
    البته من اصولا وقتی چیزی خراب بشه به همون صورت میفروشمش و حتی تعمیرش هم نمیکنم
    بهرحال امیدوارم وضعیت کشور ما مخصوصا در مدیریت کیفیت و خدمات دهی به استانداردهای روز حداقل نزدیک بشه و مطمئن باشید اگر این نحوه فعالیت اقتصادی نبود هیچ وقت کشورهای جهان اول به این شکل خدمات با کیفیت ارائه نمیکردند اما متاسفانه ما هنوز به اون سطح از دانش بین مدیرانمون به صورت عام نرسیدیم

  11. Next is Now

    بالای ۹۵ % آمار خرابی تلفن های همراه ناشی از ضربه خوردن و آسیب دیدگیه فیزیکیه که هرگز شامل گارانتی هیچ شرکتی در ایران نمیشه
    مشکلاتی مثل روشن نشدن گوشی و سوختن صفحه نمایش بسیار بسیار نادره و این احتمال کم اصلا ارزش چنین هزینه ای رو نداره
    ضمن این که به لحاظ آماری تنها ۳% احتمال داره در زمان استفاده از یک محصول دربازه یکی دو ساله اتفاقی براش بیوفته ! (حتی شکستگی صفحه نمایش)
    به واقع خرید کالای دیجیتال مخصوصا موبایل با گارانتی ریختن پول توی جوبه و نه چیزی بیشتر !
    من یکبار این اشتباه رو کردم و دیگه هرگزی تکرارش نخواهم کرد…

  12. بهزاد

    وقتی نظارتی تو زمینه خدمات پس از فروش نباشه اخرش همین میشه دیگه. نه تنها این شرکت خدماتی بلکه بقیشونم عملکردی مشابه دارن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما