نگاهی به گذشته و آینده‌ی موبایل‌های هواوی

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

در سالی که موبایل‌های زیادی خبرساز شدند و شکست خوردند، هواوی توانست خودش را سرپا نگه دارد. البته سال ۲۰۱۶ چندان برای هواوی بی‌فراز و نشیب نبود ولی بااین‌وجود در مقایسه با دیگر کمپانی‌ها، هواوی عملکرد خیلی خوبی داشت. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم سال ۲۰۱۶ چگونه برای هواوی گذشت و این شرکت در سال آینده چه چالش‌هایی پیش ‌روی خود دارد. در ادامه با دیجیکالا مگ همراه باشید.

جداسازی منابع مالی

پیش از هر چیز باید بدانید که شرکت هواوی فقط سازنده‌ی گوشی نیست. هواوی هم مانند دیگر کمپانی‌های بزرگ حوزه تکنولوژی، در عرصه‌های دیگری فعال بوده و عمده‌ی منبع درآمد این شرکت چندان ارتباطی با بازار موبایل ندارد.

هواوی به دلیل کسب‌وکارهای سود ده و گسترده‌ای که دارد، از این منابع مالی و شرکای تجاری برای بهبود گوشی‌های خود استفاده می‌کند. مانند کاری که برای ساخت پردازنده‌های «کیرین» (Kirin) انجام داد. چنین کارهایی برای این شرکت مزیت‌های فراوانی دارد.

بخش HiSilicon، قسمت سخت‌افزاری شرکت هواوی، باعث شده این شرکت بتواند نیاز خیلی زیادی به شرکت «کوالکام» (Qualcomm) برای ساخت پردازنده نداشته باشد. البته هواوی همچنان از پردازنده‌های «اسنپ‌دراگون» (Snapdragon) استفاده می‌کند، ولی برخلاف بسیاری از سازندگان گوشی‌های اندروید، می‌تواند با استفاده از پردازنده‌های ساخت خود، گوشی‌های پرچم‌دارش را بسازد و عرضه کند. چنین قابلیتی به هواوی این امکان را می‌دهد که در صورت ایجاد مشکل توسط پردازنده‌هایی مانند مورد «اسنپ‌دراگون ۸۱۰»، بتواند از پردازنده‌های ساخت خود استفاده کرده و از بازار عقب نیفتد. از این گذشته، روابط تجاری گسترده‌ای که هواوی با شرکت‌های مختلف دارد، باعث شده که این شرکت برای ساخت انواع و اقسام قطعات سخت‌افزاری، به شرکای تجاری زیادی دسترسی داشته باشد. در ماه‌های اخیر و با گسترده‌تر شدن بازار موبایل‌های هواوی در اروپا، نتیجه‌ی این روابط تجاری را دیده‌ایم.

محصولات

حالا وقت این است که به گوشی‌های ساخت هواوی نگاهی بیندازیم. هواوی در سال ۲۰۱۶ چه عملکردی داشت؟ این شرکت توانست چند محصولش را طی این سال عرضه کند: در ابتدای سال شرکت هواوی، گوشی‌های P9 ،P9 Plus و P9 Lite را عرضه کرد. در ادامه‌ی این سال، گوشی‌های Nova ،Nova Plus و «میت ۹» (Mate 9) هم وارد بازار شدند.

با ارائه‌ی محصول هواوی P9، اعلام شد که شرکت هواوی و غول دنیای دوربین‌ها یعنی «لایکا» (Leica) وارد شراکت تجاری شده‌اند. این شراکت بر روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می‌رسید چون قرار بود گوشی‌هایی با دوربین‌های فوق‌العاده به بازار عرضه شود. اما به دلیل حرف‌وحدیث‌های پیش‌آمده درباره اینکه لایکا چندان در طراحی این دوربین‌ها دستی نداشته، حواشی‌ زیادی برای هواوی ایجاد شد.

خوشبختانه، در سال ۲۰۱۶ دوربین‌های گوشی‌های هواوی در کل کیفیت خوبی داشتند ولی دوربین در مدل «میت ۹» بهترین بود. گوشی «میت ۹» موفق شد که به محبوبیت زیادی برسد و نقدهای مثبت فراوانی را دریافت کند.

علاوه بر طرح عادی، گوشی «میت ۹» با طرح پورشه هم عرضه شد که بسیار گران‌قیمت بوده و تا حد زیادی شبیه طراحی گوشی «گلکسی نوت ۷» است. این مدل گوشی باقیمت گزاف ۱۴۰۰ یورویی کم‌وبیش با استقبال مواجه شد. استقبالی که نشان داد تصمیمات عجیب‌وغریب هواوی هم بدون سود نخواهد بود.

نرم‌افزار

در سال ۲۰۱۶، پاشنه‌ی آشیل هواوی که نرم‌افزار آن بود، به نکته‌ی مثبتی بدل شد. در نسخه‌ی جدید رابط نرم‌افزاری این شرکت، بسیاری از مشکلات برطرف شد و خیلی‌ها را راضی نگه داشت.

البته رابط کاربری EMUI چندان بی‌نقص نیست ولی تا حد زیادی بهبودیافته و با توجه به سلیقه کاربر غربی توسعه‌یافته است. برای بهبود رابط کاربری، هواوی به نظرسنجی از مراکز خدماتی این شرکت در سرتاسر جهان اقدام کرد که نتایج آن در بهبود عملکرد EMUI مشخص است.

در نسخه‌ی ۵ EMUI بالاخره شاهد نرم‌افزاری هستیم که زیبا است و عملکردی راحت دارد. این رابط نرم‌افزاری قرار است تا مدتی دیگر در به‌روزرسانی اندروید نوقا هم عرضه شود. تمام این حرف‌ها بدین معنی است که در سال ۲۰۱۷، شکایات کمتری از دست رابط نرم‌افزاری هواوی خواهیم شنید.

هوش مصنوعی و واقعیت مجازی

نسخه‌ی جدید EMUI بر محور هوش مصنوعی طراحی‌شده است. گویا این هوش مصنوعی طوری ساخته شده که باعث می‌شود «میت ۹» به‌مرورزمان و با کارکرد بیشتر بتواند سرعت اجرای نرم‌افزارهایش را هم افزایش دهد.

مقامات هواوی بارها درباره‌ی برنامه‌های بلندمدت‌شان درزمینه‌ی هوش مصنوعی صحبت کرده‌اند. این شرکت بر ۴ محور اساسی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است. این ۴ محور عبارت‌اند از: دستگاه، «فضای ابری» (Cloud)، ارتباطات و پردازنده. بخشی از این سرمایه‌گذاری هم بر «یادگیری ماشینی» (machine learning) صورت گرفته که در ماه‌های اخیر بیش‌ازپیش خبرساز شده‌اند.

هواوی درزمینه‌ی واقعیت مجازی بسیار فعال بوده و در اواسط ۲۰۱۶، از اولین هدست واقعیت مجازی خود به نام Huawei VR رونمایی کرد. این مدل اولین هدستی است که قابلیت شنیدن صدا به‌صورت ۳۶۰ درجه را دارد و کاملا با پلتفرم DayDream گوگل هماهنگ است.

متاسفانه تنها دستگاه‌هایی که هدست واقعیت مجازی هواوی را پشتیبانی می‌کنند، «میت ۹ پرو» (که فقط در چین عرضه‌شده) و طراحی پورشه «میت ۹» هستند. البته قرار است با معرفی P10 در چند ماه آینده این محدودیت به اتمام برسد. شاید بعضی‌ها بگویند چنین هدستی فقط برای خالی نبودن عریضه ارائه‌شده؛ اما برای طرفداران این شرکت این نکته که هواوی همیشه محصولی به‌روز داشته باشد، جذاب است.

رویای آمریکایی

یکی از بزرگ‌ترین خبرهای ۲۰۱۷ از طرف هواوی، عرضه‌ی «میت ۹» در آمریکا بود. به‌غیراز قابلیت‌های متنوع، نسخه آمریکایی «میت ۹» اولین موبایلی است که به‌صورت پیش‌فرض قابلیت پشتیبانی از محصول «الکسا آمازون» (Amazon Alexa) را در خود دارد.

باوجوداینکه هواوی مدت‌هاست در آمریکا حضور دارد، اما عرضه‌ی «میت ۹» با پشتیبانی «الکسا» (Alexa) خبر بزرگی محسوب می‌شود. نه‌فقط برای آمریکایی‌ها، بلکه برای کل بازار گوشی‌های هوشمند. هواوی با چنین تصمیمی، جای پای خودش را در بازار آمریکا محکم‌تر کرد.

در کنار این موارد، طبق اخبار اعلام‌شده، به‌احتمال‌زیاد هواوی در محصولات بعدی‌اش، قابلیت پشتیبانی از «دستیار گوگل» (Google Assistant) را اضافه خواهد کرد. این شایعات چندان بی‌ارتباط با تصمیم شرکت‌هایی همچون «ال‌جی» (LG) و HTC نیست که قرار است از چنین فناوری بهره ببرند. اما محصول «الکسا» بازار گسترده‌تری در اختیار دارد و اکنون برگ برنده‌ی بزرگی در دستان هواوی است.

در بازاری که رقبای هواوی هرروزه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این‌طور به نظر می‌رسد که این شرکت تصمیمات درستی را اتخاذ می‌کند. هواوی مدت‌های زیادی بر گوشی‌های میان رده خود تمرکز می‌کرد، اما حالا کم‌کم با ارائه پرچم‌داران پرقدرتش، در بازار آمریکا بیشتر از قبل به چشم می‌آید.

پله‌های موفقیت

هواوی بعد از سامسونگ و اپل، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند بوده و می‌خواهد در چند سال آینده از آن‌ها پیشی بگیرد. در سال ۲۰۱۱، هواوی می‌خواست در عرض یک دهه، به سود سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. شاید در آن زمان این مقدار پول خیلی بلندپروازانه بود، اما حالا که ۵ سال از آن زمان گذشته، هواوی در سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۵ میلیارد دلار سود کرده است.

اگر بخواهیم با اعداد و ارقام توضیح بدهیم، در سال ۲۰۱۴ هواوی با افزایش ۲۰ درصدی در سودش مواجه شد، افزایش ۳۷ درصدی در ۲۰۱۵ و ۳۲ درصدی در سال ۲۰۱۶.

مهم نیست که چطور این اعداد را تفسیر کنید، اما چنین افزایشی به‌صورت پیوسته واقعا فوق‌العاده است.

چالش‌ها

البته مسیر پیشرفت هواوی بدون چالش نیست. در بازار چین، هواوی باید با شرکت‌های «اوپو» (OPPO) و «ویوو» (Vivo) برای تصاحب بازار رقابت داشته باشد. در بازار بین‌المللی هم رقیبان قدرتمندی مثل اپل و سامسونگ وجود دارند. ازلحاظ تبلیغات هم هواوی باید با صرف هزینه‌های گزاف، محصولات و شرکت را در بازار آمریکا معرفی کند.

باوجود بهبود نرم‌افزاری هواوی در سال ۲۰۱۶، اما این شرکت هنوز ازنظر به‌روزرسانی با ضعف‌های اساسی مواجه است. در بین به‌روزرسانی‌های اندروید جدید، هواوی یکی از آخرین‌ها بود. شاید این ضعف فقط ازنظر خوره‌های تکنولوژی ضعف باشد، اما این خوره‌ها فامیل و دوستانی دارند که برای خرید موبایل نظر این افراد را جویا می‌شوند.

هواوی در چین و اروپا در کنار بازار گوشی‌ها، انواع و اقسام محصولات شبکه را هم به فروش می‌رساند. این روابط گسترده در کل به نفع هواوی بوده اما در بازار آمریکا این شرکت از چنین موهبتی برخوردار نیست. در طی سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای فروش محصولات شبکه در آمریکا انجام داده که با مخالفت دولت مواجه شده است.

هواوی در سال ۲۰۱۷

در سال ۲۰۱۷ می‌توانید منتظر گسترده‌تر شدن بازار هواوی در آمریکا باشید. البته با محدودیت‌هایی که دولت آمریکا برای شرکت‌های خارجی می‌گذارد چنین توسعه‌ای چندان راحت نخواهد بود.

هواوی در این سال تلاش خواهد کرد که قراردادهای گسترده‌ای با شرکت‌های مخابراتی آمریکا امضا کند؛ چون حدود ۸۰-۹۰ درصد از فروش موبایل‌های هوشمند در آمریکا از طریق این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. هواوی تا زمانی که نتواند قرارداد گسترده‌ای با این شرکت‌ها ببندد، نمی‌تواند چندان امیدوار باشد که محصولاتش را به‌صورت گسترده در این کشور عرضه کند.

البته هواوی برنامه‌های دیگری برای بازار آمریکا در سر دارد. طبق شایعات گوگل و هواوی در حال همکاری گسترده با یکدیگر هستند. اگر چنین چیزی درست باشد، گوگل می‌تواند کمک کند که هواوی وارد بازار آمریکا شده و همچنین گوگل هم به بازار چین وارد شود. البته طبق شایعات هواوی در حال ساخت سیستم‌عامل اختصاصی خود است که می‌تواند رابطه بین گوگل و هواوی را شکراب کند.

اینترنت ۵G هم بخشی دیگر از کارهای هواوی خواهد بود. البته مطابق انتظارات در سال ۲۰۲۰ می‌توانیم منتظر چنین تکنولوژی باشیم اما در سال ۲۰۱۷ به‌احتمال‌زیاد خبرهای متعددی از این تکنولوژی از طرف هواوی خواهیم شنید.

در این سال شاید خبر استفاده از پردازنده‌های «کیرین» در محصولات شرکت‌های دیگر به گوش برسد. چون بر اساس آزمایش‌های مختلف این پردازنده‌ها عملکرد خیلی خوبی داشته‌اند.

با تمام مطالب گفته‌شده، به نظر می‌رسد که هواوی تصمیم اشتباهی نخواهد گرفت و به رشد روزافزون خود ادامه می‌دهد. باوجود عدم حضور گسترده در بازار آمریکا، این شرکت توانسته به توسعه پیوسته خود ادامه بدهد. پس می‌توانیم انتظار داشته باشیم اگر در سال ۲۰۱۷ اتفاق خاصی برای این شرکت نیفتد، بازهم هواوی به رشد خود ادامه بدهد و محصولات هیجان‌انگیزی روانه‌ی بازار کند.

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. محمد

    هواوی از نظر ظربه پذیری از همه گوشیا سرتره

  2. محمد

    البته هواوی امسال جای سامسونگو تو فروش محصولاتش گرفت

  3. Mehran

    آخه هواوی هم شد شرکت محصولاتش یکبار مصرفه و اصلا کیفیت کالاهای ژاپنی و آمریکایی را ندارند

    1. ایلیا تیموری

      عزیز.وقتی یه چبزی چینی باشه که دلیل به بد بودن اون نیست.من یه ماه پیش آیفون۷ پلاس دارم . هواوی p9 هم قبلش داشتم.خدا وکیلی می تونم بگم خیلی چیز های همین شرکت هواوی بهتر از آیفونم بود.(البته الان xperia xz دارم).هیچ وقت به کشور سازنده اون وسیله نگاه نکنید. اگه بگیم چینی بده پس تقریبا همه گوشی ها بدن چون تقریبا همه شرکت های گوشی یا لپتاب (مال هر برندی .سونی سامسونگ اپل…) تو چین بیشتر تولید میشه تا تو کشورشون.من تنها بدی که میتونم بگم هواوی داره آپدیت نشدن یا سخت آپدیت کردن اونه .همین و بس.هواوی الان سوم جدول بهترین گوشی های دنیاست.تو اینترنت فقظ کافیه اینگیلیسی (نه فارسی) سرچ کنی.تو سایتی هم نیاز نیست بری.نوشته اول:سامسونگ دوم:اپل سوم:هواوی .سونی هم با این همه گوشی های خوب باز جزو این ۳ تا نیس.هواوی واقعا شرکت خوبیه.

    2. farshad

      برادر تا گوشی هواوی داشتی ؟ منم اینقدر از این حرفا شنیدم سال پیش اما گرفتم و سوپرایز شدم محشر انتن دهی نسبت به رفقا که نمیخوام نام ببرم تو یه رستوران بهترین انتن دهی رو (۴G گوشی من داشت گوشی با طرح های متفاوت و نه همش تکراری
      که یه اماتور نتونه x1 رو با x5 (مثال زدم ) تشخیص بده
      من دیگه از برند هواوی به عبارتی مطمعن شدم لطفا دوستانی که نداشتن بقیه رو از یه خرید خوب و به صرفه باز ندارن

  4. عرفان

    اگه متنتون با عکس همراه میشد، خیلی جالبتر بود. یعنی عکس مدل های گذشته و الان و اینده رو هم لابه لای متن به کار میبردید

  5. علی

    بزرگترین رقیب هواوی در چین و هند و کم و بیش در باقی دنیا Xiaomi شیائومی هست که اسمی ازش نیاورید و همین ایران هم رسما حضور داره و با اسوشید به ایران وارد شده ولی هنوز گستردگی و تبلیغات هواوی رو نداره و هنوز به خیلی از بازار های هواوی وارد نشده و گوشی هاش در مقایسه با هواوی به شدت ارزانتر و پرامکانات تر با رابط کاربری جذاب و کیفیت بالا هستند که بهش لقب اپل چین دادند . نموتش شما در یک قیمت شیائومی Redmi 3 Pro رو با رقیبش هواوی GT3 و ۵X بسنجید تا به برتری شدید شیائومی پی ببرید . بازار هم بودم ازش تعریف میکردند.

    1. محمدرضا

      از قضا فقط بخاطر حرف شما وارد سایت شدم.دو موبایلی ک گفتین
      Redmi 3 pro
      Huawei gt3
      حدود صد هزار هواوی ارزونتره
      و اختلافشونم اینه که شیائومی رم و حافظه بیشتری داره و در عوض هواوی پردازنده قوی تر و
      دوربین جلوی ۸ و نمایشگر فول اچ دی داره

      که اختلافشونو باهم دیگه میشه پاک کرد.میمونه این که هچاوی صد هزار ارزونتره

      حالا برتری شدیدی ک گفتین رو نتونستم پیدا کنم

  6. ابراهیم

    Huawei بخوانید ” وا وی ” یا ” Va Vey ” کلمه ایست به معنی گل چینی یا ساخت چین.
    غول Telecommunication در چین است، بازار موبایل که بماند، بازار فروش محصولات شبکه ی این شرکت دمار از روزگار شرکت های بزرگ آمریکایی درآورده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه