گفت‌وگوی سیاوش صفاریان‌پور با کامبیز درمبخش؛ افتادن صنایع دستی در ورطه تکرار

۴ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

این یکی از جالب‌ترین پادکست‌های نمایشگاه صنایع دستی است که به میزبانی سیاوش صفاریان پور در غرفه دیجی‌کالا ضبط شده است. مهمان این قسمت کامبیز درمبخش ، طراح، کاریکاتوریست و گرافیست است.

صفاریان‌پور بحث را با واژه صنایع دستی آغاز می‌کند و اینکه آیا باید این واژه برای هنر یا هر آنچه که با دست ساخته می‌شود، بازتعریف شود یا نه. استاد درمبخش در پاسخ گفت: «اول باید اعتراضی بکنم که همان‌طور که از اسمش مشخص است صنایع دستی است اما در چهل سال اخیر خیلی از این محصولات تبدیل به صنایع ماشینی شده‌اند و کار دست که در اصل جوهر اولیه این کار است روز به روز کمتر می‌شود. البته یکی از مشکلات صنایع دستی این است که سال‌هاست درجا می‌زند و هیچ‌گونه تحولی در آن پیدا نشده است. اگر شما به خیابان ویلا بروید همان چیزهایی را می‌بینید که ۵۰ سال پیش هم بوده و هیچ تغییری نکرده است.»

درمبخش در ادامه توضیح داد: «اصولا هنرمند کسی است که کار خلاقانه انجام می‌دهد و هر روز باید چیز تازه‌ای ابداع کند وگرنه هنر نیست بیشتر به سمت همان صنعت می‌رود. درنتیجه من معتقدم به هر حال برای صنایع دستی باید فکر اساسی شود که این تکرار ادامه پیدا نکند.»

البته درمبخش معتقد است جوانانی هستند که طرح‌های بسیار خلاقانه‌ای می‌دهند اما درنهایت کارهایشان را فقط در یک سری گالری‌های خاص می‌بینیم در حالی که صنایع دستی باید برای عموم باشد.

کامبیز درمبخش متولد ۱۳۲۱ در شیراز از هنرمندان صاحب سبک در حوزه کاری‌اش است. او برنده جایزه از بزرگ‌ترین و معتبرترین مسابقات بین‌المللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، برزیل، یوگسلاوی و چندین جایزه بین‌المللی جنبی دیگر بوده و داور مدعو چند نمایشگاه بزرگ بین‌المللی کاریکاتور بوده. سال ۱۳۹۳ درمبخش نشان شوالیه را از دولت فرانسه به پاس فعالیت‌های هنری‌اش دریافت کرد. بسیاری از آثار درم‌بخش به موزه‌های معتبر دنیا راه پیدا کرده. آثار او را می‌توانید در موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگستان هنر خانه صبا، کتابخانه ملی، مان هنر نو، موزه سندیکای گرافیست‌های ایران، موزه آوینیون پاریس، موزه کاریکاتور بازل در سوئیس، موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه هیروشیما در ژاپن، موزه ضد جنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور استانبول در ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان ببینید.

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه