گلکسی نوت ۷ چه فرقی با پژو ۴۰۵ دارد؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شباهت گلکسی نوت ۷ با پژو ۴۰۵ در این است که هر دو زمانی آتش گرفته‌اند. خبر آتش گرفتن نوت ۷ این روزها پخش شده و خبر آتش گرفتن پژو ۴۰۵ سال ۸۳ به گوش‌مان رسید.

نوت ۷ واقعا گوشی خیره کننده‌ای است به‌شکلی که ظرف مدت یک روز ۲.۵ میلیون دستگاه از آن فروش رفت. در نظر بگیرید که روند فروش همچین محصول موفق و پیشرفته‌ای که کلی تلاش پشت آن بوده با خبر انفجار چند نمونه از آن‌ تا چه حد ممکن است تغییر ‌کند.  فقط ۲۴ دستگاه نوت ۷ منفجر شده و هیچ خسارت جانی‌ هم در کار نبوده اما همین هم کافی است که مدیر عامل شرکت سامسونگ عذرخواهی کند و شرکت بلافاصله دست به کار جمع‌آوری گوشی‌ها شود. در بازار رقابتی امروز جهان، حتی یک اشتباه کوچک هم قابل بخشش نیست.

احتمالا ماجرای آتش گرفتن پژو ۴۰۵ هم یادتان هست. می‌گفتند ایراد از سیستم سوخت‌رسانی خودرو بوده اما به هر حال تولیدکننده این خودروها خیلی دیر به فکر صدور یک فراخوان ساده افتاد و پس از فراخوان هم کار مهمی برای نجات جان مردم انجام نشد.

سال ۸۳ بود که ماجرای آتش گرفتن خودروهای پژو ۴۰۵ بر سر زبان‌ها افتاد، پژو ۴۰۵ های ساخت نیمه دوم سال ۸۳ برای تعویض قطعه فراخوانده شدند اما آتش‌سوزی‌ها متوقف نشدند. سال ۸۳ مردم جان سالم به در بردند اما پژو ۴۰۵ همچنان تولید می‌شد. آتش‌سوزی‌ها مساله چند روز و چند ماه نبودند. وقایع سال ۸۳ در سال ۸۴ هم ادامه پیدا کردند ولی این بار یک تفاوت اساسی وجود داشت. خسارت‌های جانی بر خسارت‌های مالی افزوده شدند و خبر تلفات جانی در رسانه‌ها پخش شد. اگر فکر می‌کنید خسارت‌های مالی و خطرات ایجاد شده در سال ۸۳ و خسارت‌های جانی در سال ۸۴ باعث شدند بلاخره یک فکر اساسی برای پژو ۴۰۵‌ها شود حسابی اشتباه می‌کنید.

طبق آمار پلیس راه در سال ۱۳۸۵ طی ۵ماه نخست این سال ۶۰ مورد آتش‌سوزی در خودروی ۴۰۵ اتفاق افتاد و ۱۲۴ نفر در اثر این آتش‌سوزی‌‌ها جان خود را از دست دادند. ۱۲۴ نفر!

ایران خودرو که تا آن زمان واکنشی نداشت بلاخره مجبور به واکنش شد. یک عذرخواهی اساسی مثل مدیرعامل‌های ژاپنی که جلوی جمعیت خم و راست می‌شوند همراه با استعفای مدیر عامل و از رده خارج کردن پژو۴۰۵ ؟ طبیعتا نه! ایران خودرو ماجرای خسارت جانی را کلا تکذیب کرد.

افراد دیگری وارد ماجرا شدند و نهایتا گفته شد بیان آمار آتش‌سوزی‌ها به مصلحت صنعت خودروی کشور نیست. تابستان گرم سال ۱۳۸۵ با همه آتش‌سوزی‌هایش به پایان رسید. سکوت دوباره حکمفرما شده بود تا پاییز رسید و یک ۴۰۵ دیگر بعد از تصادف طعمه حریق شد؛ ۵ نفر جان خود را از دست دادند. دو پژوی دیگر هفته‌های بعد پس از تصادف به سرعت آتش گرفتند و در آن حوادث هم ۱۰ نفر جان سپردند.

سخت است که این چنین جان آدم‌ها را در قالب اعداد بیان کنم. ولی آدم‌ها همین قدر ساده و اسف‌انگیز جان‌شان را از دست دادند. البته ایران خودرو بعد از این حوادث اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ها مربوط به نقص پژو نیست و دلیل آن شدت تصادفات بوده است…

احتمالا ادامه دادن قصه ۴۰۵‌ها و بیان رقم جان باخته‌ها کافی باشد. به هر حال یک‌جای دنیا، خراب شدن یک فبلت، شرکت سامسونگ را به چنین واکنش‌هایی واداشته و یک جای دیگر هم کشته شدن ۱۲۴ نفر فقط طی ۵ ماه باعث می‌شود شرکت سازنده موضوع را تکذیب کند و به تولید‌ ادامه دهد. سوال اینجاست که چرا؟ این همه تفاوت از کجا آمده؟

Birthday_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۷ دیدگاه
  1. Avatar sina

    دیجی جون لطف کن برای این دوستانی که نوت ۷ رو پیش خرید کردن یه کپسول اتش نشانی هم بفرست خخ

  2. Avatar مرتضی

    بیان کردن این مسایل باعث خوشحالبه ولی کو گوش شنوا…

  3. Avatar امیر مسجدی

    مقایشه هاتون عالیه

  4. Avatar بهزاد

    با تشکر از نویسنده محترم بابت ظرافت و نکته سنجی بجا. و اما علت این همه تفاوت ، تفاوت بین مردم و مصرف کنندگان هست که تعین می کنند چطوری با انها برخورد شود.در همین اتفاق نوت ۷ اگه سامسونگ توجهی به محصول خودش نداشته باشه، مصرف کننده تمایلی به استفاده از ان ندارد و فرضا اگر مثل ایران گزینه دیگری نداشته باشند با یک اعلام همگانی و کمپین به خرید محصول حتی اگه نیاز هم داشته باشند نه می گویند.
    ولی در مورد پژو ۴۰۵ چی ؟با این همه سوانح ومرگ ومیر کماکان فروش ۴۰۵ ادامه داره و نه تنها کمپین نخریدن خودرو رو زیر پا مگذاریم بلکه طرف مقابل رو هم به سخره می گیریم

  5. Avatar مهدی

    … چرا؟ این همه تفاوت از کجا آمده؟…
    دیگه نذار بگم اسماعیل جان…

  6. Avatar Unknown

    جواب معلومه چون ایران کشور جهان سومی می باشد.

  7. Avatar sepehr

    خخخخخ ببین سامسونگ کارش به کجا رسیده که داره با ایران خودرو مقایسه میشه….. انصافا مقایسه بجایی بود ههههه

    1. Avatar علی جوادی

      اگه در جریان باشین;تمام دنیا این شهامت برترین مدیر عامل جهان رو تحسین کرد
      همه جا صحبت از شجاعت این مرد بزرگ هست…تمام وب سایتها;تمام کانالهای شبکه های اجتماعی
      اما انفجارها و مشکلات اپل رو اگه دنبال کرده باشی;یکبار این واکنش رو دیدی؟
      من به جرات میتونم قسم بخورم که هیچ مشکلی نداشته نوت ۷ جز برتر بودن و بی همتا بودن که باعث شد خیلی شرکتها از آتش حسد این واقعه رو بزرگ کنن…
      شوخی نیست یک روز ۲.۵ میلیون فروش؟اپل و بقیه شرکتها کجا این آمار رو تو خوابشون میدیدن؟
      استاد دلخموش عزیز;من دیروز تو نظرم اسم ۴۰۵ رو آوردم و خوشحال شدم شما ادامه ی عرایض بنده رو به صورت مطلب درآوردین…من خودم کارمند ایرانخودروام…۹ ساله دارم تو این شرکت کار میکنم…تا این حد بگم که مشکل آتش سوزی ۴۰۵ به دلیل استفاده از دسته سیمی هست که در پارس استفاده نمیشه…باور نمیکنین درسته؟
      اما حقیقت تلخیه که ۹ ساله شاهدش هستم و هیچ رسیدگی بهش نمیشه…کاش ما هم مثل این مرد بزرگ داشتیم…من جناب کوه رو تا سر حد مرگ برترین مرد دنیای تکنولوژی میدونم
      با تشکر از استاد دلخموش…

      1. Avatar رضا

        واضح که نمی دونی سامسونگ باعث انفجار ایفون ومشکلاتش بود چون اون قطعات معیوب رو هم سامسونگ تامین کرده بود و اپل بلاخره ازش قرامت گرفت سر سی پی یو ها وقطعاتش

      2. Avatar علی

        لطفا رو هوا حرف نزنین و اگر نمیزنین حرفتون رو به یه مرجع معتبر ارجاع بدین.

  8. Avatar پسر شجاع

    ۴۰۵ ماشین خوبیه و یکی از پرطرفدارترین ماشینها در امریکا و اروپا مخصوصا فرانسه بوده این ماشین در دهه ی هشتاد میلادی یکی از برترین ماشینهای رالی بوده خیلی از ماشینها موقع تصادف آتش میگیرن ایراد اصلی نا توانی ایران خودرو در تولید صحیح این خودروست و بهترین نمونه ها نمونه های مونتاژ شده یا وارداتی هستند در ضمن این مقاله یکم جانبدارانست چون مقایسه ی این دو محصول اصلا در درجه ی اول درست نیست و بعدم باید بدونید که ۴۰۵ پلت فرم اصلی وستون فقرات ایران خودروست پس در اینجا باید بگیم اکثر ماشینای تولید ایران خودرو باید از رده خارج بشن؟!چنین چیزی خیلی خوبه که ماشینهای مدرن و جدید تولید کنن و نه بر اساس پلت فرمهای قدیمی ولی به اینم فکر کردید که با این کار شرکتی که این همه کارمند داره با از رده خارج کردن خط تولیدش چه مصیبتی رو دست دولت و مملکت میذاره؟کاش قبل از هر حرف تمام جوانب رو هم بررسی کنیم جان آدم ها مهمتر از هر چیزی است پس به جای چسبیدن به ۴۰۵ که اتفاقا یکی از امن ترین خودروهای تولید داخله و خیلی بهتر از پراید حلبیست و درصد مرگ و میرش بسیار پایینتره بیاییم تصادفات رو کاهش بدیم جاده هارو درست کنیم استاندارد ایمنی درست حسابی وضع کنیم سرعت خودروها رو به وسیله ی محدود کننده کم کنیم و روی طرح های رانندگی هوشمند تمرکز کنیم این طوری کم کم و به مرور مساله حل میشه و ۴۰۵ هم با خاطرات خوبش مثل پیکان میره پاک کردن صورت مساله راه حل نیست فقط مشکلو بدتر میکنه.بین بد و بدتر بدو انتخاب کنیم و سعی کنیم بهترش کنیم.ودر آخر یادمون نره که این ماشین اگه خوب نبود هیچ وقت ستون فقرات و پایه ی صنعت اتومبیل سازی ایران نمیشد صنعتی که با وجود مفتخور ترین و بدترین مدیران موجود کشور به علت بدنه ی انقلابی و زحمتکشش بین بیست کشور برتر دنیا در خودرو سازی قرار دارد ۴۰۵ خوبه تنها ایرادش اینه که یک خرده قدیمی شده و وقتش شده که خداحافظی کنه و بره پیش پیکان.

  9. Avatar میلاد

    واقعا؟! جدی یه همچین اتفاقی افتاده یه زمانی؟! o_O
    پناه بر خدا.. واقعا نمیدونم چی میشه گفت… زبونم بند اومده…

  10. Avatar hazhir

    درود بر شماا برای این پست خوب….جهان سوم جاییه که ما توش زندگی میکنیم…جایی که برای جون آدما ارزشی قایل نیستن

  11. Avatar رضا

    تکلیف پیشفروشهای نوت ۷ چی میشه؟؟؟

  12. Avatar علیرضا علیپور

    چون ایرانی ها فقط به فکر منافع خودشونن
    !.!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه