گوشی، کامپکت یا DSLR؛ کدام‌ را برای عکاسی انتخاب کنیم؟

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

زیاد پیش می‌آید که دوستان و آشنایان با من تماس بگیرند و درباره‌ی خریدن دوربین مشورت کنند. معمولا وقتی از من پرسیده می‌شود که چه دوربینی بخرم، پاسخ آن‌ها را با دو سوال دیگر می‌دهم؛ یکی اینکه بودجه‌ی شما چقدر است و دیگر اینکه دوربین را دقیقا برای چه کاری نیاز دارید. گاهی اوقات در کمال تعجب آن‌ها، می‌پرسم: «گوشی همراه شما چیست؟» مثلا «آیفون ۶» است یا «هوآوی اسند Y511»؟ واقعیت این است که گاهی اوقات بهتر است به جای دوربین، یک گوشی همراه خوب که مجهز به دوربینی با کیفیت زیاد است را بخرید. بعضی وقت‌ها هم سرمایه‌گذاری روی یک دوربین DSLR یا کامپکت پیشرفته منطقی‌تر است. ولی در چه شرایطی باید از بین این سه گزینه انتخاب کنیم؟ گوشی، دوربین کامپکت یا DSLR؟

‌‌‌

فرض کنیم که خود شما به دنبال یک دوربین خوب هستید و بودجه‌ای مشخص دارید. اولین سوالی که پیش می‌آید این است که مقصود شما از عکاسی چیست؟ آیا به دنبال دوربینی هستید که آن را همیشه و همه جا پیش خود داشته باشید و وقتی در جمع دوستان و خانواده هستید عکاسی کنید؟ یا اینکه اصلا عکاسی سبک‌زندگی را دوست دارید و هر چند از گاهی می‌خواهید هنگام قدم زدن در خیابان از زندگی روزمره‌ی مردم عکاسی کنید؟ شاید هم خیلی جدی قصد دارید عکاسی را شروع کنید و در آینده به جمع عکاسان خبره بپیوندید.

‌‌

یک دوربین همیشه همراه می‌خواهید؟ از DSLR دوری کنید!

اگر دوربینی می‌خواهید که بتوانید آن را همیشه و همه‌جا همراه خود داشته باشید، بهتر است سراغ دوربین‌های DSLR نروید. دوربین‌های DSLR در جیب شما جای نمی‌شوند و همیشه باید آن‌ها را در یک کیف، همراه خود داشته باشید. تازه دوربین‌های DSLR خود در رده‌های مختلف قرار می‌گیرند و بعضی از انواع بزرگ‌تر و سنگین‌تر آن‌ها برای حمل‌ونقل روزانه واقعا فاجعه هستند. معمولا به مرور زمان چند لنز هم برای این نوع دوربین تهیه می‌کنید و علاوه بر حجم و وزن زیاد، اساسا دلتان نمی‌آید با چنین تجهیزات گران‌قیمتی وسط خیابان‌های نا‌امن شهر راه بیفتید.

1

در ضمن، دوربین‌های DSLR معمولا به خاطر ظاهری که دارند، حساسیت عموم را در خیابان بر‌می‌انگیزانند و کافیست که عکاسی را شروع کنید تا پرسش‌ها و انتقادات شروع ‌شود و ممکن است مثل من، دست‌کم برای یک‌بار حسابی به دردسر بیفتید. بنابراین هرچند که دوربین‌های DSLR از بیشتر دیگر انواع دوربین‌های بازار کیفیت عکس بهتری دارند، اما به دلیل ظاهر و جثه، ممکن است به کار عکاسی روزمره‌ی شما نیایند. ولی اگر می‌خواهید خیلی آگاهانه، جدی و اصطلاحا حرفه‌ای عکاسی کنید، این دوربین‌ها گزینه‌ی خوبی هستند.

‌‌‌

گوشی‌هوشمند علیه دوربین کامپکت

دوربین‌های کامپکت، سال‌ها پیشتاز بازار دوربین‌های دیجیتال بودند و بعد از گوشی، سهم عمده‌ای از گجت‌هایی که مردم می‌خریدند را به خود اختصاص می‌دادند. واقعیت این است که دست‌کم یک گروه دوربین‌های دیجیتال کامپکت از دوران اوج خود فاصله‌ی زیادی گرفته‌اند. دوربین‌های کامپکت معمولی و ارزان‌قیمت که سنسور تصویر ۱/۲.۳ اینچی دارند، امروزه دیگر خیلی در بازار طرفدار ندارند و مردم ترجیح می‌دهند که به جای آن‌ها، با گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌ی خود عکاسی کنند.

4

این گروه از دوربین‌های کامپکت به دلیل سنسور تصویر کوچک، در شرایط تاریکی یا نزدیک به تاریکی عکس‌های خیلی خوبی نمی‌گیرند و اکنون دوربین گوشی‌هایی مثل «ال‌جی G4» به‌راحتی با آن‌ها رقابت می‌کنند. بنابراین اگر با بودجه‌ی نسبتا کم مثل ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌خواهید دوربین کامپکت بخرید، معمولا توصیه می‌کنم که بر روی یک گوشی هوشمند خوب سرمایه‌گذاری کنید. با این استثنا که دوربین گوشی‌های همراه توانایی زوم اپتیکال ندارد و دوربین‌های کامپکتی مثل «کانن پاورشات SX710» دارای زوم اپتیکال ۳۰ برابر هستند. بنابراین اگر به دنبال چیزی مثل زوم زیاد هستید، همچنان دوربین‌های کامپکت سوپرزوم به کار شما می‌آید. در غیر این صورت، عموم گوشی‌های هوشمند تراز اول امروزی، می‌توانند در شرایط مختلف نوری عکس‌هایی با کیفیت شبیه به دوربین‌های کامپکت معمولی بگیرند. البته اگر بخواهم یک استثنا دیگر هم بیفزایم، باید به دوربین‌های کامپکت مقاوم مثل «کانن پاورشات D30» یا «فوجی‌فیلم XP80» اشاره کنم که مطابق با نام‌شان، در برابر شرایط سخت محیطی مثل ضربات سخت و افتادن در عمق آب مقاوم هستند و به طور کلی مناسب کسانی هستند که دوربینی چنین سرسخت احتیاج دارند.

‌‌‌

کامپکت‌های پیشرفته، آخرین امید…

هرچند که دوربین‌های کامپکت معمولی در حال افول هستند و در چند سال آینده احتمالا شاهد محو کامل آن‌ها هستیم، ولی یک گروه از این دوربین‌ها که با نام دوربین‌های کامپکت پیشرفته شناخته می‌شوند کاملا در حال اوج گرفتن هستند. راز محبوبیت و اوج گرفتن این دوربین‌ها در استفاده از سنسورهای تصویر بزرگ در آن‌هاست؛ از سنسورهای ۱.۷/۱ اینچی گرفته تا ۱ اینچی و ۱.۵ اینچی. همین باعث می‌شود که این دوربین‌ها به‌خصوص در شرایط تاریکی و نزدیک به تاریکی کیفیت عکس کاملا بیشتری نسبت به دوربین‌های کامپکت معمولی و دوربین‌ گوشی‌های هوشمند پیشرفته داشته باشند. البته این باعث می‌شود که ارزان‌ترین این دوربین‌ها به اندازه‌ی گران‌ترین دوربین‌های کامپکت معمولی قیمت داشته باشد. بنابراین اگر بودجه‌ی بیشتری داشته باشید، دوربین‌های کامپکت سطح پیشرفته را توصیه می‌کنم.

3

دوربین‌های کامپکت سطح پیشرفته مناسب وقتی هستند که شما بودجه‌ی خریدن یک دوربین DSLR را دارید ولی به دنبال دوربینی هستید که کوچک باشد و در جیب شما جای شود. آن زمان است که می‌توانید سراغ دوربین‌هایی مثل کانن پاورشات G7x و سونی RX100 IV بروید. با این حال در همین رده، دوربین‌هایی مثل «کانن پاورشات G1x Mark II» هم وجود دارد که جثه‌ی بزرگی دارند و دست‌کم در جیب شلوار جای نمی‌گیرند. انواعی از این دوربین که جثه‌ی کاملا کوچک دارند، مناسب شرایطی هستند که همیشه می‌خواهید یک دوربین خیلی خوب را همراه داشته باشید و اگر قصد عکاسی در خیابان را دارید هم خیلی حساسیت کسی را برنمی‌انگیزید.

‌‌‌

بالاخره چه‌کار کنیم؟

به طور کلی، اگر بودجه‌ی مناسبی مثل ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان دارید، می‌توانید بین دوربین‌های DSLR یا کامپکت پیشرفته انتخاب کنید. برای انتخاب بین این دو نیز باید نوع کاربری خود را در نظر بگیرید: هرچند که دوربین‌های DSLR معمولا عکس‌های با‌کیفیت‌تری می‌گیرند، ولی دوربین‌هایی نیستند که همیشه و به‌راحتی بتوانید آن‌ها را همراه خود داشته باشید. فقط وقتی که قصد عکاسی به صورت جدی و اصطلاحا حرفه‌ای را دارید به سراغ دوربین‌های DSLR بروید.

‌‌‌

چند مدل دوربین DSLR سطح مبتدی:

کانن ۷۵۰D

کانن ۱۲۰۰D

نیکون D5500

نیکون D3300

‌‌

چند مدل دوربین کامپکت پیشرفته:

کانن پاورشات G7x

کانن پاورشات G1X Mark II

کانن پاورشات G16

کانن پاورشات S120

سونی سایبرشات RX100 IV

فوجی‌فیلم XQ2

فوجی‌فیلم X30

‌‌‌

اگر بودجه‌ی کمتر از یک میلیون تومان دارید و به دنبال زوم زیاد یا مقاوم بودن دوربین نیستید، بهتر است سرمایه‌گذاری زیادی روی دوربین‌های کامپکت معمولی انجام ندهید. در حقیقت اگر هنوز یک گوشی هوشمند پیشرفته مثل آیفون ۶ ندارید، می‌توانید پول خود را جمع کنید و به یک‌باره یک گوشی بخرید که برای شما عکس‌های خوبی هم بگیرد. به‌علاوه بعضی از مدل‌های ارزان و قدیمی‌تر کامپکت‌های پیشرفته نیز در این سطح قیمت وجود دارد.

‌‌‌

چند مدل گوشی مناسب عکاسی:

ال‌جی G4

آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس

سامسونگ گلکسی S6

سونی اکسپریا Z3 Plus

نوکیا لومیا ۹۳۰

‌‌‌

چند مدل کامپکت سوپرزوم:

کانن پاورشات SX710

کانن پاورشات SX610

سونی سایبرشات HX90v

‌‌

چند مدل کامپکت مقاوم:

کانن پاورشات D30

فوجی‌فیلم XP80

نیکون کولپیکس AW120

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar سعید

    متن بسیار خوبی بود . کمک کننده و عالی
    فقط لطف کنید اطلاعات اون را بروز کنید

  2. Avatar امیر اسدی

    همچین نوشتید ” RX100 IV” انگار پیدا میشه!

    1. Avatar سعید

      لطفا به تاریخ متن دقت کنید . مربوط به شهریور ۹۴ است .

  3. Avatar سعید

    من یه سونی wx80 رو با قیمت حدود ۴۰۰ هزارتومان خریدم که سنسور exmor داره و کیفیتش از عکسایی که iphone6 میندازه خیلی بهتره

  4. Avatar mohammad

    یادش بخیر ی بار سر همین عکس گرفتن تو خیابون ی کتکی خوردم که نگو ونپرس همین سه ماه پیش بود با DSLR خودم (D5500) رفته بودم پارک ی گلی دیدم خواستم ازش عکس بگیرم.
    دو نفری سر هیچ و پوچ دهن منو سرویس کردن شانس آوردم لنزم نشکست فقط فیلترم شکست.
    از من به شما نصیحت هیچ وقت هیچوقت تو جا های شلوغ و وسط مردم عکس نگیرین(البته با DSLR منظورمه)

  5. Avatar عليرضا هاشمي

    ممنون!

    فقط ای کاش به دوربین‌های DSLR بدون آینه هم اشاره می‌کردید.
    این رده از دوربین‌ها، به مراتب اندازه‌ای کوچکتر از دوربین‌های DSLR عادی دارند و راحت میشه آنها رو به صورت روزمره با خود حمل کرد. در مقابل، کیفیت عکس در آنها بسیار بالا و حتی در مواردی بهتر از دوربین‌های DSLR مبتدی و میان رده هست.
    از معروفترین دوربین‌های این رده میشه به مدل Alpha 6000 سونی اشاره کرد. تنها ایراد این رده از دوربین‌ها قیمت به نسبت بالای آنها در مقایسه با دوربین‌های DSLR‌ مبتدیو دوربینهای کامپکت هست.

    با تشکر

  6. Avatar هامان

    در فهرست کامپکت های پیشرفته، دوربین Panasonic Lumix LX100 نیز گزینه قابل تاملی است.

  7. Avatar احمد

    بررسی خوبی بود ولی نظر شخصی من اینه یه دوربین DSLR آماتور بهتر از دوربین کامپکت و گوشی های سطح بالاست

  8. Avatar محمد

    تحلیل کاربردی بود ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه