[ویدیو] این گیاه بیابانی چگونه رطوبت هوا را جذب می‌کند؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

اکثر گیاهان بیابانی برای تامین آب مورد نیازشان ریشه‌های زیاد و گسترده‌ای دارند که به اعماق زمین فرو می‌روند یا در پهنای بزرگی پخش می‌شوند. اما یک خزه‌ی صحرایی روش دیگری برای این کار دارد. این گیاه  بیابانی به کمک سازه‌ای به نام داسه آب جمع می‌کند. داسه‌ها سازه‌های بسیار ریز و مو مانندی هستند که برای به دام انداختن آب از انتهای هر برگ بیرون زده‌اند.

برای اولین بار، دانشمندان به طور دقیق این خزه‌ها را مشاهده کردند تا ببینند که چگونه آب را مستقیما از هوا جذب می‌کند. در کوچک‌ترین مقیاس، داسه‌ها با شیارهایی به عمق ۱۰۰ نانومتر و عرض ۲۰۰ نانومتر پوشیده شده‌اند. اندازه‌ی این شیارها برای متراکم شدن قطره‌ها درون آنها کاملا ایده‌آل است. این شیارها در آبشخورهای بزرگ‌تری قرار می‌گیرند که عمق‌شان ۱.۵ میکرومتر و عرض‌شان ۳ میکرومتر است. این ابعاد برای جذب قطرات مه از هوا مناسب است. وقتی در شیارها رطوبت کافی جمع می‌شود، مویینگی ناشی از کشش سطحی آب باعث می‌شود قطرات به سمت گیاه کشیده شوند. به همین راحتی این گیاه به خودش آب می‌دهد. در مواقع نادری که باران می‌بارد، هر قطره‌ای که بین دو داسه به دام بیفتند به همین شکل، به سمت برگ‌های گیاه کشیده می‌شود.

محققان می‌گویند شاید روزی برسد که مهندسان به کمک این روش‌ها تجهیزات بهتری برای جمع‌آوری آب در مناطق کم آب و بایر طراحی کنند.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ستار

    جالب بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه