گوشی‌های هوشمند باید از ژست‌های حرکتی یکسان بهره ببرند

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
ژست‌های حرکتی

ژست‌های حرکتی مشخصه نوآورانه و جذابی محسوب می‌شود. زمانی که این قابلیت به خوبی عملی شود، فضای مربوط به دکمه‌ها را در نمایشگر حذف می‌کند و می‌توانند تجربه کاربری را لذت‌بخش‌تر کند. اما در حال حاضر، نحوه پیاده‌سازی ژست‌های حرکتی چندان ایده‌آل و مناسب نیست. شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند برای این مشخصه رویکردهای مختلفی را اتخاذ می‌کنند و هنوز این شرکت‌ها موفق به عملی کردن ژست‌های حرکتی بی‌نقص و کاملاً بدون مشکل نشده‌اند.

به همین خاطر، در این مطلب می‌خواهیم به مزایا و معایب رویکردهای شرکت‌های مختلف بپردازیم و در ادامه این پیشنهاد را مطرح کنیم که بهتر است تمام گوشی‌ها از ژست‌های حرکتی یکسانی بهره ببرند.

Palm

ژست‌های حرکتی

ژست‌های حرکتی مدت‌ها قبل در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار در گوشی Palm Pre پدیدار شد. این گوشی مبتنی بر سیستم‌عامل Web OS بود که از ویژگی‌های قابل توجهی بهره می‌برد. به دلایل متعدد، گوشی‌های این شرکت هیچ‌وقت آن‌چنان که باید و شاید نتوانستند توجهات زیادی را جلب کنند و به همین خاطر این ایده‌های جذاب هم برای سال‌ها زیر غبار فراموشی دفن شدند. در این مطلب قصد نداریم ویژگی‌های این گوشی‌ها را بررسی کنیم ولی باید اذعان کنیم که ژست‌های حرکتی آن‌ها جلوتر از زمان خود بودند.

اپل

ژست‌های حرکتی

۹ سال بعد از عرضه Palm Pre، ژست‌های حرکتی بازگشت پرسروصدایی داشتند. اپل اولین سازنده گوشی‌های هوشمند مدرن بود که برای آیفون X این ژست‌ها را به ارمغان آورد. ژست‌های حرکتی آیفون X، XS، XS مکس و XR به دلیل داشتن سرعت بالا و ظرافت مناسب، در مقابل رقبا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. با این حال، اگرچه این موضوع تا حدی سلیقه‌ای است، این ژست‌ها همچنان بی‌نقص نیستند. اول از همه، به ژست حرکتی مربوط به بازگشت نگاهی می‌اندازیم.

برای بازگشت به‌راحتی می‌توانید سوایپ کنید و مانند دیگر گوشی‌ها لازم نیست چنین کاری را در بخش پایینی نمایشگر انجام دهید. اما متأسفانه این مشخصه تنها در برخی از اپلیکیشن‌ها جواب می‌دهد و مثلاً در اپ استور برای بازگشت باید از دکمه مذکور استفاده کنید. همچنین اگر راست‌دست باشید، برای بازگشت باید سوایپ موردنظر را از سمت چپ اپلیکیشن انجام دهید که کار را سخت‌تر می‌کند. و در نهایت برای دسترسی به کنترل سنتر، باید از سمت راست بخش فوقانی نمایشگر به پایین سوایپ کنیم که کار چندان راحتی محسوب نمی‌شود.

  • ژست حرکتی برای بازگشت در برخی از اپلیکیشن‌ها کار نمی‌کند
  • برای ژست حرکتی بازگشت تنها می‌توان از سمت چپ اپلیکیشن استفاده کرد

بیشتر بخوانید: ۹ ژست حرکتی برای استفاده حرفه‌ای از آیپد

گوگل

ژست‌های حرکتی

گوگل برای اندروید پای، ژست‌های حرکتی خود را معرفی کرد. با وجود اینکه این مشخصه یک سال بعد از اقدام اپل ارائه شده، اما از همه لحاظ ضعف‌های زیادی دارد. به نظر می‌رسد گوگل شهامت تمرکز همه‌جانبه بر این مشخصه را نداشته و به همین خاطر دست به ترکیب ناوبری مبتنی بر دکمه و ژست‌های حرکتی زده است. برای مراجعه به هوم اسکرین ژست حرکتی تعریف شده ولی برای بازگشت چنین فرمانی تعریف نشده و در عوض باید از دکمه استفاده کنید. این یعنی به جای اینکه گوگل دکمه‌ها را حذف کند تا این موارد جای کمتری از نمایشگر را اشغال کنند، فقط ژست‌های حرکتی را بر روی آن‌ها سوار کرده است. مشکل اصلی چنین رویکردی این است که وقتی مشغول بهره‌گیری از ژست‌های حرکتی هستید، به ناچار باید بر دکمه ضربه بزنید و این تجربه کاربری موردنظر را مختل می‌کند. به همین خاطر بیشتر سازندگان گوشی‌های اندرویدی ترجیح داده‌اند راه‌حل گوگل را کنار بگذارند و خود دست‌به‌کار شده‌اند.

  • فقدان ژست حرکتی برای بازگشت
  • ترکیب نابسامان سیستم ناوبری مبتنی بر ژست حرکتی و دکمه‌ها
  • ژست حرکتی نسبتاً سخت برای دسترسی به app drawer
  • عدم به­کارگیری طرفین گوشی برای ژست‌های حرکتی

بیشتر بخوانید: ژست‌های حرکتی اندروید پای اصلا خوب نیست و باید تغییر یابد

سامسونگ

ژست‌های حرکتی

سامسونگ به‌تازگی به بهره‌گیری از این مشخصه روی آورده است. این یعنی احتمالاً از تجربیات دیگران درس گرفته و سیستم مناسبی ارائه کرده؟ اگر بخواهیم صادقانه پاسخ بدهیم، پاسخ این سؤال خیر است. سیستم ژست‌های حرکتی سامسونگ فقط از سه ژست حرکتی بهره می‌برد که تمام آن‌ها شامل سوایپ از پایین نمایشگر است و دو طرف نمایشگر در این سیستم به کار گرفته نمی‌شود. مشکل این موضوع این است که در یک فضای کم، ژست‌های زیادی تعریف شده و دوما صرفاً بهره‌گیری از پایین نمایشگر کار سختی محسوب می‌شود و روان بودن سیستم را دچار اختلال می‌کند. امیدواریم سامسونگ این سیستم را بهبود ببخشد و از بخش‌های دیگر نمایشگر هم استفاده کند.

  • تمام ژست‌های حرکتی شامل سوایپ از پایین نمایشگر است و طرفین آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد
  • فقدان انیمیشن منجر به کاهش جذابیت این سیستم ناوبری شده است

ال‌جی

ال‌جی همچنان برای گوشی‌های خود از ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی استفاده نمی‌کند. امیدواریم این شرکت که قرار است تا چند هفته دیگر از گوشی ال‌جی G8 پرده‌برداری کند، چنین سیستمی را همراه با آن معرفی کند.

هواوی

ژست‌های حرکتی

هواوی یکی از اولین سازندگان گوشی‌های اندرویدی است که به بهره‌گیری از این سیستم روی آورده و در بین دیگر شرکت‌ها، عملکرد خوبی دارد. یکی از بهترین رویکردهای هواوی در رابطه با این مشخصه، امکان استفاده از دو طرف نمایشگر برای ژست حرکتی بازگشت است. باقی ژست‌های حرکتی تعریف شده از جانب این شرکت هم منطقی هستند. با انجام سوایپ به بالا از پایین روانه‌ی هوم اسکرین می‌شوید و اگر در این حین انگشت را نگه دارید، اپلیکیشن‌های باز شده را می‌توانید مشاهده کنید. مهم‌ترین مشکل ژست‌های حرکتی هواوی، روان نبودن انیمیشن‌ها است. اگرچه این موضوع چندان هم مخل تجربه کاربری نیست، ولی اگر مرتباً از این مشخصه استفاده کنید، این موضوع کمی آزاردهنده می‌شود.

  • روان نبودن انیمیشن‌ها

وان‌پلاس

ژست‌های حرکتی

وان‌پلاس هم یکی دیگر از پیشگامان بهره‌گیری از این قابلیت در بین شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی است و ژست‌های حرکتی آن در بین رقبا سرعت بسیار خوبی دارند و انیمیشن‌های آن به لطف سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه، بسیار روان هستند. با این حال، ژست حرکتی بازگشت در این گوشی‌ها، از طرف سمت چپ بخش پایینی انجام می‌شود. در گوشی بزرگی مانند وان‌پلاس ۶ یا وان‌پلاس ۶T، مثلاً اگر اهل استفاده زیاد از ژست‌های حرکتی باشید، مطمئناً چنین کارهایی انگشت شما را خسته می‌کند و به همین خاطر رساندن انگشت به گوشه­ی سمت چپ کمی آزاردهنده می­شود. وان‌پلاس هم در ژست‌های حرکتی خود از طرفین نمایشگر استفاده نمی‌کند که باعث هدر رفتن پتانسیل‌های قابل توجهی می‌شود.

  • تمام ژست‌های حرکتی این گوشی‌ها مبتنی بر سوایپ از پایین نمایشگر هستند
  • طرفین نمایشگر برای این سیستم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد

بیشتر بخوانید: ۵ ویژگی برتر رابط کاربری OxygenOS

سیستم یکسان برای ژست‌های حرکتی

ژست‌های حرکتی

با توجه به مطالب ذکر شده، بهتر است شرکت‌ها دست از آزمون و خطا بکشند و از یک سیستم مناسب برای ژست‌های حرکتی استفاده کنند. سیستمی که هم عملکرد مناسب داشته باشد و هم با انیمیشن‌های جذاب و روان، ظاهر لذت‌بخشی به ارمغان بیاورد. البته می‌دانیم که چنین خواسته‌ای به این زودی‌ها به حقیقت بدل نمی‌شود اما امیدواریم دیر یا زود، شرکت‌ها با همکاری با یکدیگر چنین کاری را انجام دهند. گوشی‌های شرکت‌های مختلف با بهره‌گیری از یک سیستم ناوبری واحد مبتنی بر ژست‌های حرکتی، می‌توانند تجربه کاربری را ارتقا بدهند. روزی روزگاری، انواع و اقسام گوشی‌ها از پورت‌های مختلفی برای شارژ استفاده می‌کردند ولی حالا بیشتر آن‌ها از پورت USB-C استفاده می‌کنند؛ این موضوع هم می‌تواند مانند بهره‌گیری از پورت USB-C ولی در حوزه‌ی نرم‌افزاری باشد و مطمئناً منجر به نتایج قابل توجهی می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر بخواهیم در این زمینه پیشنهاد خود را مطرح کنیم، می‌توانیم ترکیب روان بودن و سرعت ژست‌های حرکتی آیفون‌ها و ژست‌های بازگشت از طرفین نمایشگر را پیشنهاد دهیم تا کاربران برای برگشتن به صفحه قبلی، متحمل زحمت زیادی نشوند و به راحتی این کار را انجام دهند. عملی کردن چنین موارد ساده‌ای، می‌تواند تجربه استفاده از گوشی‌های مختلف را لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر کند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند بر مبنای این ژست‌های اصلی، موارد موردنظر خود را هم ارائه دهند اما در حال حاضر، این بنیاد و اساس یکسان و ایده­آل دیده نمی‌شود و همین باعث شده که شاهد آزمون و خطاهای نه‌چندان جالبی باشیم.

شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ آیا شرکت‌ها برای گوشی‌های خود باید به بهره‌گیری از ژست‌های حرکتی یکسانی روی بیاورند؟ به نظر شما سیستم ناوبری مبتنی بر این ژست‌های حرکتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

منبع: Phone Arena

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar سیدحسین هاشمی رهق

    مخالفم
    من از اون دسته افرادی هستم که دوست دارن حداقل سالی یکبار گوشی عوض کنند تا با تجربه جدیدی از اندروید و سخت افزار موبایل مواجه بشن. استانداردسازی ژستچرها باعث کاهش خلاقیت شرکتها و در نهایت کاهش لذت از تجربه دستگاه جدید میشه. (علت فوت مرحوم سیمبیان)

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه