با ۴ جایگزین رایگان برای مایکروسافت آفیس آشنا شوید

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

ابزارهای مایکروسافت آفیس برای بسیاری از کاربران کارآمد و بی‌رقیب به نظر می‌رسند. اما در ادامه با نمونه‌هایی از نرم‌افزارهای جایگزین آفیس آشنا می‌شوید. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

در حال حاضر کاربران برای بسته‌ی آفیس مایکروسافت هزینه‌ای حدود ۷۰ دلار در سال یا بیشتر از ۸ دلار در ماه به ازای هر کاربر پرداخت می‌کنند. مبلغی که به نظر برخی افراد، برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، مبلغی بالاست [البته این موضوع برای کاربران ایرانی صدق نمی‌کند!] در مقابل، برخی نیز معتقدند می‌توان ابزارهایی قوی‌تری را که در بسترهای ابری یا سیستم‌عامل کامپیوترهای رومیزی کار می‌کنند به جای پکیج‌های پیشنهادی آفیس، استفاده کرد. اما دلیل شما برای عدم استفاده از آفیس هر چه که باشد، باید ابزارهای جایگزین را بشناسید. در ادامه، نمونه‌هایی آمده که تقریبا همه‌ی آن‌ها امکان بازکردن و ویرایش فایل‌های ساخته شده با فرمت‌های بسته‌ی آفیس مایکروسافت را دارند.

در ادامه به ۴ مورد از ابزارهای جایگزین مایکروسافت آفیس اشاره می‌کنیم.

‌‌‌      ‌

«گوگل ‌اپس» (Google Apps) – بهترین و در دسترس‌ترین گزینه

گوگل مجموعه‌ای کاربردی و مطلوب را برای ویرایش، همکاری و همگام‌سازی فوری در رقابت با ابزارهای آفیس ارایه کرده است. برای مثال اگر شما همزمان با همکاران‌تان در حال ویرایش یک سند باشید، می‌توانید به محض فشرده شدن هر کلید و اضافه شدن یک کاراکتر در سند مربوطه توسط همکارتان، این تغییر را به‌صورت آنی در سند مربوطه مشاهده کنید. این قابلیتی است که مایکروسافت تا به اینجا تنها برای برخی مشترکان پولی Word 2016 ارایه کرده است. به هنگام استفاده از Google Drive یا Google Apps، مادامی که به اینترنت متصل باشید، تمامی تغییرات شما بی‌درنگ ذخیره شده و دسترسی کاملی به تمامی نسخه‌های قبلی در سابقه‌ی تغییرات سند مربوطه موجود خواهد بود. بدین‌ترتیب اطمینان خواهید داشت که هرگز چیزی از دست نمی‌رود.

1

سازگاری: Google Apps به هنگام باز کردن فایل‌های DOCX و PPTX به‌خوبی آن‌ها را به فرمت مورد نظر خودش -برای خوانش و ویرایش- تبدیل می‌کند. اغلب فایل‌های پیچیده‌ی Word و PowerPoint هم تقریبا بدون مشکل جدی در ابزارهای گوگل قابل نمایش و ویرایش هستند.

در مورد فایل‌های Excel ماجرا اندکی متفاوت است. نرم‌افزار Sheets گوگل در مقابل Excel و سایر رقبا اندکی در قابلیت‌ها، امکانات و توابع خاص عقب مانده است. پس به هنگام وارد کردن فایل‌های حجیمی که در آن‌ها از توابع متنوع استفاده شده، خود را برای بهینه‌سازی فایلی که به گوگل وارد می‌کنید، آماده کنید.

یکپارچگی: اپلیکیشن‌های گوگل، از ظاهری سبک و ساده برخوردارند و به نظر می‌رسد از این جهت در مقایسه با رقبا بهینه و معقول طراحی شده‌اند. بدین ترتیب به هنگام ویرایش یک فایل متنی، تکمیل یک پرزنتیشن و پر کردن سلول‌های یک فایل در Spreadsheet، احتمالا شباهت‌های زیادی بین رابط کاربری این سه با نمونه‌های مشابه پیدا نمی‌کنید. با این حال، تقریبا به‌راحتی می‌توانید ابزارهای مورد نظر خود را یافته و کار ویرایش فایل‌تان را به انجام رسانید.

سایر نکات: گوگل ‌اپس برای کاربران گوگل رایگان و برای کارکنان شرکت‌ها ۵ تا ۱۰ دلار در ماه -به ازای هر کاربر- هزینه دارد. در صورت انتخاب این ابزار، شما تنها به یک مرورگر مدرن برای دسترسی به ابزارهای گوگل احتیاج خواهید داشت که در مقایسه با نسخه‌های دسکتاپ، حسی متفاوت ایجاد خواهد کرد. البته امکان کار به‌صورت آفلاین هم در این ابزارها گنجانده شده؛ شما می‌توانید به فایل‌های خود که علاوه بر سرور گوگل در کامپیوتر خودتان هم ذخیره شده‌اند، دسترسی داشته باشید.

Google Apps برای محیط کار

استفاده از سرویس‌های گوگل روی پلتفرم ابری Google Drive

‌‌‌‌   ‌‌‌

WPS Office ۲۰۱۶ – بهترین جایگزین برای استفاده در کامپیوتر

نرم‌افزار WPS Office 2016 خود را «حرفه‌ای‌ترین مجموعه ‌ابزار رایگان اداری برای کامپیوترهای ویندوزی» می‌خواند. اما این نرم‌افزار برای لینوکس، اندروید و iOS هم نسخه‌های مخصوص به خود را دارد. این مجموعه تا حدی به آفیس مایکروسافت شبیه است که ممکن است فراموش کنید در حال استفاده از چه ابزاری هستید. حتی در این بسته، امکانات کاربردی بهتری نیز قرار گرفته که شما آن‌ها را در مجموعه نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت هم نمی‌یابید. برای مثال می‌توان به قابلیت تب، امکان تغییر رنگ و فرم ظاهری نرم‌افزار و همچنین قابلیت Eye Protection Mode -که با سبز کردن پس‌زمینه، مانع خستگی بیشتر چشم در هنگام کار می‌شود- اشاره کرد.

2

سازگاری: WPS نه‌تنها از فایل‌های آفیس پشتیبانی می‌کند، بلکه امکان باز کردن و ویرایش سایر فرمت‌ها نیز با کمک آن وجود دارد. البته به هنگام کار با فایل‌های آفیس روی WPS گاهی اوقات ممکن است مشکلات کوچکی مشاهده شود که به‌سرعت رفع شده و قابل چشم‌پوشی به نظر می‌رسند.

یکپارچگی: منوی روبانی که آیکن‌ها و ابزارها را در نرم‌افزارهای آفیس در خود قرار داده‌اند، در WPS حتی جذاب‌تر و کاربردی‌تر به نظر می‌رسد. در صورت استفاده از این نرم‌افزار، شما احساس می‌کنید این منو در مقایسه با آفیس مایکروسافت، جانی تازه گرفته است. با این حال اگر به‌طور کلی به این منو علاقه‌ای ندارید، می‌توانید تنها با یک کلیک به منوهای ساده برگردید که در این صورت ظاهر نرم‌افزار شبیه آفیس ۲۰۰۳ می‌شود.

سایر نکات: نرم‌افزار WPS یک نسخه‌ی رایگان دارد که در صورت استفاده از برخی امکانات -مانند گرفتن خروجی PDF و … به شما تبلیغات نمایش می‌دهد. برای عدم نمایش این تبلیغات می‌توانید سالانه ۴۵ دلار پرداخت کنید. همچنین با پرداخت ۸۰ دلار می‌توانید یک لایسنس همیشگی از WPS داشته باشید. این قیمت‌ها تا حدود زیادی از هزینه‌هایی که کاربران برای استفاده از قابلیت‌های ویژه‌ی نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس پرداخت می‌کنند، کمتر است. اما به هر حال هزینه‌ی قابل چشم‌پوشی‌ای هم نیست. با این حال در صورت پرداخت این هزینه، به نسخه‌های موبایل این نرم‌افزار هم دسترسی خواهید داشت که می‌تواند جذاب باشد.

دانلود WPS Office

‌‌‌‌‌‌‌

LibreOffice 5

این نرم‌افزار از خانواده‌ی نرم‌افزار متن‌باز «اپن‌آفیس» (OpenOffice) و حاصل جدایی دو شرکت است. «لیبرآفیس» (LibreOffice) به‌سرعت در حال محبوب شدن است، اما رقیب جدی‌ای برای آفیس مایکروسافت به حساب نمی‌آید. در عین حال، بسته‌های به‌روزرسانی به‌سرعت برای لبیرآفیس عرضه می‌شوند. مزیت این نرم‌افزار، دسترسی به نسخه‌های مخصوص آن برای توزیع‌های مختلف لینوکس است.

3

سازگاری: لیبرآفیس در قیاس با اپن‌آفیس در باز کردن فایل‌های آفیس مایکروسافت عملکرد بهتری دارد و ویرایش فایل‌ها نیز معمولا به‌خوبی و تقریبا بدون مشکل انجام می‌شود.

یکپارچگی: ظاهر لیبرآفیس شباهت زیادی به آفیس ۲۰۰۳ دارد . منوها همان جایی هستند که انتظارشان را دارید. شما تقریبا با همان ظاهر نوستالژیک آفیس ۲۰۰۳ در قالبی رنگی‌تر و جذاب‌تر مواجه می‌شوید.

سایر نکات: این نرم‌افزار در قیاس با اپن‌آفیس خوش‌دست‌تر است و ظاهر جذاب‌تری هم دارد. به‌علاوه، قابلیت ویژه‌ی Remote Files را هم نمی‌توان نادیده گرفت. این امکان به کاربر اجازه می‌دهد به‌سادگی فایل‌های خود را در سرویس‌های دیگر مثل «گوگل درایو» (Google Drive) و سرورهای «شرپوینت» (Sharepoint) ذخیره کند. اگر چه ممکن است این قابلیت برای بسیاری از کاربران چندان هم ویژه به حساب نیاید، اما قطعا برای کاربرانی که در محیط کارشان از شرپوینت استفاده می‌کنند جذابیت کافی را خواهد داشت.

علاوه بر این، قابلیت Auto-word completion هم امکانی است که اگر به آن عادت کنید، می‌تواند به افزایش سرعت و کارایی شما در تایپ سریع و صحیح کمک کند. امکان Remote Files وAuto-word completion کافیست تا شما قبل از اپن‌آفیس، لیبرآفیس را امتحان کنید.

دانلود LibreOffice 5

‌‌‌       ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Apache OpenOffice 4.1.2

دیگر نرم‌افزار متن‌باز این لیست که می‌توانید آن را به عنوان یک ابزار جایگزین برای آفیس مایکروسافت مورد استفاده قرار دهید، اپن‌آفیس است. این اپلیکیشن نیز مانند لیبرآفیس شباهت بسیاری به آفیس ۲۰۰۳ دارد. اثری از منوی روبانی در آن نیست و البته تا حدودی هم مشکل ناسازگاری در آن به چشم می‌خورد.

4

سازگاری: اگر چه اپن‌آفیس امکان باز کردن و ویرایش فایل‌های آفیس مایکروسافت را دارد. اما این سازگاری به اندازه‌ی WPS نیست. اپن‌آفیس از پس بسیاری از فایل‌های آفیس برمی‌آید، اما احتمالا به هنگام باز کردن فایل‌های سنگین و پیچیده با اپن‌آفیس، به مشکل می‌خورید.

یکپارچگی: شباهت زیاد اپن‌آفیس به آفیس ۲۰۰۳ کار را برای بسیاری از کاربران که با ساختار آن نسخه از آفیس راحت بودند،‌ آسان می‌کند. منوها و امکانات خاص در این نرم‌افزار همان جایی هستند که انتظارشان را دارید و مجبور نیستید به دنبال گزینه‌ها و ابزارها بگردید.

سایر نکات: این نرم‌افزار رایگان و متن‌باز است. اگر چه نسخه‌های مخصوص توزیع‌های مختلف لینوکس و همین‌طور نسخه‌ی ویندوزی و حتی مک آن در دسترس است، اما با در نظر گرفتن امکانات و قابلیت‌ها، لیبرآفیس گزینه‌ای جذاب‌تر و بهینه‌تر به نظر می‌رسد.

دانلود Apache OpenOffice 4.1.2

‌‌‌‌     ‌

منبع: Laptop Mag

‌‌‌‌
?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴ دیدگاه
  1. Avatar MITM

    برای لینوکس میخوام اخه لابر افیس با فارسی سازگار نیست

    1. Avatar محمد

      برای من با فارسی سازگاره.
      هیچ مشکلی هم نداره

  2. Avatar سینا

    من جدیدا تقریبا تمام کار‌هام و با گول اپس انجام میدم. حتی لینوکس نصب کردم و از اون استفاده می‌کنم.

  3. Avatar یاشار فدوی زاده

    اگه یکم منطقی فکر کنیم تو مملکت ما این نرم ازار ها زیاد به کار نمیاد ( در قوی بودن این نرم افزار هایی که شما فرمودید شکی نیست ) ولی صحبت من کلیه
    یک مثال ساده
    من دفتر فنی مهندسی و چاپ دارم
    ۱۰۰ درصد مشتری هایم کارشون از نرم افزار های آفیس
    ادارات آفیس
    اماکن عمومی آفیس
    و غیره جاهای دیگر
    مطلبتون جالب بود ولی ما تو کشورمون به شرکتی وابسته هستیم که حاظر نیستیم یک نرم افزار ازش پولی خرید کنیم ( مایکروسافت )
    این نرم افزار هایی که نام بردید همه یک مشکل اصلی دارن ( سازگاری با زبان فارسی ) فونت و غیره

    1. Avatar مهدی

      شما که دفتر فنی مهندسی داری و پولشو داری چرا نمی خری و باز گله می کنی !

  4. Avatar ser27

    هرچقدر هم که خوب باشن نمیتونن جای اپ های مایکروسافت روبگیرن یادمه یه جایی خوندم که هممون میدونیم هیچ کاری از اپ های مایکروسافت برنمیاد ولی بدون اونا زندگی ممکن نیست????

  5. Avatar هادی

    one drive مایکروسافت هم آفیس خوبی بصورت آنلاین در اختیار کاربران قرار میده.
    اگر ویندوز ۱۰ داشته باشید one drive به صورت پیش فرض قرار داره و براحتی میشه ازش استفاده کرد.

  6. Avatar جواد

    کاش جایگزین های مایکروسافت آفیس را در ios را معرفی می کردید.

  7. Avatar مهدی

    با تشکر از مطالب خوبی که ارائه میدین. میشه لطف کنین بگین کدومشون از زبان فارسی پشتیبانی کامل میکنند؟
    نرم افزار WPS رو گوشی اندروید از زبان فارسی کامل پشتیبانی نمیکنه. آیا رو کامپیوتر هم به همین شکله؟

  8. Avatar هومان

    iWork چی پس؟

  9. Avatar مهدی صادقپور

    یه مقاله عالی بود . متشکرم

  10. Avatar محمد

    بنظرم قبلش باید سازگاری اینها با زبان فارسی رو هم بررسی میکردید
    بطور مثال یکی از اینها که صدو اندی مگ بود رو چند وقت پیش که دغدغه کپی رایتم بالا گرفته بود دانلود کردم و دیدم که کلا با فارسی مشکل داره …

  11. Avatar امیر

    ما که افیس رو مفتی داریم

  12. Avatar hamed

    ممنون…میخواستم افیس نریزم دنبال نرم افزار دیگه بودم از گوگل که اصلا خوشم نمیاد …مایکروسافت افیس هم فعلا ندارم نسخه بروزشو میخوام بریزم که اونم معلوم نیس بگیرم خخ 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه