۶ حقیقت جالب در مورد سیستم‌های تشخیص چهره

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

تکنولوژی تشخیص چهره از جمله جنجالی‌ترین تکنولوژی‌های جدید است. سابقه‌ی این تکنولوژی به دهه‌ی ۶۰ میلادی برمی‌گردد، اما حالا دیگر استفاده از این تکنولوژی محدود به سازمان‌های امنیتی و قانونی نیست و هم‌اکنون انواع و اقسام گجت‌ها از چنین سیستم‌هایی بهره می‌برند. چنین سیستم‌هایی توانایی این را دارند که ما را از رمزعبورها، اثر انگشت و حتی کلیدها بی‌نیاز کنند. هرچند از طرفی دیگر می‌توانند تهدیدی بزرگ برای حریم خصوصی باشند. این تکنولوژی مزایا و معایب زیادی دارد و به همین خاطر بحث‌ها و جدل‌های زیادی را ایجاد کرده است. در ادامه به چند حقیقت جالب در مورد این تکنولوژی می‌پردازیم.

۶. تبعیض نژادی

در آمریکا تبعیض نژادی به‌صورت سیستماتیک وجود دارد و به‌عنوان مثال آمار دستگیری افراد سیاه‌پوست دو برابر دیگر نژادها است. متاسفانه بر اساس برخی از شواهد حتی تکنولوژی‌های تشخیص چهره هم در این زمینه عملکرد خوبی ندارند. در سال ۲۰۱۲، تحقیقی بر اساس عکس‌های متهمان یکی از بخش‌های فلوریدای آمریکا صورت گرفت. طبق این تحقیق، تکنولوژی تشخیص چهره در مورد شناسایی افراد سیاه‌پوست حدود ۵ تا ۱۰ درصد عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با شناسایی افراد سفید پوست از خود نشان داد. یکی از شرکت‌های مربوط به این تکنولوژی گفته که چنین سیستم‌هایی در زمینه‌ی شناسایی افراد سیاه‌پوست عملکرد خوبی ندارند و گاهی اوقات افراد اشتباهی را به‌عنوان متهم شناسایی می‌کنند.

۵. ضعف‌های این تکنولوژی

اپل در زمان رونمایی از آیفون ۱۰ اعلام کرد که سیستم تشخیص چهره‌ی این گوشی را به هیچ عنوان نمی‌توان فریب داد. تقریبا ۱۰ روز بعد از عرضه‌ی این گوشی، یک شرکت امنیتی ویتنامی به کمک یک ماسک چاپ شده از طریق پرینتر سه‌بعدی توانست این سیستم را فریب دهد.

مجله‌ی Wired با به خدمت گرفتن یک گریمور حرفه‌ای فیلم‌های هالیووی تلاش کرد که این آزمایش را انجام دهد که البته با شکست مواجه شد. هرچند باید گفت که در این زمینه روش‌های کم‌خرج‌تر نتایج بهتری داشته‌اند. به عنوان مثال، تعدادی از محققان شرکت‌های امنیتی با بهره‌گیری از مواردی مانند روسری، کلاه، عینک آفتابی و حتی رنگی کردن صورت موفق شدند که این سیستم امنیتی را دور بزنند.

۴. استفاده در زمینه‌ی پزشکی

محققانی از دانشگاه «ماکواری» (Macquarie) استرالیا با استفاده از این تکنولوژی توانسته‌اند برخی از معیارهای مربوط به سلامتی افراد را شناسایی کنند. به گفته‌ی رییس این محققان: «ما تنها با بررسی چهره‌ی افراد موفق به استخراج اطلاعات گوناگونی در مورد سلامت آن‌ها شدیم. این آزمایش شاهدی بر این ادعا است که چهره‌ی افراد حاوی نشانه‌هایی از سلامتی آن‌ها است.» این محققان با اعمال تغییراتی بر سیستم‌های تشخیص چهره، موفق شدند ارتباط بین شکل چهره‌ی افراد و مواردی مانند چربی بدن، شاخص توده بدنی و فشار خون را کشف کنند.

۳. استفاده‌ی گسترده‌ی دولت چین از این تکنولوژی

دولت چین علاقه‌ی زیادی به تکنولوژی تشخیص چهره دارد. در حال حاضر حدود ۱۴۰ میلیون دوربین مدار بسته در چین فعالیت می‌کند و در طی ۳ سال آینده دولت چین می‌خواهد ۴۰۰ میلیون دوربین جدید هم نصب کند؛ دوربین‌هایی که عمدتا مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره خواهند بود. در کشور چین، شهروندان می‌توانند تنها از طریق چهره‌ی خود پول قهوه را بپردازند، از مکان‌های توریستی بازدید کنند یا حتی از عابربانک پول دریافت کنند. چین در این زمینه برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را در سر دارد؛ برنامه‌هایی که در کل منجر به از بین رفتن حریم خصوصی شهروندان این کشور می‌شود.

۲. چهره‌های فیس‌بوک

درآمد اصلی فیس‌بوک از طریق فروش تبلیغات هدفمند به دست می‌آید. از چند سال پیش این شرکت از استفاده از اطلاعات شخصی کاربران فراتر رفته و حالا می‌تواند افراد موجود در عکس‌های مات را از طریق مواردی مانند حالت بدن، لباس و مدل مو شناسایی کند. فیس‌بوک می‌گوید که میزان دقت این سیستم در حدود ۸۳ درصد است. چند ماه پیش، فیس‌بوک سیستم جدیدی را معرفی کرد که می‌تواند میزان دقت تبلیغات هدفمند را افزایش دهد. این سیستم، حالت چهره‌ی کاربران را به معیارهای تبلیغات هدفمند اضافه می‌کند و حالا شرکت‌ها می‌توانند تبلیغات خود را برای گروه مشخص‌تری نمایش دهند.

۱. آسان‌تر شدن فرایند تشخیص هویت افراد

در مارس ۲۰۱۶، یک شرکت روسی اپلیکیشنی را معرفی کرد که به کاربرانش اجازه می‌دهد هویت افراد غریبه را با دقت ۷۰ درصد شناسایی کنند. اپلیکیشن FindFace این کار را با بررسی عکس چهره‌ی فرد و مقایسه با بیش از ۲۰۰ میلیون عکس پروفایل کاربران محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی روسیه،VK، انجام می‌دهد. در سپتامبر ۲۰۱۷، شهرداری مسکو اعلام کرد که حدود ۵۰۰۰ دوربین مداربسته‌ی این شهر را مجهز به این اپلیکیشن کرده تا افراد تحت تعقیب به‌صورت خودکار شناسایی شوند. بنا به گفته‌ی مقامات مسکو، از زمان راه اندازی این تکنولوژی،۶ نفر دستگیر شده‌اند.

منبع: listverse

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه