۸ دلیل برای نخریدن محصولات اپل

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
دلیل نخریدن محصولات اپل

بیایید با خود صادق باشیم! حتی اگر صاحب یکی از محصولات اپل هستید احتمالا در اعماق وجود خود می‌دانید که علی‌رغم آنچه تبلیغات گسترده و جذاب نشان می‌دهند امکان خرید محصول بهتری هم وجود داشته است. محصولات اپل از بهترین سخت‌افزارهای موجود در بازار استفاده نمی‌کنند، بهترین نرم‌افزارها روی آن‌ها نصب نشده است و بدتر از همه عمر مفیدی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده فراتر از چند سال نیست. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به لیست زیر را که شامل دلایلی خوب برای نخریدن محصولات اپل است بیندازید و نظر خودتان را با ما در میان بگذارید.

دلیل نخریدن محصولات اپل ۰۱

iOS خشک و بی‌روح

شاید اپل به فرمول نهایی ساخت محصولاتی با ظاهر زیبا رسیده باشد ولی نرم‌افزاری که درون این گجت‌ها در حال اجراست هنوز فاصله‌ی زیادی با ایده‌آل دارد. امکان شخصی‌سازی کم، در دسترس نبودن رام‌ها و ویجت‌های کاستوم و عدم یکپارچه‌سازی واقعی با سرویس‌های گوگل تنها برخی از معایب iOS هستند، و ازآنجاکه iOS یک نرم‌افزار اختصاصی است تمام گوشی‌ها و تبلت‌های اپل از سیستم‌عامل کاملا یکسانی بهره می‌برند (که البته این مورد می‌تواند یک نقطه‌ی قوت باشد). در عالم اندروید گزینه‌های فراوانی در بازار یافت می‌شود.

دلیل نخریدن محصولات اپل ۰۲

محدودیت انتخاب

یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اپل در زمینه‌ی تثبیت جایگاه در بازار (Market Positioning) محدود نگه داشتن گستره‌ی محصولات است. این شیوه سودآور، هدفمند و زیرکانه است ولی می‌دانید نتیجه‌ی آن چیست؟ محدود شدن انتخاب.

قطعا هیچ‌چیز مانع نمی‌شود که یک نسخه‌ی قدیمی‌تر آیفون یا آیپد را انتخاب کنید. ولی کافی است در همان زمانی که مشغول تصمیم‌گیری بین خریدن آیفون ۶s، آیفون ۶ پلاس یا شاید آیفون SE هستید نگاهی به سمت اندرویدی بازار بیندازید تا تمام آن گجت‌های متفاوت در اشکال و ابعاد مختلف را ببینید. اپل باید بداند که صرف افزایش دادن اندازه‌ی صفحه‌نمایش یا حذف کردن برخی از امکانات انتخاب گسترده‌ای ایجاد نمی‌کند.

دلیل نخریدن محصولات اپل ۰۳

سیاست «سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند»

زمانی که اندروید اولین بار معرفی شد یک سیستم‌عامل مضحک، پر اشکال و به‌هم‌ریخته بود که به‌سختی می‌شد آن را رقیبی برای iOS نرم و روان تلقی کرد. ولی در طول سالیان گوگل با ورز دادن این پلتفرم آن را به سیستم‌عاملی کاملا زنده، نرم و منعطف (البته بسته به گجت!) تبدیل کرد که می‌توان آن را برای استفاده روی هر گجت، پردازنده یا مجموعه‌ای آماده ساخت. البته منظور ما این نیست که iOS هیچ‌گاه تغییر نکرده. تغییرات کوچکی (نظیر تقسیم صفحه بین دو اپلیکیشن) در گوشه و کنار iOS رخ داده که آن را به‌روز نگه داشته است. ولی به نظر می‌رسد این سیستم‌عامل به یک بازنگری اساسی نیاز داشته باشد.

دلیل نخریدن محصولات اپل ۰۴

انتظار ابدی برای رسیدن بهترین بازی‌ها به مک

اگر از کاربران مک‌بوک یا آی‌مک باشید احتمالا می‌دانید که این رایانه‌ها انتخاب اول افرادی هستند که در زمینه‌های مختلف مربوط به دیزاین فعالیت می‌کنند. ولی اگر قصد کنید برای ورود به عالم گیمرها یکی از آخرین عنوان‌های ارائه‌شده را روی مک بازی کنید به‌زودی امیدتان به یاس بدل خواهد شد.

البته حضور «استیم» (Steam)‌ با باز کردن مسیری به‌سوی آماده شدن عنوان‌های بیشتر برای کاربران مک قطعا شرایط را بهبود داده است ولی وقتی پای بازی‌های بزرگ در میان باشد مدت‌زمان انتظار احتمالا نامعین خواهد بود. اغلب خود نسخه‌های PC هم چیزی در حدود یک ماه یا بیشتر بعد از معرفی نسخه‌های کنسول روانه‌ی بازار می‌شوند. این در حالی است که کاربران مک ممکن است چند سال در انتظار طی شدن مسیر توسط این نسخه بمانند.

دلیل نخریدن محصولات اپل ۰۵

نیاز به آیفون برای استفاده از اپل واچ

شاید ابتدا متوجه این موضوع نشوید (چراکه بسیاری از ساعت‌های هوشمند به‌صورت مستقل کار می‌کنند) ولی تنها راه برای استفاده از اپل واچ این است که آن را با آیفونی که متعلق به خودتان است جفت کنید. برای کسانی که پیش‌ازاین روح ابدی خود را وقف خدایان کوپرتینو کرده‌اند این مسئله اهمیت چندانی نخواهد داشت. ولی برای کاربران اندروید یا ویندوزفون وسوسه‌ی افزودن اندکی از زیبایی اپل روی مچ به معنی نیاز به تغییراتی بیشتری خواهد بود. این نمونه‌ی دیگری است که نشان می‌دهد محصولات اپل روزبه‌روز کاربران غیر iOS را کمتر در نظر می‌گیرند. گرچه حال که انتظار می‌رود اپلیکیشن‌های اپل واچ بدون نیاز به آیفون هم کار کنند شاید در این مورد شاهد تغییری باشیم.

دلیل نخریدن محصولات اپل ۰۶

به‌هم‌ریختگی آیتونز

زمانی که آیتونز برای بار اول در کنار آیپاد وارد صحنه شد به نظر یک مکمل بی‌نقص می‌رسید. بااین‌حال حتی باوجود اضافه شدن پادکست‌های شخصیت‌های مهم و آهنگ‌های اختصاصی هنوز هم مشکلات خاص خود را دارد. استفاده از آیتونز کار سخت و دشواری است، هیچ‌گاه روان نیست و موسیقی‌های شما را به بدترین شکل ممکن ارائه می‌دهد. همچنین در روزگاری که سرویس‌های استریم باعث شده‌اند دانلود موسیقی منسوخ و قدیمی به نظر برسد به‌زودی آیتونز به عتیقه‌ای تبدیل خواهد شد.

دلیل نخریدن محصولات اپل ۰۷

ورود به اپل استور

ما در اینجا قصد نداریم افرادی را که در فروشگاه‌های اپل کار می‌کنند قضاوت کنیم، بلکه قصد ما بررسی شیوه‌ای از خدمات پس از فروش است که این شرکت انتظار دارد از تمام منافذ بدن کارکنانش به بیرون تراوش کند. نوعی رفاقت و صمیمیت آزاردهنده، این حقیقت که اپل کارکنان خود را نابغه می‌خواند (این‌که آن‌ها ممکن است واقعا نابغه باشند تغییری در اصل قضیه ایجاد نمی‌کند)، این حقیقت که جایی به نام «ردیف نابغه‌ها» (Genius Bar) در فروشگاه وجود دارد و بسیاری موارد دیگر موجب می‌شود این فضا سرشار از حسی ناخوشایند شود.

دلیل نخریدن محصولات اپل ۰۸

فروش کلیه برای خریدن محصولات اپل!

احتمالا این قدیمی‌ترین گله در مورد محصولات اپل است ولی بااین‌وجود اگر درآمد متوسطی داشته باشید یکی از مهم‌ترین‌ها خواهد بود. اپل محصولات بد تولید نمی‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند کیفیت خروجی آن‌ها را به‌طور جدی زیر سوال ببرد ولی حتی برای محصول تاریخ‌گذشته‌ای نظیر آیپاد تاچ هم مجبور خواهید بود پول زیادی را هزینه کنید. محصولات اپل ممتاز هستند ولی نه این‌قدر.

دلیل نخریدن محصولات اپل ۰۹

منبع: T3

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳۵ دیدگاه
  1. Avatar آرین

    امریکاست دیگه کاریش نمیشه کرد خوب میدونن چطوری پول برند از جهان سومی ها بگیرن ارزش سخت افزار بکار رفته در محصولات این شرکت زیر ۱ تومنه …

    1. Avatar Makluas

      قشنگ معلومه از اپل هیچی نمیدونید ….. اگه یه بار آیفون رو دستاتون گرفته باشید متوجه میشید که قیمت آیفون به خاطر سخت افزارش نیست …. بلکه به خاطر کارایی اونه .//// در ضمن نرخ استفاده از آیفون در جهان سوم فقط ۱۳% از نرخ کل استفاده از آیفون در جهان هست…

      1. Avatar آرین

        والا شما نمیدونی چه خبره دنیا … عزیز شما خودتو زیاد ناراحت نکن هرزمان دوست داشتی به جای یکی برو دوتا ایفون بگیر که خیلی با کلاس بشی … هه …

  2. Avatar محمد

    من هم اندروید هم اپل دارم همه برندها از نوکیا تا اپلو داشتم و کار کردم همه گوشیام خراب شدن جز اپل که ۳ساله دارمش اخ نگفته حتی باتریش و…..
    دوم محصولات اندروید تو اپلم هست کی میگه نیست
    اپل هروقت گوشی وارد بازار کرده از همه رقباش بهتر بوده من که راضی هستم ازش

  3. Avatar علی جوادی

    بسیار زیبا و منطقی و بی طرفانه…
    یک انسان هیچ وقت زندانی بودن رو دوست نداره و آزادی رو طلب میکنه…فقط کافیه اندروید ۵.۱.۱به بالا رو با سیستم عامل ios مقایسه کنین…با قرار دادن گزینه ی تم به این ورژن سیستم عامل;دنیایی از تفاوت رو در هر روز مشاهده میکنیم…طوری که با عوض کردن هر تم;گویی محصولی جدید خریداری کردیم که این برای تمام طرفداران اپل یک خواب محسوب میشه و نمیتونن واقعیت رو قبول کنن…
    ممنون از قلم شیوای نویسنده ی عزیز

  4. Avatar پیام

    بیایید با خود صادق باشیم : شما از محصولات اپل خوشت نمیاد… نخر برادر .
    من از محصولات اپل خوشم میاد… میخرم.
    به همین سادگی

    1. Avatar Makluas

      دمت گرم

  5. Avatar sepehr

    این دیگه چه مقاله ایه!!! واقعا که. موندین چی بگین اینارو سر هم کردین. ios کجاش خشک و بی روحه. اختلاف سلیقه میدونین یعنی چی؟؟؟؟ الان اندرویین خیلی روح داره؟؟ این دلایل اصلا منطقی نیس و از روی سلیقه شخصی نویسنده بوده. هرچند که کامنتو تایید نمیکنید.

  6. Avatar sia7ash

    شما نخر!

  7. Avatar مصطفی هاشم زاده

    در حالی که مایکروسافت نویگیشن فارسی (جهت یابی GPS با صدای فارسی) راه انداخته چه روی ویندوزفون و چه برای اندروید با نرم افزار Here Maps
    اونوقت اپل هنوز اجازه ساخت اپل ای دی رو به کاربران ایرانی نمیده ( باید تو مراحل ثبت نام یه کشور دیگه رو انتخاب کرد و دورش زد)
    قضاوت با خودتون

  8. Avatar wader

    این دلیل ها نظرات شخصی یک مخالف اپل به نظر میومد تا یک مقاله برخاسته از علم و جامعه شناسی و بررسی نیاز بازار

  9. Avatar مصطفی هاشم زاده

    عالی بود و عجیب
    تمام مطالب واقعیت دارن و من و یکی از دوستام همیشه طرفدارای اپل رو به خاطر طرفداری کورکورانه و ناشی از تبلیغات مورد انتقاد قرار دادیم. و عجیبه به خاطر اینکه دیجیکالا دیوونه ی اپله و جای جای سایتش پرستش اپل دیده میشه و چنین مقاله ای واقعا یک تحول بحساب میاد.

    1. Avatar پیام

      واقعا منم از انبوه بیلبوردهای تبلیغاتی اپل و تبلیغات زیادش توی روزنامه ها و تلویزیون و مجلات کلافه شدم !
      اصلا هر جا میرم فقط تبلیغ اپل میبینم !!!

    2. Avatar sepehr

      اتفاقا من همه جا تبلیغ سامسونگ میبینم. تعجب میکنم از شما. چه توی سر در مراکز خرید چه رسانه ها من تبلیغ سامسونگو خیلی بیشتر میبینم. هیچ کدوم ازین ۸ مورد واقیعت نداره.

  10. Avatar Reza ch

    فقط سامسونگ 🙂

  11. Avatar مانی

    واقعا مصرف کننده محصولاتش رو احمق فرض میکنه برای ساده ترین کار باید برنامه نصب کنین و جالب اینکه باید پول بدین الکی.یه زمانی میگفتن اپل هنگ نمیکنه و ویروس نمیگیره اما با تمام محدودیت هایی که داره همین الان همه از این موضوع شا کی هستن.باز نکردن اکانت برای ایران و قیمت های الکی گرون هم یک دلیل دیگه اما یک حسن داره که تاچ ش رو هیچ دستگاهی هنوز نداره اما قابلیت ۰

    1. Avatar Makluas

      شما دقیقا میدونین قانون کپی-رایت چی هست؟
      متاسفانه ما ایرانی ها یاد گرفتیم فقط از کرک استفاده کنیم وفقط “شهرزاد” رو اورجینال بخریم!!!!!

      1. Avatar ali salehi

        قانون کپی-رایت چی هست؟

      2. Avatar Makluas

        همین ….. مشکل مردم ما اینه که مردم ما نمیدونن قانون کپی-رایت چی هست!!!!

  12. Avatar محمد

    بدون بغز و غرض صحبت کردن در مقابل سیل عضیمی از آیفون پرستان بسیار سخت و حتی غیر ممکن است. میگن کسی که خوابرو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده نه…
    من نظرم در مورد اپل اینه که این شرکت بعد از مرگ استاد استوره ای جابز مسیر بدی که بسیار بدتر از زمان خود جابز بود طی میکنه.
    من هر وقت در مورد اپل و اپل دوستان فکر میکنم یاد فیلمای تخیلی هزاره سوم میافتم که همه انسان ها دارند از یه سری گجت های یکسان استفاده میکنند. ولی این سیستم اصلا هیچ وقت به جایی نخواهد رسید. یه مثال بزنم ببینم نظر دوستان چیه. اگه یه شرکت خودرو سازی بیاد و فقط یه مدل تولید کنه آیا این کار همه مردم را راه میندازه؟
    جواب این سوال قطعا خیر هستش.
    پس چرا باید فکر کنیم که تک محصولی کاردرستی از اپل هستش؟
    کار درستی نیست که نیست. در ضمن باید به این نکته نیز توجه کرد که قیمت های بالای این محصول (البته شرایط فروش در کشور هایی مثل ایران وجود نداره، ولی به طور مثال تو آمریکا میتونید به راحتی از طریق شرکت های اپراتور موبایل به صورت شرایطی خرید کنید) نکته ضعف بسیار بزرگی برای محصولات اپل هست.
    دوست دارم دوستان در مورد نظر من بحث منطقی کنند.

    1. Avatar Makluas

      نظر شما محترمه ولی زیاد منطقی نیست!!!!!!!!!!!!
      اینکه شما یه خودروساز رو با اپل(یا هر شرکت دیجیتالی دیگه) مقایسه کردید ، از اساس اشتباهه ………

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه