این پیراهن‌ مردانه در مقابل آلودگی و تشعشات رادیواکتیو تغییر رنگ می‌دهد

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
آلودگی هوا

با افزایش نگرانی از آلودگی هوا در جوامع مختلف، روش‌های خلاقانه‌ برای تشخیص آن هم بیشتر می‌شود. مثلا قبلا استفاده از حسگر گوشی‌ها پیشنهاد شده، همچنین شاهد دستگاه‌های قابل حمل و شخصی ناظر آلودگی بوده‌ایم. حالا یکی از طراحان نیویورک پیرهن‌هایی طراحی کرده که در صورت آلوده شدن به مواد آلاینده به رنگ مشکی تغییر رنگ می‌دهد. اما قیمت آنها ارزان نیست.

این پیرهن‌ها که «اروکرومیکس» (Aerochromics) نام دارند، توسط «نیکلاس بنتل» ساخته شده‌اند. بنتل سه نوع پیراهن مردانه مختلف طراحی کرده: یکی از آنها در حضور کربن مونوکسید تغییر می‌کند، یکی در صورت وجود آلاینده‌های ذره‌ای (مثل گرد و غبار بیش از حد) تغییر رنگ می دهد و دیگری هم به مواد رادیواکتیو واکنش نشان می‌دهد.

قسمت‌هایی از پارچه در پیرهن کربن مونوکسید با نمک‌های شیمیایی ترکیب شده است. وقتی کربن دی‌اکسید به آنها می‌خورد، نمک‌های الگوهای سفید رنگ لباس، مولکول اکسیژن را از دست می‌دهند و این باعث می‌شود که کل پیراهن مشکی شود. وقتی هوا پاکیزه می‌شود، نمک مولکول اکسیژن را از هوا جذب کرده و دوباره سفید می‌شود و طرح روی لباس مشخص می‌شود.

پیراهن ذرات آلاینده به دو حسگر کوچک در جلو و پشت لباس مجهز است. وقتی حسگرها متوجه وجود گرد و غبار می‌شوند با یک کنترل‌کننده کوچک در یقه ارتباط برقرار می‌کند. این کنترل‌کننده‌ها سیگنال‌هایی را به وصله‌هایی می‌فرستند که پشت خال‌های سفید قرار دارند و آنها را گرم می‌کند. وقتی وصله‌ها گرم می‌شوند، رنگ روی نقطه‌ها تغییر می‌کند و از سفید به مشکی تبدیل می‌شود.

بنتل می‌گوید کار پیراهن رادیواکتیو هنوز تمام نشده، اما یک رنگ مخصوص شیمیایی دارد که در معرض پرتو گاما یا تشعشعات رادیواکتیو تغییر رنگ می‌دهد.

البته این پیراهن‌ها در واقع یک پروژه هنری هستند که هدف‌شان این است که آلودگی هوا را در مرکز توجه همه قرار دهند. علاوه بر این، پیراهن رادیواکتیو ۶۵۰ دلار قیمت دارد و دو پیرهن دیگر ۵۰۰ دلار هستند که بسیار گران است.

بنتل می‌گوید که می‌خواهد قیمت آن را پایین بیاورد، اما اول باید ببیند میزان تقاضا چقدر است.

منبع: Gizmag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه