شما بگویید؛ Canon یا Nikon؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی نوبت به خرید دوربین عکاسی می‌رسد، تقریبا همه‌ی مردم به یاد دو برند مشهور کانن و نیکون می‌افتند. این دو شرکت ژاپنی سال‌هاست که نه بازار ایران، بلکه بازار کل دنیا را تسخیر کرده‌اند. اگر بخواهید دوربین DSLR بخرید، تقریبا جز کانن و نیکون به شما پیشنهاد نمی‌شود و این دو سلطان بلامنازع ساخت DSLR هستند.

در بازار دوربین‌های غیر DSLR، این دو برند ناخواسته فضا را برای سازندگان دیگر مثل سونی، فوجی‌فیلم، سامسونگ و پاناسونیک باز کرده‌اند. مثلا اگر می‌خواهید دوربین بی‌آینه با لنز قابل تعویض بخرید، بهتر است از بین فوجی‌فیلم یا سونی انتخاب کنید. به طور مشخص در بازار دوربین‌های کامپکت، نیکون طرفداران خیلی زیادی ندارد. مردم ترجیح می‌دهند از بین برندهای فوق‌الذکر یا کانن انتخاب کنند.

نیکون شرکتی کاملا قدیمی است و در آستانه‌ی صدمین سالگرد تاسیسش قرار دارد. کانن در سال ۱۹۳۷ تاسیس شد و ابتدا قطعات اپتیکی‌اش را در کارخانه‌های نیکون تولید می‌کرد. این دو نه فقط در زمینه‌ی ساخت دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، بلکه به طور کلی در ساخت کالاهایی مثل پرینتر، میکروسکوپ، دستگاه فتوکپی، تجهیزات اندازه‌گیری آزمایشگاهی و غیره فعال هستند.

کانن و نیکون اکنون سرسخت‌ترین رقبای بازار دوربین‌های دیجیتال هستند. دست کم می‌توان گفت که این رقابت از دهه‌ی ۱۹۸۰ و زمانی که آن‌ها کم کم درحال از رده خارج کردن رقبای اروپایی و ژاپنی خود بودند، شروع شد. در برهه‌هایی از تاریخ، مثل زمانی که در سال ۱۹۸۷ سامانه‌ی EOS کانن معرفی شد، کانن به یکباره از نیکون فاصله گرفت و به نظر رسید می‌تواند رقیبش را از دور خارج کند تا بازار تک قطبی شود. در همین دهه‌ی ۲۰۰۰ شاهد بودیم که چگونه کانن ۵D مارک ۲ توانست با توانایی فیلم‌برداری Full HD کاری کند که نیکون D700 کاملا به حاشیه برود. در دو سه سال اخیر نیکون هرچه توان داشته در معرفی دوربین‌های DSLR جدید با نوآوری‌های مختلف گذاشته تا رقیبش را پشت سر بگذارد. اکنون دست کم در بازار دوربین‌های DSLR، نیکون و کانن شانه به شانه‌ی یکدیگر می‌زنند و تقریبا برابر هستند. کانن بیشتر روی قابلیت فیلم‌برداری دوربین‌هایش و فوکوس خودکار مداوم آن‌ها در Live View کار کرده و نیکون تمرکزش را روی کیفیت عکس‌ گذاشته است. می‌توان گفت که خیلی اوقات نمی‌توانیم بین انتخاب دو مدل رقیب از دوربین‌های DSLR نیکون و کانن نظر قاطعی بدهیم چرا که درست مثل بنز و BMW، هر دو خیلی خوب هستند. با این حال همیشه بحث‌هایی در بین عکاسان حرفه‌ای وجود داشته که مثلا نیکون برای عکاسی استودیویی یا کانن برای عکاسی ورزشی بهتر است. یا کانن مناسب عکاسی نجومی است و نیکون مناسب نیست. همچنان چنین بحث‌هایی کاملا محل مناقشه هستند.

در بازار دوربین‌های کامپکت و به خصوص کامپکت سطح پیشرفته، واقعیت این است که کانن کاملا عملکرد بهتری دارد و مردم سری G و Gx این شرکت را خیلی دوست دارند. حتی در کامپکت‌های ارزان‌قیمت هم کسی زیاد سراغ دوربین‌های نیکون نمی‌رود. به نظر می‌رسد که نیکون بیشتر تمرکز خود را روی حرفه‌ای‌ترها و کاربران DSLR گذاشته و امید زیادی به بازار رو به افول کامپکت‌ها که دائما از طرف گوشی‌های هوشمند تهدید می‌شود، ندارد.

ولی تجربه‌ی شما از انتخاب بین این دو برند، دست کم در زمینه‌ی خرید دوربین چیست؟ شما کدامیک را می‌پسندید؟ آیا مثل ما آن‌ها را رقبایی خیلی نزدیک می‌دانید که بسته به رده و سری، هرکدام می‌توانند بر دیگری برتری‌هایی داشته باشند یا قاطعانه یکی را بهتر از دیگری می‌دانید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۶ دیدگاه
  1. mohammmmmmmmmmmdmahdi

    نیکون خیلی شلوغه وشکل ظاهری خوبی هم نداره همه جاش کلید داره بخوای نخوای دستت میاد روی کلیداش به نظر من کنن یه چیز دیگس

  2. محمدرضا

    keep
    calm
    and
    just
    love
    NiKoN

  3. امین

    Just NIKON

  4. شيرين

    حدود ده سال پیش که اولین Canon م رو گرفتم، یقین پیدا کرده بودم که بهتر از این برند نیست. تا این که دو سال پیش، سعى کردم بدون تعصب و با مقایسه فاکتورهاى موردِ نیازم در عکاسی، بین نیکون و کنُن، انتخاب منطقی داشته باشم و به یکی از DSLR هاى Nikon رسیدم و بسیار راضی ام.
    پیشنهادم براى همه هم همینه، خودشون، بنا بر نیازها و الویت هاشون تصمیم گیرى کنن.

  5. عرفان

    هر دو خوبن من کانن رو ترجیح میدم

  6. Mostafamorshedi

    هر دو برند مزایا و معایب خودشون رو دارن به طور کلی نمیشه دو برند رو با هم مقایسه کرد چون واقعا هر دو عالین اما میشه دوربین هاشون رو تو رده های مختلف مقایسه کرد و اگه شما این مقایسه رو انجام بدین مطمئنا به این نتیجه میرسین که دوربین های نیکون در بعضی موارد و البته قیمت کمی بهتر از هم رده های کنونی خودشون عمل میکنن

  7. بهادر

    من خودم عاشق استایل نیکون هستم ولی کنان دارم و با نیکون هم عکاسی کرده ام! مهم نیست که چه دوربینی دارید مهم این است که بتونید بهترین عملکرد رو با همون دوربین داشته باشید. ممکنه کسی از دوربین نیکون استفاده کنه و کسی دیگری از دوربین کنان ولی مهمتر اینه که چه کسی بتونه از دوربینی که داره بهتر و بهینه تر استفاده کنه و عکس ها و ویدئو های بهتری تهیه کنه! در واقع دوربین یک وسیله هست وکاملا شخصی! هیچ وقت نمیشه گفت که کدوم دوربین در کجا و برای چه کاری بهتره این اشتباهه! چون هم دوربین کنان و هم نیکون مدل های مختلف،در سطح دنیا هم برای طبیعت و هم برای عکاسی پرتره و مدلینگ استفاده می شوند و فرقی ندارند بلکه مهمترین مورد خود عکاس هست! و همیشه می گویند که دوربینی رو انتخاب کنید که با اون راحت هستید ! سلیقه و علاقه شخصی شما چیست!

  8. مهدی رحیم زاده

    مقایسه این دو مثل مقایسه مرسدس با ب ام و هست
    یه جایی تو مجله ماشین دهه ۶۰ خونده بودم اگه بدنه مرسدس رو ب ام قرار دهید اون ماششینی میشه که هیچ کمپانیتو.ان مقابله با اون رو نداره
    به نظر من بعضی مدلها نیکون بهتره بعضی مدل ها کانن

  9. مجتبی غازانی

    برای قیمت های تقریبا پایین نیکون بهترین گزینه اس اما اگر بخواهید برای خو سنگ تمام بزارید و دوربین گرن قیمت بخرید شک نکنید که باید سراغ canon 5D s بروید

  10. علي

    هر دو این کمپانی ها قطعا در این زمینه فوق العاده هستن و دوربینهای بی نقصی دارن. ولی وقتی بین من و یکی از بچه های فامیل رقابت عکاسی بود (از وقتی میگم که پدرم با توجه به علاقه من به عکاسی یه Canon مدل AE1 را برام از امریکا هدیه آورد. این دوربین فوق العاده بود سرعت شاتر بالا\ تنظیمات کاملا حرفه ای و دستی ، لنز قالب تعویض، دیافراگم و سیستم نورسنجی فوق العاده، اصلا چیزی نبود که بگیم این دوربین نداره یا ضعف داره.) و وقتی دوربین دیجیتال هنوز وجود خارجی نداشت Canon بود که یه دریچه از هنر برام باز کرد. جدا از برتری، به این دو شرکت باید حس وابستگی و احترام داشته باشیم.

  11. یاسر

    مهم خود عکاسه. دوربین فقط یه وسیله ست.

  12. امید

    نمیشه قاطعانه بگی کدوم بهتره
    تو بعضی رنج ها نیکون بهتره تو بعضی رنج ها هم کانن
    ولی تو اکثر رنج های قیمتی در مقایسه با هم فیلمبرداری کانن بهتره
    من خودم نیکونی ام 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه