شما بگویید؛ Canon یا Nikon؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی نوبت به خرید دوربین عکاسی می‌رسد، تقریبا همه‌ی مردم به یاد دو برند مشهور کانن و نیکون می‌افتند. این دو شرکت ژاپنی سال‌هاست که نه بازار ایران، بلکه بازار کل دنیا را تسخیر کرده‌اند. اگر بخواهید دوربین DSLR بخرید، تقریبا جز کانن و نیکون به شما پیشنهاد نمی‌شود و این دو سلطان بلامنازع ساخت DSLR هستند.

در بازار دوربین‌های غیر DSLR، این دو برند ناخواسته فضا را برای سازندگان دیگر مثل سونی، فوجی‌فیلم، سامسونگ و پاناسونیک باز کرده‌اند. مثلا اگر می‌خواهید دوربین بی‌آینه با لنز قابل تعویض بخرید، بهتر است از بین فوجی‌فیلم یا سونی انتخاب کنید. به طور مشخص در بازار دوربین‌های کامپکت، نیکون طرفداران خیلی زیادی ندارد. مردم ترجیح می‌دهند از بین برندهای فوق‌الذکر یا کانن انتخاب کنند.

نیکون شرکتی کاملا قدیمی است و در آستانه‌ی صدمین سالگرد تاسیسش قرار دارد. کانن در سال ۱۹۳۷ تاسیس شد و ابتدا قطعات اپتیکی‌اش را در کارخانه‌های نیکون تولید می‌کرد. این دو نه فقط در زمینه‌ی ساخت دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، بلکه به طور کلی در ساخت کالاهایی مثل پرینتر، میکروسکوپ، دستگاه فتوکپی، تجهیزات اندازه‌گیری آزمایشگاهی و غیره فعال هستند.

کانن و نیکون اکنون سرسخت‌ترین رقبای بازار دوربین‌های دیجیتال هستند. دست کم می‌توان گفت که این رقابت از دهه‌ی ۱۹۸۰ و زمانی که آن‌ها کم کم درحال از رده خارج کردن رقبای اروپایی و ژاپنی خود بودند، شروع شد. در برهه‌هایی از تاریخ، مثل زمانی که در سال ۱۹۸۷ سامانه‌ی EOS کانن معرفی شد، کانن به یکباره از نیکون فاصله گرفت و به نظر رسید می‌تواند رقیبش را از دور خارج کند تا بازار تک قطبی شود. در همین دهه‌ی ۲۰۰۰ شاهد بودیم که چگونه کانن ۵D مارک ۲ توانست با توانایی فیلم‌برداری Full HD کاری کند که نیکون D700 کاملا به حاشیه برود. در دو سه سال اخیر نیکون هرچه توان داشته در معرفی دوربین‌های DSLR جدید با نوآوری‌های مختلف گذاشته تا رقیبش را پشت سر بگذارد. اکنون دست کم در بازار دوربین‌های DSLR، نیکون و کانن شانه به شانه‌ی یکدیگر می‌زنند و تقریبا برابر هستند. کانن بیشتر روی قابلیت فیلم‌برداری دوربین‌هایش و فوکوس خودکار مداوم آن‌ها در Live View کار کرده و نیکون تمرکزش را روی کیفیت عکس‌ گذاشته است. می‌توان گفت که خیلی اوقات نمی‌توانیم بین انتخاب دو مدل رقیب از دوربین‌های DSLR نیکون و کانن نظر قاطعی بدهیم چرا که درست مثل بنز و BMW، هر دو خیلی خوب هستند. با این حال همیشه بحث‌هایی در بین عکاسان حرفه‌ای وجود داشته که مثلا نیکون برای عکاسی استودیویی یا کانن برای عکاسی ورزشی بهتر است. یا کانن مناسب عکاسی نجومی است و نیکون مناسب نیست. همچنان چنین بحث‌هایی کاملا محل مناقشه هستند.

در بازار دوربین‌های کامپکت و به خصوص کامپکت سطح پیشرفته، واقعیت این است که کانن کاملا عملکرد بهتری دارد و مردم سری G و Gx این شرکت را خیلی دوست دارند. حتی در کامپکت‌های ارزان‌قیمت هم کسی زیاد سراغ دوربین‌های نیکون نمی‌رود. به نظر می‌رسد که نیکون بیشتر تمرکز خود را روی حرفه‌ای‌ترها و کاربران DSLR گذاشته و امید زیادی به بازار رو به افول کامپکت‌ها که دائما از طرف گوشی‌های هوشمند تهدید می‌شود، ندارد.

ولی تجربه‌ی شما از انتخاب بین این دو برند، دست کم در زمینه‌ی خرید دوربین چیست؟ شما کدامیک را می‌پسندید؟ آیا مثل ما آن‌ها را رقبایی خیلی نزدیک می‌دانید که بسته به رده و سری، هرکدام می‌توانند بر دیگری برتری‌هایی داشته باشند یا قاطعانه یکی را بهتر از دیگری می‌دانید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۶ دیدگاه
  1. اميد

    من ٢ ساله که نیکون خریدم، نیازمو براورده می کنه ولی وقتی عکسامو با دوستای دیگم که کنون دارن مقایسه می کنم رنگها و کیفیت اونارو بیشتر می پسندم، و اگر برمیگشتم به زمان خرید حتما کنون می گرفتم.
    البته جنس بدنه ی نیکن خیلی مرقوب تره

  2. عبدالله فندرسکی

    نیکون

  3. Maryew

    I LOVE NIKON

  4. محمد صادق

    سلام
    وقتی میخواستم دوربین بگیرم از چنتا عکاس پرسیدم گفت اگر واسه مصارف خانگی میخوای کانن گزینه های بهتری جلوت میذاره ولی واسه عکاسی فوق حرفه ای و عکاسی های نشنال جئوگرافی گزینه ای جز نیکون پیش روت نیست. منم نیکون خریدم و واقعا از دیدن عکساش لذت میبرم

  5. رضام

    نمیشه برند ها رو مقایسه کرد. مقایسه ها برمیگرده به مدل دوربین ها.
    شاید توی مدل های هم قیمت یکی بهتر از دیگری عمل کنه. اما بازم بستگی به نوع استفاده و هدف داره.
    نوع استفاده شماست که مدل رو توی ذهنتون ارجحیت میده.
    Canon معمولا توی فیلم برداری بهتر از Nikon خودشون رو نشون داده. ولی این به این معنی نیست که Nikon برای فیلم برداری مناسب نباشه.
    مدل هایی از Nikon هست که توی شرایط مختلف بهتر از Canon عمل کرده.
    برای عکس برداری هم همینطور.
    من هر دو رو دارم. برای landscap و action من از Nikon استفاده میکنم. برای portrait هم Canon و هم Nikon.
    انتخاب اولیه از جهاتی مهمه. چون با اون دوربین کار میکنین و اگه لنزی خریداری کنین بطوری دارین روی اون سرمایه گذاری میکنین. در صورتی که دوربین رو به Fullframe ارتقا بدین یا دوربین جدیدتری بگیرین میتونین لنزهای قبلی رو هم استفاده کنین.(البته اگه لنزی بگیرین که رو هر دو مانت بشه)
    شخصا از ظاهر و نوع طراحی Nikon خیلی خوشم میاد. و تصمیم گرفتم که روی نیکون بمونم.

  6. پرهام

    یه بار گفتم دوباره هم میگم
    علت اینکه بیشتر مردم کنون رو انتخاب میکنن اینه که حق انتخاب بیشتری برای مشتری ایجاد کرده و این حق انتخاب شامل دوربین ها و لوازم ارزونتر از نیکون هم شده .
    قطعا هم محصولات کم قیمت مشتری بیشتر دارن .خصوصا تو ایران .
    پس کاملا عادیه که اکثرا رو کنون تعصب داشته باشن .
    واقعیتش من هردو رو دارم .هم کنون دارم و هم نیکون
    با توجه به چیزی که تو این مدت فهمیدم این که نیکون حق انتخاباش فقط به محصولات تقریبا درجه یک محدوده ولی کنون همه چی داره .اینکه کنون همه چی داره باعث گمراهی خیلی از افراد میشه و راه تقلب برای کنون باز میشه .
    بنابراین انتخاب از بین محصولات کنون خصوصا لوازم جانبیش خیلی سخت تره و هر چقدرم که تحقیق کنید ممکنه نهایتا باز گول بخورید و اشتباه کنید .
    به همین دلیل نیکون برای حرفه ای ها مناسب تره .چون هم اعتماد بهش راحت تره و هم انتخاب چیزی که میخواین و هم کیفیت محصولتون تضمینه
    کنون هم برای مبتدی ها مناسبه که نمیخوان خرج زیادی بکنن و از محصولات ارزونترش میتونن استفاده کنند .
    بازم به حرف کسی حتی من قانع نشید . خودتون هم پیگیری کنید تا چیزی که واقعا به کارتون میاد رو بخرید .

  7. عرفان

    سلام
    من نظر همه بچه ها رو از بالا ب پایین خوندم ولی اکثریت رای شون رو canon بود.
    ب نظر من ام همون canon بهتره

  8. kiana khanom

    اقا یکی بدون تعصب و این حرفا بگه کدومشون بهتره ؟:ll

  9. جواد

    واقعیت اینه که هرکی دوربین کنون داره از کنون تعریف میکنه و اونی که نیکون داره از نیکون تعریف میکنه،مطمعنا اکثریت با تعصب نظر میدن، البته منم اگه ۳_۴ میلیون پول دوربین بدم، ازش تعریف میکنم چون با این پول حق نداره بد باشه.و بیشتر افرادی که نظر میدن هنوز دوربین رو نخریدن و چون اونقد تحقیق کردن که میتونن یه کتاب بنویسن، بر اساس اطلاعات کسب کرده نظر میدن.منم جزو همون ها هستم و پس از تحقیق به این نتیجه رسیدم کنون بگیرم دلیل اصلیم اینه که دو تا از دوستام کنون دارن و من میتونم از اطلاعات و البته تجهیزات دوربین اونا استفاده کنم، و یک کلیپ ۱۵ دقیقه ای تو یوتیوب دیدم و در آخر عکس های دوتا دوربین d5500 و ۷۵۰d رو باهم مقایسه میکرد، به مدل میان رده کنون علاقه مند شدم.

  10. hossein

    سلام .
    من یه عکاس تقریبا اماتور هستم الان می خوام یه دوربین تو رنج قیمت ۲۸۰۰ بخرم تا اونجایی که خودم تحقیق کردم canon 760d و nikon d7100 خوب هستن به نظر شما کودوم بهترند؟

  11. Masoud

    سلام وقت بخیر
    دوستان بین دوربین canon80d وnikon 7200موندم لطفا راهنمایی میکنید

    1. Hamid

      به نظر من CANON 80D با داشتن سیستم Dual Pixel و فوکوس ۴۵ نقطه ای و قابلیت تعقیب سوژه بدون از دست رفتن فوکوس و صفحه نمایش لمسی که عکاسی در شرایط سخت رو خیلی آسون میکنه و فیلمبرداری ۶۰FPS با کیفیت ۱۰۸۰P و پشتیبانی از درگاه CF و موقعیت یاب (GPS) و بدنه ی Weather Sealed و……………
      دیگه حریفی تو این رده نداره !

    2. شیرین

      سلام دوربین من نیکون ۷۲۰۰ هست و بسیاااار راضی ام

  12. Mahdi GL

    بدون شک تو کیفیت،رزولیشن و فوکوس نیکون حرف اول رو میزنه برا همین هر آتلیه ای سر بزنید نیکونی هس…

    1. مبین

      با سلام و احترام امالطفا با اگاهی نظر بدید اینکه نیکون رو شما تو همه اتلیه ها دیدی دلیل بر بد بودن کنون نمیشه دوتا دوربین یکیه کارایی که شما از دوربین میخواین و اینکه عکس هایی با طیف سرد دوست دارین یا گرم سلیقه ایه و در جواب شما این حرف احمقانه ای هست که بگید نیکون چون تو اتلیه هست دوربین بهتریه نه نیکون ساختش جوریه که در اتلیه با نور سازی عکس بهتری میشه گرفت در کل نیکون تو اتلیه با نور سازی و در عکس معماری خیلی خوبه و کنون در طبیعت و پرتره اگه شما تو اتلیه نیکون زیاد دیدی منم دست مردمی که طبیعت گردن و از طبیعت عکس میگیرن کنون دیدم ربطی نداره امروز تو خیابون پراید ببینی بگی پس بهترین ماشین پراید هست اره مصرف سوختش پایینه تو شهر خوبه اما تو جاده بدترین ماشین پراید میشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه