چرا گل‌های آفتاب‌گردان خورشید را دنبال می‌کنند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گل‌های آفتابگردان جوان هر روز خورشید را به هر سویی که می‌رود دنبال می‌کنند، مثل تماشاچیانی که یک مسابقه تنیس شگفت‌انگیز صحنه‌ آهسته را تماشا می‌کنند. اما دانشمندان هیچ‌وقت نفهمیده‌اند علت این کار چیست و این که چرا وقتی آفتاب‌گردان‌ها به بلوغ می‌رسند دیگر خورشید را دنبال نمی‌کنند. حالا پژوهش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد زمانی که این گل‌ها در حال رشد هستند، ساعت‌زیستی‌شان آنها را راهنمایی می‌کند تا به هر سویی که خورشید می‌رود، بنگرند.

دانشمندان در آزمایش‌های مختلفی، چند گل آفتاب‌گردان جوان را بستند تا مانع از حرکت کردن آنها شوند. آنها همچنین این گل‌ها را در خلاف جهت خورشید می‌چرخاندند. وقتی حرکات عادی این گیاه تغییر کرد، آنها با سرعت بسیار کمتری از گل‌های آفتاب‌گردان عادی رشد کردند. همچنین برگ‌ها و زیست‌توده‌ی آنها حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

محققان می‌گویند دنبال کردن خورشید به این گیاه کمک می‌کند که بزرگ‌تر شوند و به هر قسمتی از گیاه که کش می‌آید و رشد می‌کند سلول اضافه شود. در طول روز به سمت شرق و نزدیک غروب هم به سمت غرب آنها سلول جدید اضافه می‌شود.

وقتی گل‌های آفتاب‌گردان بالاخره کامل رشد می‌کنند و دیگر خورشید را دنبال نمی‌کنند، موقعیت آنها برایشان مزیت‌هایی دارد. دور دوم آزمایش‌های محققان نشان داد که جهت‌گیری همیشگی این گیاهان به سمت شرق، چهره گل‌های آفتاب‌گردان را گرم‌تر می‌کند. این می‌تواند به جذب گرده‌افشانان بیشتر کمک کند.

منبع: RW

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar Mustafa

    ممنونم.عالی بود 🙂

  2. Avatar mohamma:D

    با سلام و خسته نباشید.
    متن های نویسنده همیشه حال و هوای متفاوتی به دیجی مگ میده و برای خود من همیشه جالب و جدید هست .
    ولی واقعا « تماشاچیانی که یک مسابقه تنیس شگفت‌انگیز صحنه‌ آهسته را تماشا می‌کنند.»؟ مگه آخه مسابقه تنیس صحنه آهسته هم داریم؟! شما باید چقدر مسابقه تنیس رو آهسته کنید تا مثل حرکت گل های آفتابگردان بشه؟! اصلا یکی از جذابیت های تنیس سرعت این ورزش هست. واقعا متناتون خوبه و فضای خوبی ایجاد می کنن ولی یدفعه به همچین عبارتی برخوردن آدم رو متعجب می کنه. بگذریم از اون طرف غرب و شرق گل!

  3. Avatar محمد رضا

    فتبارک الله احسن الخالقین

  4. Avatar AmirOstore

    سلام
    متشکرم از نویسنده گرامی
    توی ترجمه در اوابل به اشتباه کلمه ی شرق، غرب ترجمه شده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه