سال کبیسه چیست و چرا سال ۱۴۰۰ آغاز قرن جدید نیست؟

۳۰ اسفند ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
سال کبیسه چیست

تقویم هجری خورشیدی یکی از دقیق‌ترین گاه‌شماری‌های جهان است. تقویمی که بر مبنای رویدادهای نجومی طراحی شده و نسبت به دیگر گاه‌شماری‌های متداول در جهان دقت کم‌نظیری دارد. نوروز امسال که مصادف است با پایان یک سال کبیسه و آغاز آخرین سال قرن چهاردهم هجری شمسی بهانه خوبی است تا به مرور برخی از ویژگی‌های تقویم هجری خورشیدی بپردازیم.

تحویل سال در ۳۰ اسفند؟

سال ۱۴۰۰ هجری شمسی در ساعت ۱۳:۰۷:۲۸ ثانیه ۳۰ اسفند آغاز خواهد شد و لحظه‌ی تحویل سال نه در اولین روز بهار بلکه در آخرین روز زمستان اتفاق می‌افتد. بر مبنای قوانین گاه‌شماری هجری خورشیدی اگر لحظه تحویل سال بین نیمه‌شب تا لحظه ظهر باشد آن روز اول فروردین خواهد بود. اما اگر تحویل سال بعد از لحظه ظهر اتفاق بیفتد فردای آن روز اولین فروردین خواهد بود. درست مانند امسال که سال جدید پس از لحظه ظهر ۳۰ اسفند آغاز خواهد شد.

سال کبیسه چیست؟

طول هر سال خورشیدی حدود ۳۶۵ روز و ۶ ساعت است. شاید در نگاه اول آن ۶ ساعت اهمیت چندانی نداشته باشد، اما صرف نظر کردن از آن در بازه‌های زمانی طولانی باعث ایجاد خطا در تقویم خواهد شد. راه‌حل تقویم‌نگاران برای این مسأله سال کبیسه بود. به این ترتیب که معمولا هر چهار سال یک بار این ۶ ساعت‌ها با هم جمع و ۲۴ ساعت یا یک شبانه‌روز به سال اضافه می‌شود. طول سال‌های کبیسه ۳۶۶ روز و ماه اسفند در این سال‌ها ۳۰ روزه است.

معمولا هر ۴ سال یک بار سالْ کبیسه می‌شود اما کبیسه‌های ۵ ساله هم در تقویم هجری خورشیدی وجود دارند. تقویم هجری خورشیدی تنها تقویم متداول در جهان است که کبیسه پنج ساله دارد.

محاسبات دقیق مربوط به سال‌های کبیسه یکی از دلایل دقت بسیار زیاد تقویم خورشیدی است. در واقع تقویم خورشیدی نه به صورت قراردادی بلکه بر پایه محاسبات تنظیم می‌شود.

لحظه‌ی تحویل سال چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی دیگر از جذابیت‌های تقویم خورشیدی این است که لحظه‌ی تحویل سال به مکانی که در آن حضور دارید وابسته نیست و همه در هر کجای جهان که باشند درست در یک لحظه مشخص و یکسان آغاز سال جدید را جشن می‌گیرند. اما لحظه‌ی تحویل سال چگونه محاسبه می‌شود؟

تحویل سال جدید درست در لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که خورشید در آسمان به نقطه اعتدال بهاری می‌رسد. از دید ناظر زمینی خورشید در لحظه‌ی تحویل سال از نقطه مشخصی از آسمان عبور می‌کند و با گذر از استوای سماوی وارد نیمکره شمالی آسمان می‌شود. به این ترتیب با ورود خورشید به نیمکره شمالی آسمان طول روز به مرور برای ساکنان نیمکره شمالی زمین بیشتر می‌شود.

اعتدال بهاری

در اعتدال بهاری و پاییزی نور خورشید به یک اندازه به تمام نقاط زمین می‌رسد و طول شب و روز در همه جا تقریبا برابر است.

در اولین روز بهار خورشید درست عمود بر استوای سیاره زمین می‌تابد و طول شب و روز در تمام نقاط زمین تقریبا برابر است. در چنین شرایطی اگر از فضا به زمین نگاه کنیم می‌بینیم که خط جداکننده شب و روز درست از قطب شمال به سمت قطب جنوب زمین کشیده شده است و تقریبا تمام نقاط زمین در طول شبانه‌روز مقدار یکسانی از نور خورشید را دریافت می‌کنند.

چرا سال ۱۴۰۰ اولین سال قرن جدید نیست؟

مبدأ تقویم هجری شمسی اول فروردین سال یک است و صد سال پس از آن، یعنی در اول فروردین سال ۱۰۱ قرن دوم هجری شمسی آغاز شده است. به این ترتیب تاریخ آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی هم اول فروردین سال ۱۴۰۱ خواهد بود و سال ۱۴۰۰ آخرین سال قرن چهاردهم هجری شمسی است.

امیدواریم آخرین سال قرن برایتان سالی سرشار از شادی و سلامتی باشد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    سلام تمام نقطه دنیا روز میشه پس چجوری

    میگن اینجا روزه آمریکا شبه یعنی موقع تحویل
    سال آمریکا روز میشه؟

  2. Avatar کورش

    عزیزم این چیه نوشتی بزرگوار .صدسال باید کامل باشه تا یه قرن تمام بشه جانم .
    سال ۱۳۹۹ یعنی ۹۹ سال از قرن ۱۴ طی شده باید یه سال دیگه اضافه بشه تا قرن ۱۴ تمام بشه جانم .یه کلاس هفتمی اینو می دونه جانم .
    ۱۴۰۱ اولین سال از قرن ۱۵ است جناب نابغه !
    سال ۲۰۰۰ میلادی هم یعنی اینکه ۱۰۰ سال قرن تموم شد و در آستانه قرن ۲۱ هستیم .دقت کن در آستانه قرن ۲۱ میلادی یعنی چه سالی ؟ سال ۲۰۰۱ اولین سال قرن ۲۱ است . سال ۲۰۰۰ درآستانه ایم . میگن سال ۲۰۰۰ در آستانه قرن ۲۱ هستیم .شما در ورودی خانه تون هستید .میگید ما در آستانه خانه ایم .در رو باز کن حالا وارد خانه شدی جانم . آستانه ۲۰۰۰ است و شروع قرن ۲۰۰۱ .با احترام و ارادت و فروتنی

  3. Avatar نادر

    بادرود خدمت شما عزیزان تمامی گفته های شما درست وعقلانبست اصل مطلب درهجرت میباشد که اولین روز هجرت را سال اول هجری حساب نموده اند نه سال صفر پس درمحاسبه حتما ۱۰۰ باید به اتمام برسد تاما فیکس یک قرنو بگذرونیم به امیدروزی که گذشت سالها موجب حرمان ونومیدی نگردد باسپاس از تمامی دوستان عزیز

  4. Avatar شهروند

    نتیجه گیری مبحث کاملا به این بستگی داره که در آن زمان چگونه تصمیم گیری و قرارداد کرده اند و در جایی هم بعنوان تاریخ باید ثبت شده باشه تا سردرگمی ایجاد نشه

  5. Avatar 111

    وقتی سال های ۱۰۰ و ۲۰۰ و ۳۰۰ و … ۱۴۰۰ داریم باید سال ۰ هم داشته باشیم. سال های شمسی از سال ۰ شروع شده اند نه سال ۱
    در واقع در اولین سال بعد از گذشت ۳۶۵ روز سال یک داریم و روزهای قبلش مربوط به شال ۰ بوده اند یعنی تاریخ از ۱ / ۱ / ۰ شروع شده است
    در واقع خود شما هم که به دنیا آمده ای به محض تولد یک ساله نبوده ای و بعد از یک سال یک ساله شدی
    بنابراین سال ۱۴۰۰ اولین سال قرن است همانطور که سال ۰ اولین سال اولین قرن بوده است.

    1. Avatar مهدی

      حق با شماست. ولی شماره سال موضوعی قراردادیه. فوتبالیش رو بخوایم حساب کنیم وقتی استقلال به پرسپولیس ثانیه ۳۵ گل زده در واقع گل در دقیقه ۱ بازی زده شده. چرا که دقیقه ۰ اصلا معنی ندارد. پس با این حساب تمامی ۳۶۵ روز ابتدایی تقویم سال یک است و تاریخ از ۱/۱/۱ شروع شده است.
      در باب مثال نقض:
      چرا تاریخ باید از ۰/۱/۱ شروع بشه؟ چرا ۰/۰/۱ ننوشتید؟چرا که توی روز اول هنوز یک ماه کامل طی نشده.
      چرا از ۰/۰/۰ شروع نشه؟ چرا که توی روز اول هنوز یک روز کامل طی نشده.
      به همین منطق سال هم باید یک نوشته بشه.
      شاد باشید

  6. Avatar محمد۰

    این الان شد دلیل ؟؟؟کتابی منبعی هم هست که اثبات کنید؟؟؟

  7. Avatar Ali

    خیلی مچکر مطلب بسیار مفید و عالی بود

  8. Avatar علی

    مبدا تقویم ,هجرت بوده و سال یک نمی تواند باشد پس, آغاز قرن جدید مبارک

  9. Avatar نابغه

    اگر ۱۴۰۰ قرن جدید نیست، پس سال ۱۳۹۹ قرن ۱۳ است
    اگر سال ۰ نداشته باشیم پس قرن ۱ از سال ۱۰۱ شروع می شود.
    چرا وقتی قرن ۲۱ میلادی در سال ۲۰۰۰ شروع شد همچنین چیزی گفته نشد؟

  10. Avatar امیر حسین صفری

    این جمله غلط است (( سال ۱۴۰۰ اولین سال قرن جدید نیست ))

    چون احتمالا سال صفر محاسبه شده است

    به دو دلیل :

    ۱ – تقویم جلالی از قرن پنجم محاسبه شده پس احتمال حساب کردن سال صفر با این دلیل بسیار زیاد میشود ( کار محاسبه تقویم جلالی توسط ریاضی دانان از جمله حکیم عمر خیام انجام شده )

    ۲ – مبدا تقویم جلالی ( هجری شمسی ) هجرت پیامبر می باشد و هجرت پیامبر اول فروردین نبوده است ( Jun 21 ) که با این حساب حتما سال صفر بوده ( که البته یک سال کامل نبوده )

    پس خواهش میکنم این پست و پست اینستاگرامتون و این فکری که بین مردم رواج دادید رو اصلاح کنید و در مورد موارد این چنین بیشتر تفکر و مطالعه کنید .

    پس امسال آغاز قرن جدید در تقویم هجری شمسی می باشد .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه