۲۰۱۸ سال بسیار مهمی برای دوربین گوشی‌های هوشمند بود

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
دوربین گوشی

سال ۲۰۱۶ یکی از مهم‌ترین سال‌ها برای دوربین گوشی های هوشمند بود زیرا دوربین دوگانه مورد استقبال زیادی قرار گرفت و گوگل هم با عرضه گوشی پیکسل، قدرت پردازش نرم‌افزاری را نشان داد.۲۰۱۷ بیش از هر چیزی سال گذار به دورانی جدید به حساب می‌آمد اما در سال ۲۰۱۸ شاهد نوآوری‌های هیجان‌انگیزی در این حوزه بودیم. در ادامه، بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

اوج‌گیری دوربین‌های سه‌گانه

دوربین گوشی

دوربین‌های دوگانه در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به اوج خود رسیدند اما در سال ۲۰۱۸، هواوی با عرضه P20 پرو که از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد، توجهات بسیار زیادی را جلب کرد و به همین خاطر دوربین گوشی های هوشمند وارد دوران جدیدی شد. این دوربین‌ها متشکل از سنسور ۴۰ مگاپیکسلی، سنسور ۸ مگاپیکسلی مجهز به لنز تله‌فوتو و سنسور ۲۰ مگاپیکسلی سیاه‌وسفید بود که در مقایسه با رقبا، زوم دیجیتالی بسیار باکیفیتی را به ارمغان می‌آوردند.

سپس نوبت به گوشی‌های ال‌جی V40 و هواوی میت ۲۰ رسید که از دوربین‌های سه‌گانه متشکل از سه دوربین معمولی، واید و تله‌فوتو بهره ببرند. این نوع چینش باعث می‌شود کاربران برای عکس‌برداری دست بازتری داشته باشند و از زوایای جدید به سوژه نگاه کنند. سامسونگ هم برای اینکه از این قافله عقب نیفتد، گلکسی A7 را معرفی کرد که از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد و حتی با معرفی گلکسی A9، اولین دوربین چهارگانه را معرفی کرد؛ حرکتی که عمدتا توسط کارشناسان به‌عنوان یک ویژگی پر زرق‌وبرق و نه‌چندان کاربردی در نظر گرفته شده است.

بهبود محسوس کیفیت عکس‌برداری در محیط‌های کم‌نور

دوربین گوشی

حالت شب دوربین گوشی های هوشمند مشخصه‌ی جدیدی محسوب نمی شود اما سری گوشی‌های P20 از نسخه بهبودیافته این قابلیت بهره می‌برند که نتایج قابل توجهی را به وجود می‌آورد. هواوی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ترکیب تعداد زیادی از عکس‌های گرفته‌شده، به کاربران این قابلیت را می‌دهد که در محیط‌های کم‌نور هم عکس‌های قابل قبولی ثبت کنند.

اما در این میان، این گوگل بود که با بهره‌گیری از جدیدترین الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، این مشخصه را به سطحی جدید ارتقا داد و قابلیت Night Sight را معرفی کرد. در بیشتر موارد، الگوریتم‌های گوگل عکس‌های بسیار بهتری نسبت به قابلیت هواوی ثبت می‌کنند و حتی در محیط‌های بسیار کم‌نور هم با بهره‌گیری از مشخصه Night Sight می‌توان عکس‌های قابل توجهی را ثبت کرد. در این میان، وان‌پلاس با معرفی قابلیت Nightscape و دیگر شرکت‌ها هم در تلاش هستند از این رقابت عقب نیفتند.

بهبود کیفیت زوم دیجیتال

دوربین گوشی

برای اولین بار در آیفون ۷ پلاس، شاهد دوربین ثانوی مجهز به لنز تله‌فوتو بودیم که می‌توانست زوم اپتیکال دو برابری را به ارمغان بیاورد. از آن زمان به بعد، ارائه زوم اپتیکال در دوربین گوشی های هوشمند به یک استاندارد بدل شده و شرکت‌های زیادی این مشخصه را ارائه می‌دهند. گوگل که همچنان به بهره‌گیری از دوربین تک لنزی اصرار دارد، قابلیت Super Zoom را معرفی کرد که با توجه به لرزش حرکت دست کاربر، عکس‌های مختلفی از محیط ثبت می‌کند و زوم دیجیتال نسبتاً باکیفیتی را امکان‌پذیر می‌کند. اگرچه این قابلیت گوگل چندان هم انقلابی نیست، ولی مطمئناً پیش‌درآمدی از قابلیت‌های نرم‌افزاری بهتری است که به‌زودی عرضه می‌شوند.

در همین حین، هواوی P20 پرو و میت ۲۰ پرو با بهره‌گیری از داده‌های ثبت‌شده توسط سنسور ۴۰ مگاپیکسلی و دوربین ۸ مگاپیکسلی مجهز به لنز تله‌فوتو، قابلیت زوم هیبریدی را ارائه می‌دهند. البته این کمپانی قابلیت زوم هیبریدی را در تعدادی از گوشی‌های خود تعبیه کرده بود، اما در پرچم‌داران ۲۰۱۸ این شرکت، شاهد کیفیت بالای زوم ۵ برابری هیبریدی بودیم که این کیفیت بهتر عمدتا مدیون دوربین تله‌فوتو این گوشی‌ها است. حتی شرکتی مانند ال‌جی که علاقه‌ی زیادی به تعبیه‌ی دوربین‌های اولترا واید دارد، در گوشی V40 خود قابلیت زوم را به ارمغان آورده است.

بیشتر بخوانید: با دوربین سه‌گانه چه کارهای جذابی می‌توان کرد؟

بهتر شدن هوش مصنوعی در تشخیص منظره

دوربین گوشی

تشخیص محیط توسط دوربین گوشی هوشمند قابلیت جدیدی محسوب نمی‌شود و سال‌ها پیش دوربین گوشی‌های سونی از قابلیت‌های ابتدایی مربوط به این مشخصه بهره می‌بردند. اما هواوی در انتهای سال ۲۰۱۷ با معرفی میت ۱۰ پرو، تشخیص سوژه مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرد که تا حد زیادی مورد استقبال قرار گرفت.

دوربین میت ۱۰ پرو و پرچم‌داران ۲۰۱۸ شرکت هواوی، محیط‌ها و سوژه‌های بیشتری را شناسایی می‌کنند و این کار را با سرعت بالاتری انجام می‌دهند. همچنین این شرکت قابلیت جدیدی معرفی کرده که می‌تواند چندین شیء را در یک محیط شناسایی کند.

با این حال، مهم‌ترین شرکتی که در سال ۲۰۱۸ به بهره‌گیری از این مشخصه روی آورد، شرکت کره‌ای سامسونگ بود که این قابلیت را در گلکسی نوت ۹ قرار داد و نام آن را Scene Optimizer گذاشت. اساساً هم کارکرد آن مشابه قابلیت هواوی است و می‌تواند حدود ۲۰ نوع صحنه و چندین سناریو مختلف را شناسایی کند و ویرایش‌هایی را انجام دهد. این شرکت کره‌ای از لحاظ قابلیت‌های نرم‌افزاری نسبتاً محافظه‌کارانه عمل می‌کند و به همین خاطر اتخاذ چنین تصمیمی، خبر مهمی محسوب می‌شود و همچنین تعداد بیشتری از گوشی‌های سامسونگ از این قابلیت بهره می‌برند یا خواهند برد.

با توجه به اینکه شرکت‌هایی مانند هواوی، اوپو و شیائومی این مشخصه را در گوشی‌های ارزان‌تر خود تعبیه می‌کنند، به نظر می‌رسد این قابلیت در سال ۲۰۱۹ به انواع و اقسام گوشی‌های هوشمند راه پیدا کند.

بهبود کیفیت عکس‌های سلفی

دوربین گوشی

در سال ۲۰۱۷، شرکت‌ها تصمیم گرفتند توجه بیشتری به دوربین‌های سلفی نشان دهند و در سال ۲۰۱۸، در عمل شاهد اجرایی شدن چنین رویکردی بودیم. گوشی‌های آیفون XS اپل از قابلیت HDR هوشمندتری برای دوربین اصلی و سلفی بهره می‌برند که به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌های سلفی باکیفیت‌تری را ثبت کنند. هواوی هم در چنین مسیری حرکت کرد و مشخصه HDR Pro یا AI HDR را در برخی از گوشی‌های خود تعبیه کرد تا کاربران قادر به ثبت عکس‌های سلفی باکیفیت‌تری باشند.

گوگل برای پیکسل ۳ تصمیم گرفت از دوربین سلفی دوگانه استفاده کند که مجهز به دوربین معمولی ۸ مگاپیکسلی و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی واید است. اگرچه باید خاطرنشان کنیم که بهره‌گیری از دوربین ثانوی واید برای ثبت عکس سلفی مشخصه‌ی جدیدی محسوب نمی‌شود.

این موارد تنها مثال‌هایی از دوربین گوشی های بالارده بود. در سال ۲۰۱۸ دوربین سلفی بسیاری از گوشی‌ها بهبود پیدا کرد. در این میان شرکت‌هایی مانند شیائومی، هواوی، آنر و اوپو به تعبیه دوربین‌های سلفی ۱۶، ۲۴ یا ۲۵ مگاپیکسلی روی آوردند. بسیاری از این گوشی‌ها، با تکنیک ترکیب پیکسل‌ها تلاش کردند که کیفیت سلفی‌های ثبت‌شده در محیط‌های کم‌نور را بهتر از گذشته کنند. این یعنی مثلاً دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی شیائومی ردمی S2، در محیط‌های کم‌نور عکس ۴ مگاپیکسلی ثبت می‌کند ولی در عین حال از نور بیشتری بهره می‌برد.

وضعیت دوربین گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۹

دوربین گوشی

همین ابتدای امر باید بگوییم که بسیاری از پرچم‌داران سال ۲۰۱۹ از دوربین سه‌گانه بهره خواهند برد. این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که کاربران برای تقریباً برای هر نوع موقعیتی، قادر به ثبت عکس‌های موردنظر خود باشند. از آنجایی که گفته می‌شود گلکسی اس ۱۰ از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد، پس به احتمال زیاد شرکت‌های دیگر هم برای اینکه از قافله عقب نیفتند، به بهره‌گیری از دوربین سه‌گانه روی می‌آورند.

بسیاری از دوربین گوشی های هوشمند سال ۲۰۱۸، از قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌برند و با توجه به پیشرفت‌های قابل توجهی که در این حوزه به دست می‌آید، در سال ۲۰۱۹ باید انتظار ارائه‌ی قابلیت‌های بیشتری در این زمینه داشته باشیم. در حقیقت، کوالکام و مدیاتک در تراشه‌های میان‌رده جدید خود هم قدرت پردازشی مربوط به هوش مصنوعی را تعبیه کرده‌اند و این یعنی روزبه‌روز گوشی‌های بیشتری از این مشخصه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

یکی دیگر از مشخصه‌های بسیار پرطرفدار، حالت شب است که باعث می‌شود دوربین گوشی ها در محیط‌های کم‌نور عکس‌های بسیار بهتری را ثبت کنند. احتمالاً در سال ۲۰۱۹ این مشخصه هم تا حدی به گوشی‌های میان‌رده راه پیدا می‌کند.

شما در مورد وضعیت دوربین گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۹ چه فکر می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: آیا دوربین‌های چندگانه عکاسی با موبایل را متحول می‌کنند؟

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar صادق

    بنظر من تعدد دوربین و سختافزار دوربین زیاد مهم نیس…تنها هوش مصنوعی و نرم افزار
    سال دوهزارنوزده سال رقابت هوش مصنوعی هاس

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه