رد بول گرندپری ایمولای ایتالیا را در روزی سرشار از حادثه از مرسدس برد

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
نمایی از مسابقه‌ی گرند پری پیست ایمولا در ایلا رومانیا ایتالیا

«ماکس فرستاپن» در گرند پری امیلیا رومانیا ایتالیا که روز ۲۹ فروردین به‌عنوان دومین مسابقه‌ی فصل ۲۰۲۱ فرمول یک برگزار شد و پر از تصادف و پرچم قرمز بود، جایگاه نخست را برای تیم رد بول به‌دست آورد و شکست رقابت قبلی را جبران کرد.

در این مسابقه که در پیست اتومبیل‌رانی «ایمولا» (Imola) ایتالیا برگزار شد، «ماکس فرستاپن» (Max Verstappen) از تیم رد بود (Red Bull) بیش از ۲۰ ثانیه زودتر از «لوئیس همیلتون» (Lewis Hamilton) راننده‌ی مرسدس که پس از یک برخورد به مسابقه بازگشته بود، به خط پایان رسید. همیلتون پیش از این با یک برخورد پرهزینه از پیست خارج شده بود و یک پرچم قرمز توانست او را نجات دهد تا به مسابقه بازگردد و پس از آغاز مجدد در رده‌ی دوم قرار بگیرد.

فرستاپن شروع کاملا شگفت‌انگیزی را از جایگاه سوم در آغاز به جایگاه اول در ادامه‌ی مسابقه داشت، جایی که به همیلتون برخورد کرد و باعث شد بال جلوی خودروی او آسیب ببیند. درست بعد از پیت‌استاپ و تعویض به لاستیک‌های خشک، همیلتون در حالی که به خودروی تیم «ویلیامز» (Williams) با رانندگی «جورج راسل» (George Russell) برخورد می‌کرد، به سمت پیچ «توزا» (Tosa) رفت.

یک دور بعد راسل در هنگام رسیدن به پیچ «تمبورلو» (Tamburello) به چرخ‌های دومین خودروی مرسدس به رانندگی «والتری بوتاس» (Valtteri Bottas) برخورد کرد و در نتیجه برای پاکسازی باقی‌مانده‌های این تصادف شدید، مسابقه متوقف شد.

در ادامه، مسابقه پس از پاکسازی مسیر توسط خودروی ایمنی دوباره آغاز شد. فرستاپن با وجود یک چرخش اندک در پیچ «ریوازا» (Rivazza) و درست قبل از سبز شدن دوباره‌ی چراغ پیشرو بود. کمی عقب‌تر «لاندو نوریس» (Lando Norris) از مک لارن در حالی که بر لاستیک‌های نرم سوار بود، برای دومین بار از کنار «چارلز لکرلک» (Charles Leclerc) از تیم فراری گذشت.

همیلتون اما توانست خود را از رتبه‌ی نهم به دوم برساند و تعویض بال شکسته‌ی خودرو در زمان پرچم قرمز، برای این جهش بسیار مؤثر بود. او که در مسابقه‌ی نخست فرمول یک ۲۰۲۱ در بحرین با پشت سر گذاشتن فرستاپن، به مقام اول رسیده بود، در اواخر مسابقه‌ی ایتالیا هم با وجود دوم شدن، سریع‌ترین دور را از آن خود کرد تا همچنان قهرمانی خود را در مسابقات جهانی حفظ کند.

جایگاه راننده تیم تعداد دور زمان تأخیر
۱ Netherlands ماکس فرستاپن رد بول ۶۳ ۲:۰۲’۳۴٫۵۹۸
۲ United Kingdom لوئیس همیلتون مرسدس ۶۳ ۲:۰۲’۵۶٫۵۹۸ ۲۲٫۰۰۰
۳ United Kingdom لاندو نوریس مک‌لارن ۶۳ ۲:۰۲’۵۸٫۳۰۰ ۲۳٫۷۰۲
۴ Monaco شارل لکلرک فراری ۶۳ ۲:۰۳’۰۰٫۱۷۷ ۲۵٫۵۷۹
۵ Spain کارلوس ساینز جونیور فراری ۶۳ ۲:۰۳’۰۱٫۶۳۴ ۲۷٫۰۳۶
۶ Australia دنیل ریکاردو مک‌لارن ۶۳ ۲:۰۳’۲۵٫۸۱۸ ۵۱٫۲۲۰
۷ Canada لانس استرول استون مارتین ۶۳ ۲:۰۳’۲۶٫۵۰۷ ۵۱٫۹۰۹
۸ France پیر گاسلی آلفاتاوری ۶۳ ۲:۰۳’۲۷٫۴۱۶ ۵۲٫۸۱۸
۹ Finland کیمی رایکونن آلفا رومئو ۶۳ ۲:۰۳’۳۹٫۳۷۱ ۱’۰۴٫۷۷۳
۱۰ France استابان اوکون آلپاین ۶۳ ۲:۰۳’۴۰٫۳۰۲ ۱’۰۵٫۷۰۴
۱۱ Spain فرناندو آلونسو آلپاین ۶۳ ۲:۰۳’۴۱٫۱۵۹ ۱’۰۶٫۵۶۱
۱۲ Mexico سرجیو پرز رد بول ۶۳ ۲:۰۳’۴۱٫۷۴۹ ۱’۰۷٫۱۵۱
۱۳ Japan یوکی سونودا آلفاتاوری ۶۳ ۲:۰۳’۴۷٫۷۸۲ ۱’۱۳٫۱۸۴
۱۴ Italy آنتونیو جوویناتزی آلفا رومئو  ۶۲ ۲:۰۲’۴۶٫۸۲۳ ۱ دور
۱۵ Germany سباستیان فتل استون مارتین ۶۱ ۲:۰۱’۱۹٫۰۴۴ ۲ دور
۱۶ Germany میک شوماخر هاس ۶۱ ۲:۰۲’۳۶٫۶۳۶ ۲ دور
۱۷ Russian Federation نیکیتا مازپین هاس ۶۱ ۲:۰۳’۴۴٫۸۶۴ ۲ دور
۱۸ Finland والتری بوتاس مرسدس ۳۰ ۵۰’۵۸٫۹۴۵ ۳۳ دور
United Kingdom جورج راسل ویلیامز ۳۰ ۵۰’۵۹٫۴۴۷ ۳۳ دور
Canada نیکلاس لطیفی ویلیامز ۰

روند برگزاری رقابت جایزه بزرگ امیلیا-رومانیا در ایتالیا

پیش از آغاز مسابقه‌ی ایتالیا به‌عنوان دومین رقابت فصل ۲۰۲۱ فرمول یک، بارش باران در پیست یک درام خلق کرد و باعث شد «فرناندو آلونسو» (Fernando Alonso) از تیم آلپاین در پیچ «توزا» به دیواره‌ی لاستیکی برخورد کند. هرچند او موفق شد خودروی آسیب‌دیده‌ی خود را به عقب بکشاند تا با یک بال جلو جدید به مسابقه بازگردد. «استون مارتین» به رانندگی «سباستین فتل» (Sebastian Vettel) با توجه به آسیب ناشی از آتش گرفتن ترمز عقب از حاشیه‌ی پیست شروع کرد. موضوعی که هم تیمی او «لانس استرول» (Lance Stroll) را هم تحت تأثیر قرار داد.

بیشتر خودروها با لاستیک‌های متوسط آغاز به حرکت کردند؛ در پیستی که در بعضی از نقاط مرطوب و در بقیه‌ی بخش‌ها خیس بود. «لکرلک» در هنگام گرم کردن در پیچ «اکوی مینرالی» (Acque Minerali) اندکی چرخید اما موفق شد خود را از سطح شنی نجات دهد و جای خود را بازیابد.

با قرار داشتن در یک نقطه‌ی شروع تقریبا خشک، فرستاپن با دنده‌ی دو شروع کرد و در کنار همیلتون قرار گرفت. سرانجام در مسیر فرار به سمت پیچ تمبورلو با هم برخورد کردند و همیلتون به جدول کشیده شد و بال جلویی خودروی او آسیب دید. در همین زمان «پرز» (Perez) جلوتر از لکرلک در جایگاه سوم قرار داشت اما این جایگاه را چندین بار جابه‌جا شد تا سرانجام در خروجی پیچ «واریانته آلتا» (Variante Alta) پرز پیش افتاد.

«نیکلاس لطیفی» (Nicholas Latifi) از تیم ویلیامز در پیچ «اکوی مینرال» چرخید در حالی که کمی آن طرف‌تر «کارلوس سانیز» (Carlos Sainz) از فراری در پیچ «واریانته آلتا» از روی چمن‌ها عبور کرد. او کمی جلوتر رفت و چندین متر پس از برخورد با «نیکیتا مازپین» (Nikita Mazepin) از تیم «هاس» (Haas) تصادف کرد و از رقابت خارج شد تا خودروی ایمنی برای پاکسازی به سمت آن برود. «میک شوماخر» از هاس هم یکی از معدود رانندگانی بود که با سطح کاملا خیس مسابقه را آغاز کرد. او در هنگام گرم کردن تایرهای خود در خروجی جایگاه توقف به دیوار برخورد کرد.

در ادامه «پرز» هم برای گرم کردن لاستیک‌های خود به حاشیه‌ی پیچ «پیراتلا» (Piratella) و دو جایگاه را از دست داد اما پس از گذر از سطح شنی مسیر دوباره مقام چهارمی خود را پس گرفت اما همین باعث توقف و حرکت ۱۰ ثانیه‌ای او در جایگاه توقف (پیت استاپ) بعدی شد.

مسابقه در دور هفتم از نو شروع شد و همان ابتدا همیلتون سعی داشت فرستاپن را به داخل پیچ تمبورلو هدایت کند اما پیش از آن تحت تأثیر فشار لکرلک قرار گرفت. نوریس هم که پس از درگیری زودهنگام با استرول جایگاه خود را از دست داده بود، با حرکاتی تماشایی سبقت گرفت و به جایگاه خود بازگشت. در سمت دیگر «پیر گاسلی» (Pierre Gasly) از تیم آلفاتاوری بود که با سطح خیس مسابقه را آغاز کرد و جایگاه خود را از موقعیت ششم کاهش داد و در نهایت رقبای خود را در دور ۱۶ پشت سر گذاشت.

ساینز یکی دیگر از رانندگان مبارز در این مسابقه بود و رفتن متعدد به سطح خاکی به این معنی بود که او تماس خود را با مک‌لارن از دست داده است. او پس از این که به ریکاردو دستور داده شد تا نوریس را پشت سر بگذارد تغییر موقعیت داد و ده دور بعد توانست برای بار ششم از ریکاردو عبور کند.

با ۵ ثانیه اختلاف همیلتون درحالی که لاستیک‌های سخت او صاف شده بود، فاصله‌ی خود را با فرستاپن کم کرد. فتل نخستین کسی بود که در دور ۲۲ به لاستیک‌های صاف تغییر حالت داد اما برای شش دور دیگر اقدام به تنظیم زمان بخش سریع نکرد.

نقشه‌ی پیست اتومبیل‌رانی ایمولا ایتالیا

نقشه‌ی پیست اتومبیل‌رانی دشوار ایمولا ایتالیا در رقابت‌های ۲۰۲۱ فرمول یک
Credit: Sentoan

فرستاپن در دور ۲۸ برای تغییر به لاستیک نرم توقف داشت، در حالی که همیلتون برای کسب جایگاه اول می‌رفت، اما لوئیس با ۴ ثانیه توقف روبه‌رو شد و حتی بیشتر هم عقب افتاد. رقابت پیشتازان مسابقه در دور ۳۱ تغییر کرد؛ در حالی که همیلتون در تلاش برای کنار زدن راسل بود و در پیچ توزا باعث آسیب دیدن بال جلویی خودروی او در برخورد با دیواره‌ی لاستیکی شد.

در ادامه‌ی مسابقه‌ی ایتالیا از فصل ۲۰۲۱ فرمول یک، بوتاس و راسل که پیش از این میم مسیر را با هم در رقابت بودند، در پیچ تمبولرو با هم درگیر شدند و همین موجب نیاز به خودروی ایمنی و در ادامه پرچم قرمز شد زیرا پس از برخورد چرخ‌ها، هر دو خودرو به دیوار کوبیدند و خرابی زیادی ایجاد کردند که باعث توقف مسابقه شد. در این تصادف هر دو راننده دیگری را مقصر می‌داند و در حالی که راسل به سوی بوتاس رفت با یکدیگر بحث کردند.

مسابقه دوباره پس از پاکسازی مسیر توسط خودروی ایمنی آغاز شد. اما پیش از آن فرستاپن در پیچ ریوازا کمی چرخید. هرچند باز هم از لکلرک که از نوریس گذشته بود، عبور کرد. در این هنگام پرز چهارم بود و بالاتر از ساینز و ریکاردو قرار داشت.

همیلتون در هنگام توقف مسابقه، توانست بال آسیب‌دیده‌ی جلوی خودرو را تعویض و دوباره از جایگاه نهم کار خود را آغاز کند اما هنگامی که «یوکی سونودا» (Yuki Tsuonda) در پیچ تمبورلو چرخید، به موقعیت مناسب برای پیشی گرفتن از رقبای خود دست یافت.

پرز در پیچ «واریانته ویلنوو» چرخید و دوباره به چایگاه چهاردهم رسید و در ادامه همیلتون از استرول، ریکیاردو، ساینز، لکلرک و نوریس با مشکل گیربکس عبور کرد. اما فرستاپن با سرعتی به مراتب بالاتر فاصله‌ی خود را با رقبا حفظ کرد و توانست نخستین برد خود را در فصل ۲۰۲۱ فرمول یک تجربه کند. همیلتون دوم شد و نوریس، لکلرک و ساینز در مقام‌های بعدی قرار گرفتند.

جایگاه راننده تیم شماره دور زمان تأخیر
۱ United Kingdom لوئیس همیلتون مرسدس ۶۰ ۱’۱۶.۷۰۲
۲ Netherlands ماکس فرستاپن رد بول ۶۰ ۱’۱۷٫۵۲۴ ۰٫۸۲۲
۳ United Kingdom لاندو نوریس ۴۹ ۱’۱۸٫۲۵۹ ۱٫۵۵۷
۴ Mexico سرجیو پرز ۶۲ ۱’۱۸٫۳۳۴ ۱٫۶۳۲
۵ Japan یوکی سونودا ۶۰ ۱’۱۸٫۳۵۳ ۱٫۶۵۱
۶ Monaco شارل لکلرک ۶۰ ۱’۱۸٫۳۷۹ ۱٫۶۷۷
۷ Spain کارلوس ساینز جونیور ۶۱ ۱’۱۸٫۴۹۰ ۱٫۷۸۸
۸ France پیر گاسلی ۵۹ ۱’۱۸٫۷۸۲ ۲٫۰۸۰
۹ Canada لانس استرول ۵۲ ۱’۱۸٫۹۹۴ ۲٫۲۹۲
۱۰ Germany سباستیان فتل ۵۹ ۱’۱۹٫۰۷۴ ۲٫۳۷۲
۱۱ Germany میک شوماخر ۵۸ ۱’۱۹٫۱۹۳ ۲٫۴۹۱
۱۲ Australia دنیل ریکاردو ۵۴ ۱’۱۹٫۳۴۱ ۲٫۶۳۹
۱۳ Spain فرناندو آلونسو ۶۲ ۱’۱۹٫۳۹۶ ۲٫۶۹۴
۱۴ France استابان اوکون ۶۲ ۱’۱۹٫۴۱۷ ۲٫۷۱۵
۱۵ Finland کیمی رایکونن ۶۲ ۱’۱۹٫۴۲۲ ۲٫۷۲۰
۱۶ Italy آنتونیو جوویناتزی ۵۷ ۱’۱۹٫۴۷۰ ۲٫۷۶۸
۱۷ Russian Federation نیکیتا مازپین ۵۵ ۱’۲۰٫۴۰۲ ۳٫۷۰۰
۱۸ United Kingdom جورج راسل ۲۸ ۱’۲۶٫۵۴۳ ۹٫۸۴۱
۱۹ Finland والتری بوتاس ۳۰ ۱’۲۸٫۴۸۵ ۱۱٫۷۸۳

عکس کاور: نمایی از چالش همیلتون و فرستاپن مسابقه‌ی گرند پری پیست ایمولا در ایلا رومانیا ایتالیا از رقابت‌های ۲۰۲۱ فرمول یک

Credit: Motor Sport

منبع: Motor Sport

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه