چرا گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۱ باید دوربین سوپرزوم داشته باشند؟

۱۱ دی ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دوربین سوپرزوم

تقریبا دو سال از زمانی که گوشی‌هایی مانند هواوی P30 پرو دوربین سوپرزوم را برای عموم کاربران به ارمغان آوردند، می‌گذرد. لنزهای سوپرزوم به همراه دوربین‌های واید و اولترا واید باکیفیت می‌توانند طرز فکر شما را در مورد ثبت عکس با گوشی‌های هوشمند تغییر دهند. تا پیش از ۲۰۱۹، گوشی‌های هوشمند در زمینه‌ی زوم حرف زیادی برای گفتن نداشتند. حتی با وجود دوربین تله‌فوتو با زوم ۲ برابری، اگر زوم را به ۴ یا ۵ برابر می‌رساندید با عکس‌های مات و بی‌کیفیت روبه‌رو می‌شدید.

اما P30 پرو به لطف بهره‌گیری از دوربین مبتنی بر زوم اپتیکال ۵ برابری و عرضه‌ی گسترده در بازارهای جهانی، نقش مهمی را در بهبود دوربین زوم گوشی‌های هوشمند ایفا کرد. به لطف این دوربین‌ها، کاربران توانستند عکس‌های بسیار بهتری را از سوژه‌های قرار گرفته در فاصله‌های دورتر ثبت کنند.

دوربین سوپرزوم

اگرچه زوم اپتیکال ۵ تا ۱۰ برابری در نگاه اول زیاده‌روی به نظر می‌رسد، اما باید بگوییم که کاربردهای متنوعی را به ارمغان می‌آورد. مثلا کاربران با بهره‌گیری از این قابلیت می‌توانند از فاصله‌ی دور و بدون ترساندن حیوانات خانگی خود از آن‌ها عکس‌های جذابی را ثبت کنند و همچنین بدون نیاز به نزدیک شدن به سوژه‌های مختلف، ثبت عکس‌های مختلف و باکیفیت از آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

افزایش جذابیت دوربین موبایل

گوشی‌های هوشمند اگرچه نسبت به دوربین‌های عکاسی بدنه‌ی بسیار باریک‌تری دارند، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی دوربین آن‌ها روزبه‌روز شباهت بیشتری به دوربین‌های حرفه‌ای پیدا می‌کند. همچنین باید خاطرنشان کنیم که بسیاری از بهترین گوشی‌های اندرویدی ۲۰۲۰ از دوربین سوپرزوم بهره می‌برند.

دوربین سوپرزوم

به‌عنوان مثال، می‌توانیم به هواوی P40 پرو پلاس اشاره کنیم که در ماژول دوربین آن دو دوربین با قابلیت زوم اپتیکال ۱۰ و ۳ برابری تعبیه شده که این قابلیت هیجان‌انگیز بدون نیاز به استفاده از قطعات متحرک امکان‌پذیر شده است. این گوشی یک ویترین جذاب برای جدیدترین پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه‌ی عکاسی موبایل محسوب می‌شود.

اگرچه دوربین موبایل از سال‌ها قبل اهمیت زیادی برای شرکت‌ها داشته، ولی طی چند سال گذشته پیشرفت‌های صورت گرفته جذابیت این دوربین‌ها را دوچندان کرده‌اند. در همین زمینه می‌توانیم به ارائه‌ی حالت شب برای عکاسی اشاره کنیم که چند سال قبل گوشی‌های هواوی P20 پرو و گوگل پیکسل ۳ آن را ارائه دادند و انقلابی در کیفیت عکس‌های ثبت شده در محیط‌های کم‌نور شکل گرفت.

کاربردی بودن دوربین سوپرزوم

دوربین‌ پریسکوپی

با توجه به اینکه در حال حاضر بحران کرونا رفت‌وآمدها و سفرها را تا حد زیادی کاهش داده و عکس‌های کمتری نسبت به قبل می‌گیریم، شاید داشتن یک دوربین سوپرزوم در گوشی یک ویژگی غیرضروری به نظر برسد. همچنین بدون شک طی ماه‌های آینده چندین گوشی عالی با قیمت مناسب راهی بازار خواهند شد که از چنین مشخصه‌ای بهره‌مند نخواهند بود.

اما به‌زودی وضعیت جهان به حالت عادی برمی‌گردد و دوباره سفرها و رفت‌وآمدها آغاز می‌شود، مطمئنا عادات عکاسی کاربران هم به وضعیت سابق برمی‌گردد. در چنین شرایطی، دوربین‌های سوپرزوم می‌توانند به‌عنوان یک مزیت عالی برای پرچم‌داران گران‌قیمت در مرکز توجه قرار بگیرند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، گوشی گلکسی S21 اولترا مانند هواوی P40 پرو پلاس از دو دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال ۳ و ۱۰ برابری پشتیبانی می‌کند که گویا از لنزهای بهتری نسبت به گوشی هواوی بهره می‌برد؛ یعنی این گوشی نه‌تنها همان سطح از زوم را به ارمغان می‌آورد، بلکه در شرایط مختلف، به‌خصوص محیط‌های کم‌نور، کیفیت بهتری را ارائه می‌کند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، پس از حالا باید دوربین این گوشی را به‌عنوان یکی از بهترین دوربین‌های موبایل ۲۰۲۱ در نظر بگیریم.

دوربین‌ پریسکوپی

اگرچه هنوز دوربین‌های تله‌فوتو معمولی ارزشمند هستند ولی وقتی دوربین اصلی مبتنی بر سنسور دارای رزولوشن بسیار بالا است، اهمیت این نوع دوربین‌های تله‌فوتو تا حد زیادی کاهش می‌یابد. به‌ عنوان مثال وقتی دوربین اصلی مبتنی بر سنسور حدود ۵۰ مگاپیکسلی است، زوم‌های هیبریدی ۲ تا ۳ برابری کیفیت بسیار خوبی دارند و این یعنی دوربین تله‌فوتو باید زوم بیشتری را ارائه دهد.

سخن آخر

دوربین‌ پریسکوپی

روی هم رفته در سال ۲۰۲۱ یک گوشی با قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلار اگر تاشو نباشد، باید از دوربین سوپرزوم بهره ببرد. در سال گذشته، بسیاری از گوشی‌ها اگرچه همراه با دوربین‌های سه‌گانه و چهارگانه عرضه شده‌اند، اما در واقع بسیاری از شرکت‌ها با تعبیه‌ی دوربین‌های بی‌مصرف یا بی‌کیفیت، فقط تعداد دوربین‌ها را افزایش داده بودند. به‌عنوان ‌مثال می‌توانیم به وان‌پلاس ۸T اشاره کنیم که مجهز به دوربین چهارگانه است ولی در ماژول دوربین آن یک دوربین تله‌فوتو هم دیده نمی‌شود.

شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های پرچم‌دار به جای اینکه فقط تعداد دوربین‌ها را افزایش بدهند، باید سه دوربین باکیفیت واید، اولترا واید و سوپرزوم را در پنل پشتی این گوشی‌های تعبیه کنند. با توجه به اینکه شرکت‌ها علاقه‌ی زیادی به افزایش قیمت گوشی‌های پرچم‌دار دارند، با ارائه‌ی این مشخصه حداقل می‌توانند بخشی از این افزایش قیمت را به بهره‌گیری از دوربین سوپرزوم نسبت دهند.

منبع: Android Central

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه