نیسان جوک ۲۰۲۲ هیبریدی با کاهش چشمگیر مصرف سوخت معرفی شد

۱۰ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
نیسان جوک 2022 هیبریدی

نیسان برای سال ۲۰۲۲ از نسخه‌ی کاملا هیبریدی جوک رونمایی کرده است و ادعا می‌کند که این خودرو به لطف فناوری پیشرفته در شرایط شهری تا ۸۰ درصد مواقع در حالت تمام‌الکتریکی قرار دارد و تا ۴۰ درصد باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

پیشرانه‌ی جدید «نیسان جوک» (Nissan Juke) یک مجموعه‌ی تمام هیبریدی ساخت این خودروساز ژاپنی است که شامل یک موتور الکتریکی با قدرت ۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر می‌شود و با یک موتور درون‌سوز ۱٫۶ لیتری همراه شده است که گشتاور ۹۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر تولید می‌کند.

برای این خودرو، رنو فرانسه هم یک واحد استارت/ژنراتور ولتاژ بالای ۱۵ کیلوواتی ارائه کرده است که به موتور بنزینی، یک اینورتر و یک باتری ۱٫۲ کیلووات ساعتی که با آب خنک‌کاری می‌شود، متصل شده است. همه‌ی این بخش‌ها با یک جعبه دنده‌ی نوآورانه‌ی رنو همراه شده‌اند که چهار دنده برای استفاده در پیشرانه‌ی احتراق داخلی و دو دنده برای استفاده در پیشرانه‌ی الکتریکی دارد.

موتور نیسان جوک 2022 هیبریدی
موتور نیسان جوک 2022 هیبریدی

سیستم انتقال قدرت، کلاچ ندارد و به جای سینکرونایزر از نوع زبانه‌دار استفاده می‌کند. این ویژگی در خودروی «کلیو ای-تک» (Clio E-Tech) رنو هم دیده می‌شود. با وجود پیشرانه‌ی پیچیده‌ای که نیسان جوک ۲۰۲۲ استفاده می‌کند، راننده نیازی به تعویض دنده ندارد و به جای آن از دو موتور الکتریکی موجود برای همگام‌سازی چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود. هم‌زمان یک کامپیوتر نقاط تعویض دنده، شارژ مجدد باتری و همچنین معماری هیبریدی پیشرفته‌ی سری-موازی را مدیریت می‌کند.

به جای ساخت یک هیبرید سری یا یک هیبرید موازی یا حتی یک هیبرید سری-موازی، پیشرانه‌ای که در رنو کلیو با عنوان ای-تک و در نیسان جوک با عنوان هیبریدی شناخته می‌شود، به تنهایی همه‌ی انواع دیگر را به‌صورت یکپارچه انجام می‌دهد و یک سیستم همه کاره است.

نیسان جوک 2022 هیبریدی

شروع از سرعت صفر بدون توجه به میزان فشار دادن پدال گاز، در حالت تمام برقی انجام می‌شود و علاوه بر این، تا سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت، خودرو در حالت الکتریکی باقی خواهد ماند. سپس بسته به سرعت رانندگی، شارژ باتری و نیازهای شتاب‌گیری، حالت‌های هیبریدی بین یکدیگر جابه‌جا می‌شوند.

جوک هیبریدی ۲۰۲۲ در حالی که هنوز در مرحله‌ی دریافت مجوز است، میانگین انتشار کربن دی‌اکسید (CO2) ترکیبی ۱۱۸ گرم در هر کیلومتر و میانگین مصرف سوخت ترکیبی ۴٫۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. اما مشخصات دقیق‌تر پس از تکمیل فرآیند دریافت گواهینامه اعلام خواهد شد.

نیسان جوک 2022 هیبریدی
نیسان جوک 2022 هیبریدی
نیسان جوک 2022 هیبریدی
نیسان جوک 2022 هیبریدی

درست مانند خودروهای برقی یا هیبریدی پیشرفته‌ی دیگر، موتور الکتریکی برای شارژ مجدد باتری در هنگام کاهش سرعت استفاده می‌شود و نیسان سیستم پله‌ای «ای-پدال» (e-Pedal) خود را هم پیاده‌سازی کرده است که امکان کاهش سرعت با شتاب ۰.۱۵g را تا رسیدن به سرعت تنها ۵ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند و پس از آن باید از ترمزهای معمولی برای رسیدن به توقف کامل استفاده کرد. بدین ترتیب در حالت ای-پدال، برداشتن پای راننده از روی پدال گاز، به جوک هیبرید امکان می‌دهد تا سرعت خود را تا سرعت خود را به شکلی چشمگیر کاهش دهد.

نصب سیستم هیبریدی به دلیل قرار دادن باتری، ظرفیت صندوق عقب را تا ۶۸ لیتر کاهش داده است و اکنون حجم بار حدود ۳۴۵ لیتر است، در حالی که با تا کردن صندلی‌های عقب می‌تواند تا ۱۲۳۷ لیتر افزایش یابد.

نیسان جوک 2022 هیبریدی
نیسان جوک 2022 هیبریدی
نیسان جوک 2022 هیبریدی
نیسان جوک 2022 هیبریدی

به گفته‌ی نیسان فضای زانو با حدود ۵۵۳ میلی‌متر بدون تغییر مانده و این یعنی وضعیت صندلی عقب تغییر نکرده است. در داخل خودرو همچنین جوک هیبرید با خوشه ابزار اصلاح‌شده، دکمه‌ای برای حالت ای-پدال و دکمه‌ای برای فعال کردن حالت الکتریکی ارائه می‌شود.

از نگاه طراحی، جوک هیبریدی با تغییرات آیرودینامیکی اندکی در جلوپنجره، تغییر توری به طرح مشبک و همچنین تغییراتی در سپر، اضافه کردن پنجره‌ی مشبک رادیاتور و تغییر شکل اسپویلر عقب که برای جریان هوای تمیزتر در پشت خودرو، روی پنجره‌ی عقب قرار گرفته، همراه شده است. همچنین به دلایل آیرودینامیکی، محور عقب پوششی برای ایجاد جریان هوای آرام در زیر خودرو دارد و چرخ‌های جلو هم اسپویلرهای جدیدی برای بهینه کردن جریان هوا دارند.

چرخ نیسان جوک 2022 هیبریدی

مشتریان می‌توانند جوک هیبریدی را با رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی دو رنگ جدید و همچنین رینگ‌های ۱۹ اینچی دو رنگ متعلق به نیسان آریا خریداری کنند. مدل ۱۷ اینچی برای دیگر انواع جوک هم در دسترس است. عرضه‌ی نیسان جوک هیبریدی جدید، که نخستین در نوع خود محسوب می‌شود، احتمالا در تابستان امسال انجام خواهد شد و در سراسر اروپا در دسترس خواهد بود.

عکس‌ها: نیسان جوک ۲۰۲۲ هیبریدی
Credit: Nissan

منبع: Auto Evolution

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه