آپدیت جدید استارفیلد بازی را به چیزی که باید باشد تبدیل می‌کند

۴ آذر ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
به روزرسانی بازی استارفیلد

بازی استارفیلد (Starfield) حدود ۳ ماه پیش عرضه شد و از زمان عرضه سر و صدای زیادی به پا کرد. این بازی برای مدت زیادی در حال ساخت بود و وقتی عرضه شد انتظارات از آن بسیار بالا بود. استارفیلد به حدی بد نبود که طرفداران را ناامید کند، بلکه این بازی برای دوست داران نقش آفرینی یک تجربه به شدت لذت بخش است. با این حال با توجه به تبلیغات گسترده و سطح انتظارات بالای افراد، بازی استارفیلد نتوانست آنقدر که تبلیغ می‌کرد، موفق عمل کند و یکی از دلایل عدم موفقیت این بازی هم مشکلات عملکردی آن بود.

استارفیلد عرضه خوبی روی کامپیوتر نداشت. این بازی در ابتدا از سیستم‌های ارتقاء تصویر مثل DLSS پشتیبانی نمی‌کرد و با توجه به اینکه یک بازی سنگین بود، این یک نکته بسیار منفی محسوب می‌شد. از طرفی گرافیک بازی روی کامپیوتر چندان بالا نبود و انیمیشن‌های آن نیز به شدت مصنوعی هستند. همینطور اینکه این عدم بهینه بودن استارفیلد باعث شد تا عملکرد خوبی روی کارت‌های گرافیکی انویدیا و اینتل نداشته باشد و کاربران زیادی را ناراضی کند.

حال شرکت بتسدا (Bethesda) تصمیم گرفته تا یک به روزرسانی برای استارفیلد عرضه کند تا اکثر این مشکلات را برطرف کند. این به روزرسانی در ابتدا به صورت یک نسخه بتا و آزمایشی در دسترس برخی از کاربران قرار گرفت و جزئیات آن منتشر شد. به طور کلی اکثر پیشرفت استارفیلد در به روزرسانی جدید از لحاظ عملکردی بوده که باعث شده استارفیلد بهتر اجرا شود.

به روزرسانی بازی استارفیلد

بالاخره حضور DLSS در بازی استارفیلد!

بزرگ‌ترین تغییری که در این به‌روزرسانی جدید برای کاربران انویدیا وجود داشته، افزوده شدن DLSS شماره ۲ و ۳ است. به همین دلیل کاربران می‌توانند از قابلیت‌های مختلف این سیستم ارتقاء تصویر مثل ساخت فریم یا ارتقاء نرخ فریم استفاده کنند. همینطور DLSS به طور کامل وارد این بازی شده و تمامی حالت‌های آن نیز موجود است.

نکته جالب اینجاست که سازندگان ماد کمی پس از عرضه استارفیلد قابلیت DLSS را وارد این بازی کردند. با این حال این نسخه رسمی از پایداری بسیار بیشتری برخوردار بوده و عملکرد بهتری هم دارد. همینطور اینکه به دلیل اینکه داخل تنظیمات است، نیازی به نصب یا دخالت در تنظیمات ندارد و به راحتی اجرا می‌شود.

دارندگان کارت گرافیکی ای‌ام‌دی (AMD) نیز شاهد مقداری ارتقاء در سیستم خود خواهند بود. سیستم ارتقاء تصویر این شرکت یعنی FSR نیز نسبت به قبل پیشرفت داشته و عملکرد بهتری در صحنه‌های مختلف بازی دارد. با این حال در کل سیستم FSR عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سیستم ارتقاء تصویر انویدیا دارد و این موضوع در تمامی بازی‌های عرضه شده در این چند سال وجود داشته است. در انتها هم باید گفت که سیستم ارتقاء تصویر اینتل یعنی XeSS هنوز به بازی اضافه نشده و به احتمال زیاد در به روزرسانی‌های آینده این مورد نیز اضافه خواهد شد.

عملکرد کلی بازی استارفیلد بهتر شده است

ارتقاء عملکرد در زمینه پردازنده اصلی

به طور کلی عملکرد بازی نسبت به قبل پیشرفت زیادی داشته است. برای مثال اگر شما در شهرهای شلوغ بروید که بیشتر روی پردازنده مرکزی فشار می‌آورد شاهد ارتقاء ۲۰ درصدی در عملکرد خواهید بود. البته هنوز متغیر بودن نرخ فریم و عدم پایداری وجود دارد و در نتیجه شما شاهد افت فریم‌های متعددی در این بازی خواهید بود.

نکته مثبت اینجاست که ارتقاء عملکرد در پردازنده مرکزی تنها محدود به پردازنده‌های بالارده نیست. بلکه پردازنده‌های معمولی و حتی ضعیف هم پیشرفت خوبی داشتند و بازی را بهتر از قبل اجرا خواهند کرد. در نتیجه شما می‌توانید با پردازنده‌های قدیمی هم استارفیلد را با نرخ فریم ۶۰ تجربه کنید که به نوبه خود یک نکته بسیار مثبت است. حال شما این ارتقاء عملکرد را در کنار افزودن سیستم DLSS قرار دهید، می‌توانید بازی را به بهترین نحو اجرا کرده و تجربه روان و خوبی داشته باشید.

آپدیت بازی استارفیلد

ارتقاء عملکرد در زمینه گرافیک هم وجود دارد

زمانی که بازی استارفیلد عرضه شد، عملکرد خوبی روی کارت‌های گرافیکی ای‌ام‌دی داشت ولی این عملکرد خوب روی کارت‌های شرکت انویدیا وجود نداشت. برای مثال در زمینه استارفیلد کارت RX 6800 XT حدود ۴۶ درصد عملکرد بهتری از کارت ۳۰۸۰ انویدیا داشت. حال این مشکل تا حد خوبی برطرف شده است. به این شکل که عملکرد کارت گرافیکی RX 6800 XT حدود ۵ درصد بهتر شده ولی عملکرد کارت ۳۰۸۰ نزدیک به ۳۰ درصد بهبود پیدا کرده است. در کنار آن مشکلی که در حالت Ultra روی کارت‌های انویدیا وجود داشت نیز تا حد خوبی برطرف شده است.

حال اگر شما از کارت‌های بالارده خارج شده و به سمت کارت‌های میانرده بیایید، بهبود عملکردی چندان چشم‌گیر نیست. برای مثال کارت گرافیکی RX 5700 نزدیک به ۶ درصد بهبود عملکردی داشته ولی کارت گرافیکی ۲۰۷۰Super نزدیک به ۱۴ درصد ارتقاء در عملکرد داشته است. در کنار آن کمترین پیشرفت در کارت گرافیکی اینتل بود که شاهد ۳ درصد رشد در نرخ فریم و عملکرد این کارت گرافیکی بودیم. این موضوع نشان می‌دهد که بتسدا و اینتل باید بیشتر در زمینه بهینه‌سازی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

منوی تنظیمات همچنان نیاز به کار بیشتری دارد

در انتها به بخش منوی تنظیمات می‌رسیم. مشکل اصلی منوی استارفیلد اینجا بود که نمی‌توانست به بهترین نحو تفاوت میان حالت‌های مختلف گرافیکی را به کاربر نشان دهد. به این شکل که بازی استارفیلد می‌تواند از یک پنجره پیشنمایش استفاده کند تا کاربران با توجه به آن حالت مورد نظر خود را انتخاب کنند.

نکته مثبت اینجاست که بتسدا در این منو توانایی کنترل زاویه و عمق دید را فراهم کرده است. در نتیجه کاربران می‌توانند حالتی را انتخاب کنند که کمتر به کارت گرافیکی فشار بیاورد و از طرفی برای خود افراد نیز تجربه خوبی را ارائه دهد. برخلاف تصور عمق دید تأثیر زیادی در تجربه بازی داشته که باعث می‌شود اهمیت بسیار زیادی در تنظیمات داشته باشد.

توانایی کنترل HDR نیز به بازی اضافه شده است. مشکل اینجاست که این تنظیمات چندان خوب عمل نمی‌کنند و هنوز به بلوغ کافی نرسیده است. اینطور که به نظر می‌رسد، بازی استارفیلد همچنان تحت نظر Microsoft Auto HDR کار می‌کند که باعث می‌شود چندان عملکرد خوبی نداشته باشد. این موضوع باعث شده تا در صحنه‌های مختلف ما شاهد تفاوت در رنگ باشیم و حتی برخی رنگ‌ها اصلاً دقیق نباشند.

به روزرسانی بازی استارفیلد

در کل، آپدیت آخر بازی استارفیلد یک قدم بزرگ در مسیر بهبود عملکرد آن روی کامپیوتر است. مخصوصاً اینکه عملکرد پردازنده مرکزی در این بازی به‌شدت بهتر شده و به طور کلی رفتار بسیار بهینه‌تری در این زمینه انجام می‌دهد. این بهبود عملکرد در کنار افزوده شدن سیستم‌های مختلف ارتقاء تصویر باعث شده تا افراد بیشتر بتوانند این بازی را با نرخ فریم بالای ۶۰ تجربه کنند که بهترین روش تجربه این بازی است.

چیزی که مشخص است این است که استارفیلد هنوز نیاز به بهبود در زمینه کامپیوتر دارد. این بازی هنوز با سخت‌افزارهای زیادی سازگار نیست و در نتیجه بتسدا باید بیشتر روی بهینه کردن آن کار کند. نکته اصلی اینجاست که بازی استارفیلد می‌توانست عملکرد بهتری در زمان عرضه روی کامپیوتر داشته باشد ولی بتسدا به حالت آزمون و خطا با نسخه کامپیوتر رفتار کرد.

بازی استارفیلد هنوز باگ‌های زیادی دارد و از طرفی برخی از این باگ‌ها تجربه بازی را خراب می‌کنند. این عدم سازگاری با کارت‌های انویدیا که در آپدیت بعدی برطرف خواهد شد یک موضوع کاملاً غیر منطقی از طرف شرکت سازنده بود. اکثر کاربران کامپیوتر دارای کارت‌های گرافیکی این شرکت هستند و در نتیجه این عدم سازگاری باعث ناامیدی افراد زیادی در پلتفرم کامپیوتر شد.

در کل بازی استارفیلد یک عنوان نقش آفرینی بسیار خاص و البته سنگین است که برای تجربه نیاز به سخت‌افزار قدرتمند دارد. شرکت سازنده در حال کار روی آن است تا بهتر در سخت افزارهای معمولی اجرا شود ولی اگر شما می‌خواهید بهترین تجربه را از این بازی داشته باشید باید به سراغ دستگاه‌های قدرتمند بروید.

منبع: Eurogamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت

کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES X ظرفیت 1 ترابایت
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه