۱۰ فیلم‌ اکشن دهه‌ی ۲۰۰۰ که دست‌ کم گرفته شدند

۸ مرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۷ دقیقه
فیلم‌ اکشن دهه‌ 2000

«مخمصه» (Heat)، «ماتریکس» (Matrix)، «نابودگر ۲: روز داوری» (Terminator 2: Judgment Day) و بسیاری فیلم‌های سینمایی دیگر که آخرین دهه‌ی قرن بیستم ساخته شدند، آثار نابی در دنیای سینما بودند که هنوز هم بسیاری با دیدنشان به وجد می‌آیند. با اغاز قرن بیست‌ویک و پیشرفت‌های چشمگیری که در این صنعت به وجود آمد، استفاده از جلوه‌های ویژه‌ی دیجیتالی نیز گسترش یافت و بسیاری از کارهایی که پیش از آن امکان عملی شدنش نبود امکان‌پذیر شد. با این حال هنوز بودند کارگردان‌هایی که با بودجه‌ی کم فیلم‌های اکشن باکیفیت می‌ساختند و روانه‌ی پرده‌ی بزرگ می‌کردند. با توجه به این که هر ساله، فیلم‌های دیدنی و خارق‌العاده‌ی بیشتری در هالیوود اکران می‌شود، طبیعی است که رفته‌رفته فیلم‌های زیبای سال‌ها و دهه‌های گذشته فراموش شوند. آثار این فهرست اغلب زیر هیاهوی اکشن‌های پرزرق و برق گم شدند و از چشم مخاطب دور ماندند.

۱۰. دویدن با ترس (Running Scared)

پل واکر فقید در فیلم دویدن با ترس نقش یک خلاف‌کار تازه‌کار را بر عهده دارد

  • کارگردان: وین کریمر
  • بازیگران: پل واکر، کامرون برایت، ورا فارمیگا، چاز پالمینتری
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۴۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

از بین بردن یک آلت قتل که می‌تواند خیلی‌ها را به دام بیندازد به یک خلافکار تازه‌کار واگذار شده! پس از خراب شدن یک عملیات مواد مخدر جوی گزل با بازی پل واکر مسئول از بین بردن اسلحه‌ای می‌شود که با آن به یک پلیس فاسد شلیک شده است. اما داستان از جایی جذاب می‌شود که با گم شدن اسلحه، این خلافکار نوپا باید خطرات و ماجراهای بسیاری را برای پیداکردن آن پشت‌ سر بگذارد؛ درحالی که یکی از سرسخت‌ترین و سمج‌ترین کاراگاه‌های پلیس بدنبال به‌دام انداختن او است. فیلم دویدن با ترس یک فیلم اکشن و مهیج به کارگردانی وین کرامر و با بازی جذاب پل واکر فقید است که استفاده خلاقانه از جلوه‌های بصری، از همان ابتدای فیلم، انرژی بیننده را بالا برده و او را به وجد می‌آورد. علاوه براین، از تکنیک‌های فیلمسازی متنوعی مانند تقسیم صفحه، اسلوموشن، و بازی با رنگ‌های زنده در این فیلم استفاده شده‌است تا با تلطیف فضای فیلم، آن را از سایر فیلم‌های اکشن هم‌رده‌ی خود متمایز سازد.

پل واکر مرحوم، در این فیلم سعی بر این دارد که تصویری ظریف و پیچیده را از شخصیتی ارائه دهد که در موقعیتی دشوار و پرتنش قرارمی‌گیرد و باعث بیشتر شدن جذابیت و زیبایی داستان می‌شود. علاوه براین، این فیلم با زیبایی و مهارت هرچه تمام‌تر توانسته المان‌های فیلم‌های اکشن و خشونت اجتماعی را در کنار دیگر ارزش‌های انسانی مانند وفاداری، رستگاری و حس محافظت و مراقبت از دیگران قرار دهد. از عواملی که شاید باعث جذب مخاطب بیشتر در زمان اکران این فیلم شد می‌توان به جلوه‌های بصری نوآورانه، بازی قوی بازیگران فیلم و خط داستانی پرمعنی، مهیج و احساسی آن اشاره کرد.

۹. منطقه ۱۳ (District 13)

بلوک 13 یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی بود که ورزش پارکور را به جهان معرفی کرد و باعث محبوبیت فزاینده‌ی آن شد

  • کارگردان: پیر مورل
  • بازیگران: دیوید بل، سیریل رافائلی، دنی وریسیمو، تونی داماریو
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

اگر به ترکیب فیلم‌های اکشن و حرکات مهیج ورزش پارکور علاقه دارید، هرگز فیلم «منطقه‌ی ۱۳» محصول سال ۲۰۰۴ را از دست ندهید زیرا این فیلم پر از صحنه‌های دویدن، پریدن، و بالا رفتن از موانع با استفاده از تکنیک‌ها و مهارت‌های پارکور است و همین صحنه‌ها باعث افزایش پویایی بصری این فیلم منحصربه‌فرد اکشن می‌شود. داستان این فیلم درباره‌ی ماجراهایی است که یک خلافکار تازه‌کار و یک کارآگاه پلیس برای دستگیری یکی از بزرگ‌ترین خلافکاران یکی از منطقه‌های پایین شهر پاریس با آن روبرو می‌شوند و در نهایت به بهترین دوستان هم تبدیل می‌شوند. البته خط داستانی این فیلم آنقدرها هم تازگی ندارد اما سکانس‌های پارکور موجود در این فیلم، نه تنها آن را منحصربه‌فرد و جذاب می‌کنند، بلکه نشان‌دهنده‌ی مهارت‌های شخصیت‌های فیلم و عاملی برای ایجاد تنش و هیجان بیشتر در فیلم هستند که در نتیجه فیلمی هیجان‌انگیز و زیبا را بوجود می‌آورد.

علاوه بر صحنه‌های جذاب پارکور و اکشن، این فیلم سعی دارد تا با به نمایش گذاشتن وقایعی که در گتوهای (به مناطق فقیر شهری که بیشتر در آن‌ها مهاجران و اقلیت‌های مذهبی ساکن هستند گتو گفته می‌شود) پاریس رخ می‌دهد به موضوعاتی مانند فقر، بحران مواد مخدر، شکاف طبقاتی بین افراد ثروتمند و فقیر، نابرابری‌های اجتماعی و بی‌توجهی دولت به افراد فقیرتر در جامعه نیز بپردازد که همین تلاش ستودنی سکانس‌های اکشن فیلم را از حالت نمایشی صرف خارج می‌کند و به آن‌ها وزن و معنای بیشتری می‌دهد. این فیلم حقیقتاً ارزش دیدن را دارد، حتی برای بینندگانی که شاید به ژانر اکشن سینما علاقه‌ی خاصی نداشته ‌باشند، زیرا بیننده می‌تواند تمام صحنه‌های اکشن موجود در این فیلم را درک کرده و ریشه‌ی آن‌ها را در مبارزات دنیای واقعی برای زندگی بهتر پیدا کند. اگرچه فیلم «منطقه‌ی ۱۳» با صحنه‌های ورزشی بسیار زیاد ونفسگیر، فلسفه‌های اجتماعی و داستان جذابش، آنقدرها هم مورد توجه علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن قرار نگرفت، اما آن را به شدت به کسانی که به دنبال چیزی تازه و جدید در فیلم های اکشن هستند توصیه می‌کنیم.

۸. آس‌های دودی (Smokin’ Aces)

آس‌های دودی از پرستاره‌ترین فیلم‌های اکشن است که علی‌رغم کیفیت بالا زیاد به چشم نیامد و مخاطبان از آن استقبال نکردند

  • کارگردان: جو کارناهان
  • بازیگران: بن افلک، اندی گارسیا، آلیشا کیز، جرمی پیون، رایان رینولدز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۳۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰

جایزه‌ی یک میلیون دلاری برای سر یکی از بزرگ‌ترین و بدنام‌ترین روسای خلافکار لاس وگاس یعنی پریمو اسپارازا! این خبری بود که آتش طمع را به جان گروهی از آدمکش‌های حرفه‌ای، مزدوران و جایزه‌ بگیران انداخت و آن‌ها را در هتلی کنار دریاچه‌ی تاهو دور هم جمع کرد؛ جایی که شایعه شده اسپارازا در آن پنهان شده است. در میان آن‌ها افراد ماهری مانند بادی «ایس» ایزائیل با بازی جرمی پیون، یکی از روسای سابق خلافکار که الان با اف‌بی‌آی همکاری می‌کند، جک دوپری با بازی بن افلک و شریک وفادارش دونالد کاروترز با بازی ری لیوتا، که پلیس آن‌ها را برای محافظت از ایزائیل در برابر قاتلین استخدام کرده بود، وجود داشتند. البته، با جلوتر رفتن داستان مشخص می‌شود که همه‌ی آن‌ها برای گرفتن جایزه آن‌جا نبودند!

جو کارناهان این فیلم اکشن – کمدی را کارگردانی کرده است و برای بالا بردن سطح فیلم، از بازیگران باتجربه و ماهری در آن استفاده کرده که به زیبایی هرچه تمام‌تر نقش شخصیت‌های عجیب و غریبی مانند قاتل، جایزه‌بگیر و مأمور اف‌بی‌آی را بازی می‌کنند. این فیلم رویای مجسم علاقمندان به ژانر اکشن است زیرا پر از سکانس‌های تعقیب و گریز و درگیری و انفجار است که انرژی و هیجان بسیاری را به مخاطب می‌دهد. یکی از دلایل جذابیت این فیلم بازی‌های متفاوت بازیگران در آن است؛ مثلاً جرمی پیون با بازی در نقش رئیس یک باند خلافکار خونسرد و خودشیفته حسابی در «آس‌های دودی» می‌درخشد و در مقابل رایان رینولدز شوخ‌طبعی ذاتی و حاضرجوابی خاص خودش را وارد نقشش به عنوان یک مأمور FBI کرده که در مقابل جرمی کاملا جواب داده و به چشم می‌آید.

اگرچه ممکن است فیلم «آس‌های دودی» مورد پسند همه‌ی بینندگان ژانر اکشن نباشد، اما فیلمی سرگرم ‌کننده، کمدی و فوق‌العاده است که مطمئناً به عنوان یکی از فیلم‌های مفرح و حال خوب‌کن آخر هفته‌ای خانوادگی می‌توان روی آن حساب کرد.

۷. مجازاتگر (The Punisher)

مجازاتگر یکی از فیلم‌های اکشن استودیوی مارول است که فضای تاریک و پرزدوخورد آن بسیار جذاب از کار درآمده

  • کارگردان: جاناتان هنزلی
  • بازیگران: توماس جین، جان تراولتا، ویل پاتون، لورا هرینگ، بن فاستر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۲۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰

توماس جین در این فیلم اکشن که بر اساس یکی از شخصیت‌های خشن مارول به نام «مجازاتگر» ساخته شده است، نقش اصلی یعنی ریگ یک ضدقهرمان بزرگ را بازی می‌کند. داستان اصلی این فیلم درباره فرانک کسل، یک مأمور عالی رتبه‌ی سابق FBI است که پس از کشته شدن خانواده‌اش توسط یکی از روسای خلافکار منطقه (با بازی جان تراولتا)، تصمیم می‌گیرد به موجودی سرسخت و خشن تبدیل شود که برای اجرای عدالت با شیوه‌های خاص خودش عمل می‌کند.

این فیلم فضایی تاریک و خشن دارد و تمام المان‌هایی که علاقه‌مندان به کتاب‌های مصور و ژانر اکشن می‌خواهند را در خود جای داده ‌است.

فیلم «مجازاتگر» که قبل از اولین فیلم «مرد آهنی» (Iron Man) در سال ۲۰۰۸ در دنیای سینمایی مارول اکران شد، نتوانسته بود مانند سایر فیلم‌های ابرقهرمانی موفقیت بالایی بین منتقدین و بینندگان کسب کند؛ با این وجود، به دلیل طرح و رویکرد متفاوتی که داشت، هنوز هم ارزش بالایی دارد. به‌خصوص که یکی از نخستین تلاشه‌های مارول برای ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی، متفاوت با چیزی که که پیش از آن وجود داشت بود. همچنین «مجازاتگر» قطعا پاسخ دندان‌شکنی به افرادی است که ادعا می‌کنند ددپول اولین و خشن‌ترین کتاب کمیک اکشن‌ در تاریخ است!

۶. خون و استخوان (Blood and Bone)

فیلم اکشن خون و استخوان از آن دسته آثاربیست که به ترکیب ورزش و اکشن پرداخته و در این زمینه بسیار موفق بوده است

  • کارگردان: بن رمسی
  • بازیگران: مایکل جی وایت، امان واکر، دانته باسکو، جولیا سندرز، رابرت وال
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰

آیزایا بون (مایکل جی وایت) یک شرور سابق که به تازگی از زندان آزاد شده اما برای کمک به یکی از دوستانش و تحقق وعده‌ای که به یک دوست مرده داده ، علیرغم میل باطنی دوباره وارد درگیری‌های خیابانی و تبهکاری می‌شود در دنیای زیرزمینی لس‌آنجلس غوغا می‌کند. همه‌چیز مطابق میل او پیش می‌رود اما چیزی که انتظارش را ندارد این است که یک برگزار کننده‌ی مبارزات آزاد قدرتمند استعداد او را در این زمینه کشف کند؛ چیزی نمی‌گذرد که با شرکت در مبارزات پر از تماشاچی و پیروزی‌های متعدد، به عنوان یک مبارز ماهر شهرت بسیاری پیدا می‌کند. البته اندکی بعد، شهرت چهره‌ی تاریک خود را نیز به او نشان می‌دهد و اسحاق – که همه او را با نام «استخوان» می‌شناسند –  را درگیر دنیای خطرناک خشونت و خیانت می‌کند، جایی که دیگر مبارزه‌ها بر سر مرگ و زندگی است.

تمرکز فیلم «خون و استخوان» روی به نمایش گذاشتن هرچه جذاب‌تر هنرهای رزمی و سبک‌های مختلف مبارزه است. اگرچه مایکل جی وایت با تمام توانایی‌هایی که در هنرهای رزمی داشت هرگز به عنوان یک ستاره فیلم‌های اکشن به حق خود نرسید، اما توانست با بازی در این فیلم، از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرد و مهارت‌های رزمی خود را به همگان نشان داده و آن را برای همیشه در تاریخ سینما ثبت کند؛ چیزی که هیچکس نمی‌تواند منکر آن شود. برخلاف بسیاری از فیلم‌های اکشن، تمرکز اصلی این فیلم روی شخصیت «استخوان»، گذشته و اتفاقات زندگی اوست. «خون و استخوان» که از زمان اکرانش تا به امروز هنوز به جایگاهی که لیاقتش را داشت نرسیده است، یک فیلم اکشن جذاب است که توانسته با زیبایی و مهارت هرچه تمام‌تر، هنرهای رزمی را به نمایش بگذارد. اگر به هنرهای رزمی علاقمندید تماشای این فیلم را از دست ندهید.

فیلم آموزش دفاع شخصی
۱۰ %
۱۱۷,۰۰۰
۱۰۵,۳۰۰ تومان

۵. یگان ویژه (Elite Squad)

واگنر مورا که با نقش پابلو اسکوبار در سریال نارکوس کمپانی نتفلیکس شهرتی جهانی پیدا کرد نقش اول این فیلم اکشن مهیج را بر عهده دارد

  • کارگردان: ژوزه پادیلا
  • بازیگران: واگنر مورا، فرناندا ماچادو، ماریا ریبرو، آندره رامیرو
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۷
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

این فیلم برزیلی که که نقش اول آن را واگنر مورا – بازیگری که به واسطه‌ی بازی در نقش پابلو اسکوبار در سریال «نارکوس» (Narcos) در ایران بسیار شناخته شده است – بازی می‌کند، یکی از اکشن‌های قدر نادیده‌ی دهه‌ی ۲۰۰۰ است که هیچ گاه آن‌طور که باید دید نشد. داستان فیلم درباره‌ی کاپیتان ناسیمنتو، یکی از اعضای تیم یگان ویژه‌ی BOPE در ریودوژانیرو است که وظیفه دارد تا قبل از ورود پاپ به ریودوژانیرو روسای باندهای خلافکار مواد مخدر که کنترل شهر را بدست گرفته‌اند را دستگیر کند، شاید با خود فکر کنید که جای «یگان ویژه» در این لیست نیست؛ اما چیزی که باعث شد این فیلم اکشن جذاب به حق واقعی خود نرسد، تصویری واقعی و مستند بود که از درگیری‌های میان باندهای مواد مخدر و پلیس در برزیل نشان داد؛ بدون اینکه حتی کمی خشونت و فساد سیستم را سانسور کند. با این‌حال، بازی بازیگران ماهری همچون واگنر مورا در نقش ناسیمنتو از نقاط قوت این فیلم محسوب می‌شود.

فیلم «یگان ویژه» در کنار سکانس‌های اکشن و خشن خود، به مسائل مهمی مانند فساد ریشه‌دار پلیس و فقر و نابرابری اجتماعی می‌پردازد و این سؤال را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند که آیا واقعاً مقابله با باندهای مواد مخدر نتیجه‌ای هم خواهد داشت یا فقط وقت تلف کردن است؟ در نهایت، این فیلم به‌خاطر کنار زدن باورهای سیاه و سفید افراد و نشان دادن تصویری خاکستری و حقیقی از واقعیت جامعه و مشخص کردن مرز اخلاقی بین حق و باطل در موقعیت‌های مختلف اکشن و درام مورد توجه بینندگان و منتقدین در آن سال‌ها قرار گرفت.

۴. شلیک نهایی (Shoot ‘Em Up)

کلایو اوون بازیگر کارکشته‌ی آمریکایی در نمایی از فیلم اکشن شلیک نهایی

  • کارگردان: مایکل دیویس
  • بازیگران: کلایو اوون، پل جیاماتی، مونیکا بلوچی، استیون مک‌هتی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۷
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰

به سختی می‌توان فیلمی نظیر فیلم «شلیک نهایی» در دنیای فیلم‌های اکشن پیدا کرد. در این فیلم جذاب، کلایو اوون نقش یک مرد تنها و مرموز به نام اسمیت را بازی می‌کند که تمام سعیش را برای نجات یک نوزاد تازه متولد شده از دست ارتش آدمکش‌ها زیر رگبار بی‌وقفه گلوله، انفجار و تعقیب‌‍وگریز انجام می‌دهد.

این فیلم اکشن با بی‌پروایی و صداقت، ماهیت حقیقی خود را به تماشاگر نشان می‌دهد و عقاید پوچ انسانی را مورد بررسی قرار می‌دهد که همین امر نشان دهنده‌ی تفاوت بدیهی آن با دیگر فیلم‌های ژانر اکشن معاصر است؛ لازم نیست داستان تخیلی این فیلم را زیاد جدی بگیرید، فقط از صحنه‌های اکشن و ماجرای جذابش لذت ببرید. کلایو اوون بازیگری توانمند است که نقش اصلی این فیلم را برعهده دارد اما همکاری دیدنی او با مونیکا بلوچی است که شاید مخاطبان زیادی را ترغیب به تماشای این فیلم می‌کند.

علاوه بر سکانس‌های اکشن وحشیانه‌ی این فیلم، شما شاهد حس طنز هوشمندانه‌ی نیز در آن خواهید بود که با دیالوگ‌های کوتاه و ارجاعات هوشمندانه به فیلم‌های اکشن معروف دیگر به ایجاد تعادل در اتمسفر فیلم کمک شایانی می‌کند؛. مقصود اصلی این فیلم مشخص است و بدون هیچ ترسی، با قواعد ادبی و هنری ژانرش بازی می‌کند.

فیلم «شلیک نهایی» شاید یک شاهکار سینمایی نباشد، اما فیلمی است که تمام قواعد یک فیلم اکشن فوق‌العاده و سرگرم‌کننده را به خوبی می‌داند و به این اصول پایبند است؛ شاید حتی بهتر از فیلم‌های اکشن جدی و خشک سینما.

کتاب سینمای جنایی اثر کرستن موانا تامپسن نشر شورآفرین

۳. صخره‌ی سرخ (Red Cliff)

پرفروش‌ترین فیلم تاریخ آسیا ماجرای نبرد صخره‌ی سرخ را که پیش از پایان سلسله هان و آغاز دوران سه امپراتوری اتفاق افتاده‌ است را روایت می‌کند.

  • کارگردان: جان وو
  • بازیگران: تونی لیانگ، تاکشی کانشیرو، جانگ فونگ‌ئی، سونگ جیا
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

فیلم «صخره‌ی سرخ» یک فیلم محصول سینمای چین در ژانر جنگی، تاریخی و حماسی به کارگردانی اسطوره‌ی فیلم‌های اکشن، جان وو، است که داستان  معروف بین ارتش‌های جنگ سالار جنوبی سان کوان و جنگ سالار شمالی کائو کائو را در چین باستان روایت می‌کند. جالب است بدانید که این فیلم که البته قسمت دومی هم دارد به عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای آسیا شناخته می‌شود.

از دلایل محبوبیت این فیلم پرخرج سکانس‌های باشکوه در فضای باز، صحنه‌های جنگی عظیم با هزاران سیاهی ‌لشکر و جلوه‌های ویژه و بصری چشمگیر و دلنواز آن برای بیننده است، همچنین، این فیلم عده‌ای از سوپراستارهای سینما مانند تونی لیونگ، تاکشی کانشیرو و ژانگ فنگی را دور هم جمع کرده که بر جذابیت آن افزوده‌اند.

«صخره‌ی سرخ» تنها یک فیلم اکشن معمولی که فقط در زدوخورد خلاصه شده باشد نیست؛ سکانس‌های نفس‌گیر این اثر تماشایی با مضامین پیچیده‌ای مانند وفاداری، افتخار و ماهیت ویرانگر جنگ ادغام شده‌اند و ارزشی بیش از یک فیلم اکشن صرف را دارا هستند. یکی از نکات مهمی که مورد توجه و تمرکز فیلمسازان بود، به تصویر کشیدن فرهنگ و جامعه باستانی چین با توجه به نکات ظریف تاریخی و فرهنگی است.

درحالی که موفقیت تجاری فیلم «صخره‌ی سرخ» شاید به اندازه‌ی دیگر فیلم‌های پرفروش هالیوود نباشد، اما نمی‌توان عظمت و مضامین مهمی که در این فیلم مورد بررسی قرار گرفته‌اند را نادیده گرفت. علاوه بر این، این فیلم اکشن تاریخی، نه تنها برای علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن بلکه برای طرفداران و علاقمندان به تاریخ نیز جذابیت خاص خود را دارد؛ ویژگی‌هایی که معمولاً در فیلم‌های اکشن دیگر مشاهده نمی‌شود.

کتاب یک مرور سینمای معاصر چین اثر جمعی از نویسندگان انتشارات فارابی

۲. تعقیب‌کننده (The Chaser)

فیلم اکشن تعقیب کننده اولین تجربه‌ی کارگردانی خالق آن است که از روی زندگی واقعی قاتل زنجیره‌ای کره جنوبی، یو یونگ-چول الهام گرفته شده‌ است

  • کارگردان: نا هانگ جین
  • بازیگران: کیم یون سئوک، ها جونگ-وو، سئو یونگ هی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

فیلم «تعقیب‌کننده» یک فیلم مهیج کره‌ای به کارگردانی نا هانگ جین است که روایت‌گر داستانی غیرمعمول درباره‌ی یک کارآگاه سابق پلیس که حالا یک بنگاه دوست‌یابی راه‌اندازی کرده است را روایت می‌کند؛ او برای پیدا کردن رد قاتلی سادیستی که در حال کشتن افرادش است، اتفاقات مختلفی را پشت‌سر می‌گذارد که ماجراهای جذاب فیلم را تشکیل می‌دهند. این فیلم اولین تجربه‌ی کارگردانی نا هانگ جین محسوب می‌شود که آن را با الهام از زندگی واقعی قاتل زنجیره‌ای کره جنوبی یو یونگ چول ساخته است.

فیلم «تعقیب‌کننده» نیز مانند دیگر فیلم‌هایی که در لیست وجود دارند به جایگاهی که لایقش بود در سینما نرسید؛ طرح پرتنش و پرتعلیق آن، چرخش‌های داستانی متوالی و سرعت بی‌امانی که دارد تماشاگر را تا لحظه‌ی آخر، بر لبه‌ی صندلی میخکوب می‌کند. البته بازی قدرتمند بازیگر نقش اصلی فیلم، کیم یون سوک، شخصیت قهرمان داستان را به عنوان یک انسان کامل و ابرقهرمان نشان نمی‌دهد، که همین امر باعث افزایش جذابیت این شخصیت و لایه‌های عمیق معنایی آن می‌شود.

علاوه بر طرح داستانی جذاب، سکانس‌های اکشن ماهرانه هیجان‌انگیز و بی‌رحمانه‌ی زیادی در این فیلم به چشم می‌خورد؛ البته در این فیلم از خشونت بی‌دلیل خارج از خط اصلی داستانی که معمولاً یکی از نقاط ضعف فیلم‌های اکشن است، به وضوح پرهیز شده ‌است.

اگرچه ممکن است «تعقیب‌کننده» به اندازه دیگر فیلم‌های هیجان‌انگیز کره‌ای مانند «پیر پسر» (Oldboy) یا «کنیز» (The Handmaiden) مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار نگرفته‌باشد، اما به دلیل شیوه‌ی داستان‌گویی فشرده و صحنه‌های اکشن ماهرانه‌اش شما را تا انتها روی صنذلی‌های‌تان نگه می‌دارد که این گواهی بر استعداد کارگردان نا هانگ جین در ساخت این فیلم است.

کتاب سینمای جدید کره جنوبی اثر مهدی صائبی

۱. دزدی بانک (The Bank Job)

دزدی بانک یکی از خوش‌ساخت‌ترین و دیدنی‌ترین فیلم‌های ساخته شده درباره‌ی سرقت از بانک است

  • کارگردان: راجر دونالدسون
  • بازیگران: جیسون استاتهام، سافرون باروز، دیوید سوشه، پیتر بولز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

«دزدی بانک» یک فیلم جنایی و هیجان انگیز بریتانیایی است که بر اساس داستان واقعی یک سرقت در خیابان بیکر لندن در سال ۱۹۷۱ به کارگردانی راجر دونالدسون و با بازی جیسون استاتهام ساخته شده است. در این فیلم که درباره‌ی یک دزدی هوشمندانه از یکی از شعب بانک لویدز در لندن است، ترکیبی به اندازه از سکانس‌های سرگرم کننده، اکشن، تعلیق و طنز انگلیسی به‌کار رفته ‌است که برآیند آن فیلمی سرحال و روپا شده است که به هیچ عنوان مخاطب را خسته  نمی‌کند. نکته‌ی جالب اینکه هیچ کدام از دزدان این سرقت تمیز تاکنون دستگیر نشده‌اند.

تمرکز «دزدی بانک» بیشتر روی شخصیت‌پردازی کاراکترها و داستان فیلم است نه نحوه‌ی به نمایش گذاشتن آن و همین امر، آن را به یک فیلم اکشن که لایق بیش‌تر از این‌ها است تبدیل می‌کند. با وجود این‌که این فیلم بیشتر روی بررسی انگیزه‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شخصیت‌هایش تمرکز کرده‌ است، اما همین امر باعث بیشتر شدن عمق و پیچیدگی لحظات این فیلم شده ‌است؛ البته بی‌انصافی است که بگوییم کارگردان به صحنه‌های اکشن فیلم هیچ توجهی نکرده زیرا سکانس‌های نفس‌گیر و هیجان‌انگیز زیادی در این فیلم وجود دارد که واثعا عالی کار شده‌اند.

در کنار تمام این‌ها، بازیگران فوق‌العاده‌ای در این فیلم بازی می‌کنند؛ هنرمندانی مانند سافرون باروز، استفن کمپبل مور،  دیوید ساچت و جیسون استاتهام که با بازی در نقش اصلی فیلم یعنی تری، یکی از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین اجراهای‌های خود را به نمایش گذاشت.

«سرقت بانک» آن‌چنان ظریف و بامهارت ساخته شده‌ است که می‌تواند مخاطب را تا لحظه‌ی آخر درگیر، میخکوب و هیجان‌زده نگه ‌دارد؛ نه تنها طرح این سرقت به خودی‌خود هوشمندانه و با ظرافت برنامه‌ریزی شده ‌است، بلکه پیچ‌وخم‌های غیر منتظره‌ی زیادی که در این مسیر با آن مواجه می‌شوند، بر جذابیت و هیجان آن می‌افزاید. علاوه‌براین، کارگردان با مهارت مثال زدنی که در بازآفرینی فضای لندن ۱۹۷۰ داشته شما را کاملا به آن دوران می‌برد و سپس ته‌مایه‌های اصالت انگلیسی را باظرافت هرچه تمام‌تر به داستان اضافه می‌کند.

به طورکلی، فیلم «دزدی بانک» آنقدر هوشمندانه و دقیق، همراه با شخصیت‌های قوی و خط داستانی زیبا و مهیج ساخته شده ‌است که حقیقتاً سزاوار بیشتر از این‌ها بود!

منبع: tasteofcinema

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه