با مهم‌ترین ویژگی‌های فاش شده از آیپد پرو ۲۰۲۴ آشنا شوید

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
آیپد پرو 2024

طبق گزارش‌ها، مدل‌های آیپد پرو ۲۰۲۴ اپل قرار است طی چند هفته آینده معرفی شوند. با نزدیک شدن به زمان معرفی این محصولات مورد انتظار، بد نیست ببینیم مشتریان چه انتظاراتی از این دستگاه‌های جدید می‌توانند داشته باشند.

آیپد پرو ۲۰۲۲ صرفاً به‌روزرسانی جزئی‌ای دریافت کرد که شامل چیپ M2، قابلیت جدید اپل پنسیل و ارتقاء مشخصاتی مانند اتصال وای‌فای ۶E و بلوتوث ۵.۳ می‌شد. به‌طور کلی، آیپد پرو در سال‌های اخیر تنها شاهد به‌روزرسانی‌های نسبتاً جزئی بوده است، اما شایعات حاکی از آن است که نسل بعدی آیپد پرو اولین به‌روزرسانی اساسی این محصول از سال ۲۰۱۸ به بعد خواهد بود و «تغییرات بنیادین» را به همراه خواهد داشت. در ادامه به برخی از مهم‌ترین شایعات در مورد آیپد پرو ۲۰۲۴ که باید در آستانه معرفی به آن‌ها توجه داشته باشیم، اشاره می‌کنیم.

طراحی جدید و بدنه‌ی باریک‌تر

آیپد پرو 2024

آیپد پرو از سال ۲۰۱۸ به مدت چهار نسل متوالی، طراحی مشابهی را حفظ کرده است. گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که بزرگ‌ترین تغییر طراحی در مدل‌های جدید، کاهش قابل توجه ضخامت آن‌ها خواهد بود. به ترتیب، ضخامت مدل‌های ۱۱ اینچی از ۵.۹ میلی‌متر به ۵.۱ میلی‌متر و ضخامت مدل‌های ۱۲.۹ اینچی از ۶.۴ میلی‌متر به ۵.۰ میلی‌متر کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس رندرهای اولیه (CAD) به نظر نمی‌رسد تغییرات عمده‌ای در طراحی صورت گرفته باشد. با این حال، گزارش‌های مبهمی وجود دارد که نشان می‌دهد این دستگاه ممکن است همانند آیپد نسل ۱۰ دارای یک دوربین سلفی افقی باشد. این جایگاه برای دوربین، هنگام استفاده از مجیک کیبورد، برای تماس‌های ویدیویی بسیار طبیعی‌تر است. چنین تغییری احتمالا نیازمند جابه‌جایی محل یا سیستم شارژ اپل پنسل نیز خواهد بود، زیرا در حال حاضر، بخش‌های مربوط به شارژ بی‌سیم این قلم در جایی قرار دارند که دوربین به آنجا منتقل می‌شود.

پیش‌تر، شایعاتی وجود داشت که ممکن است در آینده شاهد استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای در مدل‌های آیپد پرو ۲۰۲۴ باشیم که این یک تغییر عمده در طراحی به شمار می‌رفت، اما دیگر مشخص نیست که آیا این امر همچنان محتمل هست یا خیر.

بهره‌گیری از تراشه M3

آیپد پرو 2024

پیش‌بینی می‌شود که آیپد پرو ۲۰۲۴ به تراشه M3 اپل مجهز شود تا عملکرد و راندمان آن را به طور قابل‌توجهی ارتقا پیدا کند. تراشه M3 بر پایه تراشه A17 پرو ساخته شده که با استفاده از فرآیند ساخت ۳ نانومتری TSMC تولید می‌شود. در بنچمارک‌های مختلف، M3 در وظایف تک هسته‌ای حدود ۱۷ درصد و در وظایف چند هسته‌ای تقریباً ۲۱ درصد سریع‌تر از M2 عمل می‌کند.

یکی از ویژگی‌های برجسته M3، پردازنده گرافیکی کاملاً بازطراحی‌شده با ردیابی پرتو سخت‌افزاری است که به طور چشمگیری قابلیت‌های گرافیکی را ارتقا می‌دهد. بر اساس بنچمارک‌های Metal، عملکرد پردازنده گرافیکی M3 حدود ۱۵ درصد بهتر از M2 است.

تبلت اپل مدل iPad Pro 11 2022 WIFI ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

ارائه ۴ ترابایت حافظه

در حال حاضر، مدل‌های ‌آیپد پرو‌ از سال ۲۰۲۱ به بعد با ظرفیت‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت در دسترس هستند. اما برخی شایعات از احتمال ارائه‌ی آیپد پرو ۲۰۲۴ با ۴ ترابایت حافظه داخلی خبر می‌دهند. اگر اپل این کار را انجام دهد، به احتمال زیاد ظرفیت پایه‌ی حافظه را نیز به ۲۵۶ گیگابایت افزایش خواهد داد تا همچنان شاهد پنج دسته‌بندی حافظه باشیم. بدین ترتیب، تمامی مدل‌های نسل هفتم قادر به ضبط ویدیوهای ProRes با کیفیت ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه خواهند بود.

همچنین لازم به ذکر است که میزان رم ‌آیپد پرو‌ با ظرفیت حافظه آن مرتبط است. مدل‌های ‌آیپد پرو‌ با حافظه ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت دارای ۸ گیگابایت رم هستند، در حالی که مدل‌های ۱ ترابایتی و ۲ ترابایتی از ۱۶ گیگابایت رم بهره می‌برند. اینکه آیا مدل ۴ ترابایتی از ۲۴ یا ۳۲ گیگابایت رم برخوردار خواهد بود، مشخص نیست، اما احتمالا دور از انتظار نخواهد بود.

نمایشگر OLED

استفاده از نمایشگر OLED، شاید مهم‌ترین ارتقای آیپد پرو ۲۰۲۴ باشد. در حال حاضر، مدل ۱۱ اینچی از نمایشگر LCD و مدل ۱۲.۹ اینچی از نمایشگر mini-LED استفاده می‌کند. اپل پیش از این از نمایشگرهای OLED در اپل واچ و آیفون استفاده کرده، اما هنوز این فناوری را به دستگاه‌های بزرگ‌تر خود نیاورده است.

نمایشگرهای OLED از انرژی کمتری استفاده می‌کنند، دقت رنگ بالاتری دارند و کنتراست بسیار بهتر و ثابت‌تری نسبت به نمایشگرهای LCD ارائه می‌دهند. با توجه به این ارتقای قابل توجه، این تغییر به احتمال زیاد در تبلیغات اپل برای نسل بعدی iPad Pro بسیار برجسته خواهد بود.

نمایشگرهای بزرگ و حاشیه‌های باریک‌تر؟

شایعات حاکی از آن است که مدل‌های جدید ‌iPad Pro‌ نیز با افزایش اندازه نمایشگر از ۱۱ به ۱۱.۱ اینچ و ۱۲.۹ به ۱۳ اینچ روبرو خواهند شد که این امر با باریک‌تر شدن حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش امکان‌پذیر می‌شود.

این تغییر در حالی که اندازه کلی دستگاه را ثابت نگه می‌دارد، فضای نمایش بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد. با وجود اینکه این افزایش جزئی بعید است که کارایی قابل توجهی به دستگاه اضافه کند، اما ظاهری مدرن‌تر به آن می‌بخشد. با این حال راس یانگ که یکی از مشهورترین افشاگران محسوب می‌شود، اخیرا در مورد این شایعه ابراز تردید کرده و گفته به احتمال زیاد با افزایش اندازه‌ی نمایشگر روبرو نخواهیم شد.

تبلت اپل مدل iPad Pro 12.9 2022 WIFI ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

قیمت بالاتر

انتظار می‌رود که به‌کارگیری فناوری پیشرفته‌تر نمایشگر OLED در مدل‌های نسل بعدی آیپد پرو، قیمت این تبلت را افزایش دهد. بر اساس برآوردهای فعلی، قیمت مدل‌های ۱۱ اینچی و ۱۳ اینچی به ترتیب از ۱۵۰۰ و ۱۸۰۰ دلار آغاز خواهد شد. این در حالی است که قیمت فعلی مدل ۱۱ اینچی ‌iPad Pro‌ از ۷۹۹ دلار و مدل ۱۲.۹ اینچی آن از ۱۰۹۹ دلار شروع می‌شود. همچنین، برای مدل‌هایی که از قابلیت اتصال به شبکه موبایل پشتیبانی می‌کنند، باید ۲۰۰ دلار به قیمت پایه هر مدل اضافه کرد.

گزارش‌های جدیدتر حاکی از آن است که ممکن است افزایش قیمت‌ها کمتر از حد پیش‌بینی شده باشد و از ۱۶۰ دلار فراتر نرود، اما به نظر می‌رسد که افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

دوربین‌های بهتر

از سال ۲۰۱۷، دوربین اصلی پشتی آیپد پرو همچنان همان حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 است. دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و فلاش True Tone روشن‌تر نیز از زمان معرفی آن در آیپد پرو ۲۰۲۱ تغییری نکرده است. طبق شایعات، ارتقاء‌هایی در زمینه دوربین برای سایر مدل‌های آینده‌ی آیپد مانند آیپد مینی نسل هفتم در نظر گرفته شده است، بنابراین به نظر می‌رسد پیشرفت‌های مشابهی نیز در راه آیپد پرو باشد.

دوربین جلویی آیپد پرو از سال ۲۰۲۱ همچنان از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 استفاده می‌کند. اپل در مدل‌های آیفون ۱۴ سال ۲۰۲۲، دوربین جلویی ۱۲ مگاپیکسلی بهبود یافته با دیافراگم f/1.9 و قابلیت فوکوس خودکار را معرفی کرد. به نظر می‌رسد که این سخت‌افزار بتواند در نسل بعدی آیپد پرو مورد استفاده قرار گیرد. آیپد پروهای فعلی از Smart HDR 4 پشتیبانی می‌کنند، بنابراین ارتقا به Smart HDR 5 محتمل است. همچنین ممکن است موتور Photonic و سایر ویژگی‌های عکاسی و فیلمبرداری که فقط در آیفون یافت می‌شوند، به نسل بعدی آیپد پرو راه پیدا کنند.

پشتیبانی از شارژ بی‌سیم مگ‌سیف

آیپد پرو 2024

در سال ۲۰۲۲ گزارش‌هایی منتشر شد که اپل در حال آزمایش یک آیپد پروی جدید با پشت شیشه‌ای برای امکان شارژ بی‌سیم است. طبق گزارش بعدی، به نظر می‌رسد اپل در نهایت پس از آزمایش، طراحی پشت شیشه‌ای را به دلیل نگرانی‌هایی در مورد شکستن آن کنار گذاشته است. این گزارش با استناد به منابع آگاه از برنامه‌های طراحی اپل، ادعا می‌کند که اپل نمونه‌های اولیه ‌iPad Pro‌ را با لوگوی شیشه‌ای بزرگ‌تر توسعه داده است که همچنان امکان شارژ بی‌سیم را فراهم می‌کند. گفته می‌شود یکی از نمونه‌های اولیه دارای ‌MagSafe‌ با آهنرباهای قوی‌تر از آیفون برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بوده است و همچنین گفته می‌شود از سرعت شارژ بی‌سیم سریع‌تری نسبت به ‌MagSafe‌ روی آیفون پشتیبانی می‌کند.

هیچ تضمینی برای عرضه ‌آیپد پرو ۲۰۲۴ با پشت شیشه‌ای یا لوگوی شیشه‌ای وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد شایعات بر این موضوع توافق دارند که اپل به‌طور گسترده روی نوعی راه‌حل شارژ بی‌سیم برای ‌iPad Pro‌ تمرکز کرده است. همچنین گفته می‌شود اپل در حال کار بر روی شارژ بی‌سیم معکوس برای ‌آیپد پرو است که به کاربران امکان می‌دهد آیفون، ایرپاد و سایر لوازم جانبی خود را با قرار دادن آن‌ها روی پشت آیپد شارژ کنند. اپل چندین پتنت مرتبط با این ویژگی را ثبت کرده است.

بازطراحی مجیک کیبورد

طبق گزارش مارک گورمن از بلومبرگ، اپل در حال برنامه‌ریزی برای بازطراحی کامل مجیک کیبورد مخصوص آیپد پرو است تا این دستگاه شباهت بیشتری به لپ‌تاپ پیدا کند.

نسخه به‌روزرسانی‌شده‌ی مجیک کیبورد دارای ترک‌پد بزرگتری خواهد بود که انتقادها نسبت به مدل فعلی را برطرف می‌کند و باعث می‌شود آیپد پرو ۲۰۲۴ بیش از پیش جایگزین لپ‌تاپ شود. گفته می‌شود بدنه‌ی اطراف خود کیبورد از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود تا شبیه به بخش بالایی مک‌بوک‌ها باشد و استحکام بیشتری را فراهم آورد. روکش بیرونی کیبورد همچنان از جنس سیلیکونی مدل فعلی استفاده خواهد کرد و یک درگاه USB-C نیز خواهد داشت. گورمن حدس می‌زند که بازطراحی با استفاده از مواد باکیفیت‌تر ممکن است باعث افزایش قیمت ۲۹۹ دلاری این محصول جانبی شود.

اپل پنسل جدید

طبق شایعات اخیر، نسل جدید اپل پنسل قرار است همزمان با مدل‌های جدید آیپد پرو رونمایی شود. نسل دوم اپل پنسل که هم‌اکنون در بازار وجود به فروش می‌رسد، بیش از پنج سال قدمت دارد. بر اساس تصویری که از این قلم منتشر شده، ظاهرا از بدنه کوتاه‌تر، روکش براق و نوکی بزرگ‌تر بهره می‌برد. گفته می‌شد اپل روی یک اپل پنسل کوچک‌تر برای آیپد مینی و یک مدل ۴۹ دلاری برای آیفون کار می‌کرد، اما هر دو محصول هرگز عرضه نشدند و به طور کلی لغو شدند.

شایعات متعدد حاکی از آن است که نسل سوم این قلم دارای نوک‌های مغناطیسی قابل تعویض برای شبیه‌سازی سبک‌های مختلف طراحی خواهد بود. همچنین گزارش‌هایی در مورد قابلیت نمونه‌برداری رنگ وجود دارد ولی در کل هنوز با قاطعیت نمی‌توانیم در مورد ویژگی‌های اپل پنسل جدید صحبت کنیم.

تاریخ احتمالی رونمایی

گزارش‌های منابع مختلف همگی بر این اتفاق نظر دارند که مدل‌های جدید آیپد پرو ۲۰۲۴ در ماه جاری میلادی معرفی خواهند شد. در حالی که در ابتدا گمانه‌زنی‌هایی در مورد برگزاری مراسمی از سوی اپل برای معرفی این مدل‌های جدید وجود داشت، اما دیگر انتظار نمی‌رود این شرکت مراسمی به سبک سنتی برای معرفی آن‌ها برگزار کند. در عوض، طبق گزارش‌ها، اپل قصد دارد تا محصولات جدید خود را از طریق وب‌سایت خود و با «مجموعه‌ای از ویدیوهای آنلاین و کمپین‌های بازاریابی» معرفی کند. بنابراین تا حدود ۳ هفته‌ی دیگر با آیپد پرو ۲۰۲۴ روبرو خواهیم شد.

منبع: MacRumors

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. مصطفی

    همه این تغییرات عالین
    ولی به نظرم در مبحث«نمایشگرهای بزرگ و حاشیه‌های باریک‌تر»اپل باید سایز آیپد پرو فعلی ۱۱ اینچ رو به ۱۴ اینچ و ۱۲.۹ اینچ رو به ۱۶ اینچ برسونه تا آیپد به مک‌بوک شبیه بشه و تجربه استفاده از آیپد برای طراح‌ها عالی‌تر بشه
    حاشیه‌ها رو هم باید تا حد خیلی زیادی حذف کنه و بجاش ناچ کپسولی با قابلیت داینامیک‌آیلند بزاره

    اپل برای «دوربین‌های بهتر»هم میتونه سنسور اصلی
    آیفون۱۵ پرومکس(Sony IMX803)رو بزاره رو آیپد پروهای جدید

    در بحث ارتباطات همچنین باید wifi_7 و بلوتوث۵.۴ داشته باشه

    کاش اپل قابلیت تاچ‌آیدی رو به آیپدها و هم آیفون‌ها برگردونه البته به شکل مدرن‌تر یعنی تاچ‌آیدی اولتراسونیک زیر نمایشگر

    کاش فریمش هم مثل آیفون۱۵ پرومکس تیتانیومی بشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه