مرسدس بنز از مدل AMG C63 پرفورمنس ۲۰۲۴ رونمایی کرد

۱۱ مهر ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

مرسدس بنز C63 AMG که در سال ۲۰۰۸ و با پیشرانه ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر به طرفداران خودرو معرفی شد را می‌­توان نقطه عطفی مهم در تاریخ این خودروساز آلمانی دانست، مرسدس در آن زمان از یک پیشرانه‌‌ بزرگ در یک سدان نسبتا کوچک استفاده کرده بود.

از آن زمان یعنی سال ۲۰۰۸ که اولین سری مرسدس بنز AMG C63 معرفی شد تا به امروز چیزهای زیادی تغییر کرده است. در مدل سال ۲۰۱۶ مرسدس AMG C63 پیشرانه تنفس طبیعی ۶.۲ لیتری هشت سیلندر کنار گذاشته شد و به جای آن از پیشرانه توربوشارژ ۴ لیتری هشت سیلندر استفاده شده که قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه قبلی با وجود کاهش حجم موتور تولید می‌کرد.

هرچند مشتریان امید داشتند که همین موضوع در خصوص مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس ۲۰۲۴ نیز صدق کند، اما مرسدس قوانین بازی را به یکباره تغییر داد و دست به کاهش چشمگیر حجم موتور این خودرو نسبت به نسل قبلی زده و حجم و تعداد سیلندر موتور آن را نصف کرده است، ولی نبوغ مهندسی مرسدس در عملکرد این خودرو خود را نمایان می‌کند.

مرسدس بنز

مهندسین مرسدس بنز برای نسل جدید AMG C63 S E پرفورمنس یک سیستم توربوشارژ بسیار پیشرفته به همراه یک موتور برقی روی چرخ‌های عقب و یک ست باتری کوچک را نصب کرده است. مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس ۲۰۲۴ دارای سیستم پلاگین هیبریدی بوده و قادر به تولید ۶۷۱ اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور ۱۰۲۰ نیوتن متر است! این اعداد و ارقام نه تنها قدرتمندترین مرسدس بنز C کلاس تاریخ را از این خودرو ساخته، بلکه نسل جدید AMG C63 2024 را به یکی از قدرتمندترین محصولات AMG تبدیل کرده است. با این مشخصات کسی هست که هنوز هم دنبال موتور ۸ سیلندر باشد؟

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ AMG C63 با کد M139، به تنهایی ۴۷۶ اسب­‌بخار قدرت تولید کرده و لقب قدرتمندترین پیشرانه ۴ سیلندر جهان را به دست آورده است. یک موتور برقی کوچک که در فاصله توربین خروجی و چرخ کمپرسور قرار گرفته، تاخیر توربوشارژر را کاهش می­‌دهد. این فناوری از خودروهای فرمول یک برگرفته شده است.

پیشرانه برقی خودرو که در کنار باتری ۶.۱ کیلووات ساعت قرار گرفته است توانایی تولید ۲۰۴ اسب‌بخار قدرت را خواهد داشت. به علت ظرفیت بسیار کم باتری، C63 مدل ۲۰۲۴ می­‌تواند تنها ۱۲.۸ کیلومتر را در حالت کاملاً برقی طی کند. البته براساس اعلام مرسدس بنز، در ساخت این محصول تمرکز اصلی بر تولید خودرویی سریع بوده است. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت C63 مدل ۲۰۲۴ به ترتیب ۳.۳ ثانیه و ۲۷۸ کیلومتر (به صورت محدود شده) برساعت اعلام شده است.

نیروی پیشرانه از طریق گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک دوکلاچه با پاسخگویی سریع‌تر از نمونه­‌های مشابه، به چرخ‌ها منتقل می­‌شود. نکته جالب اینکه موتور برقی، از جعبه‌دنده دو سرعته مجزا برخوردار شده که در سرعت بالا، فشار بوست را افزایش می­‌دهد.

در C63 جدید موتور الکتریکی فقط به محور عقب نیرو می‌دهد اما پیشرانهٔ بنزینی هم می‌تواند از طریق سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic نیروی خود را به عقب بفرستد. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک آشنا صورت می‌گیرد که البته حالا بجای مبدل گشتاور به کلاچ تر مجهز شده است. C63 همچنین در این نسل برای اولین بار به سیستم فرمان‌گیری چرخ‌های عقب مجهز شده و ترمزهای کربنی و کمک‌فنرهای تطبیقی هم در لیست تجهیزات استاندارد آن قرار دارند.

مرسدس بنز

مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس دارای دمپرهای تطبیق پذیر و فنرهای استیل در هر چهار چرخ بوده که هندلینگ این خودرو بهبود یابد و سواری راحت و نرمی هم برای این خودرو به ارمغان آید. به لطف مدهای رانندگی مختلف اعم از الکتریک، کامفورت، اسپرت، اسپرت پلاس، ریس، نگه داشتن باتری و لغزنده، تنظیمات سیستم تعلیق، دریچه گاز، ترمز و فرمان و حتی صدای تولیدی اگزوز این خودرو تغییر می‌کنند.

همانطور که قبل‌تر نیز عنوان شد این خودرو مانند برادران بزرگتر خود دارای قابلیت فرمانپذیری چرخ‌های عقب بوده و این چرخ‌ها در سرعت های کمتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تا ۲.۵ درجه خلاف جهت چرخ‌های جلو می‌چرخند که به موجب آن شعاع  گردش این خودرو کاهش می‌یابد و هندلینگ آن در جاده‌های پر پیچ و خم بهتر می‌شود. زمانی که سرعت از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رود، چرخ‌های عقب با ۰.۷ درجه هم راستا با چرخ‌های جلو می‌چرخند که پایداری این خودرو را در سرعت بالا بهبود می‌بخشد.

جلوپنجره و سپر جلو با طراحی متفاوت، دو خط برجسته روی کاپوت، رینگ‌های ۱۹ اینچی (۲۰ اینچی سفارشی)، دیفیوزر عقب و خروجی ذوزنقه‌­ای شکل اگزوزها، از مهمترین ویژگی‌های ظاهری مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس مدل ۲۰۲۴ به شمار می­‌آید.

در ظاهر C63 شاهد دریچهٔ باریکی روی کاپوت و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر سپر هستیم که آن را از C43 متمایز می‌کنند. همچنین گلگیرهای جلو برجسته‌تر ۷۶ میلی‌متر به عرض دماغه افزوده‌اند و نشان Turbo E Performance هم روی گلگیرها زیر خروجی‌های هوای جای گرفته‌اند. علاوه بر این، برای اولین بار روی دماغهٔ خودرو بجای لوگوی سنتی مرسدس، نشان AMG قرار گرفته است.

با وجود استفاده از پیشرانهٔ چهار سیلندر کوچک‌تر، وزن C63 جدید نه‌تنها کمتر نشده بلکه به خاطر وجود سیستم هیبریدی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، با ۳۵۶ کیلوگرم افزایش به ۲۰۳۶ کیلوگرم رسیده است. بااین‌حال، مصرف سوخت خودرو بسیار کمتر شده و به گفتهٔ AMG به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. به‌طورکلی، هرچند افزایش وزن نسل جدید C63 کمی نگران‌کننده است اما به نظر می‌رسد مهندسان AMG زمان کافی را صرف کرده‌اند تا این خودرو به‌اندازهٔ پیشینیان هشت سیلندر خود هیجان‌انگیز باشد.

مرسدس بنز

فروش جهانی مرسدس AMG C63 S E  پرفورمنس از اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. نسل فعلی C63 در نسخه S با قیمت پایه ۷۷,۲۵۰ دلار به فروش می­‌رسد، ولی با توجه به مشخصات فنی و فناوری‌های موجود، می­توان انتظار داشت که این خودرو با قیمت بیشتر از ۸۵ هزار دلار وارد آمریکا شود.

منبع: motor1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar morteza

    عالی و کامل

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه