AMD از فناوری جدید FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کرد

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
FidelityFX Super Resolution 2.0

AMD به‌تازگی از فناوری بسیار کاربردی FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کرد. فناوری جذابی که برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده می‌شود.

چند روز بعد از اینکه AMD از پردازنده‌های اقتصادی سری رایزن ۵۰۰۰ و ۴۰۰۰ خود رونمایی کرد، این‌بار تصمیم گرفت تمرکز خود را روی قابلیت نرم‌افزاری منعطف کرده و از فناوری جذاب FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کند. اگر به خاطر داشته باشید این فناوری سال گذشته رونمایی شد و کاربرد آن هم این بود که کیفیت تصاویر را در تمام وضوح بهبود می‌بخشید. بدون اینکه نیاز به قدرت گرافیکی بیشتری باشد.

برای اینکه درک درستی از FidelityFX Super Resolution 2.0 داشته باشیم، باید ابتدا به سراغ نسخه‌ی اول آن برویم. این فناوری وقتی کاربر وضوح تصویر را برای انجام یک بازی که سخت‌افزار سیستم توانایی اجرای آن را در وضوح بالاتر نداشت، کاهش می‌داد، کمک می‌کرد کیفیت تصاویر کاهش پیدا نکند. بنابراین کاربر هم شاهد بهبود عملکرد بود و هم افت کیفیت خاصی را مشاهده نمی‌کرد. بعد از تست‌های متعدد، مشخص شد این فناوری توانست یک بازی را که در حالت عادی در وضوح ۴K با ۴۹ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد با ۷۸ فریم به اجرا در بیاورد.

البته این تکنیک نرم‌افزاری کلی هم نقاط ضعف داشت. مثلا از فیلتر anti-aliasing بهره نمی‌برد (تکنیکی برای نرم‌کردن و واقعی‌تر جلوه دادن لبه‌ی اجسام در تصاویر)؛ بنابراین اگر یک بازی در حالت عادی چنین مشکلی داشت، با استفاده از FSR هم هیچ فرجی حاصل نمی‌شد و باز هم کاربر با جلوه‌های مصنوعی مواجه می‌شد.

اما حالا FidelityFX Super Resolution 2.0 وارد بازی شده تا بتواند تمام این مشکلات را حل کند. این فناوری جدید از رنگ فریم‌ها، عمق، حرکت‌ها و همچنین اطلاعات فریم‌های قبلی استفاده کرده تا تصاویری با وضوح بالاتر را ایجاد کند. این فناوری همچنین به ابزار anti-aliasing داخلی نیز مجهز شده تا بدین ترتیب حتی اگر خود بازی از آن بهره نمی‌برد، وقتی از این FSR استفاده کنید مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

یک برتری که FSR 2.0 نسبت به DLSS 2.0 انویدیا و XeSS اینتل دارد این است که این دو تکنیک مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند و برای اینکه عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند، کاربر باید سخت‌افزار نسبتا قدرتمندی داشته باشد. این در حالی است که FSR 2.0 شرکت AMD مبتنی بر هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین نیست و این یعنی روی رنج وسیعی از سخت‌افزارها با قدرت مختلف کار می‌کند، حتی پردازنده‌های گرافیکی ساخت انویدیا و اینتل.

در حال حاضر فقط یک نمونه‌ی عملکرد از FSR 2.0 در عمل در اختیار داریم که بسیار هم محدود است. AMD نتیجه‌ی تست فقط یک بازی آن هم Deathloop را منتشر کرد که گفته می‌شود اولین بازی با امکان پشتیبانی از این قابلیت به حساب می‌آید. در تصویری که AMD منتشر کرد، دیدیم که این فناوری نسبت به نسل اول خود پیشرفت داشته و تصاویر بسیار باکیفیت‌تری را ارائه می‌دهد، خصوصا وقتی تنظیمات را روی متوسط به پایین فرار دهید. در برخی از حالت‌ها FSR 2.0 حتی توانست جزئیات بیشتری را از حالت ۴K بومی به تصویر بکشد.

FidelityFX Super Resolution 2.0 این امکان را دارد که روی تمام سخت‌افزارهایی که پیش از این از نسخه‌ی ۱.۰ آن پشتیبانی می‌کردند بدون هیچ مشکلی کار کند. این فناوری درست مانند نسل گذشته‌ی خود قابلیت بکارگیری در سیستم‌های شخصی، کنسول و حتی گوشی‌های موبایل را دارد. بنابراین این به توسعه‌دهندگان بستگی دارد که تا چه اندازه می‌خواهند از آن استفاده کنند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که این قابلیت در سه‌ماه دوم امسال در دسترس قرار می‌گیرد.

AMD در جریان معرفی از این فناوری، از فناوری دیگری تحت عنوان Radeon Super Resolution Technology رونمایی کرد که در واقع باید آن را همان FSR 1.0 بکار گرفته شده در درایور کارت‌های گرافیک این شرکت بدانیم. این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا هر قابلیتی را که خواستند در هر بازی فعال کنند. تنها مشکل این قابلیت هم این است که فعال کردن آن اندکی شما را به دردسر می‌اندازد. برای مثال برخلاف FSR که فقط تصاویر سه‌بعدی را بهبود می‌بخشید، این قابلیت کیفیت تمام چیزی که روی صفحه وجود دارد را ارتقا می‌دهد و این یعنی تنظیمات کل بازی را باید به صورت دستی طوری تغییر دهید که در وضوح پایین‌تری اجرا شود. این قابلیت فقط روی گرافیک‌های سری RX 5000 و جدیدتر کار می‌کند.

منبع: GSMArena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه