بیانسه با فیلم کنسرت «رنسانس» ملکه باکس آفیس شد (باکس آفیس هفته)

۱۴ آذر ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
فیلم کنسرت رنسانس بیانسه

فیلم کنسرت «رنسانس» بیانسه، خواننده محبوب آمریکایی ملقب به کویین بی، صدرنشین باکس آفیس شد. این فیلم به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی بیانسه، با ۲۱ میلیون دلار در اولین هفته اکران (کمی بالاتر از حد انتظار) در صدر باکس آفیس داخلی قرار گرفت.

فروش بلیت نشان می‌دهد که فیلم کنسرت «رنسانس» بیانسه به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر، به موفقیت عناوین مشابهی مثل «تور دوره‌ها» (The Eras Tour) تیلور سوئیفت با ۹۲.۹ میلیون دلار، «هانا مونتانا و مایلی سایرس: بهترین کنسرت هر دو جهان» (Hannah Montana & Miley Cyrus: Best of Both Worlds Concert) با ۳۱.۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸، «جاستین بیبر: هرگز نگو هرگز» (Justin Bieber: Never Say Never) محصول ۲۰۱۱ و «مایکل جکسون: این آخرش است» (Michael Jackson: This Is It) محصول سال ۲۰۰۹ با ۲۳.۲ میلیون دلار بسیار نزدیک است.

فیلم کنسرت «رنسانس» بیانسه لطف بزرگی به باکس آفیس ماه دسامبر کرد که در غیر این صورت این ماه شروعی سرد و بی‌روحی را پشت سر می‌گذاشت. به گفته اِی‌اِم‌سی تیاترز توزیع‌کننده «رنسانس» این اولین بار در دو دهه است که یک فیلم در هفته‌ی پس از شکرگزاری با بیش از ۲۰ میلیون دلار اولین اکران خود را پشت سر می‌گذارد.

دیوید اِی گراس مدیر شرکت مشاوره فیلم می‌گوید: «این یک افتتاحیه داخلی عالی برای یک فیلم کنسرت است. مقایسه‌هایی با فیلم اخیر تیلور سویفت وجود دارد که کاملا طبیعی است، اما این هنرمندان و مخاطبانشان بسیار متفاوتند.»

در خارج از کشور، «رنسانس» برخلاف پیش‌بینی‌ها فقط ۶.۴ میلیون دلار فروخت. این فیلم در سطح جهانی ۲۷.۴ میلیون دلار فروش داشته است. مانند فیلم کنسرت «تور دوره‌ها» سوییفت که از اکتبر ۲۵۰ میلیون دلار در سطح جهان به دست آورده است، «رنسانس» بیانسه نیز می‌تواند به این مبلغ برسد زیرا به جای یک استودیوی سنتی، توسط سینماداران اِی‌اِم‌سی تیاترز توزیع می‌شود. بیانسه تقریبا ۵۰ درصد از درآمد باکس آفیس را به خانه می‌برد، در حالی که صاحبان سینما باقی‌مانده درآمد را حفظ می‌کنند و اِی‌اِم‌سی هزینه توزیع کمی را دریافت می‌کند. البته، فروش بلیت سینما به رقم واقعی تور نزدیک نمی‌شود و طبق گزارش‌ها انتظار کسب ۵۷۹ میلیون دلار در سراسر جهان وجود دارد.

فیلم‌های «بازی‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها» (Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes)، «ترول‌ها متحد می‌شوند» (Trolls Band Together) از یونیورسال و دریم‌ورکس و انیمیشن و «آرزو» (Wish) دیزنی که به نوعی از فروش روزهای شکرگزاری سود می‌بردند باز هم در جدول باکس آفیس داخلی جای گرفتند.

پیش‌درآمد «بازی‌های گرسنگی» در سومین هفته اکران خود با فروش ۱۴.۵ میلیون دلاری از ۳۶۹۱ سینما به رتبه دوم سقوط کرد. «تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها» با بازی ریچل زگلر و تام بلیت در یک اکشن ماجراجویی که دهه‌ها قبل از ماجراهای کتنیس اوردین اتفاق می‌افتد، تا به امروز ۱۲۱ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۲۴۳.۹ میلیون دلار در سطح جهان به دست آورده است. بازگشت لاینزگیت به پانم به اندازه سری اصلی پردرآمد نبوده است، اما با توجه به بودجه تولید (نسبتا) کمتر ۱۰۰ میلیون دلاری، در اکران سینمایی خود موقعیت خوبی دارد.

کتاب بازی های گرسنگی اثر سوزان کالینز نشر در دانش بهمن

تازه‌وارد دیگر این هفته یک فیلم اکشن علمی-تخیلی به نام «گودزیلا منهای یک» (Godzilla Minus One) است که با ۱۱ میلیون دلار از ۲۳۰۸ سینما در جایگاه سوم قرار گرفت. این یک شروع قوی برای این فیلم با بودجه ۱۵ میلیون دلاری است که تاکنون ۲۳ میلیون دلار در ژاپن به دست آورده است. توهو اینترنشنال از این فیلم حمایت می‌کند. «گودزیلا منهای یک» از آخرین فیلم یعنی «بازخیز گودزیلا» (Shin Godzilla) در سال ۲۰۱۶ (در مجموع ۲ میلیون دلار) که توسط توزیع‌کننده آمریکایی منتشر شده بود پیشی گرفته است.

گراس با اشاره به فیلم‌های هیولایی اخیر برادران وارنر مانند فیلم پرهزینه «گودزیلا در برابر کونگ» (Godzilla vs. Kong) می‌گوید: «این اعداد باکس آفیس داخلی در سطح تولیدات غربی نیستند. اما این یک مقایسه ناعادلانه است چرا که این یک فیلم خارجی است.»

فیلم «گودزیلا منهای یک»

فیلم «گودزیلا منهای یک»

«ترول‌ها متحد می‌شوند» که رتبه چهارم را از هفته قبل حفظ کرده است، در سومین هفته اکران خود ۷.۶ میلیون دلار از ۳۶۱۳ سالن کسب کرد. سومین فیلم از فرنچایز «ترول‌ها» تاکنون ۷۴.۸ میلیون دلار در داخل و ۱۶۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان در مقابل بودجه ۹۵ میلیون دلاری خود فروخته است.

کتاب ترول ها به همراه رنگ آمیزی و شعر اثر سید محمد حسین اعلایی انتشارات اعلایی

«آرزو» انیمیشن خانواده‌پسند دیزنی با ۷.۴ میلیون دلار از ۳۹۰۰ سینما در دومین هفته اکران، با افت ۶۳ درصدی نسبت به اولین نمایش خود، به رتبه پنجم رسید. این افسانه موزیکال انیمیشنی، درباره ستاره آرزویی که بسیاری از شخصیت‌های دیزنی آرزوهای خود را به آن می‌گفتند، در حال تبدیل شدن به آخرین بلاک باستر ضعیف این استودیو در سال ۲۰۲۳ است. هزینه آن ۲۰۰ میلیون دلار بوده و تا به امروز تنها ۴۱ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۸۱ میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورده است.

«ناپلئون» (Napoleon) ساخته ریدلی اسکات با ۷.۱ میلیون دلار از ۳۵۰۰ سالن این هفته به رتبه ششم سقوط کرد که افت شدید ۶۶ درصدی نسبت به هفته افتتاحیه آن بود. این حماسه تاریخی با حمایت اپل و توزیع شده توسط سونی، ۴۵.۷ میلیون دلار فروخته است. برای فیلمی که هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری دارد، این رقم قابل توجهی نیست. «ناپلئون» در باکس آفیس بین‌المللی بهتر عمل کرده است. این فیلم با بازی واکین فینیکس در نقش اصلی از ۶۳ منطقه ۹۰ میلیون دلار کسب کرد و در سطح جهانی ۱۳۶.۶ میلیون دلار فروش داشت.

کتاب ناپلئون چه کسی بود اثر جیم جیلیوتی نشر فاطمی

فیلم خارجی دیگر این هفته «حیوان» (Animal) محصول کشور هند است که ساندیپ ردی وانگا آن را کارکردانی کرده و رانبیر و آنیل کاپور در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. داستان فیلم از این قرار است که رانویجی (ویجی) بعد از اطلاع از سوقصدی که به پدرش بالبیر سینگ شده قصد می‌کند انتقام بگیرد. «حیوان» در اولین هفته اکران خود ۶.۱۴ میلیون دلار درآمد داشت و در رتبه هفتم جدول باکس آفیس نشست. این فیلم که از نظر انتقادی ضعیف ارزیابی شده توانسته است نظر مخاطبان را جلب کند و امتیاز ۷.۵ از ۱۰ در IMDb بدست آورد.

یکی دیگر از اکران‌های سراسری این هفته، تریلر علمی-تخیلی «تغییر» (The Shift) است که با ۴.۳۵ میلیون دلار از ۲۴۰۵ سینما در رتبه هشتم قرار گرفت. استودیو انجل، که تابستان امسال موفق شد «صدای آزادی» (Sound of Freedom) را منتشر کند، تولید این فیلم را هم برعهده دارد که داستان آن از کتاب «سفر ایوب» الهام گرفته شده است.

علاوه بر درآمد باکس آفیس، استودیو انجل میلیون‌ها دلار فروش کالاهای مرتبط با فیلم را گزارش کرده است؛ از جمله ۲ میلیون دلار از گردنبندهای طرح مقبره. مانند «صدای آزادی»، فروش بلیت این شرکت با روش‌های غیرعادی انجام شده است. طبق اعلام وب سایت استودیو انجل مشتریان با خرید یک گردنبند دو بلیط رایگان برای فیلم دریافت کردند. مشخص نیست که این موضوع چگونه در آمار این هفته فیلم نقش داشته است.

«شب آرام» (Silent Night) فیلم اکشن بدون دیالوگ لاینزگیت که یکی دیگر از تازه‌واردان این هفته است، با فروش ۳ میلیون دلاری از ۱۸۷۰ سالن سینما ناموفق ظاهر شد و در جایگاه نهم قرار گرفت. این فیلم بسیار کم‌تر از پیش‌بینی‌های ۶ تا ۸ میلیون دلاری بدست آورد، که شروع امیدوارکننده‌ای برای فیلمی با اکران گسترده نیست.

جان وو، فیلمساز هنگ‌کنگی فیلم بدون دیالوگ «شب آرام» را کارگردانی کرده است. این فیلم در سینما اسکور نمره C را از تماشاگران دریافت کرد. یوئل کینامان در نقش مرد خانواده‌ای بازی می‌کند که برای انتقام مرگ پسر جوانش در شب کریسمس دست به کار می‌شود. لاینزگیت بر این باور است که نمایش ویدیویی درخواستی «شب آرام» کاستی‌های باکس آفیس را جبران خواهد کرد.

در نهایت فیلم ترسناک «شکرگزاری» (Thanksgiving) در هفته سوم اکران به رتبه دهم جدول باکس آفیس سقوط کرد و با ۲.۶۳ میلیون دلار، مجموع درآمد خود را در آمریکای شمالی به ۲۸.۳۷ میلیون دلار رساند. با توجه به بودجه ۱۵ میلیون دلاری می‌توان نتیجه گرفت که این فیلم تا همینجا هم برای تولیدکنندگانش سودآور بوده است.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
فیلم کنسرت «رنسانس» بیانسه
Renaissance: A Film by Beyoncé
۱ ۲۱.۰۰ ۲۱.۰۰
بازی‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها
The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes
۳ ۱۴.۵۰ ۱۲۱.۲۴
گودزیلا منهای یک
Godzilla Minus One
۱ ۱۱.۳۰ ۱۱.۰۳
ترول‌ها متحد می‌شوند
Trolls Band Together
۳ ۷.۶۰ ۷۴.۸۳
آرزو
Wish
۲ ۷.۴۱ ۴۱.۹۵
ناپلئون
Napoleon
۲ ۷.۱۲ ۴۵.۷۴
حیوان
Animal
۱ ۶.۱۴ ۶.۱۴
تغییر
The Shift
۱ ۴.۳۵ ۴.۳۵
شب آرام
Silent Night
۱ ۳.۰۰ ۳.۰۰
شکرگزاری
Thanksgiving
۳ ۲.۶۳ ۲۸.۳۷

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است و فروش داخلی فیلم‌ها در آمریکای شمالی را شامل می‌شود.

منبع: boxofficemojo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه