سایه‌ی ویروس کرونا بر صنعت بازی

امیرحسین میرزایی ۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ ۷ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
لیگ CS GO چین

تلاش‌ها برای کنترل و مقابله با شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا در کشورهای مختلف ادامه دارد. بیش از ۳۰ کشور در دنیا از کشف این ویروس گزارش داده‌اند. در این میان هم صنعت بازی به عنوان یکی از بزرگترین تجارت‌های دنیا، بی‌تاثیر از عواقب ناشی از شیوع ویروس کرونا نبوده است. از کاهش تولید سخت‌افزارهای بازی در نتیجه‌ی تعطیلی‌های کارخانه‌های چین گرفته تا خروج شرکت‌های بزرگ از مراسم‌های مختلف صنعت بازی و لغو آن‌ها در تمام دنیا، می‌توانیم به جرات بگوییم که ویروس کرونا تاثیری بزرگ بر یکی از مهم‌ترین سال‌های صنعت بازی داشته است.

کشور چین و مشخصا شهر «ووهان» در این کشور، ماه‌هاست که با نوع جدید ویروس کرونا با نام «کووید ۱۹»‌ دست و پنجه نرم می‌کنند. نه‌تنها شهر ووهان به عنوان منبع شیوع نوع جدید ویروس کرونا مدتی است که قرنطینه شده، بلکه جمعیت بزرگی از شهروندان چینی هم تصمیم گرفته‌اند تا چند هفته‌ی اخیر را در خانه بگذرانند.

در تمام این مدت، بازی‌های ویدیویی یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای گذر زمان در خانه بوده است؛ طوری که بازی‌های کامپیوتر و موبایل، دو پلتفرم اصلی بازی کردن در چین، رکوردهای جدیدی ثبت کرده‌اند. جمعیت بزرگی از چینی‌ها در خانه مانده و تمام این چند هفته، زمان خود را به بازی کردن گذرانده‌اند.

زمان زیادی از شیوع بیماری کووید ۱۹ در چین نگذشته بود که رکوردهای جدیدی برای بازی‌های استیم و موبایل ثبت شد. یکی از جالب‌ترین رکوردها برای بازی معروف «شرکت طاعون» (Plague Inc) بود. این بازی که عرضه‌اش به بیش از ۸ سال پیش بازمی‌گردد، رکورد جدیدی مختص خود، چه در فروش و چه در تعداد بازی‌کننده‌‌ها در استیم ثبت کرد. این بازی هم‌چنین به پرفروش‌ترین بازی غیر رایگان اپ استور در چین تبدیل شد.

بازی Plague Inc

بازی Plague Inc بعد از شیوع ویروس کرونا، در چین بسیار محبوب شد.

در این میان، شرکت سازنده‌ی بازی Plague Inc که با مشکلات بزرگ مدیریت سرور برخورد کرده بود، پیغامی منتشر کرد و از طرفداران این بازی خواست تا موضوع ویروس کرونا را جدی بگیرند. بازی‌کننده‌ها می‌توانند در این بازی استراتژی، شیوع ویروس‌های کشنده در تمام دنیا را مدیریت و حتی نسل انسان را منقرض کنند. سازندگان  Plague Inc در پیغام خود به این موضوع اشاره کرده بودند که چندان هم از محبوبیت بازی‌شان در پی تهدیدات پیش آمده به خاطر نوع جدید ویروس کرونا خوشحال نیستند. با این حال، طولی نکشید که موضوع ویروس کرونا در چین و تاثیرات آن شدت گرفت.

نینتندو از اولین شرکت‌هایی بود که رسما از تاثیر ویروس کرونا بر تولید سخت‌افزار خبر داد. بخش بزرگی از کارخانه‌های چین تعطیل شده یا به صورت محدود به کار خود ادامه می‌دهند و در این میان، تولید کنسول نینتندو سوییچ و لوازم جانبی آن هم کاهش یافته. این موضوع به افزایش قیمت نینتندو سوییچ چه در چین و چه در دیگر کشور‌ها منجر شده است. کنسول نینتندو سوییچ در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شود یا با قیمت‌هایی بالاتر از میزان معمول و مصوب به فروش می‌رسد.

افزایش چند برابری قیمت بازی Ring Fit Adventure کنسول سوییچ هم از دیگر تاثیرهای نوع جدید ویروس کرونا در چین بوده. باشگاه‌های ورزشی چین چند هفته‌ای است که تعطیل شده‌اند. بازی ورزشی نینتندو یعنی Ring Fit Adventure هم به وسیله‌ای مهم برای ورزش کردن در خانه تبدیل شده است. چینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از ورزش کردن خود در خانه به کمک Ring Fit Adventure منتشر کردند و در مدت زمان کوتاهی، محبوبیت این بازی در چین چند برابر گذشته شد. کمبود این بازی منجر به افزایش بسیار زیاد قیمت آن شده است. گزارش‌ها می‌گویند که قیمت بازی Ring Fit Adventure در چین به ۱۸۰۰ یوان، یعنی سه برابر قیمت اصلی آن که ۶۰۰ یوان باشد، رسیده است.

قیمت بازی Ring Fit Adventure در چین

قیمت بازی Ring Fit Adventure در چین به ۲۸۰۰ یوان رسیده در حالی که قیمت اصلی و مصوب بازی ۶۰۰ یوان است.

افزایش زمان بازی کردن چینی‌ها، دولت چین و شرکت‌های بازی‌سازی را برانگیخت تا به وسیله‌ی بازی‌های ویدیویی شروع به آموزش درباره‌ی ویروس کرونا و نحوه‌ی مقابله با آن کنند.

استودیوی چینی «بایت دنس» در همکاری با یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری پکن، بازی «مبارزه با پاتوژن‌ها» را برای موبایل عرضه کرده است. بازی‌کننده‌ها در این بازی پس از نابود کردن ویروس‌ها و گذراندن هر مرحله، یک پیغام آموزشی درباره‌ی چگونگی مراقبت از خود دریافت می‌کنند.

بازی چینی Eradicate the Bacteria

سازمان انتشار محصولات صوتی و تصویری دیجیتال چین، با همکاری تعدادی از بازی‌سازان مستقل چینی، به سرعت بازی «باکتری‌ها را نابود کن» را تولید و به صورت رایگان عرضه کردند. این بازی ۴۰ معمای مختلف را در مقابل بازی‌کننده‌ها قرار می‌دهد که همگی با در نظر گرفتن راهکارهای مقابله با ویروس و با اهداف آموزشی طراحی شده‌اند. معماها باید با ترتیب درست حل شوند تا بازی‌کننده بتواند به مرحله‌ی بعد برود. استودیوی دیگری به اسم «پوک» هم در چین یک بازی کوییز آنلاین به اسم «جنگ مردم – مقابله با اپیدمی» ساخت و عرضه کرد که در آن بازی‌کننده‌ها باید با سرعت زیادی به سوال‌های مرتبط با ویروس کرونا پاسخ دهند تا امتیاز بگیرند.

یکی از جذاب‌ترین و بزرگترین بازی‌های ساخته شده در پی شیوع ویروس کرونا، از سوی استودیویی به اسم «ایس» صورت گرفت. این استودیوی چینی توانست ۶۰ بازی‌ساز مستقل را گرد هم آورد تا در حرکتی عام المنفعه، بازی بزرگ و تاثیرگذاری در ۱۵ روز تولید کنند. این بازی که «نیشینگژه» یا به عبارتی «خلاف جهت آب شنا کردن» نام گرفته، قصه‌ای درباره‌ی پزشکان، بیماران و خانواده‌ی آن‌ها که تحت تاثیر بیماری کووید ۱۹ قرار دارند، تعریف می‌کند.

بازی‌کننده‌ها در این بازی، قصه‌ای را از دید سه شخصیت، یک دکتر، دختر او و یک بیمار، تجربه می‌کنند. این بازی داستان-محور با هدف نمایش تلاش‌های پزشکان و خطراتی که آن‌ها را به هنگام مقابله با ویروس جدید کرونا تهدید می‌کند، ساخته شده است. به تصویر کشیدن نگرانی‌های دختر پزشکی که به مبارزه با بیماری کووید ۱۹ می‌رود، ظاهرا کاملا خوب از آب درآمده است. بازی فقط در زبان چینی عرضه شده، ولی در اپ استور چینی تپ‌تپ نمره‌ی ۹.۶ از ۱۰ را گرفته و مخاطبان هم حسابی از آن تعریف کرده‌اند.

بازی چینی Nixingzhe

بازی Nixingzhe درگیری‌های یک پزشک و نگرانی‌هایی خانواده‌ی او در پی شیوع ویروس کرونا را به تصویر می‌کشد.

چند هفته‌ای از شیوع جدی بیماری کووید ۱۹ در چین گذشته و با اینکه به تدریج کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها در این کشور دوباره در حال بازگشایی هستند، تاثیرات این بیماری در دیگر کشورها تازه شروع شده است.

چند ماهه‌ی نخست سال جدید میلادی، میزبان نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلفی حول صنعت بازی است. رویدادهایی مثل «کنفرانس بازی‌سازان» (Game Developers Conference) یا نمایشگاه بازی Penny Arcade Expo از بزرگترین رویدادهای ماه‌های فوریه و مارس در صنعت بازی هستند.

هر دو رویداد در پی ویروس کرونا، با مشکلاتی بزرگ مواجه شده‌اند. تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در صنعت بازی، حضور خود در این رویدادها را کاملا لغو کرده‌اند. شرکت‌های چینی در اعلام عدم حضورشان زودتر از دیگران عمل کردند. یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید محتوای دیجیتال در دنیا و از بزرگترین شرکت‌های حوزه‌ی بازی، ریشه در چین دارد و حضور خود در تمام مراسم‌ها را لغو کرده است. شرکت تنسنت و ده‌ها شرکت چینی دیگر، قرار نیست در کنفرانس امسال بازی‌سازان یا نمایشگاه‌های دیگر حضور پیدا کنند.

پس از اعلام رسمی شرکت‌های چینی، سونی از اولین نام‌های بزرگ دیگری بود که حضور خود در رویدادهای کنفرانس بازی‌سازان و نمایشگاه PAX را لغو کرد. سونی چند هفته‌ای از نمایش بازی مورد انتظار The Last of Us: Part II در رویداد PAX گفته بود؛ طوری که بازی‌کننده‌ها قرار بود در این نمایشگاه برای اولین بار این بازی را تجربه کنند. سونی در بیانیه‌ای اعلام کرد که سلامتی کارمندان این شرکت اولویت بالاتری برای آن‌ها دارد و در نتیجه، برنامه‌های حضور در کنفرانس بازی‌سازان و نمایشگاه PAX را لغو خواهند کرد.

ارزش شرکت علی‌بابا و تسنت پس از ویروس کرونا

ارزش بازار شرکت علی‌بابا پس از شیوع ویروس کرونا و از روز ۲۱ ژانویه ۲۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر، ارزش بازار شرکت تنسنت (غول بازی‌سازی چین) ۱۸ میلیون دلار افزایش پیدا کرده. تفاوت علی‌بابا و تنسنت در ارایه‌ی محصولات و سرویس‌های فیزیکی و دیجیتال است.

فیس‌بوک و شرکت زیر مجموعه‌ی آن یعنی آکیولس پس از سونی رسما به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از کنفرانس بازی‌سازان خارج شدند.

شرکت‌های بازی‌سازی دیگر، مثل اسکوئر انیکس، کپ‌کام و کوجیما پروداکشنز هم به ترتیب از عدم حضور خود در کنفرانس بازی‌سازان خبر دادند. کوجیما پروداکشنز قرار بود دو همایش بزرگ در کنفرانس بازی‌سازان داشته باشد و درباره‌ی ساخته‌ی جدیدشان یعنی دث استرندینگ و چگونگی طراحی این بازی صحبت کند.

الکترونیک آرتز هم از دیگر شرکت‌های بزرگ صنعت بازی بود که رسما خروج خود از کنفرانس بازی‌سازان را به خاطر نگرانی‌های ناشی از ویروس کرونا، اعلام کرد.

با این حال، کنفرانس بازی‌سازان و نمایشگاه‌هایی مثل PAX تنها رویدادهای بازی نیستند که از ویروس کرونا تاثیر گرفته‌اند. تعداد زیادی از تورنمنت‌های بازی بزرگ هم در چین و حتی در کره‌ی جنوبی، لغو شده‌اند.

بازی‌های هفته‌ی دوم لیگ حرفه‌ای بازی «لیگ آو لجندز» به طور کلی لغو و به تاریخی نامعلوم موکول شدند. فینال بازی‌های World Electronic Sports Games، شامل بازی‌هایی مثل دوتا ۲ یا کانتر استرایک هم به عقب افتادند. این مراسم‌ها نه تن‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری لغو شدند، بلکه یکی از دلایل اصلی لغو یا تعویق آن‌ها هم ممنوعیت سفر شهرهای مختلف چین اعلام شده است.

فینال لیگ آو لجندز کره

فینال تورنمنت کره‌ی جنوبی لیگ آو لجندز بدون تماشاچی برگزار شد.

شرکت اکتیویژن بلیزارد هم بازی‌های لیگ اورواچ را در ماه‌های فوریه و مارس به طور کلی لغو کرده است. دو تیم بزرگ لیگ اورواچ که در چین مستقر هستند، یعنی تیم‌های Guangzhou Charge و Shanghai Dragons هم خبر داده‌اند که به کره‌ی جنوبی نقل مکان خواهند کرد تا از بازی‌کنان و دیگر افراد تیم در مقابل ویروس کرونا محافظت کنند. تعدادی از بازی‌های لیگ اورواچ قرار بود به جای چین در کره‌ی جنوبی برگزار شوند که آن‌ها هم سه هفته به عقب افتادند.

فینال بازی‌های قهرمانی کره‌ی لیگ آو لجندز هم اخیرا در پی ترس از شیوع ویروس کرونا، بدون تماشاچی برگزار شدند. از طرفی دیگر در چین هم بازی‌های لیگ رسمی Honor of Kings، که خارج از چین با اسم Arena of Valor شناخته می‌شود، تا مدتی نامشخص فقط به صورت آنلاین و بدون حضور در مراسم یا رویدادهای مختلف، برگزار خواهند شد.

انتشار بیانیه‌های خبری از سوی شرکت‌های بازی‌سازی و لغو حضور آن‌ها در مراسم‌های مختلف، یکی پس از دیگری ادامه دارد. در این میان هم بسیاری از مخاطبان این رویدادها، دلایل ارایه شده از سوی این شرکت‌ها را بی‌اساس خوانده‌اند. «رامی اسماعیل»، بازی‌ساز مستقل و فعال حوزه‌ی بازی‌سازی، در یکی از توییت‌های اخیر خود با اشاره به این موضوع که احتمال شیوع بیماری کووید ۱۹ در رویدادهایی مثل کنفرانس بازی‌سازان بسیار کم است، گفت که شرکت کنندگان در رویدادهایی این چنین برخورد زیادی با بیماری‌هایی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی و تب دارند. این علائم، منجر به صرف هزینه‌های بسیار زیادی برای آزمایش ویروس کرونا خواهند شد و با توجه به اینکه جمعیت زیادی از افراد در رویدادهای مختلف صنعت بازی بیمار می‌شوند، حرکت بهتر، اجتناب از حضور در این نمایشگاه‌هاست.

توییت رامی اسماعیل

شیوع نوع جدید ویروس کرونا در کشورهایی به غیر از چین، تازه شروع شده است. صنعت بازی در سال ۲۰۲۰ میزبان نسل جدیدی از کنسول‌های بازی خواهد بود و با اینکه سونی در کنفرانس مالی اخیر خود، اذعان داشت که ویروس کرونا تاثیری در تولید پلی‌استیشن ۵ نخواهد داشت، اما در کمترین حالت می‌توانیم اجتناب شرکت‌هایی مثل سونی را در شرکت یا برگزاری مراسم‌های مختلف به خوبی مشاهده کنیم. حتی مایکروسافت هم اطلاعات مهم ایکس‌باکس نسل بعد را در قالب یک پست وبلاگی منتشر کرد؛ اطلاعاتی که می‌توانست در مراسم جداگانه‌ای برای این کنسول اعلام شوند.

بیماری کووید ۱۹ یا همان نوع جدید ویروس کرونا به مملکت ما هم ورود کرده. بهتر است به جای اینکه مانند چینی‌ها، در بازی‌هایی مثل «شرکت طاعون» با ویروس کرونا شوخی کنیم، با جدیت سراغ اطلاعات مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این بیماری را بگیریم.

نهایتا هم فراموش نکنیم که اگر امکان آن را داریم، در خانه بمانیم و در عین مراقبت، به جای اینکه ذهن خود و دیگران را با اضطراب ناشی از ویروس کرونا پر کنیم، سر خود را هر چند برای مدتی کوتاه، با بازی‌های ویدیویی گرم کنیم.

منابع: Daniel Ahmad، Niko Partners، South China Post، USgamer، Rami Ismail، Zheping Huang

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما