۱. Dixiecon: اطراف کشورْ تورنومنت‌های مختلفی برای دیپلماسی برگزار می‌شود و هر کدام هم اسم خودشان را دارند. دیکسی‌کانْ رویدادی سالانه است که در تپه‌ی شپل و توسط «دیپلمات‌های آماتور کارولینا» (Carolina Amateur Diplomats)، یا به اختصار CAD، برگزار می‌شود؛ یک باشگاه دیپلماسی که نخست در محوطه‌ی دانشگاه کارولینای شمالی و در سال ۱۹۸۰ برگزار شد. امسال هم دیکسی‌کان به‌عنوان سایت میزبان قهرمانی‌های جهانی دیپلماسی برگزیده شده و هر کس در آن برنده شود، به‌عنوان قهرمان جهان شناخته خواهد شد.

۲. در ادبیات دیپلماسی‌بازها، به کسی خنجر زدن یعنی به او خیانت کردن.

۳. علاوه بر جان اف کندی، «دیپلماسی» بازی مورد علاقه‌ی [وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده] هنری کیسینجر هم هست.

۴. گفته شده که کالهامر باید کلی مخ دوستانش در هاروارد را می‌زد تا برای تست کردن بازی با او یک دست دیپلماسی بازی کنند. تعداد کمی از آنها از بازی لذت بردند.

۵. در سال ۱۹۷۲ و همایش دیپ‌کان بود که گری گیگکس (Gary Gygax) برای اولین بار از بازی رومیزی محبوب دانجنز اند دراگونز پرده برداشت. به دلیل تاثیر کاملا واضح دیپلماسی بر سیستم دانجنز اند دراگونز، این بازی هم به موفقیت بزرگی دست یافت.

۶. آوالون هیل برخی از دیگر اولین شبیه‌سازهای جنگ رومیزی را منتشر کرد، مانند Tactics و Gettysburg. بعدا حق مالکیت بازی استراتژیک و بلاک‌باستری مثل Acquire و همینطور بازی نقش‌آفرینی RuneQuest را دریافت کرد.

۷. هوود وی را همراه خود آورده بود تا اسامی تمام بازیکنان برای اولین هیئت مسابقات را بخواند.

۸. در ۱۹۹۰، دیکسی‌کان اولین میزبان دیپ‌کان جهانی در آمریکای شمالی بود.

۹. دیپلماسی تنها بازی‌ای نیست که در دیکسی‌کان برگزار شد. تعدادی بازی رومیزی دیگر هم انجام شدند و برندگانش جایزه دریافت کردند. ولی دقیقا مشخص نیست که چه کسانی در این مسابقات برای دیپلماسی آمدند و چه کسانی برای دیگر بازی‌های رومیزی.

۱۰. کالهامر، به‌عنوان خالق دیپلماسی، خودش هر از گاهی در تورنومنت‌ها شرکت می‌کرد، ولی هیچ‌وقت بعنوان بازیکنی قدرتمند شناخته نمی‌شد. او حتی درآمد چندانی هم از دیپلماسی به‌دست نیاورد. حق امتیازهایی هم که از آن دریافت کرد تکیه‌گاه مالی خاصی نبود. علی‌رغم فارغ‌التحصیلی از هاروارد، کالهامر در نیویورک با هزینه‌های دولتی در زمان بیکاری سر می‌کرد. به‌عنوان یک نامه‌رسان در ایلیونز بازنشسه و در سال ۲۰۰۹ درگذشت.

۱۱. سیستم امتیازدهی در هر تورنومنتی متفاوت است، و یکی از اصلی‌ترین اعصاب‌خردی‌های دیپلماسی‌بازها هم همین است. به همین علت خیلی از بازیکنانی که به جزییات امتیازدهی یک رویداد توجه کافی نمی‌کنند اغلب تصمیمات بدی می‌گیرند که به‌خاطر بدفهمی‌شان نسبت به سیستم امتیازدهی است. در این موقعیت خاص هم، مارتین از این عدم آگاهی ما سواستفاده کرد و به دروغ گفت با کشتن او امتیاز خاصی به دست نمی‌آوریم. اگر واقعیت را می‌گفت، یا اگر هیچ‌یک از ما از سیستم امتیازدهی اطلاع داشت، احتمال زیاد همگی از بازی بیرونش کرده بودیم.

۱۲. پیروزی‌های تک نفره، که در آن بازیکن باید ۱۸ زنجیره‌ی تامین را تصاحب کند، شدیدا در تورنومنت‌ها کمیاب هستند و برای همین آنها که به آن برسند امتیازات بسیار زیادی می‌گیرند. اینکه بازیکنان چقدر به پیروزی‌های تک نفره متمایل باشند یا نباشد، بسته به سیستم امتیازدهی آن تورنومنت داشته و اینکه در مقایسه با دیگر سناریوها چقدر ارزشش را دارد. در دیکسی‌کان، یک پیروزی تک نفره کافی است تا فرد را در جایگاه سه فرد برتر قرار دهد، حتی اگر در بقیه‌ی دست‌ها ضعیف بازی کند.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ