همه‌ی آنچه باید از فاینال فانتزی ۱۶ بدانید

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳۰ دقیقه
فاینال فانتزی 16

عرضه‌ی فاینال فانتزی ۱۶ نزدیک است و در حال حاضر هیجان زیادی در اطراف آن به عنوان از بزرگترین بازی‌های ۲۰۲۳ وجود دارد. از زمان معرفی اولیه‌ی بازی در سپتامبر ۲۰۲۳، ما شاهد انتشار اطلاعات و تریلرهای زیادی از مبارزه با مقداری بینش در مورد جهان، شخصیت‌ها و سیستم‌های ماجراجویی هستیم. اکنون که ساخت بازی به اتمام رسیده، دلایل زیادی برای هیجان زده شدن در مورد این نقش‌آفرینی محبوب وجود دارد. حال طی این مقاله به همه‌ی آنچه باید از فاینال فانتزی ۱۶ بدانید، از داستان گرفته تا گیم‌پلی خواهیم پرداخت.

سازندگان

فاینال فانتزی ۱۶ توسط Creative Business Unit III، یک استودیوی داخلی از کمپانی اسکوئر انیکس (Square Enix)، ساخته شده است. اعضای این استودیو در گذشته روی بازی فاینال فانتزی ۱۴ و به طور کلی جهان ایوالیس (Ivalice) در این سری کار کرده‌اند. با این حال می‌توان گفت که این استودیو برای اولین‌ بار مسئول ساخت یکی از بازی‌های اصلی فاینال فانتزی شده است.

فاینال فانتزی 16

دمویی که اخیرا از بازی منتشر شده با تحسین بسیاری مواجه شده و این موضوع نباید تعجب‌آور باشد زیرا این نتیجه از مجموعه‌ای چشمگیر از توسعه‌دهندگان با تجربه حاصل شده است. در ادامه سازندگان اصلی بازی با آثار مهمی که روی آن‌ها کار کرده‌اند، آمده است.

  • تهیه کننده: نائوکی یوشیدا (فاینال فانتزی ۱۴، دراگون کوئست ایکس، DRAGON QUEST: Monster Battle Road)
  • کارگردان اصلی: هیروشی تاکای (فاینال فانتزی ۵، SaGa Frontier ،THE LAST RERMNANT)
  • کارگردان خلاقیت و نویسنده: کازوتوهیو ماهیرو Kazutoyo Maehiro (فاینال فانتزی ۱۴، فاینال فانتزی ۱۲، THE LAST RERMNANT)
  • کارگردان بومی‌سازی: مایکل کریستوفر کوجی فاکس (فاینال فانتزی ۱۴، فاینال فانتزی ۱۱، Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII)
  • کارگردان هنری: هیروشی میناگاوا (فاینال فانتزی ۱۴، فاینال فانتزی ۱۲، FINAL FANTASY TACTICS)
  • کارگردان مبارزه: ریوتا سوزوکی (دویل می کرای ۵، دراگونز داگما،MARVEL VS. CAPCOM 2)
  • طراح شخصیت: کازویا تاکاهاشی (فاینال فانتزی ۱۴، فاینال فانتزی ۱۱، فاینال فانتزی ۱۰)
  • آهنگساز: ماسایوشی سوکن (فاینال فانتزی ۱۴، Mario Hoops 3-on-3، سری Nanashi no Game)

گفتنی است که ایده‌ی ساخت بازی برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ پس از آن که یوسوکه ماتسودا، مدیرعامل اسکوئر انیکس برای توسعه‌ی نسخه‌ی جدید سری به یوشیدا نزدیک شد، آغاز شد. یوشیدا که در حال پایان دادن به تولید بسته‌ی الحاقی Heavensward فاینال فانتزی ۱۴ بود، این انتخاب را درک کرد زیرا Creative Business Unit I کار روی بازسازی نسخه‌ی هفتم را شروع کرده بود او باید بین کار خود بین نسخه‌ی ۱۴ و ۱۶ تعادل برقرار می‌کرد. یوشیدا برای پایه‌ریزی یک تیم کوچک متشکل از خود، ماهیرو و طراح اصلی بازی میتسوتوشی گندای تشکیل داد. یوشیدا تصمیم گرفت که تهیه‌کننده شود، زیرا وظایف او به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان برای نسخه‌ی چهاردهم بیش از حد وقت گیر بود.

سرانجام بازی در سپتامبر ۲۰۲۰ معرفی شد و در ابتدا قرار بود در اواخر ۲۰۲۱ عرضه شود. با توجه به وعده‌ای که تهیه‌کننده داده بود، بسیاری انتظار داشتند که نمایش جدیدی را از این اثر در سال ۲۰۲۱ مشاهده کنند اما سال ۲۰۲۱ به اتمام رسید و چنین نشد. دلیل تاخیر بازی شیوع ویروس کرونا بود که در آن زمان طبق گفته‌ها توسعه را نیم سال به عقب انداخت. در نهایت بازی برای عرضه در تابستان ۲۰۲۳ آماده شد.

داستان و فضاسازی

داستان فاینال فانتزی ۱۶ بسیار جاه‌طلبانه است زیرا سعی می‌کند که در قلمروهای متعدد و دوره‌های زمانی مختلف قهرمان داستان را به یک ماجرای هیجان‌انگیز پیوند دهد. این داستان همچنین یک پیچ و تاب منحصر به فرد در سیاست و در پشت کسانی که می توانند آن را کنترل کنند. اضافه می‌کند. در ادامه تمام عناصر کلیدی داستان آمده است.

والیستیا

قلمروی والیستیا

سرزمین والیستیا در سایه‌ی محافظت کریستال‌های مادر است. این کوه‌های کریستالی درخشان بر قلمروهای اطراف خود به نوعی سلطه دارند. برای نسل‌ها، مردم به سوی این کریستال‌ها هجوم آورده‌اند تا از نعمت آن‌ها بهره ببرند و از عنصر اثیر (Aether) برای جادوهایی استفاده می‌کنند که به آ‌ن‌ها اجازه می‌دهد تا زندگی راحت و پر از فراوانی را داشته باشند. با توجه به این موضوع حکومت‌های قدرتمندی در اطراف هر کریستال مادر رشد کرده و صلح شکننده‌ای برای مدت‌ها بین آن‌ها حکمفرما بوده است.

علی‌رغم آرامش ظاهری و فراوانی جادو، والیستیا با یک مشکل مهم روبرو است که آن هم کاهش انرژی اثیر محسوب می‌شود که به عنوان بلایت (Blight) شناخته می شود. استفاده‌ی بیش از حد از کریستال‌های مادر منجر به این بحران انرژی می‌شود و کشورها را به درگیری بر سر منابع سوق می‌دهد و منجر به تاثیر شدیدی بر افرادی می‌شود که در معرض خطر ناشی از استفاده‌ی بیش از حد از جادو هستند.

والیستیا

روزاریا (Rosaria)

این قلمرو متشکل از پنج کشور و یک دولت بی‌طرف است که بر روی دو خشکی مختلف، طوفان در غرب و خاکستر در شرق قرار دارد. در ابتدا، دوک‌نشین بزرگ روزاریا (Rosaria) را داریم. کشوری که قهرمان اصلی داستان یعنی کلایو رزفیلد، از آن می‌آید. این دولت در حالی که ممکن است مانند سایر کشورها تأثیر زیادی بر مسائل سیاسی قلمرو نداشته باشد، با این حال همچنان غرور خود را داشته و به تاریخ و سنت‌های خود پایبند است. روزاریا توسط یک رهبر خیرخواه که به دنبال ثبات در برابر هرج و مرج است، اداره می‌شود. آیکان آن‌ها ققنوس، نگهبان آتش، است.

امپراتوری مقدس سانبرک (Sanbreque)

از طرفی امپراتوری مقدس سانبرک (Sanbreque) را داریم؛ یک حکومت مذهبی بزرگ و قدرتمند که در آن شهروندان به الهه و امپراتور خود ایمان زیادی دارند. کریستال عظیمی که در پایتخت شمالی آن‌ها وجود دارد، آن‌ها را به یکی از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. آیکان آن‌ها باهاموت، نگهبان نور، است.

ملت والود (Waloed)

بر خلاف دو ملتی که ذکر شد که در نیمه‌ی غربی قلمرو قرار دارند، کشور بعدی در بخش شرقی قرار دارد. ملت والود (Waloed) تنها ملتی بود که پس اینکه پادشاهش تمام قبایل باقی مانده، اعم از انسان و نیمه انسان را تسخیر کرد، در خاکستر باقی ماند. آیکان آن‌ها اودین است که نشان‌دهنده‌ی تاریکی است.

جمهوری دالمکیان (Dhalmekian)

در ادامه جمهوری دالمکیان (Dhalmekian) را داریم؛ ملتی متشکل از پنج کشور مستقل که در جنوب غربی والیستیا واقع شده است. اگرچه این کشور بیابانی است اما از طریق تجارت رشد کرده و در حالی که کریستال مادرشان که بر خلاف بقیه به معنای واقعی کلمه به خودی خود یک کوه کامل است، برکت دارد، آن‌ها توسط شورایی از وزیران اداره می‌شوند، اما قدرت واقعی در آیکان آن‌ها یعنی تایتان نهفته است.

پادشاهی آهن (Iron Kingdom)

پادشاهی آهن (Iron Kingdom) نیز یکی دیگر از مناطق بازی است. این یک ملت باستانی واقع در جزایر نزدیک ساحل غربی والیستیا است که بر خلاف بقیه کریستال‌های مادر را مقدس می‌بینند و آن‌ها را به عنوان خدای خود می‌پرستند. تعصب در خانه‌ی جزیره آتشفشانی آن‌ها حاکم است و بقیه‌ی مردم از نظر آن‌ها به عنوان کافرانی در نظر گرفته می‌شوند که مستحق هدایت هستند.

منطقه‌ی کریستالاین (Crystalline Dominion)

در نهایت منطقه‌ی کریستالاین (Crystalline Dominion) را داریم. این یک دولت خنثی در مرکز والیستا است که بزرگترین کریستال مادر در آن وجود دارد. مدت‌ها پیش، توافقی از سوی همه ملت‌های دیگر بسته شد که هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای سلطه روی آن را داشته باشد و کریستال مادر آن باید بی‌طرف بوده و برای همه ملت‌ها سودمند باشد. البته این باعث شده تا این منطقه به مرکز یک درگیری در سراسر قلمرو تبدیل شود.

قلمروهای والیستیا

آیکان‌ها و دامیننت‌ها

آیکان‌ها (Eikon)، در فاینال فانتزی شانزدهم، موجودات جادویی قدرتمندی هستند که در ساختار جامعه و فرهنگ والیستیا نقشی اساسی دارند. هر آیکان به یک عنصر خاص مرتبط است و این ارتباط به حفظ تعادل در جهان کمک می‌کند. آیکان‌ها در وجود برخی افراد ظهور می‌کنند و آن‌ها هم این توانایی را دارند تا آن‌ها را احضار کرده و از آیکان‌ها و قدرتشان کمک بخواهند. این افراد با نام دامیننت (Dominant) شناخته می‌شوند. با این حال، تعادل ذکر شده با ظهور عفریت (Ifrit)، دومین آیکان آتش، مختل می‌شود. این ناهنجاری تعادل را بر هم می‌زند و نوعی درگیری را ایجاد می‌کند که در داستان فاینال فانتزی ۱۶ نقشی اساسی دارد.

در رابطه با دامیننت‌ها گفتنی است که برخلاف اکثر مردم والیستیا، آن‌ها می توانند بدون نیاز به پشتیبانی از کریستال‌ها به انجام جادو بپردازند. این قدرت ذاتی آن‌ها را به دارایی‌های ارزشمندی در جامعه تبدیل می‌کند و اغلب نقش‌های کلیدی حیاتی برای سیاست و ارتش کشور بازی می‌کند. با این حال، وضعیت دامیننت‌ها بسته به محل تولد آن‌ها به طور چشمگیری متفاوت است. در برخی از جوامع، این افراد مورد احترام هستند و اغلب نقش رهبران سیاسی را بر عهده می‌گیرند. به عنوان مثال، برادر کوچکتر کلایو یعنی جاشوا که آیکان فینیکس را در اختیار دارد، جانشین تعیین شده‌ی پدرش است. در جوامع دیگر، دامیننت‌ها به عنوان یک تهدید یا سلاح دیده می‌شوند و در معرض سوء استفاده قرار می‌گیرند. برخی از آن‌ها حتی ممکن است کشته شوند یا به عنوان ابزار جنگ استفاده شوند. این برداشت‌های متضاد بر تفاوت‌های فاحش در هنجارهای فرهنگی در سراسر پادشاهی‌های والیستا تایید می‌کند.

مهم‌ترین دامیننت‌ها و آیکان آن‌ها

آیکان‌ها

برخی از دامیننت‌های کلیدی و آیکان‌های های مرتبط با آن‌ها در بازی عبارتند از:

  • جاشوا رزفیلد (Joshua Rosfield): جاشوا، برادر کوچکتر کلایو، آیکان ققنوس را در اختیار دارد که به خاطر قدرت مبتنی بر آتش شفابخشی‌اش شهرت دارد.
  • دیون لساژ (Dion Lesage): ولیعهد امپراتوری مقدس سانبرک، آیکان قدرتمند باهاموت را در اختیار دارد.
  • هیوگو کوپکا (Hugo Kupka): هیوگو یک شخصیت کلیدی سیاسی در جمهوری دالمکیان است و آیکان تایتان را کنترل می‌کند.
  • بارناباس تارمر (Barnabas Tharmr) و بندیکتا هارمن (Benedikta Harman): پادشاه والود، بارناباس، مسلط به تایتان اودین است، در حالی که بندیکتا، جاسوسی از همان پادشاهی، آیکان گارودا را دارد.
  • جیل واریک (Jill Warrick): دوست دوران کودکی کلایو یعنی جیل، دامیننت آینده‌ی آیکان یخ یا همان شیوا است.
  • سیدولفس تالمان (Cidolfus Telamon): سیدولفس آیکان رامو (Ramuh) را در اختیار دارد و در آرزوی ایجاد یک پناهگاه امن برای افراد قربانی جادو است.
  • کلایو رزفیلد (Clive Rosfield): اگرچه او به طور کلی یک دامیننت نیست، اما یک مورد منحصربه‌فرد است زیرا می‌تواند قدرت چندین آیکان را در مبارزه به دست آورد و از آن استفاده کند.

به طور کلی کانسپت آیکان و دامینتت، تاثیر متقابل آن‌ها و سلطه‌ی عمیق این دو بر چشم انداز سیاسی اجتماعی والیستیا برای درک داستان غنی فاینال فانتزی ۱۶ ضروری است.

شخصیت‌ها

شخصیت‌های فاینال فانتزی 16

همانطور که گفته شد در فاینال فانتزی ۱۶، پیشینه‌ی هر یک از افرادی که حامل آیکان‌ها هستند، بررسی خواهد شد. برخی به عنوان قهرمان مورد احترام قرار می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر نوعی برده هستند. با این حال چیزی را که می‌توان در مورد همه‌ی آن‌ها گفت، این است که آن‌ها مانند سلاح‌های کشتار جمعی قدرتمند هستند و در صورت عدم کنترل می‌توانند کل قلمرو را نابود کنند. این حاملان نظاره‌گر یکدیگر هستند و این نوعی جنگ سرد را ایجاد کرده است.

کلایو رزفیلد (Clive Rosfield)

کلایو رزفیلد

ابتدا با کلایو رزفیلد (Clive Rosfield) شروع می‌کنیم. فاینال فانتزی ۱۶ داستان او است و ماجرای او را در سه مرحله‌ی متمایز از زندگی‌اش یعنی نوجوانی، بیست سالگی و سی سالگی دنبال می‌کند. به این ترتیب، می‌توانیم تصویر دقیق‌تری از واکنش کلایو به چالش‌هایی که در طول زندگی‌اش با آن روبه‌رو است، مشاهده کنیم. داستان با وسواس کلایو در جست‌و‌جوی انتقام شروع می‌شود. از طریق یک فلش بک می‌بینیم که او در ابتدا قرار بوده که یک ققنوس به دنیا بیاید، اما اینگونه نمی‌شود زیرا آن نعمت یا نفرین به دست برادر بیمار کوچکترش می‌رسد. در عوض، او شمشیرزنی را یاد می‌گیرد و در نهایت وظیفه‌ی محافظت از برادرش را بر عهده می‌گیرد. با این حال، برادرش گم شده است و این کلایو را به مسیر تاریک و تنهای انتقام می‌کشاند.

داستان کلایو ترکیبی جذاب از تراژدی شخصی، بقا و مبارزه بر سر قدرت است. سفر او که با از دست دادن، انتقام و رستگاری مشخص شده، قلب داستان بازی تشکیل داده است. در واقع به عنوان شخصیت اصلی، کلایو تجسم پیچیده‌ی نقش‌های اجتماعی، تراژدی شخصی و پیامدهای قدرت در تابلوی غنی منظره‌ی اجتماعی سیاسی والیستیا است. او که به عنوان اولین پسر دوک بزرگ روزاریا به دنیا آمده، از جایگاه بالایی در والیستیا برخوردار است. او علی‌رغم اینکه اولین فرزند پدرش است، ردای جانشینی مقام او را به ارث نمی‌برد. این نقش به برادر کوچکترش جاشوا رسیده است. زندگی کلایو از سنین پایین به طور غیرقابل اجتنابی با برادرش گره خورده است. او به عنوان شوالیه و محافظ جاشوا عمل می‌کند؛ نقشی که بر وفاداری تزلزل‌ناپذیر و احساس وظیفه‌ی او تاکید می‌کند.

جاشوا رزفیلد (Joshua Rosfield)

جاشوا رزفیلد

جاشوا روزفیلد، برادر کوچکتر کلایو رزفیلد و پسر دوم حاکم روزاریا، یک شخصیت محوری در روایت فاینال فانتزی شانزدهم است. بر خلاف برادر بزرگترش، سرنوشت به جاشوا قابلیت کنترل آیکان فینیکس را داده است. در واقع او به عنوان یک دامیننت، قدرت خارق‌العاده‌ای دارد تا به ققنوس باشکوهی تبدیل شود. این قدرت نه تنها از ملت خود محافظت می‌کند، بلکه نماد قدرت پادشاهی روزاریا است. انتخاب جاشوا به‌ عنوان دامیننت و وارث مقام پدرش بر کلایو که در ابتدا انتظار می‌رفت این افتخار را دریافت کند، زمینه‌ای جذاب برای پویایی شخصیت‌ها ایجاد می‌کند. در شروع فاینال فانتزی ۱۶، جاشوا پسری ده ساله است که در مقایسه با برادر بزرگتر شجاعش کاملا مهربان و معصوم به نظر می‌رسد.

علی‌رغم قدرتی که دارد، جاشوا با رفتار محبت‌آمیز خود نسبت به همه و به ویژه برادرش کلایو که او را عمیقا تحسین می‌کند، اخلاق خوب خود را نشان می‌دهد. روند داستان بازی، جاشوا را در قلب شرایط وخیمی قرار می‌دهد. او در موقعیتی مخاطره آمیز به تصویر کشیده می‌شود که آیکان او یعنی ققنوس با آیکان عفریت دست و پنجه نرم می‌کند. صدای شخصیت او توسط لوگان هانان، بازیگر کودکی که به خاطر نقش هیوگو در سری Plague Tale شناخته شده است، انجام می‌شود در حالی که رویکردهای جاشوا و کلایو برای مدیریت سرنوشتشان متفاوت است، نقش جاشوا با ماموریت برادرش برای انتقام با پیشروی داستان پیوند می‌خورد. حتی اگر او به طور کامل با روش‌های کلایو موافق نباشد، مشارکت او لایه‌ی دیگری به روایت پیچیده‌ی بازی اضافه می‌کند.

جیل واریک (Jill Warrick)

جیل واریک

جیل واریک به عنوان یک شخصیت مهم در داستان، یک شمشیرباز ماهر است و آیکان شیوا را در اختیار دارد. او همراه و متحدی قدرتمند برای کلایو رزفیلد است. جیل اهل سرزمین‌های شمالی است که در درگیری‌های گذشته سقوط کرده است. او در سنین جوانی از آنجا رفته و در سرزمین روزاریا به عنوان یک ضامن برای تضمین روابط صلح‌آمیز بین مناطق ذکر شده بزرگ شده است. او با نقش خود در خانواده‌ی رزفیلد، پیوند نزدیکی با کلایو و جاشوا دارد و به عنوان خواهر آن‌ها عمل می‌کند. در واقع با اینکه او تحت شرایط سخت سیاسی وارد روزاریا شد، اما با وجود این، پادشاه با او مانند خانواده‌ی خودش رفتار کرد و این پیوند او را با برادران رزفیلد محکم کرد.

گمانه‌زنی‌های طرفداران در مورد مسیر حرکت جیل در داستان بسیار زیاد است و برخی حاکی از تغییر احتمالی در وفاداری او و تغییر نقش او به آنتاگونیست است. با این حال، این حدس‌ها فاقد مدرک‌های محکم هستند. جیل خود را به عنوان یک شمشیرزن ماهر به تصویر می‌کشد که بر شمشیر و یخ تسلط دارد. مهارت‌های رزمی او در کنار کلایو، همانطور که در تریلرها دیده می‌شود، بیشتر بر نقش مهم او در روایت بازی تاکید می‌کند. صدای جیل توسط دو بازیگر با استعداد زنده می‌شود. شارلوت مک‌برنی صداپیشگی نسخه‌ی جوان‌تر را برعهده دارد که به خاطر نقش آمیشیا در سری Plague Tale شناخته می‌شود. این در حالی است که صداپیشگی جیل بالغ بر عهده‌ی سوزانا فیلدینگ، بازیگر مشهور انگلیسی است.

سیدولفس تالمان (Cidolfus Telamon)

سیدولفلس تالمان

سیدولفس تالمان که با نام مستعار سید (Cid) شناخته می‌شود، به عنوان حامل آیکان رامو، یک قانون شکن ماهر است که توانایی‌هایی با محوریت رعد و برق دارد. گذشته‌ی سید شامل خدمت در ارتش سلطنتی والود و به دنبال آن تغییر به یک یاغی است. او که مردی که غرق در علم است، تحقیقاتش بر روش‌های بقا در سرزمین مردگان متمرکز است که برای او و گروهش یک مورد ضروری است. به عنوان مربی و رفیق کلایو رزفیلد، سید در کنار او به نبرد می‌پردازد. شخصیت او به نسخه‌های قبلی سید در سری فاینال فانتزی ادای احترام می‌کند. گفتنی است که صداگذاری سید در نسخه‌ی انگلیسی بازی توسط رالف اینسون، هنرپیشه کارکشته‌ی بریتانیایی که در آثار برجسته‌ای مانند فیلم‌های هری پاتر، بازی تاج و تخت و غیره مشارکت داشته، انجام می‌شود.

تورگال (Torgal)

تورگال

در روایت فاینال فانتزی ۱۶، تورگال به عنوان یک همراه وفادار برای کلایو رازفیلد شناخته می‌شود. تورگال که از سرزمین‌های شمالی آمده، در یک سفر اکتشافی به رهبری الوین رزفیلد، پادشاه روزاریا، در منطقه‌ای برفی پیدا شد. پس از سفر ذکر شده، تورگال به عنوان هدیه‌ای به پسران الوین اهدا شد و توانست از فاجعه‌ای جان سالم به در ببرد که تقریبا دودمان رزفیلد را از بین برد. وفاداری تورگال به کلایو تزلزل‌ناپذیر است و یک عضو تحت گروه او است که در طول سناریوهای مبارزه از بازیکن دستور می‌گیرد.

تورگال و کلایو می‌توانند حملات قدرتمند دوتایی را اجرا کنند و در کنار مهارت رزمی خود، پتانسیل بهبود جراحات کلایو را نیز دارد. در طول ازی تورگال از یک توله سگ شایان ستایش به موجودی مهیب و گرگ مانند تبدیل می‌شود که مهارت‌های مبارزه‌ای چشمگیر خود را نشان می‌دهد.

بندیکتا هارمن (Benedikta Harman)

بندیکتا هارمن (Benedikta Harman)

شخصیت بندیکتا هارمن که نقش مهمی را به عنوان یکی از آنتاگونیست‌های اصلی فاینال فانتزی شانزدهم ایفا می‌کند، پیچیدگی جذابی را به روایت می‌افزاید. او به عنوان حامل آیکان گارودا که به عنوان نگهبان باد نیز شناخته می‌شود، از ملت والود می‌آید. بندیکتا که به خاطر رفتار تسلیم‌ناپذیر، مهارت بالا در مبارزه و رازداری خود شناخته شده، به یکی از افراد مهم والود تبدیل شده است. ماموریت او حول محور یافتن دومین آیکان آتش می‌چرخد؛ ماموریتی که مسیر او را به درهم تنیدگی با ماجرای کلایو، شخصیت دیگری با اهداف مشابه، هدایت می‌کند.

نقش بندیکتا در داستان فاینال فانتزی ۱۶ که بر جنگ بین ملت‌ها تاکید می‌کند و از طرفی شخصیت محور است، بسیار مهم است. والود به عنوان وطن بندیکتا، به دلیل قدرت نظامی‌اش مشهور است و از آیکان‌ها برای سرکوب شورش‌ها استفاده می‌کند. با این حال، ماهیت دقیق علاقه‌ی والود به روزاریا نامشخص است. شبکه‌ی پیچیده روابط در فاینال فانتزی شانزدهم، بندیکتا را در گذشته‌ای عاشقانه با سید درگیر کرده است. پیچیدگی رابطه‌ی آن‌ها به تدریج در بازی آشکار شده و لایه‌ی دیگری به شخصیت بندیکتا اضافه می‌کند.

هیوگو کوپکا (Hugo Kupka)

هیوگو کوپکا

هیوگو که ساکن جمهوری دالمکیان است، سفر خود را به عنوان یک سرباز پیاده‌ی بی ادعا در ارتش این جمهوری آغاز می‌کند. با این حال، سرنوشت زمانی تغییر می‌کند که او به عنوان حامل آیکان تایتان انتخاب شده و به شهرت بی‌سابقه‌ای می‌رسد. این تغییر شدید وضعیت، او را در مسیری قرار می‌دهد که در آن قدرت تازه‌یافته‌اش را برای حرکت در هزارتوی پیچیده‌ی سیاست دالمکیان، کنترل ارتش، قانون‌گذاری و جمع‌آوری ثروت شخصی قابل توجه‌ای به کار می‌گیرد. از طرفی حضور چشمگیر هیوگو با داشتن عنوان مشاور دائمی اقتصادی کشور، با صحنه‌هایی از غلبه‌ی او بر نمایندگان مجلس نشان داده می‌شود. هرچند زندگی او زمانی که با بندیکتا هارمن برخورد می‌کند، تغییری غیرمنتظره پیدا می کند که منجر به تغییری عمیق در دیدگاه او می‌شود.

قدرت او غیرقابل انکار است. تایتان او وقتی که در فرم کامل خود است، دفاع یخی شیوا را با نیروی زیاد خود شکافته و در برابر هجوم شعله‌های آتش عفریت مقاومت می‌کند. صداپیشگی انگلیسی هوگو کوپکا توسط الکس لانیپکون، بازیگر با تجربه‌ی بریتانیایی که برای نقش نیلز در هورایزن زیرو داون و دنباله‌ی آن شناخته شده، انجام می‌شود.

دیون لساژ (Dion Lesage)

دیون لساژ

فاینال فانتزی ۱۶ دیون لساژ را به عنوان یک شخصیت اصلی در داستان معرفی می‌کند که نقش حامل آیکان باهاموت و ولیعهد امپراتوری مقدس سانبرک را بر عهده می‌گیرد. دیون به عنوان رهبر اژدهایان، دسته‌ای از شوالیه‌های ماهر که به خاطر تکنیک‌های رزمی خارق‌العاده‌شان مورد احترام هستند، شهرت دارد. کاریزمای دیون و داستان‌های مربوط به شجاعت او، او را برای مردم سانبرک محبوب کرده و در آوازهای آن‌ها نام او شنیده می‌شود. صدای پشت دیالوگ‌های انگلیسی دیون، استوارت کلارک است.

بارناباس تارمر (Barnabas Tharmr)

بارناباس تارمر (Barnabas Tharmr)

تارمر به عنوان یک آنتاگونیست برجسته در داستان بازی که پادشاه والود نیز شناخته می‌شود، بر آیکان اودین تسلط دارد. داستان بارنابا از یک فرد سرگردان و بدون نام شروع می‌شود که پادشاهی خود را از طریق مهارت بی‌بدیل خود در شمشیرزنی بدست می‌آورد. به عنوان شاهدی بر قدرت هولناک او، سرکوب شورش هیولاها را می‌توان نام برد که که قصد داشت حکومت او را تضعیف کند اما با استفاده از آیکان خود آن را سرکوب و در نتیجه قاره‌ی شرقی را تحت سلطنت والود تثبیت کرد. چیزی که بارناباس را در فاینال فانتزی شانزدهم متمایز می‌کند، نحوه‌ی رسیدن او به قدرت است که از بدو تولد به دست نیامده، بلکه از طریق مهارت و حیله‌گری محض فراهم شده است.

او شخصیتی است که از مبارزه و قتل عام لذت می‌برد. او برای رویارویی با جیل، حامل شیوا، در تریلر Ambition بازی آماده می‌شود که با توجه به پیشینه‌ی بارناباس، می‌توان حدس زد که چه چیزی باعث این درگیری شده است. گمانه‌زنی‌ها در مورد خط داستانی بارناباس فراوان است و ظاهرا به دنبال آشکار شدن یک دشمن بزرگتر، شخصیت او از یک آنتاگونیست اصلی به یک متحد برای شخصیت‌های مثبت تبدیل می‌شود. حدس دیگر این است که تارمر در کنار اودین، آیکان لوایتان را نیز رهبری کند.

روایتی تاریک‌تر از همیشه

کلایو

جالب است بدانید که این اولین بازی فاینال فانتزی خواهد بود که رده‌‌بندی سنی بالای ۱۷ سال (M) را دریافت می‌کند که طبق گفته‌ی سازنده یعنی کمپانی اسکوئر انیکس (Square Enix) حرکتی عمدی از سوی تیم سازنده برای ساختن داستانی بالغ‌تر بوده است. طبق گزارش‌ها، جدیدترین نسخه از سری فاینال فانتزی شامل صحنه‌های جنسی محدود و خشونت فراوان از جمله خونریزی، شکنجه و جنایت‌های نفرت‌انگیز است. از طرفی با انواع دسیسه‌های سیاسی و خانوادگی که بازی تاج و تخت را به یک اثر محبوب تبدیل کرده، همراه شده است.

نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida)، تهیه‌کننده‌ی بازی در این باره می‌گوید:

برای اطمینان از اینکه می‌توانیم داستانی را که می‌خوهیم به سبک خود تعریف کنیم، تصمیم گرفتیم در اکثر مناطقی که بازی منتشر می‌شود، به رده‌بندی سنی M بسنده کنیم. این به این دلیل نیست که خواسته باشیم بازی را خشن‌تر کنیم یا محدودیتی برای یک سری از صحنه‌ها قائل نشویم، بلکه به این دلیل است که احساس می‌کردیم لازم است تا موضوعات بالغ‌تری را بدون مشکل در بازی جای بدهیم.

گیم‌پلی؛ بازگشتی باشکوه

فاینال فانتزی 16

مبارزات ریل تایم

فاینال فانتزی ۱۶ سبک اکشن نقش‌آفرینی را برای گیم‌پلی خود انتخاب کرده و به نظر می‌رسد که شباهت‌هایی با فاینال فانتزی ۱۵ و بازسازی فاینال فانتزی ۷ دارد. هرچند با توجه به احساسات تهیه‌کننده‌ی بازی در مورد مبارزات نوبتی و عدم جذابیت آن‌ها برای گیمرهای جوان، این قضیه تعجب‌آور نیست.

گیم‌پلی بازی را می‌توان به دو نوع مختلف نبرد تقسیم کرد. اول از همه، نبردهایی است که در آن بازیکن کلایو را کنترل کرده و در کنار شمشیر و سلاح‌ها، او از توانایی‌هایی استفاده می‌کند که از آیکان‌های مختلفی که در طول سفر خود با آن‌ها ملاقات می‌کند، نشات می‌گیرد. از طرفی نوع دوم نبردی که با آن سروکار خواهیم داشت، نبردهای در مقیاس بزرگ هستند که در آن کلایو یک آیکان را برای مبارزه با آیکان دیگر کنترل می‌کند. این نبردها نه تنها با نبردهای معمولی تفاوت دارند، بلکه همگی تجربیات اصیل و منحصربه فردی هستند. همچنین طبق گفته‌ها دامنه و مقیاس سکانس‌های مبارزات آیکان‌ها شگفت‌انگیز است.

گیم‌پلی فاینال فانتزی 16

به عنوان قهرمان اصلی، کلایو، بازیکنان کنترل مستقیمی بر حرکت و زمان حمله دارند. همچنین مکانیک جاخالی و پری کردن نیز به ترتیب برای جلوگیری از آسیب یا مقابله با حملات دشمن وجود دارد. با این در حال در جایی که مبارزات ریل تایم در بازسازی فاینال فانتزی ۷ با برخی از عناصر نوبتی ترکیب شد، فاینال فانتزی ۱۶ کاملا ریل تایم است.

کلایو می‌تواند حملات جادویی را به همان راحتی سلاح خود، با فشار یک دکمه، اعمال کند. ریوتا سوزوکی (Ryota Suzuki) که طراح مبارزات دویل می کرای ۵ و دراگونز داگما بوده، کارگردان مبارزات فاینال فانتزی ۱۶ است که این می‌تواند نتیجه‌ای بسیار هیجان انگیز داشته باشد. از طرفی با وجود این تمرکز مجدد روی مبارزات اکشن ریل تایم، یوشیدا خاطرنشان کرده که این رویکرد جدید به قیمت تمرکز کمتر روی داستان بازی تمام نخواهد شد.

سیستم همراه

کلایو همچنین فرصت‌هایی برای مبارزه به صورت گروهی خواهد داشت. با این حال، از آنجایی که سازندگان قصد داشته‌اند که بازیکنان بتوانند روی مبارزات ریل تایم تمرکز کنند، اعضای گروه کاملا تحت کنترل هوش مصنوعی خواهند بود. گفتنی است که علاوه بر نبرد، در طول بازی دیالوگ‌های زیادی بین اعضای گروه وجود خواهد داشت که چیزهای زیادی به داستان اضافه خواهند کرد. در حالی که بیشتر اعضای گروه اغلب فقط به طور موقت با کلایو هستند و کاملا با هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، سگ شکاری قابل اعتماد کلایو یعنی تورگال، تقریبا همیشه با او است. علاوه‌بر این، کلایو همچنین می‌تواند به تورگال دستورات ساده‌ای بدهد تا بر نحوه‌ی مبارزه او در نبرد تأثیر بگذارد. البته، برای آن دسته از بازیکنانی که ممکن است این کار را سخت بدانند، یک ابزار وجود دارد که تمام این دستورات را کاملا خودکار اجرا می‌کند.

فاینال فانتزی 16

توانایی‌های آیکان

با پیشرفت بازی، کلایو این فرصت را خواهد داشت تا از آیکان‌هایی که در طول داستان با آن‌ها مواجه می‌شود، توانایی‌های جدید و هیجان‌انگیزی را بیاموزد که می‌توان از آن‌ها در کنار توانایی‌های پیش فرض کلایو استفاده کرد. این‌ها را می‌توان با استفاده از امتیازاتی که با افزایش سطح به دست می‌آید خریداری و ارتقا داد و بسته سبک بازی هر بازیکن بهره برد. البته برای کسانی که نمی‌توانند تصمیم بگیرند، قابلیتی وجود دارد که توانایی‌های پیشنهادی را به‌ طور خودکار انتخاب می‌کند.

فرصت‌های زیادی برای زنجیر کردن حملات با هم وجود دارد. برخی از توانایی‌های آیکان دشمنان را به هوا بلند می‌کند یا دفاع آن‌ها را می‌شکند. توانایی‌های آیکان همچنین به کلایو برخی از فناوری‌های حرکتی جالبی می‌دهد.

سیستم Stagger

فاینال فانتری ۱۶ همچنین شامل مکانیک استگر موجود در بازسازی فاینال فانتزی ۷ است که به موجب آن بازیکنان با وارد کردن آسیب به اندازه‌ی کافی و پر کردن نوعی نوار مخصوص، می‌توانند تمرکز دشمن را بهم زده و آن را برای ضربه‌های مهم‌تر آماده سازند. در حالی که این موارد توسط بازیکن دیکته می‌شوند، نبردها همچنین دارای لحظات سینمایی هستند که مانند رویدادهای سریع وسط درگیری (QTE) عمل می‌کنند. در واقع به نظر می‌رسد که استودیوی Creative Business Unit III از هر فرصتی استفاده کرده تا در مبارزات کمی درخشان‌تر عمل کند، حتی اگر بازیکن کنترل مستقیم روی اتفاقات روی صفحه نداشته باشد.

گیم‌پلی فاینال فانتزی 16

سیستم ارتقا و کرفتینگ

اگرچه فاینال فانتزی ۱۶ یک انحراف آشکار از ریشه‌های نقش‌آفرینی ژاپنی (JRPG) در آثار اولیه‌ی سری است، اما همچنان برخی از عناصر اصلی این ژانر را در خود دارد. کلایو پس از هر مبارزه امتیاز تجربه یا XP و ارز درون بازی کسب می‌کند که باعث ارتقای سطح می‌شود. از طرفی حداقل یک هاب وجود دارد که در آن کلایو می‌تواند با شخصیت‌های غیرقابل بازی تعامل داشته باشد، ماموریت‌های جانبی را باز کرده و در داستان بازی کندوکاو کند.

بازی همچنین دارای یک سیستم کرفتینگ است که کلایو در آن با استفاده از آیتم‌ها و قطعات هیولایی که در سرتاسر جهان پیدا کرده و از نبردها به دست می‌آورد، تجهیزات خود را ساخته و ارتقا می‌دهد.

در دسترس پذیری

تغییر سیستم مبارزات سنتی مجموعه می‌تواند برای بازیکنانی که به این نوع بازی‌ها عادت ندارند یا آن دسته از بازیکنانی که می‌خواهند بیشتر روی داستان تمرکز کنند تا روی اکشن، سخت و ترسناک باشد. خوشبختانه استودیوی سازنده برای این موضوع برنامه‌هایی ریخته است.

برای بازیکنانی که برای اکشن آماده هستند، حالتی با نام Action Focus، توصیه می‌شود. برای کسانی که می‌خواهند روی داستان تمرکز کنند، حالتی به نام Story Focus وجود دارد. با این حال این دو در واقع درجات سختی مختلف نیستند و تفاوت آن‌ها در آیتم‌هایی است که Timely نامیده می‌شوند.

فاینال فانتزی 16

این لوازم جانبی که حداکثر دو عدد از آن‌ها را می‌توان در یک زمان واحد استفاده کرد، جنبه‌های خاصی از بازی‌ را با مواردی مانند جاخالی دادن خودکار یا ساده‌سازی کمبوها آسان‌تر می‌کنند. انتخاب حالت داستان محور این موارد را از ابتدا در دسترس قرار می‌دهد، در حالی که در حالت اکشن از ابتدا به آن‌ها دسترسی نخواهید داشت. در واقع به نظر می‌رسد که بازی تنظیمات دشواری ندارد و بسته به اینکه با کدام یک از این آیتم‌های جانبی مجهز شده‌اید، سطح دشواری تغییر می‌کند.

اکتشاف

یوشیدا در گذشته اشاره کرده که این بازی یک اثر جهان باز نیست. اما این دقیقا به چه معناست؟ او به این سوال اینگونه پاسخ داده است:

برای ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از محیط‌هایی پرجزئیات و با بالاترین کیفیت ممکن برای بازیکنان و در نهایت بهبود تجربه‌ی کلی بازی، ما چندین حوزه را انتخاب کرده تا روی آن‌ها بیشتر تمرکز کنیم و آن‌ها را با جزئیات بسیار زیاد ایجاد کردیم. ما چندین منطقه‌ی بزرگ داریم که توسط یک نقشه‌ی کلی به هم متصل شده‌اند. این مناطق، اگرچه آن چیزی نیست که شما آن را جهان باز می‌نامید، اما هنوز بسیار گسترده هستند و فرصت‌های زیادی برای اکتشاف در اختیار شما قرار می‌دهند.

فاینال فانتزی 16

برای کاوش در جهان، بازیکنان می‌توانند از طریق نقشه به مکان‌های مختلف سفر کنند که با پیشرفت بازی با مناطق جدید و در حال تکامل به روز می‌شود. یکی از این مناطق Cid’s Hideaway، مقر اصلی کلایو و جایی است که قهرمان داستان می‌تواند تجهیزات خود را ارتقا دهد، سلاح‌ها و زره‌های جدید بخرد، در یک منطقه خاص تمرین کند و ماموریت‌های جانبی جدید را انتخاب کند. جالب است بدانید که برخی از طرفداران فاینال فانتزی این بازی را با بازی های سری گاد آو وار سونی مقایسه کرده اند. تاکای این تاثیرات را پذیرفته و ساختار ماموریت فاینال فانتزی ۱۶ را بسیار نزدیک به بازی‌های اخیر گاد آو وار دانسته است، اما این بازی تحت تاثیر فیلم‌ها، بازی‌ها و انیمه‌های دیگر نیز قرار گرفته است.

سیستم Active Lore

در این میان یکی از نکات قابل توجه در بازی، سیستم Active Lore است. در هر نقطه‌ای از بازی چه یک صحنه‌ی کات‌سین یا گیم‌پلی، بازیکن می‌تواند منویی را ارائه کند که مرتبط‌ترین افراد، مکان‌ها و موارد دیگر را برای آن موقعیت خاص مشخص کند. بنابراین، اگر یک کات‌سین با شخصیتی شروع شود که بازیکن باید آن را بشناسد، اما به هر نحوی او را فراموش کرده، منوی Active Lore به آن‌ها اطلاعاتی را به شکل سریعی می‌دهد. برای بازی‌هایی که می‌توانند بسیار عمیق و پیچیده شوند، این سیستم قطعا یک مزیت بزرگ است.

زمان مورد نیاز برای تکمیل بازی

هیروشی تاکای، کارگردان بازی (Hiroshi Takai) و نائوکی یوشیدا، تهیه‌کننده، تخمین می‌زنند که بازی را می‌توان در حدود ۳۵ ساعت به پایان رساند، اما برای کسانی که می‌خواهند ۱۰۰ درصد محتویات آن را تجربه کنند، به نظر می‌رسد که حدود ۷۰ تا ۸۰ ساعت زمان نیاز است. در نهایت ممکن است برخی احساس کنند که نبرد‌های بازی بیش از حد در جهت اکشن پیش می‌رود، اما فارع از آن، عناصر زیادی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها هیجان‌زده بود.

جلوه‌های بصری

جلوه‌های بصری فاینال فانتزی 16

فاینال فانتزی همیشه در زمینه‌ی جلوه‌های بصری عالی بوده است و نسخه‌ی شانزدهم نیز این روند خوب را ادامه می‌دهد. با این حال با توجه گزارش‌های منتشر شده از نسخه‌ی دمو، گمان می‌رود که علی‌رغم انحصاری بودن بازی روی پلی‌استیشن ۵، این اثر به عنوان یک پروژه‌ی میان نسلی کار خود را شروع کرده است. در حالی که طراحی شخصیت‌ها و انیمیشن‌های آن‌ها مناسب است (هرچند در حد مدل‌های هورایزن فوربیدن وست یا لست آو آس ۲ نیستند)، محیط‌ها ممکن است گاهی اوقات ناامیدکننده به نظر برسند. از طرفی برخی از تکسچرها به نسل هشتم تعلق دارد. شاید بگویید که این موارد مربوط به نسخه‌ی دمو هستند اما بعید است که در فاصله‌ی انتشار دمو تا نسخه‌ی کامل آن تغییر خاصی ایجاد شده باشد.

در این میان صحنه‌های سینمایی بسیار تاثیرگذاری وجود دارد که البته اسکوئر انیکس همیشه در این زمینه در سطح بالایی قرار داشته. هرچند اکنون که این سکانس‌ها با داستان‌گویی جذاب بازی ترکیب شده‌اند، تاثیرگذارتر از همیشه هستند. از طرفی فاینال فانتزی با وجود اینکه به وضوح تحت تأثیر آثار فانتزی غربی و شاید حتی بازی‌هایی مانند ویچر ۳ قرار گرفته است، به نظر یک فاینال فانتزی مدرن است. بنابراین، علی‌رغم نگرانی‌های زیاد طرفداران قدیمی مبنی بر اینکه سریال هویت خود را در دو دهه‌ی گذشته از دست داده است، فاینال فانتزی شانزدهم داستانی دارد که در خور شجره‌نامه‌ی حماسه‌ی ساکاگوچی است و جلوه‌های بصری با آنچه که از این سری در دوران مدرن انتظار داریم، تا حد زیادی برابری می‌کند.

فاینال فانتزی 16

بازی دارای دو حالت گرافیکی مختلف است. در حالت Quality بازی با رزولوشن ۲۱۶۰p و نرخ فریم ۳۰ اجرا می‌شود. در حالت پرفورمنس بازی با نرخ فریم ۶۰ و رزولوشن ۱۴۴۰p بهره می‌برد که از این نظر خبر خوبی برای طرفداران به نظر می‌رسد. جالب اینجاست که در حالت پرفورمنس، نرخ فریم ۶۰ بازی ثابت نیست و می‌تواند در صحنه‌های شلوغ و پر زرق و برق به ۴۰ فریم در ثانیه کاهش یابد. صرف نظر از حالت‌های گرافیکی مختلف، نرخ فریم بخش‌های سینمایی بازی و در واقع همان کات‌سین‌های روی ۳۰ قفل است. از طرف دیگر، زمان بارگذاری بازی عملا ناچیز است.

موسیقی

در کنار گرافیک، بازی همچنین موسیقی متن فانتزی جذابی دارد که البته برخی از نشانه‌های موسیقی کلاسیک را نیز در خود جای داده است. ماسایوشی سوکن حتی برخی از ملودی‌های نمادین نوبوو اوئماتسوی افسانه‌ای به عنوان آهنگساز مشهور سری را در موسیقی متن شگفت‌انگیز خود ترکیب می‌کند. گفتنی است که سوکن با یوشیدا و تاکای در فاینال فانتزی چهاردهم کار کرده بود و به دلیل آشنایی با سبک طراحی یوشیدا و تاکای برای این نسخه نیز با آن‌ها همکاری کرد.

فاینال فانتزی 16

او موسیقی این نسخه را به عنوان یک رویکرد منحصربه‌فرد با الهام از محیط کلی و فانتزی‌ تاریک بازی توصیف کرده و آن را در مقابل آهنگ‌های متنوع و به نسبت شادتر فاینال فانتزی ۱۴ قرار می‌دهد. بیش از ۲۰۰ آهنگ برای بازی تنظیم شده و شایان ذکر است که موسیقی آخرین عنصری بوده که بعد از داستان و گیم‌پلی توسعه داده شده است.

تریلرهای مهم

اولین تریلر فاینال فانتزی ۱۶ با عنوان Awakening، چهار دقیقه به داستان و گیم‌پلی می‌پردازد. این تریلر همچنین دارای یک موسیقی متن جذاب است که اگر بخواهیم حدس بزنیم، کمی شبیه به کار سوکن در بسته‌ی الحاقی Heavensward برای فاینال فانتزی ۱۴ است.

تریلر جدیدی در مراسم گیم اواردز ۲۰۲۲ منتشر شد که Revenge نام داشت. این تریلر در کنار گیم‌پلی اکشن سریعی که در تریلرهای قبلی دیده بودیم، همچنین نگاهی اجمالی به آیکان‌های اودین و عفریت دارد.

تریلر مهم بعدی با عنوان Dominance که در ژوئن و در رویداد state of Play پلی‌استیشن نمایش داده شد، نبردهای عظیم آیکان در مقابل آیکان را به نمایش می‌گذارد که به‌ عنوان صحنه‌های مهم بازی عمل خواهند کرد. یوشیدا در مصاحبه‌ای بیان کرده که این نبردها همه منحصربه‌فرد خواهند بود و تخمین زده می‌شود که در کل تقریبا ۲۰ مورد از آن‌ها وجود دارد.

در آوریل، اسکوئر انیکس ویدیویی ۲۵ دقیقه‌ای بازی منتشر کرد که اطلاعات بیشتری را در مورد مبارزات، کاوش در جهان، داستان و محتوای جانبی نشان داد. این تریلر به بازیکنان در مورد آنچه که می‌توانند از بازی انتظار داشته باشند، اطلاعات خوبی می‌دهد.

نسخه‌های مختلف بازی

فاینال فانتزی 16

نسخه‌ی استاندارد

نسخه‌ی استاندارد ممکن است ارزان‌ترین راه برای خرید بازی باشد، اما این بدان معنا نیست که پیش‌خرید آن مزایا نخواهد داشت. پیش‌خرید این نسخه با قیمت ۶۹.۹۹ دلاری آیتم Cait Weapon Charm و سلاح Braveheart را در بازی دسترس قرار می‌دهد. آیتم اول ظاهرا به بازیکنان اجازه می‌دهد که طلای بیشتری در بازی بدست آورند.

نسخه‌ی دلوکس

خرید نسخه‌ی دلوکس بازی هزینه‌ها را تا ۹۹.۹۹ دلار افزایش می‌دهد اما با پاداش‌های ملموس‌تری همراه است. این نسخه شامل یک استیل‌بوک با محوریت کلایو است. همچنین یک نقشه از والیستیا نیز گنجانده شده است که محیط بازی را در یک فضای پارچه‌ای به نمایش می‌گذارد. پیش‌خرید این نسخه مانند نسخه‌ی استاندارد، Cait Weapon Charm و سلاح Braveheart را در بازی فراهم می‌کند. تمام محتویات این نسخه داخل یک جعبه‌ی بزرگتر قرار دارد که دارای اثر هنری پیچیده‌ای است که یادآور جلدهای کلاسیک ژاپنی این سری در پس زمینه‌ای سیاه است.

نسخه‌ی دیجیتال دلوکس

علی‌رغم به اشتراک‌گذاری نامی تقریبا مشابه با نسخه‌ی قبل، نسخه‌ی دیجیتال دلوکس یک بسته‌ی کاملا متفاوت را ارائه می‌دهد. این نسخه با قیمت کمی پایین‌تر و ۸۹.۹۹ دلاری، جوایزی را به صورت آنلاین در دسترس قرار می‌دهد. از محتویات این نسخه می‌توان به آیتم Scholar’s Spectacles درون بازی، مینی آرت‌بوک و موسیقی‌های بازی به صورت دیجیتالی اشاره کرد. لازم به ذکر است که پیش‌خرید این نسخه نیز محتویات پیش‌خرید نسخه‌های قبلی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد.

نسخه‌ی کالکتورز

نسخه‌ی کالکتورز به عنوان گران‌ترین نسخه‌ی بازی با قیمت ۳۵۰ دلاری خود حاوی یک مجسمه‌ی جذاب با محوریت آیکان ققنوس و عفریت، پین‌های فلزی با طرح آیکان‌های مختلف، استیل‌بوک، نقشه‌ی والیستیا و سلاح خون (Blood Sword) در بازی می‌شود. همه چیز در یک جعبه‌ی براق فلزی قرار دارد که توسط تصویرگر مشهور سری یعنی یوشیتاکا آمانو به تصویر کشیده شده است. از طرفی پیش‌خرید این نسخه در کنار آیتم‌های Scholar’s Spectacles ،Cait Weapon Charm و سلاح Braveheart، مواردی نظیر مینی آرت‌بوک و موسیقی‌های بازی به صورت دیجیتالی و بنرهایی با محوریت قلمروهای مختلف والیستیا را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

تاریخ انتشار و پلتفرم‌های مقصد

فاینال فانتزی ۱۶ در تاریخ ۲۲ ژوئن (۱ تیر) برای پلی‌استیشن ۵ عرضه می‌شود و به مدت شش ماه در انحصار این کنسول خواهد بود. در جدیدترین تریلرهای بازی، اسکوئر انیکس به نوعی تایید کرده که بازی برای رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. اگرچه این ممکن است برای دارندگان ایکس‌باکس ناامیدکننده باشد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که تعدادی از بازی‌های این شرکت نظیر Nier Automata وجود دارند که در گذشته به این پلتفرم راه پیدا کرده‌اند.

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه