تکنیک گرافیکی FSR ای‌ام‌دی پیشرفت کرد؛ کیفیت بالاتر با نرخ فریم بیشتر

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
fsr

سیستم ارتقاء تصویر شرکت ای‌ام‌دی (AMD) به نام FSR 2.0 عرضه شد. البته در حال حاضر این سیستم تنها روی بازی دث لوپ (Death Loop) در دسترس است. سیستم FSR یا همان FidelityFX Super Resolution چیزی مشابه با سیستم DLSS یا Deep Learning Super Sampling انویدیا (Nvidia) است. این دو قابلیت به کارت‌های گرافیکی اجازه می‌دهد تا تصاویر را در رزولوشن کمتر رندر کنند. سپس با کمی تغییر تصویر را با رزولوشن بالاتر به کاربر نشان داده تا نرخ فریم افزایش پیدا کند. از طرفی کیفیت تصویر نیز افت زیادی نخواهد داشت.

هنوز قابلیت یادگیری ماشینی‌ای که در سیستم انویدیا وجود دارد، در کارت‌های ای‌ام‌دی ونیست. با اینحال FSR 2.0 نسبت به شماره ۱ پیشرفت بسیار زیادی داشته است. این سیستم جدید از تمامی فریم‌ها و تکنیک‌های جدید استفاده کرده تا یک تصویر با کیفیت و با نرخ فریم بیشتر نشان دهد. یکی از نکات مثبت نبود یادگیری ماشینی در سیستم FSR 2.0 سازگاری آن با کارت‌های کمی قدیمی‌تر است.

در لیست بهترین کارت‌های گرافیکی قطعاً اکثر موارد متعلق به شرکت انویدیا هستند. با اینحال وجود سیستم FSR 2.0 باعث خواهد شد تا کارت‌های قدیمی‌ ای‌ام‌دی نیز با ارزش باشند. در حال حاضر به دلیل اینکه قابلیت FSR 2.0 تنها روی بازی دث لوپ وجود دارد، با استفاده از آن تعدادی آزمایش انجام گرفت.

عملکرد سیستم FSR 2.0 در رزولوشن ۴K

همانطور که گفتیم در سیستم ارتقاء تصویر، بازی در رزولوشن کمتر رندر می‌شود. سپس با مقداری تغییر طوری به شما نمایش داده می‌شود که با حالت رندر در همان رزولوشن تفاوت چندانی نداشته باشد. این حالت مخصوصاً در رزولوشن‌های سنگینی مثل ۴K به شدت کاربردی است. اگر بخواهید رزولوشن کمتر مثل ۱۰۸۰p را در نظر بگیرید، عملاً کاربرد خاصی ندارد.

اگر شما تصاویر FSR 2.0 و شماره ۱ را با هم مقایسه کنید، متوجه تفاوت بسیار زیاد آن خواهید شد. در FSR 1.0 بسیاری از جزئیات تار بوده و مشخص نبودند. حال در شماره ۲ این سیستم به طور کلی این شرایط از بین رفته است. نکته مهم اینجاست که سیستم FSR 2.0 از Anti Aliasing خود بازی استفاده می‌کند. این در حالتی است که سیستم انویدیا Anti Aliasing مخصوص خود را دارد.

سیستم FSR 2.0

سمت چپ شما سیستم FSR 2.0 را مشاهده می‌کنید. سمت راست نیز شماره ۱ این سیستم است.

از لحاظ واقعی بودن، FSR 2.0 به شدت به DLSS نزدیک شده است. با اینحال بهتر از آن نیست. به همین دلیل نمی‌توان گفت که سیستم ای‌ام‌دی به بلوغ سیستم انویدیا است. البته تفاوت آنقدر کم است که در بسیاری از اوقات کاربران متوجه آن نیز نخواهند شد. اگر شما تصاویر را با بزرگنمایی ببینید، متوجه خواهید شد که سیستم انویدیا تا حدی بهتر است.

یکی از مشکلات FSR 2.0 لرزش هنگام تکان خوردن است. چیزی که می‌‌تواند تجربه بازی را برای بازیکنان خراب کند. از طرفی برخی موارد مثل دود قرمز نیز، زیاد طبیعی نبودند. البته این مشکلات با یک به روزرسانی قابل برطرف شدن است. با وجود این مشکلات می‌توان به راحتی گفت که DLSS در حال حاضر بسیار بالغ‌تر است.

در زمینه افزایش نرخ فریم، هر دو سیستم انویدیا و ای‌ام‌دی به هم نزدیک شده‌اند. هر دو سیستم نیز بهتر از رندر انیمیشن بازی در رزولوشن مورد نظر هستند. در رزولوشن ۴K عملکرد خود بازی دث لوپ هم عجیب است. با اینحال باید گفت که عملکرد کارت‌های ای‌ام‌دی بسیار خوب بوده است. به همین دلیل دارندگان کارت‌های این شرکت قطعاً از عملکرد آن ناامید نخواهند شد. همینطور اینکه رقابت با انویدیا بسیار نزدیک است. همینطور اینکه به زودی با به روزرسانی‌های دیگر مشکلات FSR 2.0 برطرف خواهد شد.

سیستم FSR 2.0

عملکرد سیستم FSR 2.0 در رزولوشن ۱۴۴۰p

در حال حاضر رزولوشن ۱۴۴۰p یکی از پرکاربردترین رزولوشن در پنل‌های مانیتورها است. این رزولوشن به شدت برای گیمینگ مناسب بوده و به اندازه ۴K به کارت گرافیکی فشار نمی‌آورد. در رزولوشن ۴K عملکرد سیستم FSR 2.0 قابل قبول بود. با اینحال نمی‌توان گفت که از DLSS بهتر بوده است. نکته جالب اینجاست که عملکرد FSR 2.0 در رزولوشن ۱۴۴۰p بهتر از ۴K بوده است.

به طور کلی جزئیات بسیار دقیق بوده و به طور کامل مشخص است. از طرفی این سیستم بازی را نیز روان‌تر می‌کند. به همین دلیل FSR 2.0 عملکرد بسیار خوبی در این رزولوشن داشته است.

سیستم FSR 2.0

FSR 2.0 در سمت چپ و شماره ۱ در سمت راست هستند. شما در اینجا پیشرفت FSR 2.0 را مشاهده می‌کنید.

مشکل دود قرمز در این رزولوشن نیز مشاهده می‌شود. همینطور اینکه هنوز DLSS عملکرد بهتری از FSR 2.0 دارد. اگر هم بخواهید بحث بلوغ را در نظر بگیرید، انویدیا زمان زیادی داشته تا کارت‌]ای خود را بهتر کند و ایرادات آن‌ها را از بین ببرند. از لحاط نرخ فریم نیز همگی سیستم‌های ارتقاء تصویر بهتر از رندر بازی در همان رزولوشن عمل می‌کنند. به همین دلیل شاید کیفیت تصویر کمی پایین‌تر باشد ولی نرخ فریم بالاتری دارد.

سیستم FSR 2.0

یکی از نکات جالب این است که FSR 2.0 در برخی از موارد از DLSS نیز بهتر عمل می‌کند. این نشان می‌دهد که ای‌ام‌دی در حال پیشرفت بوده و به انویدیا بسیار نزدیک می‌شود. نکته اینجاست که انویدیا شرکت انحصاری کارت‌های گرافیکی است. ای‌ام‌دی نه تنها کارت گرافیکی تولید می‌کند بلکه پردازنده اصلی نیز می‌سازد. به همین دلیل تمرکز ای‌ام‌دی روی کارت‌های گرافیکی کمتر از انویدیا است.

با اینحال عملکرد سیستم بسیار خوب بوده و در حال حاضر هر دو شرکت کارت‌های خوبی تولید می‌کنند. اینکه کاربر کدام را انتخاب کند به طور کامل به خود او و کارش بستگی دارد. در حال حاضر کارت‌های انویدیا در زمینه ارتقاء تصویر بهتر عمل می‌کنند. به دلیل اینکه یک بخش سخت افزاری مخصوص یادگیری ماشینی دارند. همینطور اینکه به زودی کارت‌های سری ۴۰ معرفی خواهند شد و باید دید که انویدیا چه نقشه‌ای برای سیستم ارتقاء تصویر در آن کارت‌ها دارد.

این نکته لازم به ذکر است که به دلیل در دسترس بودن FSR 2.0 برای کارت‌های گرافیکی قدیمی‌تر، این کارت‌ها ارزش بسیار زیادی پیدا کردند. به دلیل اینکه قیمت پایینی داشته و یکی از بهترین سیستم‌های ارتقاء تصویر در آن‌ها وجود دارد. این موضوع هم به یاد داشته باشید که برای رزولوشن ۱۰۸۰p سیستم FSR 2.0 را امتحان نکنید به دلیل اینکه ارزش آن را ندارد. با اینحال اگر یک صفحه ۴K داشته باشید، از تجربه این سیستم لذت خواهید برد.

یکی از اعمال قابل تحسین ای‌ام‌دی نزدیک شدن به DLSS است. حال دیگر این قابلیت آنقدر به هم نزدیک شده، که نمی‌توان گفت کدام برتر است. پس به زودی ما شاهد رقابت بیشتر میان انویدیا و ای‌ام‌دی خواهیم بود.

منبع: RockPaperShotgun.com

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه