کینگدام هارتس چگونه فاینال فانتزی را متحول کرد؟

۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ ۱۷ آبان ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
کینگدام هارتس در مقابل فاینال فانتزی

با اینکه کینگدام هارتس اکنون فرنچایزی مختص به خود دارد، قسمت اول این سری بازی‌ها که در سال ۲۰۰۲ میلادی منتشر شد، ارتباطی قوی‌ با سری فاینال فانتزی دارد. فاینال فانتزی ۱۰ تنها یک سال پیش‌ از این بازی عرضه شد و مانند نه بازی ساخته شده پیش از آن یک بازی‌ نقش‌آفرینی نوبتی بود.

کینگدام هارتس یک بازی اکشن نقش‌آفرینی بود که شخصیت‌های فاینال فانتزی را با شخصیت‌های دیزنی ترکیب کرد. تصمیمی عجیب در آن زمان اما تصمیمی که در نهایت با موفقیت چشمگیر روبه‌رو شد. بازی‌های فاینال فانتزی از آن زمان تا به‌ حال جهت‌گیری بیشتری نسبت به سبک اکشن پیدا کرده‌اند و اغلب آن‌ها فرمت نوبتی گیم پلی را کنار گذاشته‌اند. موفقیت کینگدام هارتس در قالب یک بازی اکشن نقش‌آفرینی به‌احتمال زیاد تأثیر قابل‌توجهی بر روی مسیری که فرنچایز فاینال فانتزی در آن حرکت کرد دارد.

کینگدام هارتس اولین تلاش اسکوئر برای ورود به عرصه‌ی بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی نبود. پیش از ادغام با انیکس، اسکوئر سری مانای (Mana) اکشن نقش‌آفرینی را ساخته بود. این مجموعه با بازی بدوی ماجراجویی فاینال فانتزی (Final Fantasy Adventure) آغاز شد و به راز مانا برای سوپر نینتندو، بازی اخیراً بومی‌سازی شده امتحانات مانا و افسانه مانا برای پلی‌استیشن منتهی شد.

اسکوئر همچنین مسؤول ساخت اکشن نقش‌آفرینی اورجینال پلی‌استیشن به نام شمشیرباز شجاع موساشی است که دنباله آن بر روی پلی‌استیشن ۲ عرضه شد. تفاوت میان سری‌های اکشن نقش‌آفرینی چون مانا و موساشی با فاینال فانتزی به‌عنوان یک سری سنتی نقش‌آفرینی با انتشار بازی‌هایی چون فاینال فانتزی ۱۱ و ۱۲ بسیار کم‌رنگ‌تر شد. فاینال فانتزی ۱۱ در سبک MMORPG و فاینال فانتزی ۱۲ ترکیبی از اکشن و سیستم گمبیت بودند.

کینگدم هارتس 2

محبوبیت کینگدام هارتس بی شک تا حد زیادی مرتبط به ترکیب آی پی‌های بزرگ دخیل در آن و داستان به طرز غافل‌گیرکننده‌ای جذاب آن است که باگذشت زمان پیچیده‌تر می‌شود. با این‌ حال در نبود گیم پلی مناسب این فرنچایز به‌احتمال زیاد به شهرت و محبوبیتی که در میان هواداران کسب کرده دست نمی‌یافت.

کینگدام هارتس یک بازی سه‌بعدی اکشن نقش‌آفرینی بود مانند شمشیرباز شجاع موساشی اما با این تفاوت که در آن حرکات ترکیبی سریع، جاخالی و دفع حملات سریع و اغلب اوقات درگیری در نبردهای سرسام‌آور دیده می‌شد. درحالی‌که فاینال فانتزی ۱۱ و ۱۴ MMORPG بودند و فاینال فانتزی ۱۳ به سیستم Active Time Battle بازی‌های قدیمی‌تر فاینال فانتزی بازگشت، فاینال فانتزی ۱۵ نشانگر تغییر مسیر سری به‌سوی اکشن نقش‌آفرینی به طور کامل بود و فاینال فانتزی ۱۶ به حرکت در این راه ادامه خواهد داد.

سبک اکشن کینگدام هارتس به تمرکز فاینال فانتزی بر روی جلوه‌های بصری کمک می‌کند

کارگردان کینگدام هارتس، تتسویا نومورا، کارگردان اصلی بازی‌ بود که در نهایت تحت عنوان فاینال فانتزی ۱۵ منتشر شد و تهیه‌کننده شینجی هاشیموتو بر روی هر دوی این عناوین کار کرده است.

بیانیه‌های منتشر شده از جانب اعضای تیم فاینال فانتزی ۱۰ نمایانگر تصمیم کمپانی بر کنارگذاشتن بازی‌های نوبتی بود و ازآنجایی‌که فاینال فانتزی ۱۰ یک سال پیش از کینگدام هارتس عرضه شد می‌توان به طور منطقی نتیجه گرفت که اسکوئر انیکس احتمالا از این بازی کراس اور فاینال فانتزی و دیزنی برای اثبات موفقیت ژانر اکشن نقش‌آفرینی استفاده کرده است. با این‌ حال بازی‌های نوبتی نقش‌آفرینی ژاپنی در بازار موجود با موفقیت روبه‌رو شدند، مجموعه‌هایی چون پرسونا و رد پولاد سرد Trails of Cold Steel، سری شناخته شده انیکس دراگون کوئست و بازی‌های دیگر این کمپانی همچون مسافر اختاپوس (Octopath Traveler) و Bravely Default همگی گواه این مسئله‌اند.

دراگون کوئست و فاینال فانتزی با پیشروی هرچه بیشتر مسیرشان تا حد قابل‌توجهی از هم دور شد. دراگون کوئست به سبک سنتی نوبتی ژانر نقش‌آفرینی ژاپنی وفادار ماند و فاینال فانتزی نمایش را به سنت ترجیح داد.

فاینال فانتزی 16

با اینکه کمپانی از زمان عرضه بازی فاینال فانتزی ۱۰ تصمیماتی مبنی بر تغییر جهت به سمت ژانر اکشن نقش‌آفرینی در سر داشت مدعی شدن آن که کینگدام هارتس تنها دلیل تحول در فرمت گیم پلی سری فاینال فانتزی بود کمی دشوار است. اگر کینگدا م هارتس با چنین سطحی از استقبال مواجه نمی‌شد احتمال دارد که سازندگان در تغییر مسیر فرنچایز پرچمدار خود با تردید روبه‌رو می‌شدند.

گیم پلی بازی فاینال فانتزی ۱۵ روانی و پاسخگویی اکثر بازی‌های کینگدام هارتس را در خود نداشت اما ریمیک فاینال فانتزی ۷ بی شک کیفیت گیم پلی اکشن کینگدام هارتس را دارد و حتی می‌توان گفت از آن فراتر می‌رود. محتمل است که اسکوئر انیکس فرمت نوبتی دراگون کوئست، Bravely Default و سایر پروژه‌هایی جانبی که شامل برخی از عناوین موبایل آن‌ها هم می‌شود را حفظ کند اما برای سری فاینال فانتزی بعید می‌رسد که عناوین اصلی آن دیگر به ریشه قدیمی و سنتی خود بازگردند.

منبع: Screenrant

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما