هابل عکسی خیره‌کننده از کهکشان مارپیچ نزدیک راه شیری گرفت

۲۰ آذر ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
کهکشان UGC 11537

تلسکوپ فضایی هابل نمای چشم‌نوازی از کهکشان نزدیک به راه شیری با نام UGC 11537 را ثبت کرده است که شیوه‌ی چرخش بازوهای مارپیچ به‌خوبی در آن دیده می‌شود.

این پرتره‌ی نجومی از تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا، نمای جانبی کهکشان مارپیچی باشکوه UGC 11537 را به نمایش می‌گذارد. توانایی رصد فروسرخ و نور مرئی دوربین میدان باز ۳ هابل، که چندی پیش فعالیت علمی خود را دوباره آغاز کرد، بازوهای کهکشان را که به شکل مارپیچی تنومند به دور قبل آن می‌چرخند به تصویر کشیده است.

این تصویر نوارهای درخشان ستارگان و ابرهای تیره را که در سراسر کهکشان پیچیده شده‌اند، آشکار می‌کند. در عکس کامل هابل از این کهکشان جزئیات دیگری هم دیده می‌شود.

UGC 11537 در فاصله‌ی ۲۳۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی «عقاب» (Aquila) قرار دارد و به صفحه‌ی کهکشان راه شیری نزدیک است. به اندازه‌ای نزدیک که ستارگان پیش‌زمینه‌ی کهکشان خودمان هم در این تصویر هابل دیده می‌شوند. ازجمله دو ستاره‌ی درخشان که متعلق به راه شیری هستند و در جلوی کهکشان UGC 11537 رخ‌نمایی می‌کنند.

پرتوهای نور دیده شده از این ستارگان که شکلی الماس-مانند ایجاد کرده‌اند، در حقیقت داده‌های مصنوعی هستند که به آن‌ها خط پراش می‌گویند. این خطوط نتیجه‌ی برهم‌کنش نور ستاره با ساختاری هستند که آینه‌ی ثانویه‌ی تلسکوپ هابل را نگه داشته است.

این تصویر حاصل بخشی از مجموعه رصدهایی است که برای کمک به ستاره‌شناسان در تعیین جرم سیاهچاله‌های کلان‌جرم در مرکز کهکشان‌های دوردست گرفته شده است. چشمان تیزبین هابل همراه با داده‌های تلسکوپ‌های زمینی به دانشمندان امکان می‌دهد تا مدل‌های دقیقی از جرم و حرکت ستارگان در این کهکشان‌ها توسعه دهند که به نوبه‌ی خود به تعیین دقیق‌تر جرم سیاهچاله‌های کلان‌جرم کمک می‌کند.

عکس کاور: نمای ایزومتریک کهکشان UGC 11537
Credit: ESA/Hubble & NASA, A. Seth

منبع: NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar آتشدل

    سلام مطالب سایت شما عالیست دستتون درد نکنه ایام بکام تان شیرین

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه