ادعای جنجالی؛ لذت کار با آیفون ۶۰ هرتزی مثل گوشی اندرویدی ۹۰ هرتزی است!

۶ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰ ۷ تیر ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
آیفون نمایشگر 60 هرتزی

اگرچه اپل قرار است برای آیفون ۱۴ و ۱۴ مکس از نمایشگر با رفرش‌ریت ۶۰ هرتزی استفاده کند اما شرکت آمریکایی راه حلی دارد که باعث می‌شود تجربه‌ی گشت و گذار در منوهای مختلف این گوشی‌ها همچنان لذت‌بخش باشد؛ راه حلی که اندروید و گوشی‌های اندرویدی از آن بی‌بهره‌اند.

توجه داشته باشید این مقاله بر اساس نظر شخصی است و در نتیجه همه ممکن است با آن موافق نباشند.

قبل از اینکه بخواهیم بحث خود را شروع کنیم، باید به این نکته اشاره داشته باشیم که نمی‌خواهیم از اپل به خاطر عدم قرار دادن نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن در گوشی‌های ارزان‌قیمتش دفاع کنیم. وقتی کاربران گوشی‌های اندرویدی با پرداخت مبلغ ۵۰۰ دلار یا در بسیاری مواقع کمتر از این، صاحب گوشی‌هایی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی می‌شوند، این کمترین حق کاربران اپل است که وقتی قریب به ۷۰۰ یا حتی ۹۰۰ دلار برای یک گوشی هزینه می‌کنند، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی را دریافت کنند و به اعتقاد شخصی، اپل با عدم قرار دادن قابلیت‌های خوب درون گوشی‌هایش به کاربرانش بی‌احترامی می‌کند.

اما آنچه که قرار است در این مطلب به آن بپردازیم این است که شرکت آمریکایی چگونه می‌تواند نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتزی در آیفون ۱۴ را تا جایی که امکان دارد برای کاربرانش جبران کند. حال این اتفاق چگونه رخ می‌دهد و اصلا مگر می‌شود گوشی که نمایشگر ۶۰ هرتزی دارد، نرم و روان باشد؟

در سال ۲۰۱۷، اپل مثل همیشه از آیپد پرو رونمایی کرد. اما این آیپد پرو مثل همیشه نبود و یک برگ برنده‌ی جذاب داشت؛ نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن. اکنون ۵ سال است که از آن تاریخ می‌گذرد و کاربران گوشی‌های آیفون بی‌صبرانه منتظر این هستند که شرکت آمریکایی از این نمایشگر برای گوشی‌های خود استفاده کند. اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

البته اپل در گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس از این نمایشگر استفاده کرده است. اما مشکل اینجاست که به نظر می‌رسد برای سری آیفون ۱۴ هم قرار است همین تصمیم گرفته شود، یعنی تجهیز فقط دو مدل پرو به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی. این در حالی است که بسیاری از افشاگران معروف حوزه‌ی فناوری انتظار داشتند این قابلیت در سال ۲۰۲۰ و در سری آیفون ۱۲ بکار گرفته شود. اما در این بین فقط راس یانگ بود که به درستی پیش‌بینی کرد اپل در سال ۲۰۲۱ از این فناوری استفاده خواهد کرد.

در گوشی‌های اندرویدی، نخستین بار در سال ۲۰۱۷ بود که نمایشگر ۱۲۰ هرتزی در گوشی گیمینگ ریزر مورد استفاده قرار گرفت و بعدها در سال ۲۰۱۸ در گوشی راگ فون ایسوس شاهد بکارگیری آن بودیم. در سال ۲۰۱۹ هم وان‌پلاس به عنوان نخستین گوشی پرچم‌دار با نمایشگر ۹۰ هرتزی،‌ وان‌پلاس ۷ پرو را راهی بازار کرد تا بدین ترتیب تعریف‌مان از لذت کار با نمایشگر کاملا تغییر کند.

رفرش‌ریت نمایشگر در آیفون و گوشی‌های اندرویدی؛ چرا نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتزی در آیفون ۱۳ و ۱۴ خیلی مسأله‌ی مهمی نیست؟

به شخصه باید گفت نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتزی در آیفون ۱۴ و ۱۴ مکس شاید عامل نگران‌کننده‌ای باشد، چون لذت کار با آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس به لطف همین نمایشگر LTPO دوچندان شده و در عین حال مصرف انرژی آن‌ها هم به لطف تغییر میزان رفرش‌ریت از ۱۲۰ به ۱۰ هرتز واقعاً عالی است. اگر با یک گوشی با نمایشگر ۶۰ هرتز کار کنید، هر چقدر قدرتمند هم که باشد، باز هم وقتی به سراغ یک گوشی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بروید، به سرعت متوجه تغییرات خواهید شد. حتی اگر آن گوشی، آیفون ۱۲ پرو مکس باشد با نمایشگر ۶۰ هرتزی و گوشی دیگر، گلکسی A53 با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی باشد.

اما در رابطه با زمانی صحبت می‌کنیم که هر دو گوشی را روی رفرش‌ریت ۶۰ هرتز قرار دهیم. آنوقت متوجه می‌شویم که کار کردن با آیفون یک لذت خاص، توام با نرمی و روانی هیجان‌انگیز دارد. یک نکته وجود دارد که باعث می‌شود آیفون با نمایشگر ۶۰ هرتز، تا حدودی بهتر و روان‌تر از سایر گوشی‌ها با رفرش‌ریت مشابه عمل کند. این نکته را زمانی متوجه می‌شوید که با یک گوشی اپل و اندرویدی با رفرش‌ریت ۶۰ هرتزی به صورت همزمان کار کنید.

آیا در عمل، رفرش‌ریت ۶۰ هرتز در آیفون ۱۳ و ۱۴ به اندازه‌ی نمایشگر ۹۰ هرتزی نرم و روان خواهد بود؟

آیفون نمایشگر 60 هرتزی

وب‌سایت منبع یک ادعا مطرح کرده مبنی بر اینکه کار با نمایشگر ۶۰ هرتزی آیفون ۱۳ و ۱۴ به اندازه‌ی کار با نمایشگر ۹۰ هرتزی در اندروید لذت‌بخش خواهد بود. می‌توانم این گفته را تا حدودی تأیید کنم اما فقط زمانی که یک گوشی اقتصادی با آیفون مقایسه شود. اگر یک پرچم‌دار یا پرچم‌دار اقتصادی با نمایشگر ۹۰ هرتزی را با آیفون مقایسه کنیم، قطعا تفاوت را حس خواهید کرد چون آن گوشی اندرویدی سخت‌افزار خوب و قدرتمندی دارد و نمی‌گذارد لرزشی حین کار کردن وجود داشته باشد.

اما پرسش اصلی اینجاست؛ چطور است که لذت کار کردن روی نمایشگر ۶۰ هرتزی آیفون از کار با یک گوشی اندرویدی با رفرش‌ریت مشابه بیشتر است؟ آیا این افسانه است که برای طرفداری از محصولات اپل بیان شده یا واقعیت دارد؟

برای پاسخ دادن به این پرسش، به گوگل و تاریخ متوسل می‌شویم. به گذشته‌ای نسبتا دور، یعنی ما قبل ۲۰۱۹ برمی‌گردیم. زمانی که گوشی‌های اندرویدی غیر گیمینگ، همچنان نمایشگر ۶۰ هرتزی داشتند. در آن زمان اگر یک آیفون را در کنار یک گوشی اندرویدی نگه می‌داشتید و با آن کار می‌کردید، یک نرمی و لطافت خاصی حین کار با آن حس می‌کردید که لذت دیگری داشت. حال از اسکرول کردن گرفته تا انیمیشن، باز و بسته کردن اپلیکیشن‌ها و… گوشی‌های اپل همیشه یک حس و حال خاصی را به کاربر القا می‌کردند که نمی‌توان با کلمه آن را توصیف کرد.

اصلا یک مثال دیگر می‌زنیم. پنج سال قبل از اینکه آیفون X رونمایی شود، همچنان باز هم یک گوشی اندرویدی پیدا نمی‌شود که از لحاظ کیفیت ژست‌های ناوبری با آیفون رقابت کند. بنابراین به نظر می‌رسد اینکه کاربران یک نرمی و روانی خاصی را حین کار با گوشی‌های اپل حس می‌کنند، ربطی به رفرش‌ریت ندارد، بلکه در اینجا ظاهرا سیستم‌عامل iOS‌ است که در پشت پرده یک سری کارهایی را انجام می‌دهد.

به احتمال خیلی زیاد این شانس را داشته‌اید که تاکنون، یک گوشی اندرویدی و آیفون را در کنار هم قرار داده و تست کنید و احتمالا متوجه منظورمان هم شده‌اید که وقتی می‌گوییم سیستم‌عامل و رابط کاربری آیفون‌ها باعث نرمی و روانی کار با آن می‌شود و نه لزوما رفرش‌ریت بالا، به چه نکته‌ای اشاره می‌کنیم.

توضیح گوگل درباره‌ی عدم نرم و روان بودن گوشی‌های اندرویدی چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد، گوگل و تاریخ می‌توانند به دلیل نرم‌تر بودن کار با آیفون پاسخ دهند. در رابطه با تاریخ که در بالا صحبت شد، حالا جا دارد به توضیحات گوگل اشاره کنیم که متوجه‌مان می‌کند چرا یک گوشی اندرویدی ۱۲۰ هرتزی یا ۶۰ هرتزی، به اندازه‌ی یک آیفون با همین میزان رفرش‌ریت نرم و روان نیست؟

هنگام رونمایی از اندروید ۱۲، سمیر اسمارت، نائب رئیس مدیریت محصولات اندروید، حرف جالبی زد که جا دارد به آن اشاره کنیم. او گفت:

در اندروید، بخش‌های زیادی هستند که سیستم‌عامل را به صورت همزمان مشغول می‌کنند. این همان لحظه‌ای است که گوشی شما دچار مشکل می‌شود. با برطرف‌کردن این مشکل، ما توانسته‌ایم حرکات و انیمیشن‌ها را به شکل فوق‌العاده‌ای نرم‌تر و روان‌تر کنیم.

آنچه که اسمارت در پایان حرف‌هایش به آن اشاره کرد، کنترل شدید اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه است که گوگل در اندروید ۱۲ آن را بکار گرفت تا بلکه مشکلی که در ابتدای نقل قول حرف‌های اسمارت به آن اشاره شد، برطرف شود. مشکلی که باعث می‌شود گوشی در بسیاری مواقع لگ بزند یا کند شود یا با لرزش کارها را انجام دهد. هنوزم که هنوزه این مشکل به صورت ۱۰۰٪ در اندروید برطرف نشده است و همچنان به شخصه آن را مشاهده می‌کنم. باید این را هم به خاطر داشته باشید که لرزش حین کار با یک گوشی ۱۲۰ هرتزی هیچ ربطی به رفرش‌ریت آن ندارد، بلکه مستقیما به سیستم‌عامل و توان سخت‌افزاری برمی‌گردد.

آیا نرخ الگوبرداری لمس صفحه نمایش تأثیری در روان‌تر شدن کار با آن دارد؟

صحبت از رفرش‌ریت که شد، باید به یک موضوع مهم دیگر هم اشاره کنیم؛ نرخ الگوبرداری لمس. همان قابلیتی که باعث می‌شود وقتی شما با صفحه تعامل لمسی برقرار می‌کنید، به کنش شما واکنش نشان دهد. هرچه سرعت این میزان بیشتر باشد، سرعت واکنش نمایشگر به کنش لمسی شما هم سریع‌تر خواهد بود. در گوشی‌های گیمینگ این میزان باید بسیار بالا باشد چرا که کاربران نیاز دارند بلافاصله بعد از لمس صفحه، واکنش را دریافت کنند.

در گوشی‌های معمولی، نرخ الگوبرداری لمس در صفحه به ۲۴۰ هرتز می‌رسد در حالی که در گوشی‌های گیمینگ، این میزان روی ۷۲۰ هرتز هم قرار می‌گیرد. به عبارتی ساده‌تر، نمایشگر برای اینکه کنشی لمسی از سوی شما دریافت کند، خود را ۷۲۰ بار رفرش می‌کند. متأسفانه برخلاف بسیاری از شرکت‌های اندرویدی، اپل علاقه‌ای به افشای اطلاعات ریز این‌چنینی در رابطه با گوشی‌های خود ندارد. اما می‌دانیم نرخ الگوبرداری لمس در آیفون‌هایی با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز، ۱۲۰ هرتز است و در آیفون‌هایی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن هم ۲۴۰ هرتز که این میزان در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های اندرویدی بازار،‌ کمتر است و بنابراین نمی‌تواند به پرسش ما پاسخ دهد. یعنی نمی‌توان گفت آیفون‌ها به خاطر نرخ الگوبرداری لمس‌شان هست که از اندرویدی‌ها روان‌تر هستند.

آیفون ۱۴ و ۱۴ مکس بدون نمایشگر ۱۲۰ هرتزی هم انتخاب خوبی هستند

آیفون نمایشگر 60 هرتزی

باز هم نظر شخصی خود را تکرار می‌کنم؛ اپل با عدم تجهیز پرچم‌داران خود به قابلیت‌های مدرنی که حتی اقتصادی‌های اندرویدی از آن بهره می‌برند، دارد به کاربرانش بی‌احترامی می‌کند. بسیاری‌ها می‌توانند نظر مشابه یا متفاوتی داشته باشند. همانطور که در ابتدای متن هم گفته شده، این مطلب بر اساس نظر شخصی است.

حتی در بین کاربران خود اپل هم یک دو دستگی وجود دارد؛ آن‌هایی که قابلیت‌های خوب را می‌خواهند و آن‌هایی هم که به داشته‌هایشان راضی هستند. اپل هم بی‌توجه به همه‌ی آن‌ها، چند سال است که تمام توجه خود را روی گوشی‌های مدل پرو و پرو مکس معطوف کرده و با یک سری قابلیت‌های غیرکاربردی نظیر تجهیز گوشی‌های مدل استاندارد به بدنه‌ی شیشه‌ای و حسگر تشخیص چهره، سعی دارد کاربران را سرگرم نگه دارد و به آن‌ها بقبولاند که به این گوشی‌ها هم به همان اندازه اهمیت می‌دهد. اما آیا واقعاً کسی هست که بدنه‌ی شیشه‌ای را به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی ترجیح دهد؟ این هم می‌تواند موضوع قابل بحثی باشد.

اپل تصمیم گرفته باز هم آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس را به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی مجهز کند اما دو آیفون دیگر همچنان رفرش‌ریت ۶۰ هرتزی خواهند داشت. اما جای نگرانی ندارد. چون در مقایسه با سایر ۶۰ هرتزی‌های بازار، عملکرد این گوشی‌ها نرم و روان است و حتی اگر بخواهیم آن‌ها را با ۹۰ هرتزی‌های بازار هم مقایسه کنیم، چون سیستم‌عامل و سخت‌افزار آیفون‌ها در هماهنگی بی‌نظیری قرار دارند، گوشی همیشه با بیشترین سرعت و کمترین لرزش کار می‌کند و در نتیجه کاربران را اذیت نخواهد کرد. هرچند نمی‌توان انکار کرد اگر این گوشی‌ها نمایشگر ۹۰ هرتزی داشتند، چقدر کار کردن با آن‌ها لذت‌بخش‌تر می‌شد. اینطوری یک تعادل عالی هم بین قیمت، قابلیت‌های نرم‌افزاری و طول عمر باتری وجود خواهد داشت. امیدواریم این روند حداقل در سال ۲۰۲۳ تغییر کند.

تا آن زمان، می‌توانیم این اطمینان را بدهیم که یک آیفون با نمایشگر ۶۰ هرتزی، حس و حال بهتری از یک گوشی اندرویدی با نمایشگر ۶۰ هرتزی خواهد داشت. شاید ذهن‌تان ناخودآگاه به سمت مقایسه‌ی یک کیلو پنبه و یک کیلو آهن برود، اما در دنیای اپل و اندروید، این ضرب‌المثل می‌تواند نقض شود، تا جایی که حتی نویسنده‌ی مطلب ادعا می‌کند نرمی و روان بودن کار با گوشی آیفون ۶۰ هرتزی می‌تواند به اندازه‌ی کار با یک گوشی اندرویدی ۹۰ هرتزی هم لذت‌بخش باشد.

تست‌ها و بررسی‌ها چه می‌گویند؟

در تست‌های صورت گرفته توسط وب‌سایت PhoneArena، یک سری نتایج جالب حاصل شد که تا حدودی ادعاهای این وب‌سایت را در رابطه با رفرش‌ریت آیفون ۱۴ که در این مطلب به آن پرداختیم ثابت می‌کنند. نتایج از قرار زیر هستند:

  • گوشی‌های اندرویدی برای القای همان حس و حالی که گوشی‌های آیفون به کاربر می‌دهند، نیاز دارند نمایشگری با رفرش‌ریت بالاتر داشته باشند. (چون این موضوع به سیستم‌عامل بر می‌گردد، هیچ مشکلی هم ندارد).
  • یک آیفون مثل آیفون ۱۴ با نمایشگر ۶۰ هرتزی، به اندازه‌ی یک گوشی اندرویدی با نمایشگر ۹۰ هرتزی سرعت و کیفیت دارد (ادعای جنجالی).
  • خرید آیفون ۱۴ پرو یا ۱۳ پرو (نه پرو مکس) فقط به خاطر طول عمر بالای باتری در حالت ۱۲۰ هرتز خیلی منطقی نیست چون آیفون ۱۳ و احتمالا ۱۴ بدون این قابلیت، طول عمر باتری بیشتری دارند. اما اگر قابلیت‌های بیشتر ملاک شماست، قطعا خرید مدل پرو پیشنهاد می‌شود.

در نهایت هم باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که آیفون ۱۳ با اختلاف تبدیل شده به پرفروش‌ترین گوشی اپل در سه ماه نخست ۲۰۲۲. بنابراین به نظر می‌رسد تعادل قیمت و مشخصات فنی همچنان در بین گوشی‌های اپل، مهم‌ترین عامل فروش آن‌هاست: نه مشخصات فنی و یا قیمت به تنهایی.

نظر شما در این رابطه چیست؟ توجه داشته باشید که این مطلب صرفا بررسی یک ادعای جنجالی است که بر اساس نظر شخصی (و نه لزوما حقیقت محض) نوشته شده، بنابراین شما هم می‌توانید در بخش نظرات، نظر شخصی خود را راجع به آن بیان کنید.

منبع: PhoneArena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    کاش اینم میگفتید که ۱۲۰هرتز تو آیفون ۱۳ تفاوت قابل توجهی تو خیلی از منوها ایجاد نکرده و یه برداشت ناقص هست و اصلا حس روون بودن ۱۲۰هرتز رو نمیده. انیمیشن ها هم کند و به شدت خسته کننده هست برای کاربرهای حرفه ای.

  2. Avatar کامیاب

    من سامسونگ اس ۲۱ دارم و با خوندن این مقاله به فکر فرو رفتم که چرا هیچوقت حسی که با آیفون دارمو نمیتونم با این گوشیم داشته باشم.
    با یکم فکر کردن و یکم کار با یه آیفون، متوجه شدم که من برای افزایش سرعت کار با گوشی، سرعت انیمیشن های اون رو افزایش دادم. بعد از اینکه سرعت انیمیشن های گوشیمو کاهش دادم و حتی از حالت نرمال خودشم پایین تر آوردم ، حسی که بهم داد خیلی به آیفون نزدیک شد. متوجه شدم که بخش زیادی از این قضیه مربوط به سرعت انیمیشن هاست.
    علاوه بر این چون خودم طراحی UI انجام میدم میتونم این حرفو بزنم که، UI آی او اس واقعا چشم نواز تره و این هم یه دلیل دیگس برای اینکه اونو لذت بخش تر میبینیم.

  3. Avatar محمد حسین

    من poco f3 دارم ۶۰ هرتزی این گوشی اندازه ۹۰ هرتزی a52و…. چه برسه به ۱۲۰ هرتزی این گوشی poco f3 یعنی پادشاه

    1. Avatar علی

      برو بابا سامسونگ ضد آبیش به تمام پوکو اف ۳ می ارزه صفحه نمایشش a52 سوپر امولد هست پوکو اف ۳ امولد هست سوپر در برابر امولد دوربینه a52 ۶۴ مگا پیکسل پوکو اف ۳ ۴۸ مگاپیکسل بعدا سامسونگ سلفی ۴k میگره پوکو اف۳ ۱۰۸۰ ۶۰فریم میگیره داداش سامسونگ خیلی بهتره

  4. Avatar Paniz khodabandeloo

    من گوشیم a22 هست و ۹۰ هرتزیه ولی خیلی روان و نرمه خیلی هم راضی هستم وقتی صفحه نمایش آیفون ۱۴ به هپون نرمیه گوشیه a22 عه چرا بریم آیفون بگیریم 😐
    بازی هارو هم خیلی روان میاره و اصلا هنگ نمیکنه

  5. Avatar سامان

    من گوشی ۶۰ هرتزی دارم. ولی سخت افرار بالایی داره
    سرعت و روان بودن تاچ و صفحه نمایش گوشی من ، هیچ تفاوتی با گوشی ۱۲۰ هرتزی نداره. شاید داشته باشه ولی من اصلا این سرعت ۱۲۰ هرتز نسبت به ۶۰ هرتز حس نمی‌کنم. اصلا مشخص نیست

  6. Avatar Benyamin td

    وقتی هنوز ۹۹% بازی ها نهایت از ۶۰fps پشتیبانی میکنن روی پردازنده های کنونی
    چرا باید رفرش ریت بالای ۶۰ باشه؟
    البته داخل ایفون به لطف چیپ قدرتمند اپل و همچنین برنامه ایکس کد بیشتر بازی ها و نرم افزارها از رفرش ریت بالا تا ۱۲۰fps پشتیبانی میکنن
    اما توی اندروید چنین چیزی به ندرت دیده میشه
    شاید توی یه برنامه نقاشی یا منو و رابط کاربری یا زمان فیلم برداری با فریم ریت بالا صفحه بالاتر از ۶۰ هرتز بتونه روانتر بودنو نشون بده اما موضوع اینه که هنوز ۱-۲ سال مونده تا واقعا همه بازی ها و برنامه ها برای ۱۲۰هرتز بهینه بشن بخصوص که هنوز چیپست ها قدرت کافی رو ندارن تازه بماند که احتمال زیاد توی نسل بعد چیپست ها rt هم به گرافیک اضافه میشه و بازی هارو سنگینتر میکنه
    و در نتیجه باید چیپست ها حداقل ۳-۴ برابر از قویترین چیپست تولید شده در حال حاضر قویتر بشن تا بتونن بازی ها و برنامه های گرافیکی سنگین رو ۱۲۰ فریم اجرا بکنن

    به نظر من اپل داره بهترین کارو میکنه و بجای بالابردن رفرش صفحه نمایش که اگه بالاببره پول بیشتری میگیره قیمتو کنترل کرده و از طرف دیگه انیمیشن های رابط کاربری رو بهینه میکنه نا نرمتر به نظر بیاد

    به شخصه تمایلی ندارم یه ایفون رو ۵۰-۱۰۰ دلار گرونتر بگیرم فقط بخاطر رفرش ریت بالاتر صفحه که بیشتر فقط توی رابط کاربری قابل مشاهده هست و بی شک باتری رو هم میتونه توی استفاده سنگین سریعتر خالی بکنه و البته مقدار بیشتری هم از منابع سخت افزاری استفاده بکنه