«اوپنهایمر» می‌تواند شکست فیلم آخر کریستوفر نولان را در باکس آفیس جبران کند

۳ خرداد ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
اوپنهایمر

کریستوفر نولان از آن دست کارگردانانی است که فیلم‌هایش همواره در باکس آفیس به سود هنگفتی دست می‌یابند هر چند که این موضوع در مورد فیلم آخر او تحت عنوان «تنت» صدق نمی‌کند. اما شاید فیلم بعدی او یعنی «اوپنهایمر» بتواند به شاهکاری تبدیل شود که نه تنها شکست این فیلم را جبران نماید بلکه این کارگردان را به روزهای اوج خود بازگرداند.

«اوپنهایمر »می‌تواند شکست فیلم تنت ساخته‌ی کریستوفر نولان را در باکس آفیس جبران نماید

اوپنهایمر

متاسفانه فیلم «تنت»، ساخته‌ی کریستوفر نولان نتوانست در باکس افیس عملکرد چندان چشمگیری داشته باشد، اما درام بیوگرافی «اوپنهایمر» که قرار است در سال آینده اکران شود می‌تواند این کارگردان را به روزهای اوج خود بازگرداند. کارگردانان زیادی وجود ندارند که نامشان به تنهایی بتواند در باکس آفیس باعث فروش بلیت شود، اما به جرات می‌توان گفت که کریستوفر نولان یکی از آن دست کارگردانانی است که وقتی فیلمی را می‌سازد، مخاطبان بدون توجه به ژانر و یا داستان و موضوع فیلم، جذب فیلمش می‌شوند و لذا همین امر سبب شده که همواره در باکس آفیس خوش بدرخشد. طی دو دهه‌ی گذشته، فیلم‌های کریستوفر نولان او را به یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان پرفروش دنیای هالیوود تبدیل کرده‌اند و در حقیقت او به هفتمین کارگردان پردرآمد تاریخ تبدیل شده است.

در حالی که نولان همواره به این خاطر شهرت دارد که فیلم‌هایش در باکس آفیس به فروش چشمگیری می‌رسند، اگر بخواهیم دستاوردهای او را با در نظر گرفتن تنها سه فیلم او از یک فرنچایز بررسی نماییم خواهیم دید که ماحصل کارهایش چشمگیرتر نیز هستند. اکثر فیلم‌های نولان پروژه‌های مستقل، علمی – تخیلی، اکشن و وسیعی هستند که برای کسب درآمد صدها میلیون دلاری در باکس آفیس ساخته نشده‌اند هر چند توانستند به فروش فوق‌العاده چشمگیری دست یابند. در حقیقت از سال ۲۰۰۲ به بعد، هر یک از فیلم‌های کریستوفر نولان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در باکس آفیس درآمد داشته‌اند و حتی فیلم «تنت» که در اوج همه‌گیری ویروس کرونا اکران شد، توانست از بودجه‌ای که برایش صرف شده بود در بازار بین‌المللی پیشی بگیرد و درآمد خوبی را به دست آورد.

و اما از زمان همه‌گیری ویروس کرونا، کسب درآمد بالا در باکس آفیس برای فیلم‌هایی که مبتنی بر فرنچایزهای موجود نیستند، به کار دشواری تبدیل شده، اما کریستوفر نولان یکی از کارگردانانی است که توانسته از این مهلکه جان سالم به در ببرد. فیلم بعدی این کارگردان، «اوپنهایمر» محصول سال ۲۰۲۳، یک درام بیوگرافی است که در آن ستاره‌های مختلفی حضور دارند. این فیلم به روایت داستان زندگی رابرت اوپنهایمر، مدیر پروژه‌ی منهتن و پدر بمب اتمی خواهد پرداخت. در حالی که عدم وجود صحنه‌های اکشن و داستان علمی – تخیلی در فیلم «اوپنهایمر» قطعا نشان دهنده‌ی مسیر جدیدی است که قرار است نولان در پیش بگیرد، اما انتظار می‌رود که این فیلم در زمان اکران درآمد زیادی را کسب کند و در نهایت بتواند شکست فیلم «تنت» این کارگردان در گیشه را برطرف نماید. هر چند که نولان هرگز به واسطه‌ی فیلم‌هایی که می‌سازد متحمل ضرر نشده حتی به خاطر فیلم «تنت».

فیلم‌های نولان چقدر در باکس آفیس درآمد داشته‌اند؟

اوپنهایمر

 

کریستوفر نولان به عنوان هفتمین کارگردان پردرآمد تاریخ، توانسته تاکنون در باکس آفیس سراسر جهان به مجموعه درآمدی بالغ بر ۴.۹۶ میلیارد دلار دست یابد. در مقایسه با او می‌توان گفت که استیون اسپیلبرگ با بیش از ۱۰ میلیارد دلار، برادران روسو با ۶.۸۵ میلیارد دلار و دیوید ییتس که کارگردانی فیلم «هری پاتر» را بر عهده داشت با ۵.۹۷ میلیارد دلار پیشتاز هستند. با این که اولین فیلم او، تحت عنوان «تعقیب»، تنها ۲۵۰۰۰۰ دلار در باکس آفیس جهانی فروش رفت، اما این امر بدان دلیل بود که این تریلر جنایی نئو نوآر تنها با بودجه‌ی معادل ۶۰۰۰ دلار تولید شد و اکران بسیار محدودی داشت.

فیلم بعدی نولان، تحت عنوان «یادگاری» اولین فیلم او بود که به شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و توانست، در باکس آفیس جهانی به درآمدی بالغ بر ۳۹.۷ میلیون دلار دست یابد. این در حالی بود که تنها ۹ میلیون دلار صرف تولید فیلم شده بود. پس از آن فیلم «بی‌خوابی» با بازی آل پاچینو ۱۱۳ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی فروش رفت در حالی که تنها ۴۶ میلیون دلار صرف تولید آن شده بود.

پس از فیلم «بی‌خوابی»، فیلم «بتمن آغاز می‌کند»، سبب شد که نولان به یکه تاز عرصه‌ی باکس آفیس تبدیل شود. اولین فیلم از سه‌گانه‌ی «شوالیه تاریکی بتمن» تنها با بودجه‌ی ۱۵۰ میلیون دلاری توسط این کارگردان ساخته شد اما توانست به درامد ۳۷۳.۷ میلیون دلار در گیشه دست پیدا کند. نولان با بازگشت به فیلم‌های هیجان ‌انگیز جنایی خود، «پرستیژ» را تنها با هزینه ۴۰ میلیون دلار کارگردانی کرد اما در باکس آفیس جهانی به درآمدی معادل ۱۰۹.۷ میلیون دلار دست یافت. البته نولان با فیلم «شوالیه تاریکی» محصول سال ۲۰۰۸ که با بودجه‌ای معادل ۱۸۵ میلیون دلاری تولید شده بود توانست به درآمد یک میلیارد دلاری در گیشه دست یابد و در حقیقت می‌توان این فیلم را تحول عظیمی در عرصه‌ی فیلم‌سازی او دانست.

فیلم «سرآغاز»، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های علمی – تخیلی نولان است که به فروش ۸۳۲.۶ میلیون دلاری در باکس آفیس دست یافت و پس از آن، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» با درآمدی معادل یک میلیارد دلار در باکس آفیس، به پردرآمدترین فیلم او در تمام دوران فیلم‌سازی‌اش تبدیل شد. پس از آن فیلم «میان ستاره‌ای» به فروشی معادل ۷۰۱.۸ میلیون دلار در باکس آفیس دست پیدا کرد و پس از آن فیلم درام جنگی و اکشن بی‌نظیر نولان، تحت عنوان «دانکرک» به فروشی معادل ۵۲۵ میلیون دلار رسید. اما پس از آن فیلم «تنت» که در سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه‌ی همه‌گیری کرونا اکران گردید نتوانست به فروش چندان چشمگیری دست یابد و با اینکه بودجه‌ای معادل ۲۰۰ میلیون دلار برای تولیدش صرف شده بود تنها ۳۶۳.۷ میلیون دلار در باکس آفیس فروش کرد که نسبت به کارهای قبلی او چندان چشمگیر نبود.

«تنت» اولین فیلم نولان بود که در باکس آفیس ضرر کرد

اوپنهایمر

اگرچه فیلم «تنت» توانسته به فروشی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در اوج همه‌گیری کرونا یعنی زمانی که اکثر سینماهای بزرگ جهانی تعطیل شده بودند دست یابد اما نتوانست همانند سایر فیلم‌های نولان به یک شاهکار منحصربه‌فرد تبدیل شود. در حقیقت فیلم «تنت» یک فیلم فوق‌العاده منحصربه‌فرد و استثنایی است که به خاطر جبر زمانه به شدت دست کم گرفته شد و تاریخ اکران تاسف بارش سبب شد که این فیلم اکشن مهیج، اولین فیلم کریستوفر نولان باشد که در باکس آفیس ضرر می‌کند.

قبل از فیلم «تنت»، تک تک فیلم‌های کریستوفر نولان توانسته بودند باکس آفیس را از آن خود کنند و به سودهای کلانی دست پیدا نمایند. اما «تنت» با بودجه‌ی تولید ۲۰۰ میلیون دلاری، آن هم بدون در نظر گرفتن بودجه‌ی بازاریابی، باید تقریبا ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون دلار در گیشه فروش می‌کرد تا بتواند به سودآوری برسد، هر چند این رقم با توجه به شرایط جهانی همه ‌گیری کرونا غیرمعقول بود و لذا این اتفاق هرگز روی نداد.

با در نظر گرفتن میزان درآمد بین‌المللی این فیلم در اوج همه گیری کرونا، می‌توان با قاطعیت گفت که فیلم «تنت» می‌توانست در شرایط عادی باکس آفیس را از آن خود کند. در کل با اینکه این فیلم سبب شد که شهرت نولان به عنوان کارگردانی شکست ناپذیر اندکی خدشه‌دار شود، اما این کارگردان می‌تواند شهرت خود را با فیلم «اوپنهایمر» که قرار است در سال ۲۰۲۳ اکران شود مجددا باز یابد.

«اوپنهایمر» برای اینکه باکس آفیس را از آن خود کند به چه مقدار درآمدی نیاز دارد؟

اوپنهایمر

حتی با اینکه فیلم «اوپنهایمر» تا جولای ۲۰۲۳ اکران نخواهد شد باز هم بحث‌های زیادی در رابطه با فروش این فیلم در باکس آفیس به راه افتاده است. «اوپنهایمر» اولین فیلم کریستوفر نولان است که به واسطه‌ی همکاری او با یونیورسال استودیو ساخته شده، زیرا این کارگردان، استودیوی برادران وارنر را بلافاصله پس از اینکه تصمیم گرفتند فیلم‌های این کارگردان را به طور همزمان هم در HBO MAX و هم در سینماها پخش کنند ترک کرد.

این کارگردان که فیلم «دانکرک» را نیز کارگردانی کرده یکی از منتقدان سرسخت طرح برادران وارنر بود و در نهایت تصمیم گرفت استودیویی را که از سال ۲۰۰۲ با ساخت فیلم «بی‌خوابی» تا سال ۲۰۲۲ با ساخت فیلم «تنت» از او حمایت کرده بود برای همیشه ترک کند و پس از آن نیز بلافاصله قراردادی را با کمپانی یونیورسال منعقد نماید. با این حال، هنوز مشخص نیست که کمپانی یونیورسال چه تعهداتی را در قبال فیلم‌های نولان متقبل شده، به‌علاوه این استودیو برای فیلم اول، بودجه‌ای معادل ۱۰۰ میلیون دلار را در اختیار این کارگردان قرار داده است.

با توجه به تعداد زیاد بازیگرانی که در فیلم «اوپنهایمر» حضور دارند، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از بودجه به بازیگران آن اختصاص یافته و لذا با توجه به این امر می‌توان تصدیق کرد که شاهد فیلم شگفت انگیزی با حضور چشمگیر کیلیان مورفی خواهیم بود. طبق گزارش‌ها، نولان بودجه‌ی بازاریابی‌ای معادل ۱۰۰ میلیون دلار دیگر را درخواست کرده و این به آن معنی خواهد بود که «اوپنهایمر» باید در باکس آفیس به فروشی معادل ۴۰۰ میلیون دلار دست پیدا کند درست همان مبلغی که فیلم «تنت» هم به آن نیاز داشت.

آیا «اوپنهایمر» می‌تواند کریستوفر نولان را دوباره به روزهای اوجش بازگرداند و لیست فیلم‌های پرفروش او را سنگین‌تر کند؟

اوپنهایمر

در حالی که هنوز یک سال تا اکران اوپنهایمر در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ باقی مانده، شرط‌بندی‌های زیادی بر روی درآمد باکس آفیس این فیلم شده و حتی بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که فروش این فیلم به چیزی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید و این دقیقا همان چیزی است که این فیلم برای جبران هزینه‌های خود به آن نیاز دارد. اگرچه با توجه به سابقه‌ی قبلی فیلم‌های نولان می‌توان با قاطعیت گفت که یک فیلم علمی – تخیلی یا اکشن معمولی این کارگردان به راحتی حدود ۵۰۰ میلیون دلار در باکس آفیس درآمد خواهد داشت، ژانر درام زندگی ‌نامه‌ای «اوپنهایمر» قلمرو جدیدی برای این کارگردان محسوب می‌شود، حتی اگر داستان آن مبتنی بر منطق علمی و انفجارهای عظیم ناشی از بمب باشد.

به این ترتیب، اگرچه نام کریستوفر نولان قطعا باعث می‌شود که چیزی در حدود ۱۵۰ میلیون دلار بلیط فروخته شود، اما مخاطبان هنوز نمی‌دانند که آیا «اوپنهایمر» می‌تواند توقعاتشان را برآورده کند یا خیر. بسیاری از آن‌ها نیز اصلا نمی‌دانند که باید چه توقعی از این فیلم داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که اوپنهایمر مانند فیلم «دانکرک» محصول سال ۲۰۱۷ که ژانر جدیدی برای نولان محسوب می‌شد و ۵۲۵ میلیون دلار درآمد داشت، خوش بدرخشد، اما باید این موضوع را لحاظ کرد که «دانکرک» یک فیلم جنگی بود و تماشاگران می‌دانستند که باید از یک فیلم جنگی صحنه‌های اکشن بی‌نظیری را انتظار داشته باشند.

هنوز معلوم نیست که در فیلم زندگی ‌نامه‌ای دراماتیک‌ «اوپنهایمر» از ترفندهای برجسته‌ی این کارگردان استفاده شده یا خیر، اما بازیگران بزرگی که در این فیلم حضور دارند می‌توانند تا حدی فروش آن را تضمین نمایند. با توجه به اینکه کیلیان مورفی، رابرت داونی جونیور، فلورانس پوگ از فیلم «بیوه سیاه»، مت دیمون، امیلی بلانت و گری اولدمن قبلا برای ایفای نقش در این فیلم با کمپانی یونیورسال قرارداد بسته‌اند، قطعا شاهد حضور بازیگران برجسته‌ی بسیاری در این فیلم خواهیم بود که می‌توانند مخاطبان را راهی سینماها کنند. به‌علاوه داستان این فیلم توانسته کنجکاوی بسیاری از مخاطبان را برانگیزد، زیرا هم در ایالات متحده و هم در مقیاس جهانی، بسیاری از مخاطبان ساکن ایالات متحده و سایر بخش‌های جهان به موضوعاتی نظیر مبحث بمب اتمی و جنگ جهانی دوم علاقه‌مند هستند چراکه چنین اتفاقاتی ممکن است در آینده نیز دوباره روی دهند و کل جهان را دستخوش تغییرات زیادی کنند.

به نظر می‌رسد نولان در حال حاضر تنها یک اولویت دارد و آن داشتن یک استراتژی اکران مناسب برای «اوپنهایمر» است، زیرا بر طبق شنیده‌ها او از یونیورسال خواسته تا در بازه‌ی زمانی سه هفته قبل و بعد از اولین اکران این فیلم، هیچ فیلم دیگری را اکران ننماید. مشخص نیست که آیا کمپانی یونیورسال با این خواسته‌ی نولان برای عدم اکران هیچ فیلمی در طی ۶ هفته موافقت خواهد کرد یا نه، اما اگر چنین باشد، می‌توان گفت به جز نولان، این استودیو نیز به موفقیت فیلم «اوپنهایمر» به شدت امیدوار خواهد بود.

بزرگ‌ترین مانع موفقیت کریستوفر نولان و «اوپنهایمر» در باکس آفیس، فیلم‌های رقیبی هستند که قرار است در ژوئیه ۲۰۲۳ اکران شوند. فیلم‌هایی مانند «ماموریت غیرممکن ۷» (۱۴ ژوئیه)، فیلم «باربی» به کارگردانی گرتا گرویگ (۲۱ ژوئیه) و «مارولز» (۲۸ ژوئیه ۲۰۲۳). در حقیقت «اوپنهایمر» در هفته دوم اکران خود با «ماموریت غیرممکن ۷» مواجه خواهد شد و پس از آن نیز فیلم‌های «باربی» و «مارولز» سبب افت احتمالی فروش بلیت‌های این فیلم خواهند گردید. اتفاقی که نه برای نولان و نه برای کمپانی یونیورسال خوشایند خواهذ بود.

با این وجود، «اوپنهایمر» به عنوان یکی از فیلم‌های کریستوفر نولان، همچنان در باکس آفیس یک سر و گردن از سایر فیلم‌ها بالاتر خواهد بود و اگر بتواند ۴۰۰ میلیون دلاری را که از قبل پیش‌بینی شده به دست بیاورد، این کارگردان مشهور که به پول‌ساز بودن معروف شده می‌تواند دوباره در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.

منبع: screenrant

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه