چرا سگ‌های ولگرد برای حیوانات در حال انقراض مضر هستند؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده فرناز حیدری
گوینده فرناز حیدری
زمان 11:19
حجم فایل 10 مگابایت

سگ‌های ولگرد در زیستگاه‌ها می‌توانند برای محیط‌زیست مضر هستند. آن‌هایی که در زیستگاه‌های حیوانات در حالی انقراضی مثل یوزپلنگ‌های آسیایی زندگی می‌کنند، می‌توانند جان این گونه‌ها را به خطر بیندازند. برای اینکه درباره‌ی این موضوع بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم این پادکست را گوش کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar K.h

    من نمی دونم شما با چه منطقی دارید مطلب می نویسید و دم از حمایت از یوزها می زنید.یوزپلنگ توی کویر و در مناطق محدود و خاصی زندگی میکنه، آیا ما باید تموم سگهای دنیا را بخاطرشون بکشیم؟چرا باید به بهانه یوز توی کویر سمنان سگی توی تهران یا هر جای دیگه کشته بشه؟آیا مسئول منقرض کردن ببرمازندران و شیرایرانی هم سگهای زبون بسته بودند؟یا آدمهای خونخوار؟

  2. Avatar مریم

    سالی دو شکم میزان. هر شکم بالای ۵ تا. همه جا رو برداشتن و به گند کشیدن. به شکل چندتایی ول میگردند تا بتونن بچه یا ادم تنها دیدن بهش حمله کنن و بخورندش. پر از مریضی مشترک هستن. کیسه زباله ها رو ئاره میکنن. فقط باعث مزاحمت و بدبختی شدن. باید عقیم و کشته بشن و از سطح خیابان جمع بشن. در محل خاصی نگهداری بشن که جلوی چشم نباشن.

  3. فرناز حیدری فرناز حیدری

    دوستان عزیز
    همه ما دنبال راهکارهای مناسب هستیم، کشتار بی دلیل حیوانات تحت هیچ شرایطی نه از نظر اخلاقی و نه حتی از نظر منطقی درست نیست اما ما الان با یک شرایط خاص مواجه هستیم، شرایطی که در زیستگاه‌های طبیعی وجود دارد نشون میدهد که حیوانات حیات‌وحش بشدت از سگ‌ها چه سگ گله و چه سگهای ولگرد آسیب میبینند. در واقع این ما هستیم که آنها را در زیستگاه های طبیعی رها کردیم و حالا باعث بحرانی جدی برای میراث طبیعی مون شدیم. همونطوری که تخت جمشید و شوش میراث ملی ما هستند، حیوانات ارزشمند حیات وحش هم همین حالت را دارند. دکتر جورج شالر همین چند وقت پیش ایران بودند، ایشون یک زیست شناس دست اندرکار مشهور امر حفاظت هستند که کارهای ارزشمندی روی گوریل ها و بسیاری از پستانداران انجام داده اند. ایشون بعد از بازدیدهای متعدد از زیستگاه های یوز اعلام کردند که سگها بعد از عامل تصادفات جاده‌ای مهمترین تهدید جمعیت یوزهای ما هستند. یوزهایی که در کل دنیا تنها ۷۰ عدد از آنها مانده و فقط هم در کشور ما هستند در مقابل سگهای زیستگاه های یوز بالغ بر چندین میلیون تخمین زده شده.
    لینکی را که در ذیل میذارم اگر دوست داشتید، بخوانید:
    http://thewildlife.wbur.org/2016/03/24/saving-the-desert-cheetahs-of-iran/
    ببینید همه ما حیوانات را دوست داریم اما اشتباهی که کرده ایم غیر قابل جبران است. سگهایی که ما وارد زیستگاه های طبیعی کردیم و رها هستند یا نه بعنوان سگ گله شناخته میشوند، صحنه های تلخی را در حیات وحش رقم میزنند. کمی در اینترنت سرچ کنید: مرگ یوز توسط سگهای گله، مرگ کاراکال توسط سگهای گله، مرگ پلنگ توسط سگها، مرگ توله خرس، گرگ، یوز و پلنگ همه توسط سگها 🙁 صحنه هایی که حتی براتون قابل تجسم نیست. سگهای ولگرد وقتی پلنگ یا یوز میبینند به بدترین شکل ممکن حمله میکنند، کمی انصاف داشته باشیم. اینها میراث ما هستند.
    اگر بودجه و سرمایه ای داریم باید از میراثمون حفاظت کنیم. اگر کسی میتواند سگها را سرپرستی کند قبول اما همه سگها اونهم چندین میلیون سگ رو نمیشه به راحتی مدیریت کرد و خرج داد. ازتون خواهش میکنم که تا این اندازه که دلهامون برای سگها میتپه برای سایر حیوانات هم بتپه برای توله های یوز و پلنگی که سگها میکشند برای همون چند عدد یوز و پلنگی که در کشورمون هستند و به بدترین شکل قربانی سگها میشوند هم دلمون بسوزه.
    احساساتمون برای همه باشد. کشتار سگها توسط شهرداری اونهم با اسید تحت هیچ شرایطی قابل قبول نبوده و نیست خود من کاملا مخالف اینجور روشها هستم چون راهکارهای دیگری هم هست، در کشورهای پیشرفته سگهای ولگرد رو مدتی در جاهای مخصوص نگهداری میکنند و اگر صاحبی براشون پیدا نشد براشون زمان طلایی تعیین میکنند تا در نهایت کسی دلش بسوزد و سرپرستی آنها را قبول کند اما اگر نشد حیوان را راحت میکنند. این یک واقعیت است و درست به همین علت است که شما در کشورهای اروپایی یا آمریکا با این حجم انبوه سگ ولگرد نمیبینید. کمی انصاف داشته باشیم کمی به حال سایر حیوانات هم دلمون بسوزد لطفا

  4. Avatar نادر

    هیچ موجودی بیشتر از انسان برای محیط زیست مضر نیست . در کمتر از ١٠٠ سال با مصرف گرایی بی منطق کره زمین رو به مرز نابودی رسوندیم . در حالی که میشه جلو خیلی از مشکلات رو با تغییر رژیم غذاییمون و مصرف انرژی بهتر و بررسی این مصرف گرایی که همه رو گریبان گیر کرده باید بیایم سگ هارو سر به نیست کنیم ؟ واقعا آیا کشور هایی مثل سوئد و هلند که از پاک ترین کشور ها به شمار میان با این روش به این نتایج رسیدن ؟

  5. Avatar EA

    باید واسشون یه محل درست کنن و سگ ها رو اونجا انتقال بدن..این سگ ها کلی استفااده مفید دارن..نه اینکه دستور از بین بردنشون رو بدن..تو شهر ما واسه ترمینال نامه اش اومد که اجازه کشتنشون رو دارن…یه توله بود ۳ سال اونجا بزرگش کرده بودن..مواظب ماشینا بود و از ترمینال بیرون نمیرفت..یه صبح اومدیم گفتن اونو کشتن و انداختن پشت ترمینال..دیدیم درست بود 🙁 خیلی ناراحت شدم. این سگ وفاش از خیلیا بیشتر بود. حتی خاصیتش

  6. Avatar پدرام

    به نظر من عامل اصلی در انقراض جانوران انسانها هستند و کشتار سگ ها یا سایر حیوانات نمیتونه کمکی بکنه .هر سال خبر هایی در باره تصادف اتومبیل،شکار و یا حمله وحشیانه مردم به حیوانات در حال انقراض منتشر میشه،همچنین جانوری مثل یوزپلنگ از سایر حیوانات تغذیه میکنه که متاسفانه اونها هم در معرض نابودی هستند.

  7. Avatar فرزان

    یعنی باید با اسید یا هر روش ظالمانه و وحشتناک دیگه ای بکشیمشون؟؟!!! اصلا باید بکشیمشون؟یعنی این زبون بسته ها حق زندگی ندارند؟آیا هزینه کردن ساخت موسسات نگهداری و روشهایی مثل عقیم سازی بهتر نیست؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه