با لینوکس و دنیای اوپن سورس آشنا شوید

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده محمدعلی اسماعیلی، انصار خوگر
گوینده محمدعلی اسماعیلی، انصار خوگر
زمان 14:28
حجم فایل 10 مگابایت

لینوکس یکی از قدرتمندترین سیستم‌عامل‌های کامپیوتری است که متن‌باز بودن آن، در کنار جامعه‌ی توسعه‌دهندگان قدرتمندش، آن را به ابزاری حرفه‌ای برای مهندسان نرم‌افزار و گیک‌ها تبدیل کرده است. در این قسمت از پادکست برنامه نویسی به سراغ لینوکس و دنیای اوپن سورس رفتیم. در این پادکست درباره‌ی سوالاتی که ممکن است برای هر کاربری که می‌خواهد از ویندوز به لینوکس کوچ کند صحبت کرده‌ایم. اگر تمایل دارید درباره‌ی دنیای اوپن سورس و لینوکس بدانید این پادکست را از دست ندهید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۱ دیدگاه
  1. احمدرضا

    من طرفدار پادکستای برنامه نویسی هستم. آقای اسماعیلی و نوایی لطفا پادکستای جدید تولید کنید.

  2. جواد

    بنظرم پادکستای برنامه نویسی خیلی خوبن ولی مدتیه اپدیت نمیشه

  3. 09337967326

    سلام
    من نیاز دارم ک سایت و اپلیکیشن و ربات تلگرام بسازم ب نظرتون بهترین سایت و فردی ک میتونم کارم رو بش بسپرم کیه؟

  4. kian

    به عقیده‌ی او جاوا اسکریپت به کمک فریم‌ورک‌هایش بزودی دنیای برنامه‌نویسی را تسخیر می‌کند.

    ( به نظر من ) پایتون با لایبرری هایش بزودی دنیای برنامه نویسی را تسخیر می کند.
    ممنون از پادکست خوبتون (;

    1. کیان جان سلام.
      با کامنتت موافقم و فکر کنم دیگه باید بیوگرافیمو عوض کنم و پایتون رو هم در کنار جاوا اسکریپت اضافه کنم
      موفق باشی 😀

  5. اصلان

    یعنی از هر دو جمله یکیش مشکل علمی داره. ایشون هنوز فرق نرم افزار اپن سورس و آزاد رو نمیدونن و اومدن دارن برای بقیه پادکست میدن بیرون. اشتباهات واقعا در حد فاجعه! کی میگه که نرم افزار های با سورس بسته اجازه ندارند نسخه گنو/لینوکس منتشر کنند؟ دلیل اینکه خیلی نرم افزار ها نسخه گنو/لینوکس ندارند چیزی جز سیاست های سرمایه داری و تلاش برای نگه داشتن کاربران در اکوسیستم های بسته نیست.

    1. محمدرضا احمدی

      سلام اصلان
      متاسفانه دانش آقای اسمعیلی در حوزه فنی بسیار کم هست،

      کاملا مشخصه، ایشون تجربه کار با ویندوز و نهایتا مک رو داشتند و اصلا تا الان به لینوکس Login هم نکردند!

      واقعا از دیجی کالا بعیده، که چنین مطالب اشتباهی رو منتشر میکنند.

  6. مصطفی

    ممنون که به موضوع لینوکس پرداختید. اما لطف کنید دفعه بعد که خواستید حداقل در مورد گنو/لینوکس برنامه بگذارید، از یک کسی کمک بگیرید که درک درستی از موضوع داشته باشه و اطلاعات غلط (بعضا در حد فاجعه) به ملت نده.
    کجای لینوکس این قانون هست که نمی‌شه برنامه غیر متن‌باز روش نصب کرد؟ بر چه اساسی ایشون ادعا می‌کنه که لینوکس از NTFS پشتیبانی نمی‌کنه؟
    به نظرم این پادکست رو حذف کنید. بیش از این اطلاعات ادرست به خورد ملت ندید لطفا

    1. مصطفی جان ممنون که کامنت دادی.
      قسمتی که درباره‌ی NTFS اشاره کردیم برای کاربرایی بود که تازه میخوان به گنو/لینوکس کوچ کنن تا حواسشون باشه که اطلاعاتشون رو از دست ندن وگرنه محدودیتی ذاتا وجود نخواهد داشت.

    2. محمدرضا احمدی

      مصطفی باهات موافقم،

      خیلی اتفاقی، چند دقیقه وقتم رو گذاشتم و این پادکست فاجعه بار رو گوش دادم،

      واقعا آقای اسمعیلی هیچ تجربه‌ای در زمینه، مسائل فنی ندارند!

      فقط خواستند خودی نشون بدن، و یه برنامه بی ارزش بیرون بدن!

  7. cp.mahdi cp.mahdi

    آیا شما وقتی ماشین(car) میبینید بهش میگید موتور(engine)؟ پس چرا به سیستم عامل گنو/لینوکس میگید لینوکس؟
    _________________________
    با تشکر از پادکستتون

    1. محمدعلی اسماعیلی محمدعلی اسماعیلی

      مهدی جان سلام.
      منم باهات موافقم این یه اشتباهیه که خیلی رواج پیدا کرده و درواقع یجوری غلط مصطلح به حساب میاد.
      ممنون که کامنت دادی

  8. نامشخص

    “به عقیده‌ی او جاوا اسکریپت به کمک فریم‌ورک‌هایش بزودی دنیای برنامه‌نویسی را تسخیر می‌کند”

    یه ۸-۹ سال پیش از یکی دیگه اینو شنیدم. اون موقع به نظرم پیشبینیِ اشتباهی داشت. الان که اینو خوندم به ذهنم نرسید که ایشون پیشبینی اشتباهی دارن. به ذهنم رسید که شناخت اشتباهی از “دنیای برنامه‌نویسی” دارن.

    1. پویا

      این که ۸ ۹ سال پیش اینو کسی گفته یعنی بسیار از زمان خودش جلو تر بوده. و این که شما به خودتون اجازه می دید با این نقد غلط آقای اسماعیلی رو زیر سوال ببرید نشون می ده شما شناخت اشتباهی از دنیای برنامه نویسی ندارید (اصلا شناختی ندارید). javascript تحت وبه پس دلیلی برای برسیش روی پلتفرم هایی مثله ویندوز، اندروید و … نداریم. روی وب (backend) جاوا اسکریپت انتخاب اول اکثر برنامه نویساس خصوصا برای وب سایت های async و api ها. کافیه node.js رو سرچ کنید دلایلش رو هم پیدا می کنید. روی frontend که مدت هاست همه جا استفاده می شه و کمتر سایتی بدون javascript پیدا می شه و spa ها هم راهی جز استفاده از javascript ندارند . پس لطفا دفعه بعد که خواستید نقد کنید اول از دانسته هاتون مطمئن شید.

      1. مصطفی

        سلام دوست عزیز – گمان نمیکنم شما برنامه نویس باشید یا حد اقل برنامه نویس بک اند باشید ، چون نود از زبانهای بکن اندی بیسیار قوی مانند Java , Ruby Python بسیار ضعیفتر و عقب افتاده تر هستش و به هیچ عنوان انتخاب اول نیستش ، من خودم با تجربه دوازده ساله در کدنویسی به هیچ وجه از جاوااسکریپت توی بکند استفاده نخواهم کرد ، حتی نقطه قوت نود جی اس که socket.io هستش که امکان برنامه نویسی سوکت رو میده بسیار ضعیف تر هستش از امکانات برنامه نویسی سوکت جاوا خصوصا فریم ورک اسپرینگ بوت ، خواهشا قبل از درج کامنت کمی تحقیق کنید و از روی هیجان و تعصب نظر ندهید .

    2. محمد علی اسماعیلی محمد علی اسماعیلی

      سلام دوست عزیز.
      از اینکه درباره‌ی بیوگرافیم کامنت دادی بسیار ممنونم.

  9. شهاب

    اشاره قشنگی شد به اپن سورس، اپن سورس یک فلسفه است که ما تو ایران حتی تا ف اولش هم نرفتیم. خیلی هارو دیدم که از هیچکی تو دنیا اندازه بیل گیتس بدشون نمیاد چون برنامه هاش اپن سورس نیستن و به تجارت فکر میکنه، ولی زمانی که ازشون سورس برنامه ای که روش کار کردنو میخوای تا ازش استفاده کنی و قید هم میکنی که پیش خودت نگه میداری و به کسی نمیدی و با اینکه دوست صمیمیت هستند باز هم در بهترین حالت به هر شکل ممکن از دادنش فرار میکنن تازه اگر همون ابتدا با یه نه راحتت نکنن!!!!! واقعا قشنگ گفتید که اپن کارت یه فلسفه زندگیه نه یک دستور العمل …

    1. شهاب

      *اپن سورس

  10. شهاب

    این که کاربر توی لینوکس محدودیتی نداره شوخی جالبی بود، بیخیال! چرا بعضی از برنامه نویسا اصرار دارن که بگن لینوکس چیزی از ویندوز کم نداره برای استفاده روزمره؟!!!! لینوکس خوبه، فوق العاده است ولی در کاربرد های تخصصی نه روزمره! اوپن آفیس با آفیس قابل مقایسه است؟ گیمپ با فتوشاپ؟ … واقعا لینوکس مناسب استفاده روزمره نیست زیاد، قبول کنید لطفا… مخصوصا شما پی اچ پی کارای گل

  11. حسین

    مهمانتون خیلی مقرضانه و بعضی جاها غلط حرف میزد. مثلا در مورد قانون لینوکس که باید نرم افزاری جه روش میاد هم اوپن سورس باشه. خیلی نرم افزار ها مثل IntelliJ Idea یا مثلا Microsoft SQL Server یا Pycharm پولی اند و رو لینوکس هم ارائه میشن.

    1. محمد علی اسماعیلی محمد علی اسماعیلی

      حسین جان سلام.
      ما هم توی این پادکست گفتیم که برنامه های اون سورس میتونن غیر رایگان (پولی) باشن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه