سونی شرکت بازیسازی بانجی را خرید؛ خالق هیلو زیرمجموعهی پلیاستیشن شد
شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی بهصورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد با قراردادی با مبلغ ۳٫۶ میلیارد دلار، شرکت بانجی را خریداری کند تا سریال خرید استودیوها و شرکتهای بزرگ این بار با خرید جدیدی از سوی سونی ادامه پیدا کند.
این صنعت هر روز ما را با اتفاقات عجیبتری مواجه میکند. ده سال حتی نمیتوانستیم تصور کنیم که خالقان بازی هیلو که بزرگترین نماد ایکسباکس است، روزی توسط سونی خریداری شوند و به زیرمجموعهای مستقل از شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی بدل شود.
پس از نهایی شدن این قرارداد، بانجی همچنان یک زیرمجموعه مستقل از شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی خواهد بود که توسط هیئتمدیرهای متشکل از مدیرعامل و رییس فعلی یعنی پیت پارسونز (Pete Parsons) و بقیه تیم مدیریت فعلی استودیو اداره خواهد شد.
نکتهی جالب و امیدوارکننده برای طرفداران دیگر پلتفرمها این است که سونی در بیانیهی رسمی خود اعلام کرده است که بانجی همچنان بهعنوان یک استودیو مولتیپلتفرم باقی میماند و این اختیار را دارد که خودش بازی را منتشر کند و تصمیم بگیرد که آن روی پلتفرمهای مختلف در دسترس قرار دهد.
در حال حاضر، استودیو در حال کار روی پشتیبانی از دستینی ۲، گسترش فرنچایز دستینی و البته کار روی یک عنوان جدید است. جیم رایان، مدیر شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی، میگوید: «ما از زمان شروع فرنچایز دستینی با بانجی همکاری قوی و بسیار خوبی داشتهایم و من نمیتوانم بیشتر از این خوشحال باشم و بهطور رسمی از ورود این استودیو به خانوادهی پلیاستیشن استقبال کنم.»
او در ادامه اضافه میکند: «این یک گام مهم در استراتژی ما برای گسترش دسترسی پلیاستیشن به مخاطبان بسیار گستردهتر است. ما درک میکنیم که جامعهی طرفداران بانجی چقدر برای این استودیو حیاتی است و مشتاقانه منتظر حمایت از آنها هستیم زیرا قرار است آنها مستقل باقی بمانند و به رشد خود ادامه دهند. همچون بانجی، جامعهی طرفداران ما هم DNA واقعی پلیاستیشن هستند و اشتیاق مشترک ما برای گیمرها و ساخت بهترین مکان برای بازی، اکنون حتی بیشتر از این هم تکامل خواهد یافت.»
مدیرعامل بانجی هم گفت: «هم بانجی و هم سونی بر این باورند که دنیای بازیهای فقط آغازی برای آیپیهای ما هستند. جهانهای اورجینال ساختهشده توسط ما پتانسیل بسیار زیادی دارند و با حمایت شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی، بانجی را به سمت تبدیل شدن به یک شرکت سرگرمی چندرسانهای جهانی سوق خواهیم داد به دیدگاه خلاقانه ما را ارائه خواهد داد.
نکتهی جالب اینجاست که طبق گزارشها، مایکروسافت هم در حال مذاکره برای خرید بانجی بوده است اما گویا این سونی بوده که توانسته پیشنهاد بهتری را ارائه دهد و بانجی را تصاحب کند. به نظر میرسد که سونی به نحوی نمیخواسته بانجی را از دست دهد و یکی از بزرگترین بازیهای آنلاین تیراندازی اول شخص فعلی و همچنین یکی از بااستعدادترین سازندگان این ژانر را به رقیب خود تسلیم کند.
این دومین باری است که شرکت بانجی توسط یکی از شرکتهای سازندهی کنسول تصاحب شده است. آنها ابتدا در ژوئن سال ۲۰۰۰ توسط مایکروسافت خریداری شدند و بزرگترین عنوان این شرکت یعنی هیلو را خلق کردند. پس از عرضهی هیلو ۳ در اکتبر ۲۰۰۷، بانجی توانست از مایکروسافت جدا شود و استقلال خود را به دست آورد. پس از آن برای مدتی دو بازی Halo 3: ODST و Halo: Reach را هم خلق کرد و سپس با انعقاد قراردادی ۱۰ ساله با اکتیویژن به خلق فرنچایز دستینی پرداخت. با این حال، آنها توانستند از اکتیویژن هم جدا شوند و چند سال بهصورت مستقل کار کنند. با این حال، تحولات صنعت به نظر میرسد هر روز قرار است کار را برای استودیوها و شرکتهای کوچکتر دشوار کند و دوباره بانجی را به نقطهای بفرستند که توسط شرکتی بزرگ خریداری شود.
منبع: GameIndustry.biz