«قرمز شدن» رکورد دودستگی منتقد/مخاطب پیکسار را در راتن تومیتوز شکست

۱۰ فروردین ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

«قرمز شدن» که جدیدترین فیلم پیکسار است ۹۵ درصد از نظرات مثبت منتقدین را در راتن تومیتو به دست آورده است اما گویا رتبه‌بندی مخاطبان، با نظرات منتقدین فرق دارد. از زمان انتشار «داستان اسباب‌بازی‌ها» در سال ۱۹۹۵، پیکسار در مجموع ۲۵ فیلم انیمیشنی ساخته که تقریبا تمام آن‌ها امتیازهای زیادی را در راتن تومیتو به دست آورده‌اند.

در حقیقت پیکسار، انیمیشن‌های سرگرم‌کننده و خلاقانه زیادی را تولید نموده که توانسته در قلب کودکان و بزرگسالان ریشه بدواند و برای چیزی در حدود سه دهه، بدون اینکه افت کیفیت قابل توجهی در انیمیشن‌هایش مشاهده شود به کار خود ادامه دهد. پیکسار از طریق دو فرنچایز محبوبش یعنی داستان اسباب‌بازی‌ها و «شگفت انگیزان» و همچنین انیمیشن‌هایی مانند «وال ای» و «درون و بیرون»، سطح کیفیت فیلم‌سازی خود را بالا برده است.

قرمز شدن آخرین نمونه‌ای است که در آن پیکسار پس از «داستان اسباب‌بازی‌های ۴»، «روح» و «لوکا»، بر روی فیلم اصلی تمرکز نموده است. البته «لایت یر» با وجود اینکه بخشی از داستان اسباب بازی‌ها نیست، هنوز هم نشان دهنده بازگشت به فیلم اصلی و اقتباس از آن است. از آنجایی که قرمز شدن توانسته در راتن تومیتو به امتیاز ۹۵ درصدی دست یابد قطعا حسادت هر استودیوی دیگری را برانگیخته است اما تماشاگران در مقایسه با منتقدان به این فیلم امتیاز پایین‌تری داده‌اند. همین امر در مقایسه با ۲۴ فیلم دیگر این استودیو سبب ایجاد شکافی در بین امتیازات منتقدان و تماشاگران شده است.

قرمز شدن با وجود امتیاز بالایی که در راتن تومیتو نصیبش شده در رتبه‌ی چهاردهم پیکسار جای گرفته است

قرمز شدن

میانگین امتیاز راتن تومیتوی پیکسار برای هر کدام از فیلم‌های بلندی که توسط این استودیو اکران شده، ۸۹ درصد است، به این معنی که امتیاز ۹۵ درصدی قرمز شدن بالاتر از حد میانگین این کمپانی محسوب می‌شود. اما با این وجود، این فیلم حتی در رتبه‌ی میانی خط تولید پیکسار هم قرار نگرفته است. پیکسار ۱۴ فیلم با امتیاز راتن تومیتوی ۹۵ درصد و بالاتر دارد و قرمز شدن یکی از سه فیلمی است که با امتیاز ۹۵ درصد در کنار انیمیشن روح و وال ای قرار گرفته، اما این فیلم با میانگین امتیاز ۸ از ۱۰ که پایین‌ترین امتیاز در بین این سه فیلم است، در رتبه‌ی چهاردهم از ۲۵ فیلم پیکسار قرار می‌گیرد.

البته رتبه‌ی چهاردهم برای قرمز شدن در مقایسه با سایر فیلم‌های پیکسار و با توجه به اینکه رقابت سختی در بین این انیمیشن‌ها وجود دارد، آن‌قدرها هم بد نیست. اما دلیل اینکه امتیاز این فیلم بالاتر از حد متوسط ​​است اما رتبه‌ی بسیار پایینی دارد، این است که ۱۸ فیلم پیکسار امتیاز راتن تومیتوی بالاتر از ۹۰ درصد دارند، اما میانگین امتیاز انیمیشن‌های پیکسار توسط انیمیشن «ماشین‌های ۲» پایین آمده یعنی، تنها انیمیش پیکسار که امتیاز راتن تومیتوی آن ۳۹ از ۱۰۰ است.

قرمز شدن یکی از فیلم‌های پیکسار است که کمترین امتیاز راتن تومیتو را از طرف مخاطبان کسب نموده است

قرمز شدن

امتیاز ۹۵ درصدی راتن تومیتو که از طرف منتقدان به این فیلم اعطا شده ممکن است آن را در رده‌ی میانی سایر فیلم‌های پیکسار قرار دهد، اما امتیاز تماشاگران سبب می‌شود که در رتبه پایین‌تری قرار گیرد. این فیلم در حال حاضر تنها توانسته امتیاز ۷۳ درصد را از طرف ۲۵۰۰ تماشاگری که به تماشای فیلم نشسته‌اند به دست آورد که ۹ امتیاز کمتر از میانگین امتیاز ۸۲ درصدی سایر انیمیشن‌های پیکسار است. البته قرمز شدن بدترین امتیاز تماشاگران پیکسار را دریافت نکرده، اما تنها سه فیلم با امتیاز پایین‌تر در لیست فیلم‌های پیکسار وجود دارند که عبارت‌اند از «ماشین‌های ۳» با ۶۹ درصد، «دایناسور خوب» با ۶۵ درصد و «ماشین‌های ۲» با ۴۹ درصد. ماشین‌های ۲ تنها فیلم پیکسار است که میانگین امتیاز تماشاگران را پایین آورده، بنابراین در حالی که بقیه فیلم‌ها همگی پایین‌تر از میانگین امتیاز پیکسار هستند، باز هم با استقبال مثبت تماشاگران مواجه شده بودند.

با توجه به ترکیب امتیاز بالای منتقدان راتن تومیتو و امتیاز پایین مخاطبین، قرمز شدن با ۲۳ امتیاز اختلاف، بالاترین شکاف را در بین امتیاز منتقدان و تماشاگران فیلم‌های پیکسار به خود اختصاص داده و از شگفت انگیزان که ۲۲ امتیاز اختلاف دارد پیشی گرفته است. میانگین تفاوت بین امتیازات منتقدان و مخاطبین برای فیلم‌های پیکسار فقط هشت امتیاز است و ۱۹ فیلم از ۲۵ فیلم پیکسار کمتر از ۱۰ امتیاز تفاوت دارند و این بدان معناست که این امر برای فیلم‌های پیکسار رایج نیست.

هنوز مشخص نیست که چرا امتیاز تماشاگران راتن تومیتوی قرمز شدن خیلی پایین‌تر از سایر فیلم‌های پیکسار است، اما با توجه به اینکه این فیلم بر روی دختر جوانی تمرکز نموده که وارد دوران بلوغ خود شده و شاید به خاطر به تصویر کشیدن ناجورترین ویژگی‌های این مرحله از زندگی، این فیلم پیکسار چندان به مذاق مخاطبان خوش نیامده است.

در حالی که پیکسار به تشریح واقعیت‌های عاطفی پیچیده زندگی شهرت دارد، ساخت انیمیشنی مانند قرمز شدن توسط این کمپانی چندان دور از ذهن نیست، اما گویا بیشتر مردم از تماشای صحنه‌های صریح مرتبط با دوران بلوغ ناراحت هستند و دوست ندارند به تماشای یک درام خانوادگی، توأم با غم و اندوه بنشینند و این چیزها دیگر برایشان خسته کننده شده و به‌دنبال موضوعات جدیدتری هستند. این فیلم همه چیز را به طور کاملا آشکاری بیرون می‌ریزد، اما برخی از موضوعات وجود دارد که مردم سعی می‌کنند در زندگی روزمره از صحبت کردن درباره‌ی آن‌ها اجتناب کنند و قرمز شدن در این زمینه خجالت را کنار گذاشته که البته می‌توان گفت مهم‌ترین هدف فیلم هم همین موضوع است.

چگونه می‌توان شکاف امتیاز منتقدان و مخاطبان قرمز شدن را با دنیای سینمایی مارول مقایسه نمود

قرمز شدن

البته در مقایسه با هر فرنچایزی به جز پیکسار، امتیازات راتن تومیتوی قرمز شدن بسیار بهتر است. به‌عنوان مثال، در مقایسه با دنیای سینمایی مارول که تنها فرنچایز دیگر قابل مقایسه با پیکسار در راتن تومیتو است، امتیاز ۹۵ درصدی قرمز شدن ۱۱ امتیاز بالاتر از میانگین دنیای مارول یعنی ۸۴ درصد است. امتیاز راتن تومیتوی قرمز شدن بالاتر از تمام فیلم‌های مارول است به جز «پلنگ سیاه» که با ۹۷ درصد امتیاز در صدر قرار دارد.

امتیاز راتن تومیتوی ۸۳ درصدی تماشاگران دنیای مارول همچنان بالاتر از قرمز شدن است، به علاوه در امتیاز منتقدین و مخاطبین فیلم‌های این کمپانی، تقریبا ۱۱ امتیاز تفاوت وجود دارد، با این حال می‌توان گفت که قرمز شدن در مقایسه با برخی از فیلم‌های دنیای مارول در مرتبه اندکی بالاتری قرار دارد.

این فیلم با امتیاز راتن تومیتوی ۷۵ درصد در کنار «مرد مورچه‌ای و زنبورک» و «ثور: جهان تاریک» جای می‌گیرد، اما چهار فیلم دیگر از جمله «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو» با امتیاز ۷۴ درصد، «مرد آهنی ۲» با امتیاز ۷۱ درصد و «هالک شگفت انگیز» با امتیاز ۷۰ درصد و «کاپیتان مارول» با امتیاز ۴۵ درصد در مرتبه‌ای پایین‌تر قرار دارند. میانگین تفاوت امتیاز راتن تومیتوی منتقدان و تماشاگران دنیای مارول هم تنها ۶ امتیاز است، اما قرمز شدن شکاف امتیاز بزرگ‌تری را نسبت به بسیاری از فیلم‌های دنیای مارول نشان نمی‌دهد، به‌عنوان مثال می‌توان به شکاف ۳۴ امتیازی کاپیتان مارول و ۳۱ امتیازی «جاودانگان» اشاره نمود که بسیار بیشتر از قرمز شدن هستند. بزرگ‌ترین شکاف بعدی در دنیای مارول، به پلنگ سیاه با ۱۷ امتیاز اختلاف تعلق دارد. البته باید خاطر نشان کرد که ۲۳ فیلم دنیای سینمایی مارول دارای شکاف کمتر از ۱۰ امتیاز و ۱۸ فیلم هم شکاف امتیاز کمتر از ۵ دارند.

در نهایت باید گفت که قرمز شدن نقدهای عالی زیادی را از جانب منتقدان و برخی از مخاطبان دریافت کرده است، بنابراین این فیلم که با مشارکت دیزنی پلاس ساخته شده اولین موفق بزرگ این دو کمپانی قلمداد می‌شود. در حالی که شکاف بین امتیازات راتن تومیتوی منتقدان و تماشاگران، به ویژه در مقایسه با دیگر فیلم‌های پیکسار، قابل توجه است، اما می‌توان آن را تنها به عنوان یک نکته عجیب و غریب در نظر گرفت نه چیز دیگری. ممکن است اشتیاق تماشاگران به این فیلم نسبت به سایر فیلم‌های دیگر پیکسار کمتر باشد، اما امتیاز راتن تومیتوی بالای منتقدان، گواه این امر است که این انیمیشن در چه سطح بالایی قرار دارد. بنابراین شکاف بین امتیاز راتن تومیتوی منتقدان و مخاطبان هرگز نباید بر روی نظر ما درباره‌ی این فیلم تأثیر بگذارد چراکه قرمز شدن فیلمی است که هم از جانب منتقدان و هم مخاطبان امتیاز بالایی را دریافت نموده و تنها مسأله موجود درباره‌ی آن شکاف بین این امتیازات است.

منبع: screenrant

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. King

    نظر مردم واقعیت چون با دل و صداقت حرف میزن وقتی هم نمره صفر میدن بعلت منطق نداشتن و نمرات پارتی بازی رسانه هاست . نظر سایت ها و منتقدان چون اکثرا رنگ بوی سیاسی و رسانه ای داره

    بنظر من اولا پیکسار شرکت آمریکایی تلقی میشه ، و اینکه چرا اخیرا کارتون هاش با فرهنگ چینی ها شده. باید مشخص شود .

    دوم کارتون واقعا دنیای عجیب و فانتزی غیر جذابی داشت .

  2. Andia

    من turning red رو دوست داشتم ولی toy story رو خیلی بیشتر. مخصوصا ۲ و ۳ اش.
    در واقع اول toy story بعد soul و بعد turning red.

  3. f. a

    راستش بعدش از دیدنش پشیمون شدم
    واقعا واقعا آخه این در سطح وال ای و روحه؟؟!
    😕

  4. Nima

    کاملا مشخصه چرا نمره پایین دادن و کاملا حق هم دارن نمیدونم چرا منتقدا میخوان خودشونو بزنن به اون راه

  5. آندیا

    من turning red رو دوست داشتم قشنگ بود ولی به نظرم داستان اسباب بازی ها خیییییلییی بهتره. من که عاشق toy story ام مخصوصا ۳ و ۲. Soul هم قشگ بود دوستش داشتم.

  6. سیاوش

    واقعاً برای من به عنوان طرفدار جهان پیکسار، خیلی غریب بود. از طراحی تا موضوع و رویکرد با چیزی که از پیکسار دیدیم خیلی متفاوت بود. و این تفاوت چون هویتی بود، تغییر منفی تلقی میشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه