دنباله‌دار نگون‌بختی که در جهنم سوزان خورشید سوخت

۴ شهریور ۱۳۹۸

تمام دنباله‌دارها مثل دنباله‌دار هالی خوش اقبال نیستند که اسم‌شان بر سر زبان عموم مردم باشد! دنباله‌دارهای نگون‌بختی نیز هستند که سرنوشتی جز سوختن در جهنمی به نام خورشید پیش روی‌شان نیست! اجرامی که در دسته‌ی دنباله‌دارهای خورشیدخراش جای می‌گیرند.

تلسکوپ خورشیدی سوهو (SOHO) به تازگی تصاویری را ثبت کرده است که سقوط مستقیم یک دنباله‌دار به جو خورشید را نشان می‌دهد. دنباله‌داری که با نزدیک شدن به خورشید و بر اثر گرمای شدید جو این ستاره نابود شد.

چنین دنباله‌دارهایی به دنباله‌دارهای خورشیدخراش معروف هستند. دنباله‌دارهایی که آن‌قدر به خورشید نزدیک می‌شوند که اغلب بر اثر گرمای خورشید از بین می‌روند.

تلسکوپ‌های خورشیدی نقش مهمی در کشف دنباله‌دارهای خورشیدخراش ایفا می‌کنند. این تلسکوپ‌ها با استفاده از ابزاری به نام تاج‌نگار نور شدید خورشید را سد می‌کنند تا بتوانند بخش‌هایی از جو بیرونی خورشید، یا همان تاج، را رصد کنند. در شرایط عادی تاج خورشید تنها در زمان خورشیدگرفتگی کامل دیده می‌شود.

اما غیر از تاج خورشید ستاره‌ها و سیارات اطراف خورشید نیز در تصاویر این تلسکوپ‌ها ثبت می‌شوند. گاهی نیز دنباله‌دارهایی که تا حد زیادی به خورشید نزدیک می‌شوند در تصاویر این تلسکوپ‌ها قابل مشاهده‌اند. کشف دنباله‌دارهای خورشیدخراش به اخترشناسان در بررسی مدار، ترکیبات و تکامل دنباله‌دارها کمک می‌کند. علاوه بر این بررسی دنباله‌دارهای خورشیدخراش این امکان را برای دانشمندان فراهم می‌کند تا بتوانند به شناخت بهتری از خورشید دست پیدا کنند.

تصویر تلسکوپ سوهو از یک دنباله‌دار خورشیدخراش.
credit: NASA/ESO/SOHO

در تصویر بالا علاوه بر یک دنباله‌دار خورشیدخراش سیاره زهره که این روزها فاصله کمی از خورشید دارد نیز دیده می‌شود. سیاره مریخ نیز در سمت چپ تصویر قابل مشاهده است.

ویدئو کاور: مجموعه‌ای از تصاویر تلسکوپ خورشیدی سوهو که نزدیک شدن دنباله‌دار به خورشید را نمایش می‌دهد.

Credit: NASA/ESA/mash mix: Space.com

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه